Re: Bevindelijke prediking
Geplaatst: 13 aug 2014, 12:36
				
				Je merkt het tekort wel, maar je vindt het geen tekort.
Als de bekende klanken er maar zijn dan moet het goed zijn.
			Als de bekende klanken er maar zijn dan moet het goed zijn.
Ik geloof inderdaad dat dit voor velen het criterium is.refo schreef:Je merkt het tekort wel, maar je vindt het geen tekort.
Als de bekende klanken er maar zijn dan moet het goed zijn.
Dia, volgens mij begrijp je refo verkeerd.-DIA- schreef:Ik geloof inderdaad dat dit voor velen het criterium is.refo schreef:Je merkt het tekort wel, maar je vindt het geen tekort.
Als de bekende klanken er maar zijn dan moet het goed zijn.
Bedankt voor je toelichting. Het is zeker waar, Brakel is bijzonder voorzichtig en pastoraal. Daar moeten wij een voorbeeld aan nemen. Wel moeten we een kanttekening plaatsen. Het door jou aangehaalde citaat is wellicht het meest aangehaalde stukje uit de Redelijke Godsdienst, en soms vrees ik: ook het meest misbruikte. ik ervoor waarschuwen om Brakel niet te beperken tot deze ene bladzijde, want op de andere 2200 bladzijden staan nog meer belangwekende dingen. Hij heeft ook een hoofdstuk geschreven over de kentekenen van het ware geloof. Daar wijst Brakel op de zaken die in het hart van iedere ware Christen verklaard liggen, zaken die absoluut niet gemist kunnen worden. Daar is hij ook heel waarschuwend, scherp en afsnijdend. We moeten er daarom naar streven om hem evenwichtig te begrijpen.Cremar schreef:Ik zal het proberen uit te leggen. Met "onze gemeenten" bedoel ik de GerGem te Rijssen.
Je noemt het zelf al: de bekering wordt versmald tot één weg. Dit gebeurd veel in onze gemeenten. Je moet voldoen aan een aantal ervaringen en als je die ervaringen niet hebt dan mag je er wel een vraagteken achter zetten. Brakel schrijft dat de wedergeboorte op verschillende manieren kan (hfdst. XXXL, VII 4): A: Sommigen worden schielijk, in korte tijd overgebracht. B: Sommigen worden overgebracht door en met grote verschrikkingen en ontsteltenissen der wet, des doods en der verdoemenis. C: Sommigen op evangelische wijze. De zaligheden en de volheid van den Middelaar Jezus Christus overstelpen de ziel, en de zoetigheden van de evangelische goederen vervullen zo hun zielen, dat ze geen tijd hebben om aan hun zonden en verschrikking te denken. Maar zij worden als verslonden door het evangelie, en zij ontvangen Jezus met blijdschap. D: sommigen brengt de Heere over in vele bedaardheid, door het gezicht van waarheden: in bedaardheid zien zij hun zondige en ellendige staat buiten Christus. (...) Zij hebben niet vele smartelijke droefheid, ook geene verrukkende blijdschap, maar een genoegen in, een zoete goedkeuring van waarheden, zo ten opzichte van hun ellende, als ten opzichte van de zaligheid in Christus (...). E: sommigen worden bekeerd met vele wisselingen van droefheid, blijdschap enz. (...).
Weliswaar heb ik tientallen preken uit de Gereformeerde Gemeenten beluisterd, maar die indruk heb ik toch niet. Mijn indruk was tot nu toe dat de nadruk toch vooral ligt op wat Brakel de gewone weg noemt (onder punt "E" beschreven). Misschien dat je die overtuiging hebt vanwege de veelbesproken 'vierschaarbeleving'. Zelf geloof ik dat weg "B" en "E" niet veel verschillen, want ook onder weg "E" beschrijft Brakel hoe in de gewone weg de zondaar leert dat de HEERE heilig en rechtvaardig is en over de verschrikkingen onder de toorn Gods. Brakel zegt letterlijk: de vreze om verdoemd te worden doet sommigen de haren ter berge rijzen. Dat wordt zowel onder weg "E" als bij weg "B" wel ondervonden. Het grote verschil ligt mijns inziens in het tijdsverloop. Bij weg "B" wordt verwezen naar de 3000 op de Pinksterdag, die op één dag tot geloof kwamen, terwijl bij weg "E" gesproken wordt over een 'allengskens' tot geloof komen.Cremar schreef:In mijn gemeente wordt de bekering versmald tot bekering "B".
