Nieuwe Calvinisten contra het Calvinisme!?

Posthoorn

Re: Nieuwe Calvinisten contra het Calvinisme!?

Bericht door Posthoorn »

Nowhere schreef:Sorry dat ik het op een stellige en sarcastische wijze brengt, maar op een reformatorisch forum verwacht ik dit niet. Als er iets behoudends wordt uitgesproken, dan springt er een aantal forummers er gelijk op af. Niet om zo de discussie af te breken, maar dat is gewoon even een weergave hoe ik het hier ervaar.
Inderdaad, alsof het iets waarvoor je je moet schamen, getuige ook de reactie van Vlek!
Desiree

Bericht door Desiree »

Bij ons is het gewoonlijk geen contra, maar gebroederlijk naast elkaar in de boekenkast. Dr. Steenblok naast John MacArthur enz.

Het artikel niet gelezen, bedankt voor de tip!
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

huisman

Bericht door huisman »

Jongere schreef:DIA, je hebt geen idee wie je instemmend citeert. Deze man schrijft het hele calvinisme af. Heb je zijn site al eens bekeken?

Overigens ben ik het ook zeer oneens met je waardering van het "nieuwe calvinisme", al is die groep te groot om hen allemaal onder één noemer te plaatsen en te beoordelen, zo je dat al wilt. Maar daarover heb ik al geregeld gediscussieerd op RF dus laat ik verder maar even. Alleen dat je Geelhoed citeert om dit punt te maken vind ik onbegrijpelijk.
De groep nieuwe calvinisten is mij te breed om ze zomaar ongenuanceerd (en vaak ongelezen) voor mijn rekening te nemen.
Er zijn er die ik wel enigszins waardeer maar ik voel mij meer thuis bij de oude calvinisten uit de Engelstalige wereld. De puriteinen die toch wel een wat ander geluid lieten horen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Er wordt wel eens gezegd dat 'ultra' bevindelijk en evangelisch heel dicht bij elkaar ligt. De post van Dia bewijst dat maar weer ...

Dia, man, je weet niet wat je citeert... Geelhoed vindt het Calvinisme dat de Evangelische beweging binnenkomt een gevaar omdat die de totale doodstaat van de mens en Gods souvereiniteit leren. En jij gaat hem instemmend citeren.... :oO :bobo
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Beste Nowhere,

Ik loop al heel lang mee hier op het forum maar er zijn maar weinig posters geweest die niet geloven dat zalig worden Gods werk is. Er is in kerkelijk Nederland nogal verschil van visie over hoe groot of hoe klein de positie van de mens zelf hierin is.

Ik verzet me tegen de gedachte alsof zalig worden niet meer als Gods werk gezien wordt, dat zul je hier op het forum niet tegen komen. Op een forum als dit is lezen wat iemand werkelijk schrijft en er over doorvragen als het niet helder is een kunst
huisman

Bericht door huisman »

Wilhelm schreef:Er wordt wel eens gezegd dat 'ultra' bevindelijk en evangelisch heel dicht bij elkaar ligt. De post van Dia bewijst dat maar weer ...

Dia, man, je weet niet wat je citeert... Geelhoed vindt het Calvinisme dat de Evangelische beweging binnenkomt een gevaar omdat die de totale doodstaat van de mens en Gods souvereiniteit leren. En jij gaat hem instemmend citeren.... :oO :bobo
Is dit eerlijk of heb jij de post van DIA niet gelezen?
DIA schreef:Geelhoed maakt zich zorgen, en vooral om de evangelische beweging zelf. „Ik wil mijn calvinistische broeders niet onnodig aanvallen”, benadrukt hij.

Maar ik zie dat zelf ook al langer. Ook anders. Dit is namelijk niet het calvinisme van Calvijn.
DIA gebruikt dit interview om ook zijn bezorgdheid over het nieuwe calvinisme te uiten.......dat is toch legitiem ?
Ik begrijp deze felheid totaal niet. Ik hoop dat de refoforummers mensen als bv Tim Keller of Tom Wright met onderscheid lezen. Ik lees zelf ook liever Flavel,Watson,Owen enz. Voel ik mij meer bij thuis maar dat zal wel verschrikkelijk in jouw ogen zijn...excuses dan. :bobo
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Floppy

Bericht door Floppy »

Als ik mezelf zou opmeten zou ik waarschijnlijk ook zo'n 'neo-calvinist' zijn.

En dan te bedenken dat ik regelmatig in een gebedskring ben samen met iemand uit een behoudende GG, en een aantal Evangelische mensen.
Een leergeschillen en een geruzie dat dat elke keer weer oplevert!

