Fjodor schreef:
Haha, ja, ook heel veel bijbelteksten.
Hier slaat rekcor de spijker wel op z'n kop. Theologiseren gebeurt in evangelische kringen veel minder. En wat mijns inziens nog belangrijker is, is dat het op de preekstoel (oid) veel minder gebeurt.
Ik ben van mening dat al het theologiseren er een mede-oorzaak van is dat de evangelische wereld aantrekkingskracht kan uitoefenen. Hoewel ik helemaal niet wars ben van een beetje theologiseren wordt ik ook niet echt vrolijk van al die predikanten die allerlei dingen enkel half willen zeggen omdat ze anders de andere kant van het verhaal niet vertellen. Die altijd, haast op elk mogelijk moment, met twee woorden willen spreken. Zo is de bijbel juist helemaal niet. Die spreekt juist bijna nergens met twee woorden. Ja, in z'n totaliteit natuurlijk wel. Maar er zijn hele stukken bijbel die wij als we die op zich zouden lezen als hopeloos eenzijdig zouden kenschetsen. Predikanten zijn daar bang voor en gaan schipperen. Evangelischen doen dat niet. Die zijn niet bang om niet altijd volledig te zijn. Dat is mijns inziens een groot voordeel. Een boodschap kan dan veel krachtiger overkomen. Je hoeft echt niet elke oproep tot een heilig leven direct weer te compenseren met een uiteenzetting dat we daarmee niets verdienen. Dan wordt het ingewikkeld, en daarmee voor velen langdradig/saai.
Ik ben het eens met het punt dat je maakt mbt het niet altijd maar genuanceerd hoeven zijn. Dat deden velen in de Bijbel ook niet.
Maar: Rekcor theologiseert volgens mij wel, in die zin dat: op basis van een aantal basisaannames moet je voor je iets zegt alle teksten bij elkaar rapen en er 1 geheel uit breien.
Daarnaast is mijn ervaring (en daarin ben ik het met je eens) het inderdaad zo dat evangelischen niet altijd volledig zijn, maar (en daarmee ben ik het oneens) ze belichten wel over het algemeen eenzijdig de tegenovergestelde kant dan de reformatorischen. Zoveel verschillen ze eigenlijk dus niet hoor.
Het komt er in mijn ogen op neer dat men of wel de verbondsleer aanhangt, of het dispensationalisme, en op basis van de keuze hierin tot een ander uiterste komt in de prediking. Zoals met alles, het is makkelijk om alleen links of rechts te kijken. Balanceren is veel lastiger. Daarmee bedoel ik niet dat we zondermeer een hybride tussen beide leringen moeten hebben, want dat is denk ik in conflict in zichzelf.