Ik begrijp je zorgen heel goed. Iedere zondaar moet genodigd worden om tot Christus te vluchten om alles bij Hem te vinden wat ons ontbreekt, zie Openb. 3:17,18. Anderzijds, niemand komt waarlijk tot Christus dan die heeft geleerd dat van hemzelf geheel niets goeds te verwachten is. En dat leert de Heilige Geest ons in een weg van ontdekking. Ook dat mag nooit achterwege blijven in de prediking.Cremar schreef:Dit brengt veel mensen in verwarring en bovendien worden de mensen op zichzelf geworpen, want je moet eerst dit, en dat hebben voordat je tot Christus kunt gaan.
De prediking in die gemeente heb ik zelf nooit beluisterd, zelf kom ik ook uit een hele andere kerkelijke richting en daarom wil ik voorzichtig zijn. Wel heb ik eenmaal ds. Van Dieren beluisterd, en met smaak, maar dat is een te smalle basis om het geheel van de prediking in die gemeente op waarde te kunnen schatten. Ik wil opmerken dat er altijd uitersten zijn. Als de gehele preek wordt benut om een beschouwing te geven van hoe de HEERE werkt in de ziel, dan kan het niet anders of er moeten andere wezenlijke zaken onderbelicht blijven. De dingen die je noemt, klinken ernstig. Als de oproep tot geloof en bekering te weinig klinkt, evenals de lieflijke nodiging van het Evangelie, dan is dat een ernstige zaak en ook zeer schadelijk voor de gemeente. Ik moet denken aan een kanttekening die Comrie schreef in een boek van Th. Shepard, wat door hem vertaald is:Cremar schreef:Verder is bevindelijke prediking erg beschouwend: Gods volk gaat dit doorleven, en gaat dat zien, en dan gaan ze zus.. Mensen kunnen dit rustig aanhoren, ze kunnen instemmend knikken, en daarna verder doorleven. Als er wordt opgeroepen tot bekering dan kan de mens dat verwerpen of ter harte nemen, (natuurlijk geleid door de Heilige Geest). De oproep tot bekering klinkt nauwelijks meer. Ik kan me niet herinneren wanneer de dominee de beloften van Jezus Christus uitsprak zoals: 'kom toch tot mij die vermoeid en belast zijn, dan zal ik u rust geven'. Want als je dit zegt wordt er een beroep op de mens gedaan.
Mij lijkt het wel zo handig om het woord 'kenmerk' te gebruiken voor die dingen die ook daadwerkelijk 'kenbaar' zijn. Of je ingelijfd bent in Christus is niet te meten, maar wel de gevolgen van dat ingelijfd-zijn: de vruchten van de Geest, zoals (inderdaad) het geloof, de wil om te breken met de zonden, etc.StAndrews schreef:rekcor schreef:Maar wat is de definitie van 'kenmerken' dan? Een christen is door het geloof in Christus ingelijfd, maar ik zou dat geen 'kenmerk' noemen. D.w.z. je kunt niet aan iemand 'zien' dat hij/zij is ingelijfd in Christus. Wat je wel kunt zien, is dat je Zijn naam belijd, je leven offert, enz. Op basis van die kenmerken kun je vervolgens de conclusie trekken: hij/zij is ingelijfd.
StAndrews schreef: Kenmerken zijn niet alleen die eigenschappen die buitenstaanders objectief kunnen waarnemen. De kenmerken van een ware Christen zijn alle eigenschappen waardoor hij zich onderscheidt van zijn onbekeerde medereiziger. Een belangrijk deel van het Christenleven speelt zich ook af in de een eenzaamheid van de binnenkamer waar gebeden wordt, waar de zonden beleden worden en waar de gemeenschap met Christus ervaren wordt.
Want het gaat helemaal niet om de bekering, het gaat om de heiliging in het leven. De bekering is het middel, maar geen doel.StAndrews schreef:de wijze waarop de Heilige Geest ons tot de zaligheid brengt.
Op dit forum onderschrijven wij de Drie Formulieren van Enigheid. Wij horen overeenkomstig onze belijdenis te spreken over de kenmerken. En dat heb ik gedaan, zie art. 29 NGB.rekcor schreef:Mij lijkt het wel zo handig om het woord 'kenmerk' te gebruiken voor die dingen die ook daadwerkelijk 'kenbaar' zijn. Of je ingelijfd bent in Christus is niet te meten, maar wel de gevolgen van dat ingelijfd-zijn: de vruchten van de Geest, zoals (inderdaad) het geloof, de wil om te breken met de zonden, etc.
Dat is te kort door de bocht, iets genuanceerder spreken s.v.p. Er is een onderscheid tussen de eerste bekering en de dagelijkse bekering. We moeten iedere dag tot de HEERE bekeerd worden, tot Zijn eer leren wandelen. En dat doorgaande werk der bekering is de heiligmaking. Zowel de eerste bekering, als de dagelijkse bekering behoren in de prediking aan de orde te komen.rekcor schreef:On topic: een goede bevindelijke prediking gaat over de vruchten van de Geest en niet (zoals Cremar beschrijft in zijn gemeente) over hoe iemand tot het zaligmakende geloof is gekomen. Dus juist niet over de wijze waarop de Heilige Geest ons tot de zaligheid brengt. Want het gaat helemaal niet om de bekering, het gaat om de heiliging in het leven. De bekering is het middel, maar geen doel.
 .
.Met 'onderschrijven' bedoelen we m.i. dat we theologie van de 3F volledig beamen, niet de precieze woordkeuze. Daarbij: de NGB die ik hier voor mij heb spreekt over 'merktekenen ', niet over 'kenmerken'StAndrews schreef:Op dit forum onderschrijven wij de Drie Formulieren van Enigheid. Wij horen overeenkomstig onze belijdenis te spreken over de kenmerken. En dat heb ik gedaan, zie art. 29 NGB.rekcor schreef:Mij lijkt het wel zo handig om het woord 'kenmerk' te gebruiken voor die dingen die ook daadwerkelijk 'kenbaar' zijn. Of je ingelijfd bent in Christus is niet te meten, maar wel de gevolgen van dat ingelijfd-zijn: de vruchten van de Geest, zoals (inderdaad) het geloof, de wil om te breken met de zonden, etc.
 .
.Wat is er precies onderwijzend en vertroostend aan om te horen hoe de Heilige Geest anderen tot de zaligheid brengt? (en nu heb ik het even niet situaties waarin dat gebeurd door een verantwoorde exegese van een bijbelgedeelte, maar over de situaties waarbij dat gebeurt door te putten uit het eigen leven of het leven van anderen).StAndrews schreef:Edit: Ik begrijp de afschuw voor een krachtige prediking waarin helder wordt verteld hoe de zondaar in Christus gebracht wordt niet zo goed. Als we daar nu zelf ook enige kennis aan mogen hebben, dan kan het toch niet anders of je hoort er toch graag over? Dat is dan toch onderwijzend en vertroostend.
Ja, en de theologie van de 3FvE is dat het waar zaligmakend geloof een kenmerk, of een merkteken (nog beter), is van een ware gelovige.rekcor schreef:Met 'onderschrijven' bedoelen we m.i. dat we theologie van de 3F volledig beamen, niet de precieze woordkeuze. Daarbij: de NGB die ik hier voor mij heb spreekt over 'merktekenen ', niet over 'kenmerken'.
Wat jij tussen haakjes zet, heb ik nooit op het oog gehad. Ik heb het steeds over de bevinding die vanuit de exegese van een tekst voortkomt. Overigens vind ik het ook bijzonder om te horen hoe anderen door de HEERE geleid zijn dat mag een predikant wat mij betreft ook weleens vanaf de kansel benoemen, als dat bepreekte tekst daar ruimte voor biedt. De dichter van Psalm 66 zingt: Komt, hoort toe, o allen gij, die God vreest, en ik zal vertellen, wat Hij aan mijn ziel gedaan heeft. Ik riep tot Hem met mijn mond, en Hij werd verhoogd onder mijn tong. En ik geloof dat daarin de begeerte van al Gods kinderen doorklinkt, in meerdere of mindere mate. Het is verblijdend als we mogen horen dat de HEERE nog werkt in deze donkere tijden. En dat mag ook, op gepaste wijze, vanaf de kansel klinken. De apostel Paulus doet dat ook in zijn brieven.rekcor schreef:Wat is er precies onderwijzend en vertroostend aan om te horen hoe de Heilige Geest anderen tot de zaligheid brengt? (en nu heb ik het even niet situaties waarin dat gebeurd door een verantwoorde exegese van een bijbelgedeelte, maar over de situaties waarbij dat gebeurt door te putten uit het eigen leven of het leven van anderen).StAndrews schreef:Edit: Ik begrijp de afschuw voor een krachtige prediking waarin helder wordt verteld hoe de zondaar in Christus gebracht wordt niet zo goed. Als we daar nu zelf ook enige kennis aan mogen hebben, dan kan het toch niet anders of je hoort er toch graag over? Dat is dan toch onderwijzend en vertroostend.
Wat je hier ook allemaal van zou kunnen zeggen, het is in elk geval fijn als prediker en luisteraar hetzelfde beeld hebben bij wat geloof is, wat kennen van Christus is, enz. enz.rekcor schreef:Wat is er precies onderwijzend en vertroostend aan om te horen hoe de Heilige Geest anderen tot de zaligheid brengt? (en nu heb ik het even niet situaties waarin dat gebeurd door een verantwoorde exegese van een bijbelgedeelte, maar over de situaties waarbij dat gebeurt door te putten uit het eigen leven of het leven van anderen).