Nee dus. De bijbel gaat open en we luisteren....
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Nowhere schreef:
Panny schreef:Ik ben ook wel benieuwd naar wat volgens nowhere dan die werkzaamheid is waartoe het nieuw calvinisme oproept en waarin dit anders is dan de oproepen die we in de Bijbel vinden.

En hoe denk je over geestelijke "luiheid"? Is dit niet een groter gevaar in onze kringen? Dat er te weinig gewezen word en aangedrongen word tot bekering en geloof in Christus? Een bevel tot geloof en bekering aan alle hoorders. En als je nu dit Woord niet aanneemt je de grote zonde van het ongeloof uitleeft. Hater van God en Zijn Woord, een kind van de duivel... Etc.
Wij zijn meestal tevreden met de boodschap "bid maar veel om een nieuw hart". Dit is wat wij mensen tenminste wel zelf kunnen doen. We kunnen dan denken dat we netjes onze plicht vervullen en kunnen rustig doorleven. Wachtend op kenmerken van wedergeboorte..
Geestelijke luidheid is een EVEN groot gevaar in onze kringen. We moeten dicht bij de Bijbel blijven. Ja daar wordt aangedrongen om je te bekeren en geloven. Het is een bevel! Maar dat wil niet zeggen dat je er ook toe in staat ben. Ga jij je maar bekeren en ga jij maar geloven in Christus. Maak jij die KEUZE maar, want zo wordt het door jullie gebracht. De Bijbel zegt: Bekeert u! Dus de mens moet zichzelf gaan bekeren. De Bijbel zegt: Gelooft het Evangelie! Gewoon doen!

Sorry dat ik het op een stellige en sarcastische wijze brengt, maar op een reformatorisch forum verwacht ik dit niet. Als er iets behoudends wordt uitgesproken, dan springt er een aantal forummers er gelijk op af. Niet om zo de discussie af te breken, maar dat is gewoon even een weergave hoe ik het hier ervaar.
Ik heb het hier vaker openbaar opgemerkt, en merk het nu weer: Als die ene waarheid ergens in het
geding komt (hetzij in het verband van werkverbanden als de rechterflank van de GG, de GGiN en in de leer ook de OGGiN, of
oude Hervormden, Christelijk Gereformeerden, enz. of b.v. een leeruitspraak van de Heidelberger Catechismus)
dan krijg je de felste discussies,waardoor al vele topics zijn gesloten.
Ik ben er heel zeker van dat dit iets te zeggen heeft. Dit gebeurt niet zomaar. Ergens worden mensen door deze oude leer geraakt,
en wellicht onbewust overtuigd van deze waarheid die men niet wil als waarheid. Daar ligt naar mijn stellige overtuig de hele kwestie.
Ook de tegenstand tegen wat ik van het begin af hier heb voorgestaan, inclusief de bannen die ik moest incasseren. Ik zeg het nu
even heel duidelijk, maar dan weten we wel dat ik best wel begrijp waarom er zo fel gereageerd wordt op dit punt.
Let wel: Ik ben niet uit op tweedracht of muiterij maar ik probeer duidelijkheid te geven omtrent de oude leer van de kerken der Reformatie.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Jongere

Bericht door Jongere »

huisman schreef:DIA gebruikt dit interview om ook zijn bezorgdheid over het nieuwe calvinisme te uiten.......dat is toch legitiem ?
Natuurlijk is dat niet legitiem; dit interview en de site van Geelhoed zijn één onverkapte aanval op het calvinisme als zodanig. Hij gaat tekeer tegen alles waar onze belijdenisgeschriften voor staan.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

FlyingEagle schreef:Op een forum als dit is lezen wat iemand werkelijk schrijft en er over doorvragen als het niet helder is een kunst
Doorvragen... niet het mes op de keel zetten: kom op, een Bijbeltekst! Gauw wat!
Floppy

Bericht door Floppy »

Overigens: Als iedere Evangelische christen net zo goed zijn opvatting kon onderbouwen als A.P. Geelhoed, dan was er al heel wat gewonnen. Ik heb toch wel het idee dat hij weet waar hij het over heeft.
huisman

Bericht door huisman »

Jongere schreef:
huisman schreef:DIA gebruikt dit interview om ook zijn bezorgdheid over het nieuwe calvinisme te uiten.......dat is toch legitiem ?
Natuurlijk is dat niet legitiem; dit interview en de site van Geelhoed zijn één onverkapte aanval op het calvinisme als zodanig. Hij gaat tekeer tegen alles waar onze belijdenisgeschriften voor staan.

Pfffffffffffffffffff.

