Vraag en Antwoord

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 19255
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Vraag en Antwoord

Bericht door huisman »

Posthoorn schreef:
Pimpelmees schreef:Weet iemand op basis van welke teksten in het NT "het voorbij-zijn van de genade" wordt gebaseerd?
Matth. 12:31; Mark. 3:28; Luk. 12:10; 1 Joh. 5:16
Heel sterk in Hebreen 6:4-6
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Vraag en Antwoord

Bericht door Pimpelmees »

huisman schreef:
Posthoorn schreef:
Pimpelmees schreef:Weet iemand op basis van welke teksten in het NT "het voorbij-zijn van de genade" wordt gebaseerd?
Matth. 12:31; Mark. 3:28; Luk. 12:10; 1 Joh. 5:16
Heel sterk in Hebreen 6:4-6
Dank&dank. Ik ga de teksten even bestuderen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 19255
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Vraag en Antwoord

Bericht door huisman »

Pimpelmees schreef:
huisman schreef:
Posthoorn schreef:
Pimpelmees schreef:Weet iemand op basis van welke teksten in het NT "het voorbij-zijn van de genade" wordt gebaseerd?
Matth. 12:31; Mark. 3:28; Luk. 12:10; 1 Joh. 5:16
Heel sterk in Hebreen 6:4-6
Dank&dank. Ik ga de teksten even bestuderen.
Voor de duidelijkheid dit staat in Hebreën 6:4-6
4 Want het is onmogelijk, degenen, die eens verlicht geweest zijn, en de hemelse gave gesmaakt hebben, en des Heiligen Geestes deelachtig geworden zijn,
5 En gesmaakt hebben het goede woord Gods, en de krachten der toekomende eeuw,
6 En afvallig worden, die, zeg ik, wederom te vernieuwen tot bekering, als welke zichzelven den Zoon van God wederom kruisigen en openlijk te schande maken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Vraag en Antwoord

Bericht door Pimpelmees »

huisman schreef: Voor de duidelijkheid dit staat in Hebreën 6:4-6
4 Want het is onmogelijk, degenen, die eens verlicht geweest zijn, en de hemelse gave gesmaakt hebben, en des Heiligen Geestes deelachtig geworden zijn,
5 En gesmaakt hebben het goede woord Gods, en de krachten der toekomende eeuw,
6 En afvallig worden, die, zeg ik, wederom te vernieuwen tot bekering, als welke zichzelven den Zoon van God wederom kruisigen en openlijk te schande maken.
De teksten zijn heel helder. Hebreeën 6 is het meest uitvoerig.
Het gaat dus om hen die al bekeerd zijn en desondanks toch zondigen tegen de Geest. En niet om nog onbekeerden.

Hieronder nog een keer Hebreeën 6, maar dan uit de Naardense Bijbel:

4
Want zij die het licht hebben ontvangen,
de gaven van het hemelse
hebben geproefd,
deelachtig zijn geworden
aan heilige geestesadem,

5
het goede woord van God
hebben geproefd
en de krachten van
een toekomende eeuw,

6
en afvallig geworden zijn:
het is onmogelijk om hen
opnieuw tot bekering te brengen,
nu zij voor zich de zoon van God
opnieuw kruisigen en
te schande maken.
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Vraag en Antwoord

Bericht door Vagari »

En nu is de vraag wat er hierboven wordt bedoeld met 'bekeerd'.

Zie de DL. Volharding der heiligen.
Gebruikersavatar
Wittewrongel
Inactief
Berichten: 340
Lid geworden op: 06 nov 2013, 15:52

Re: Vraag en Antwoord

Bericht door Wittewrongel »

Dit is niet de wedergeboren mens(die de zaligmakende gaven gesmaakt heeft) . Want iemand die eenmaal een kind van God is zal het ook blijven zie de DL. Echter hier gaat het om de algemene gaven die een ieder kan krijgen. Waarbij het dus kan zijn dat je geprofeteerd hebt in zijn naam. Maar later God de rug toekeert. Duidelijk is van der Groe hierover in de Toetssteen der ware en valse genade
Wie Gods wil doet naar zijn wil, Die doet doet niet Gods wil, maar zijn eigen wil. ~ Wittewrongel
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 7337
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Vraag en Antwoord

Bericht door Posthoorn »

Pimpelmees schreef:De teksten zijn heel helder. Hebreeën 6 is het meest uitvoerig.
Het gaat dus om hen die al bekeerd zijn en desondanks toch zondigen tegen de Geest. En niet om nog onbekeerden.
Dit klopt niet. Lees de door mij genoemde teksten uit de evangeliën. Het gaat hier over de farizeeërs die Jezus haatten. Waren dat bekeerde mensen?
Wat Hebr. 6 betreft, ik heb die tekst bewust niet genoemd, omdat er verschil van uitleg is. Als het daar om werkelijk bekeerde mensen gaat, wordt er een hypothetische mogelijkheid genoemd, die in werkelijkheid niet plaats kan hebben. Anders moet je dit tekstgedeelte opvatten als sprekend over mensen die wel tot de belijders van het geloof behoord hebben, maar die nooit werkelijk gelovig geweest zijn. Zoals Johannes het in een van zijn brieven zegt: "Zij zijn uit ons uitgegaan, maar ze waren uit ons niet..."
-DIA-
Berichten: 33950
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vraag en Antwoord

Bericht door -DIA- »

Vagari schreef:En nu is de vraag wat er hierboven wordt bedoeld met 'bekeerd'.

Zie de DL. Volharding der heiligen.
Het gaat (val er zo even in) denk ik over degenen die de hemelse gaven gesmaakt hebben, verlicht zijn geweest enz.

We zouden beven om deze tekst uit te spreken, maar het is de Waarheid.
Voor diegenen is het onmogelijk te vernieuwen.
Er staat: Als welke zichzelf den Zone Gods wederom kruisigen.
Deze mensen verharden zich, nadat zij veel algemeen licht, zelfs gaven des Geestes gesmaakt hebben.
De ernst van deze woorden gaat velen vaak voorbij, maar ze staan wel tot een zeer ernstige en indringende Waarheid.
De kanttekening bij de St. Vert. spreekt hier over een voorbeeld van de zonde tegen de Heilige Geest.
En verderop ook: Laat ons dan vrezen... enz.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Vraag en Antwoord

Bericht door Panny »

Kanttekeningen:
24) tegen den Geest
Deze zonde tegen den Heiligen Geest is wanneer iemand, niet uit zwakheid of vrees gelijk Petrus, noch uit onwetendheid gelijk Paulus, de Evangelische waarheid verzaakt of bestrijdt, maar dezelve uit enkel haat en moedwil, tegen de overtuiging des Heiligen Geestes, wederstaat, lastert en vervolgt.

Dus wel overtuigingen van het Evangelie maar toch het Evangelie verwerpen.
-DIA-
Berichten: 33950
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vraag en Antwoord

Bericht door -DIA- »

Panny schreef:Kanttekeningen:
24) tegen den Geest
Deze zonde tegen den Heiligen Geest is wanneer iemand, niet uit zwakheid of vrees gelijk Petrus, noch uit onwetendheid gelijk Paulus, de Evangelische waarheid verzaakt of bestrijdt, maar dezelve uit enkel haat en moedwil, tegen de overtuiging des Heiligen Geestes, wederstaat, lastert en vervolgt.

Dus wel overtuigingen van het Evangelie maar toch het Evangelie verwerpen.
Niet alleen overtuigingen, dat kan nog wel veel voorkomen onder de waarheid, maart ook het goede Woord Gods gesmaakt, en de krachten der toekomende eeuw.
Met andere woorden: Deze mensen dachten een tijd werkelijk dat het goed lag voor hen. Dat maakt het zeer ernstig. En moet ons onszelf zeer nauw doen onderzoeken:
Zie, of er bij mij een schadelijke weg is, en leidt mij op de eeuwige weg.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 24694
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Vraag en Antwoord

Bericht door refo »

Paulus zegt niet dat dat een mogelijkheid is.
Hij zegt: het is onmogelijk dat in zo'n geval iemand weer de genade krijgt, omdat Christus dan opnieuw gekruisigd zou moeten worden. Daarom gebeurt dat ook niet.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 19255
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Vraag en Antwoord

Bericht door huisman »

Voor de forummers die geen SV met kanttekeningen hebben hier Hebreeën 6:4-6 met kanttekeningen

4 Want het is onmogelijk,11 degenen, die eens verlicht geweest zijn,12 en de hemelse gave gesmaakt hebben,13 en des Heiligen Geestes deelachtig geworden zijn,14
5 En gesmaakt hebben het goede woord Gods,15 en de krachten der toekomende eeuw,16
6 En afvallig worden,17 die, zeg ik,18 wederom te vernieuwen19 tot bekering, als welke zichzelven20 den Zoon van God wederom kruisigen en openlijk te schande maken.

11) het is onmogelijk,
Namelijk ten aanzien van Gods rechtvaardig oordeel over zulke ondankbare mensen, naar de verklaring die Christus zelf gedaan heeft van degenen die tegen den Heiligen Geest zondigen, Matth. 12:31,32; gelijk de volgende verzen ook aantonen dat hier, gelijk ook hierna, Hebr. 10:26, van die zonde wordt gesproken. Waarom de apostel Johannes, 1 Joh. 5:16, gebiedt, dat men voor zulken niet zal bidden. Zie dergelijke wijze van spreken Joh. 12:39,40.

12) die eens verlicht geweest zijn,
Namelijk in het verstand door de prediking des Evangelies.

13) de hemelse gave gesmaakt hebben,
Dat is, het geloof, hetwelk hier gezegd wordt, dat zij gesmaakt hebben, niet omdat zij het in zijn rechte wezen immer zouden ontvangen hebben, maar omdat zij een klein begin en gelijkenis of schijn daarvan gevoeld hebben, gelijk het woord smaken ook tegen innemen gesteld wordt, Matth. 27:34; welk smaken Christus in de gelijkenis van den zaaier, Matth. 13:20,21, noemt een ontvangen des woords met blijdschap; hetwelk nochtans geen wortel, dat is, geen recht vertrouwen op Christus heeft, en geen behoorlijke vruchten in volstandigheid geeft, dewijl het op steenachtige aarde, dat is, in een hart, dat niet behoorlijk voor God is vernederd, noch bereid, gevallen is. En dat dit hier ook de mening is, blijkt uit Hebr. 6:7 en elders, waar deze vergeleken worden met aarde, die den regen niet indrinkt, en derhalve in plaats van goed kruid, doornen en distelen voortbrengt.

14) des Heiligen Geestes deelachtig geworden zijn,
Dat is, enige gaven des Heiligen Geestes, die God in de eerste Kerk den discipelen mededeelde. Zie hiervan 1 Cor. 12:14.

15) het goede woord Gods,
Dat is, de beloften des evangelies, waar dezen ook enigen smaak van ontvangen hebben, gelijk van het woord van Johannes den Doper in sommige Joden gezegd wordt, Joh. 5:35, dat zij in zijn licht zich voor een korten tijd hebben willen verheugen.

16) de krachten der toekomende eeuw,
Dit kan geschikt van de krachten des eeuwigen levens verstaan worden, waarvan deze mensen ook somwijlen een kleinen smaak hebben, doordien zij dit woord met blijdschap ontvangen, en zich in de beloften van hetzelve een tijdlang verheugen, gelijk hiervoor Hebr. 6:4 is aangewezen; en het woord smaken komt hiermede wel overeen.

17) afvallig worden,
Of vervallen, waardoor niet allerlei zonden worden verstaan, waarin de ware gelovigen ook somwijlen vervallen, gelijk David, Petrus, enz., die daarna tot bekering komen; maar een geheel vervallen of afval van den Christelijken godsdienst, en die moedwillig geschiedt, gelijk Hebr. 10:26, wordt uitgedrukt, en met lastering derzelve, tegen de getuigenis des Heiligen Geestes in hun gemoed, gevoed is, gelijk Christus betuigt Matth. 12:31.

18) die, zeg ik,
Dit ziet op het voorgaande woord onmogelijk, Hebr. 6:4. Het is dan onmogelijk die wederom te vernieuwen; welke onmogelijkheid niet alleen van de leraars te verstaan is, die tevergeefs zouden arbeiden om die te vernieuwen, of tot bekering te brengen, maar ook ten aanzien van Gods waarheid zelf, die eens dit rechtvaardig oordeel tegen hen heeft geveld, en niet veranderlijk is, en zich niet laat bespotten, Gal. 6:7; ja ook ten aanzien van Christus' verdienste, die deze moedwillig verzaken en verwerpen, gelijk volgt. Waarom ook Hebr. 10:26, gezegd wordt dat er geen offerande voor de zonde van zodanigen meer over is.

19) wederom te vernieuwen
Dit woord wederom ziet op den staat waaruit zij vervallen zijn, welke staat een begin was van de vernieuwing, zo zij daarin gebleven en behoorlijk voortgegaan hadden, tot welken stand zij zelfs niet kunnen wedergebracht worden. Anderen nemen deze woorden wederom vernieuwen, bloot voor: vernieuwd worden, gelijk het Griekse woord palin, dat is, wederom, door een oneigenlijke wijze van spreken Pleonasinus genoemd, dikwijls overschiet. Zie een voorbeeld Joh. 4:54, en Joh. 13:12; Hand. 18:21, en wordt alleen daar bijgevoegd om de zaak krachtiger te betuigen.

20) als welke zichzelven
In deze woorden wordt nog een reden gegeven, waarom zulke afvalligen niet kunnen vernieuwd worden tot bekering, namelijk omdat zij Christus, dien de Vader tot een verzoening voor onze zonden heeft gegeven, zichzelf, dat is, zoveel in hen is, gelijk de Joden en heidenen tevoren aan Christus uiterlijk eens gedaan hadden, nieuwen smaad aandoen, en tegen hun gemoed tentoonstellen, of te schande te maken voor de gehele wereld, en tot hun verderf, hetwelk God niet ongewroken wil laten, gelijk dit Griekse woord paradeigmatizein ook betekent, Matth. 1:19, voor welk woord, Mark. 3:29, het woord blasphemein gebruikt wordt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 34747
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vraag en Antwoord

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:Voor de forummers die geen SV met kanttekeningen hebben hier Hebreeën 6:4-6 met kanttekeningen
Of: www.gbsdigitaal.nl
:)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 24694
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Vraag en Antwoord

Bericht door refo »

De kanttekenaren passen de geïnspireerde tekst aan aan hun eigen mening. Want wat ze zeggen staat er niet. Ook de link met zonde tegen de Geest en 'bidt voor dezulken niet' legt Paulus niet in de tekst. Juist niet.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Vraag en Antwoord

Bericht door Zonderling »

Tiberius schreef:
huisman schreef:Voor de forummers die geen SV met kanttekeningen hebben hier Hebreeën 6:4-6 met kanttekeningen
Of: http://www.gbsdigitaal.nl
:)
En zo ook, een directe en simpele link naar de genoemde verzen met kanttekeningen:

http://statenvertaling.nl/tekst.php?bb= ... nd=1#vers4
Plaats reactie