1.DIA leest een interview waar vanuit evangelische hoek kritiek is op het nieuwe calvinisme (ik noem het liever Amerikaans calvinisme )
2.DIA heeft ook kritiek op het nieuwe calvinisme en gebruikt dit interview als gelegenheid om dat te uiten.
3.DIA sluit zich helemaal niet aan bij dhr. Geelhoed en co.

Vraag 1: Zou DIA wel in een andere context zijn zorg mogen uiten of mag dat in het geheel niet?
Vraag 2: Neem jij alles wat Tim Keller/Paul Washer/Tom Wright schrijft helemaal over?
Vraag 3: Zie jij wezenlijke verschillen tussen de nieuwe calvinisten en bv de puriteinen?
Nowhere

Bericht door Nowhere »

FlyingEagle schreef:Beste Nowhere,

Ik loop al heel lang mee hier op het forum maar er zijn maar weinig posters geweest die niet geloven dat zalig worden Gods werk is. Er is in kerkelijk Nederland nogal verschil van visie over hoe groot of hoe klein de positie van de mens zelf hierin is.

Ik verzet me tegen de gedachte alsof zalig worden niet meer als Gods werk gezien wordt, dat zul je hier op het forum niet tegen komen. Op een forum als dit is lezen wat iemand werkelijk schrijft en er over doorvragen als het niet helder is een kunst
Beste FlyingEagle,

Ik lees al een geruime tijd mee met dit forum en voorheen heb ik hier gepost onder een andere naam (welke naam? dat zal ik voor de rest in het midden laten). Natuurlijk zijn er forummers waar ik mij volledig mee kan vinden. Ik denk hier o.a. aan DIA, huisman, Posthoorn en Mara. Naast deze zijn er nog vele anderen.

Toch ga ik het niet bagatelliseren dat alles wel mee zou vallen. Als je goed leest en ook tussen de regels door, dan zul je daadwerkelijk opmerken dat het nieuwe calvinisme meer grond heeft gewonnen, dan jij verwacht. Ik keur niet alles van deze 'groepering' af. Maar in de hoofdlijnen gaan er tussen hun en het oude calvinisme de wegen uit een. In verschillende discussies over dit thema kan je merken dat mensen zich verzetten tegen de leer dat God het volledig werkt, dat God soeverein is en het werkt naar Zijn welbehagen. Nee dan zouden wij het bevel tot bekering en geloof verzwakken. De mens is 100% verantwoordelijk, maar God werkt het ten volle voor 100%. Dat het zaligen een Gods Werk is wordt hier steeds meer verdacht gemaakt. Sommige forummers springen hier gelijk boven op. Nee de mens moet zich bekeren en de mens moet geloven, ja in een bijzin wordt er dan nog 'net' aan de Heilige Geest gerefireerd, maar liever noemen we die helemaal niet. Kennis aan onze staat van nature is van geen belang, want je moet komen zoals je bent. Jij moet komen. Dat geluid wordt hier steeds meer gehoord en daar verzet ik mij tegen. Want dat leert ons de Bijbel niet. Gans verloren en het is onmogelijk om ooit nog met een Drie-enig God verzoend te worden, tenzij God in Zijn genade in Christus, op grond van Zijn Borgverdienste, neer ziet op een vloekwaardige naar Zijn welbehagen. Wordt dat geluid nog gehoord?
Nowhere

Bericht door Nowhere »

Nowhere schreef:Jij moet komen. Dat geluid wordt hier steeds meer gehoord en daar verzet ik mij tegen. Want dat leert ons de Bijbel niet. Gans verloren en het is onmogelijk om ooit nog met een Drie-enig God verzoend te worden, tenzij God in Zijn genade in Christus, op grond van Zijn Borgverdienste, neer ziet op een vloekwaardige naar Zijn welbehagen. Wordt dat geluid nog gehoord?
En hiermee wil ik niet de oproep tot bekering en tot geloof verzwakken. Nee helemaal niet. De eis naar Gods Recht ligt er. De Heere heeft recht op ons leven. Hij heeft recht op ons leven, zodat wij Hem zouden verheerlijken en de eer zouden geven door en met ons leven. Het leven dat niet van ons is, maar van Hem. Hiermee wil ik ook de mens geen rust geven buiten Christus. Als we Hem nog niet kennen moeten we (naar de mens gesproken) er alles aan doen om in te gaan in het Koninkrijk der hemelen. Dan moeten we de Heere Jezus Christus zoeken met alles wat in ons is. Niet rusten, voordat je op goede gronden mag weten geborgen te zijn in het Lam.

Maar het is de Heere alleen die het werkt! Het is de Heere alleen Die een mens levendmaakt. Als Hij er niet aan verbonden is, is het alles mensenwerk. Maar als Hij begonnen is en de Christus mag omarmd worden door het geschonken (dus niet het gegrepen) geloof, dan zal de mens het beamen dat Hij God nooit gezocht heeft, dat Hij de Eerste was!

En hiermee wil ik ook de o zo rijke beloftes in de Bijbel niet ontkrachten. Dat we mogen komen tot Hem. Juist met deze beloftes moet een ieder gaan worstelen aan de Troon der genade. De Heere heeft rijke beloftes gegeven, en die wil Hij vervullen. Denk alleen maar aan de doop; hetgeen wij in Christus hebben, wil Hij ons toe-eigenen door Zijn lieve Geest. Maar laten we het a.u.b. aan God over en Hem alleen toeschrijven! Ga niet voor de voeten lopen!
Panny

Bericht door Panny »

Nowhere schreef:
Panny schreef:Ik ben ook wel benieuwd naar wat volgens nowhere dan die werkzaamheid is waartoe het nieuw calvinisme oproept en waarin dit anders is dan de oproepen die we in de Bijbel vinden.

En hoe denk je over geestelijke "luiheid"? Is dit niet een groter gevaar in onze kringen? Dat er te weinig gewezen word en aangedrongen word tot bekering en geloof in Christus? Een bevel tot geloof en bekering aan alle hoorders. En als je nu dit Woord niet aanneemt je de grote zonde van het ongeloof uitleeft. Hater van God en Zijn Woord, een kind van de duivel... Etc.
Wij zijn meestal tevreden met de boodschap "bid maar veel om een nieuw hart". Dit is wat wij mensen tenminste wel zelf kunnen doen. We kunnen dan denken dat we netjes onze plicht vervullen en kunnen rustig doorleven. Wachtend op kenmerken van wedergeboorte..
Geestelijke luidheid is een EVEN groot gevaar in onze kringen. We moeten dicht bij de Bijbel blijven. Ja daar wordt aangedrongen om je te bekeren en geloven. Het is een bevel! Maar dat wil niet zeggen dat je er ook toe in staat ben. Ga jij je maar bekeren en ga jij maar geloven in Christus. Maak jij die KEUZE maar, want zo wordt het door jullie gebracht. De Bijbel zegt: Bekeert u! Dus de mens moet zichzelf gaan bekeren. De Bijbel zegt: Gelooft het Evangelie! Gewoon doen!
Wat je zegt zijn allemaal waarheden. Maar dit zijn geen blokkades in de prediking van het Evangelie.
Hypercalvinisme is gevaarlijk omdat het de prediking van het Evangelie aanpast aan de onmogelijkheid van de mens.
Dan wordt het Evangelie niet meer vrij verkondigd. "Komt, alle dingen zijn gereed", "Dwing ze om in te gaan", etc.

De Bijbelse boodschap is inderdaad dat we ons NU moeten bekeren en moeten geloven.
In de Bijbel wordt het "niet kunnen" ook vooral gekoppeld aan het "niet willen" van de hoorder. De schuld wordt helemaal neergelegd bij ons.
De hoorder heeft allerlei excuses om het Evangelie te verwerpen. Ik heb een vrouw getrouwd, Ik heb een os gekocht... Nu niet... Morgen.. etc.
Maar het probleem is. Wij willen van nature niet dat God Koning over ons is. Wij willen zelf op de troon zitten. We haten het Evangelie van vrije genade. We zijn kinderen van de Satan. We hebben iets of iemand anders liever dan Christus, we hebben de zonde te lief...etc.

Volgens mij is dat het Bijbelse Evangelie.
En bekering is inderdaad Gods werk. Maar dit betekent niet dat we het Evangelie aan moeten passen op bijvoorbeeld de volgende manier: Komt alle dingen zijn gereed, alles is volbracht.. Vlucht tot Christus... Kom nu tot Christus...Maar pas als je kenmerken van wedergeboorte bezit, het begint niet bij Christus, etc.
Uitverkiezing en wedergeboorte zijn geen blokkades in het Evangelie.

Ik ben benieuwd hoe jij het Evangelie zou verwoorden aan een onbekeerd persoon?

Toevoeging: Voor de duidelijkheid. Ik wil dus niet zeggen dat er maar één mens is die uit zichzelf God zoekt.
Als God de wil van de mens niet veranderd zal deze mens nooit tot Christus komen.
Het gaat me om het aanpassen van het Evangelie aan de onmogelijkheid van de mens. Dit mogen we niet doen.
Laatst gewijzigd door Panny op 29 aug 2014, 19:20, 3 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie