WK Voetbal Brasil

Wilhelm

Re: WK Voetbal Brasil

Bericht door Wilhelm »

Luther schreef:
jakobmarin schreef:Mijn kind kwam thuis met de opmerking van zijn docent: Als je voetbal kijkt, ben je geen kind van God.
De stelling is wellicht wat kort door de bocht, maar na enige aanpassing zou ik 'm wel willen verdedigen:

" Als je met vermaak voetbal kijkt, en daarover geen schuld belijdt, ben je als kind van God ver van je (geestelijke) plek."

De argumenten: kijken zonder zonde te zien, ik doe niet mee aan sportverdwazing het gaat me slechts om de sport, e.d. zijn drogredenen.
Als je doorziet met welke verering deze sport gepaard gaat, dat het geheel werkelijk modern-religieuze trekken heeft, als je de zondagsontheiliging ziet waarmee een evenement als dit ook gepaard gaat, als je hoort wat er wordt afgevloekt wanneer men een tegendoelpunt te verwerken krijgt, etc. etc. dan kun je toch niet met droge ogen blijven volhouden dat dit behoort tot de vrijheid van een christen en leven met de Heere?
Dit klinkt heel goed en ik ben bijna geneigd je bij te vallen en toch heb ik mijn vragen.
Want volgens mij gaan veel christenen elders in de wereld wat anders om met grote sportactiviteiten dan wij in NL.
Dus concreet, zou onze afwijzing, die ik heel goed kan begrijpen!, misschien toch iets zijn dat past bij, of gevoed wordt door, onze (calvinistische, reformatorische) cultuur?
huisman

Bericht door huisman »

Luther schreef:
jakobmarin schreef:Mijn kind kwam thuis met de opmerking van zijn docent: Als je voetbal kijkt, ben je geen kind van God.
De stelling is wellicht wat kort door de bocht, maar na enige aanpassing zou ik 'm wel willen verdedigen:

" Als je met vermaak voetbal kijkt, en daarover geen schuld belijdt, ben je als kind van God ver van je (geestelijke) plek."

De argumenten: kijken zonder zonde te zien, ik doe niet mee aan sportverdwazing het gaat me slechts om de sport, e.d. zijn drogredenen.
Als je doorziet met welke verering deze sport gepaard gaat, dat het geheel werkelijk modern-religieuze trekken heeft, als je de zondagsontheiliging ziet waarmee een evenement als dit ook gepaard gaat, als je hoort wat er wordt afgevloekt wanneer men een tegendoelpunt te verwerken krijgt, etc. etc. dan kun je toch niet met droge ogen blijven volhouden dat dit behoort tot de vrijheid van een christen en leven met de Heere?

Helemaal mee eens !!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Wilhelm schreef: Want volgens mij gaan veel christenen elders in de wereld wat anders om met grote sportactiviteiten dan wij in NL.
Dat vind ik zo'n kulargument. Andere christenen doen het ook, dus wij mogen het ook. Zo zijn er al veel zonden rechtgepraat. (Al doe jij dat hier niet hoor)
Als een kind van God voetbal kijkt, is 't ie van z'n plek.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Wilhelm schreef:Dit klinkt heel goed en ik ben bijna geneigd je bij te vallen en toch heb ik mijn vragen.
Want volgens mij gaan veel christenen elders in de wereld wat anders om met grote sportactiviteiten dan wij in NL.
Dus concreet, zou onze afwijzing, die ik heel goed kan begrijpen!, misschien toch iets zijn dat past bij, of gevoed wordt door, onze (calvinistische, reformatorische) cultuur?
Ik ben blij dat je dit punt even noemt, want ook dit hoor ik vaker. Laten we het er maar eens over hebben...
Ik heb niet zoveel ervaring met christenen elders in de wereld, dan alleen met enkele Duitse vrienden. (Rusland-Duitsers) Wat ik wel weet, is dat zij veel strenger zijn in afwijzing van sport, van internet, van televisie, etc. en veel actiever zijn als het gaat om huisgodsdienst, om het betrekken van de Heere bij elke minuut van het dagelijkse leven dan ik dat tot schaamte ben.

Wat de cultuur betreft... het zou best kunnen dat de Reformatie op dit punt nog wat sporen trekt en getrokken heeft. Van de Reformatoren hebben we hoop ik vooral geleerd dat we wel in de wereld, maar niet van de wereld zijn; dat we weliswaar op aarde zijn bij de voltooiing van Gods Koninkrijk, maar ook tegelijkertijd pelgrim naar een ander vaderland. Noch de heerlijke werkelijkheid van Gods Koninkrijk, noch het uitzien als pelgrim krijg ik gekoppeld aan het volgen van bijvoorbeeld het WK.
En natuurlijk blijft het lastig, zeker als je er (zeer) gevoelig voor bent, en als het trekt. Dan is het inderdaad moeilijk om niet in de verleiding te komen. Toch lijken me het bovenstaande gewoon bijbelse noties.
In 2012 zei ex-voetballer ds. A.C. Uitslag (rond het EK) in het RD:
Wat zijn uw grootste bezwaren tegen voetbal?
„Als je voetbal gaat ontleden, is er weinig mis mee. Een bal in het doel trappen is niet zondig. Het gaat echter om de geest van het spel. Om het altijd willen winnen, vaak ten koste van alles. Om het presteren, de verheerlijking van spelers, het feit dat de mens centraal staat. Daarnaast bestaan er haast godsdienstige rituelen rond het voetbal. Zelf had ik mijn rituelen. Eerst de ene sok aan, dan de andere. Altijd op dezelfde manier.”

Vanavond Nederland–Duitsland kijken; dat moet toch wel kunnen?
„Er is meer mis met een Europees kampioenschap dan je op het eerste gezicht zou denken. Voetbal is het middel geworden om samen één te zijn. Om samen één doel te hebben. Wat het eigenlijk zou moeten zijn, is de godsdienst. Voetbal heeft dus de plaats van de godsdienst ingenomen. Stel je daarom de vraag in hoeverre je mag genieten van iets wat zo’n antigodsdienstig karakter heeft. Probeer er vandaan te blijven, hoe sterk de verleiding ook is. En bid of koning voetbal in je hart verslagen mag worden door Koning Jezus. Benoem het concreet in je gebed. De Heere alleen kan je ervoor bewaren. Dat ervaar ik elke dag. En zeker in deze dagen.”
Het zijn wat mij betreft nog steeds behartenswaardige woorden.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Het WK is al twee weken aan de gang. Ik vroeg me al af wanneer de tweejaarlijkse antivoetbaldiscussie zou beginnen op RF. Nu dus.....
The Groom's still waiting at the altar
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Bonny schreef:Het WK is al twee weken aan de gang. Ik vroeg me al af wanneer de tweejaarlijkse antivoetbaldiscussie zou beginnen op RF. Nu dus.....
Het tweejaarlijkse goedpraten, bedoel je?
Rijssen

Bericht door Rijssen »

Koning voetbal, dat zij onze oud dominee ook altijd.
Vind het argument van afgoderij een kulargument, kijk zelf graag voetbal, maar aanbid de spelers echt niet.
Zijn idd wel misstanden in de voetbal zoals de salarissen en overtredingen om spelers bewust te blesseren, dat lijkt me niet erg christelijk.

Waarom word voetbal (ook amateur) zo verketterd in bevindelijke hoek?
En zijn sporten zoals skeeleren, waterpolo, duivensport geaccepteerd, heel erg vreemd.
Volgens mij word er met de duivensport meer gegokt en ook gevloekt dan bij de voetbal, en dat is volkomen geaccepteerd (zelfs tot in de kerkenraad toe) :quoi
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Rijssen schreef:Koning voetbal, dat zij onze oud dominee ook altijd.
Vind het argument van afgoderij een kulargument, kijk zelf graag voetbal, maar aanbid de spelers echt niet.
Zijn idd wel misstanden in de voetbal zoals de salarissen en overtredingen om spelers bewust te blesseren, dat lijkt me niet erg christelijk.

En zijn sporten zoals skeeleren, waterpolo, duivensport geaccepteerd, heel erg vreemd.
Volgens mij word er met de duivensport meer gegokt en ook gevloekt dan bij de voetbal, en dat is volkomen geaccepteerd (zelfs tot in de kerkenraad toe) :quoi
Volgens mij ging dit topic over het WK, maar dat terzijde.
De voorbeelden die je noemt zijn uiteraard even kwalijk.

Je gaat overigens niet in op de andere argumenten die genoemd zijn.
- Wat ds. Uitslag naar voren brengt.
- Leven met de Heere.
- Zondagsontheiliging
- Modern-religieuze massahysterie.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Rijssen

Bericht door Rijssen »

Luther schreef:

- Leven met de Heere.
- Zondagsontheiligingdu

De verheerlijking vind ik wel meevallen, Maxima en Willem Alexander worden net zo verheerlijkt.
Het bijgeloof onder voetballers wat Ds Uitslag aanhaalt, wat zie je daar als kijker van??
Zijn ook wel wk deelnemende landen die eerst bidden, denk aan Ghana.
in het Nederlands elftal voetballen ook Christenen, Dirk Kuyt lid van de PKN, Stefan de Vrij ook van christelijke huize, Georginio Wynaldum gaat wekelijks naar de kerk met z'n oma.
Om dan botweg te zeggen dan het voetbal afgoderij is is te kort door de bocht lijkt me.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ik hoorde van de week dat hier ter plaatse in de PKN (gereformeerd) een speciale
EK-kerkdienst is gehouden. Op het voetbalveld in de open lucht.
Ik mag daaruit denk ik wel aannemen dat de kerkenraad daar niet zo heel afwijzend
tegenover het voetbalspektakel staat.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Tiberius schreef:
Bonny schreef:Het WK is al twee weken aan de gang. Ik vroeg me al af wanneer de tweejaarlijkse antivoetbaldiscussie zou beginnen op RF. Nu dus.....
Het tweejaarlijkse goedpraten, bedoel je?
Iedereen neemt elk jaar de vaste stellingen weer in. Ook ik.
The Groom's still waiting at the altar
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Ik hoorde van de week dat hier ter plaatse in de PKN (gereformeerd) een speciale
Ik mag daaruit denk ik wel aannemen dat de kerkenraad daar niet zo heel afwijzend
De Joden een Jood, de Grieken een Griek, de voetballers een voetballer, was wellicht de gedachte.
Ik twijfel niet aan de goede bedoelingen. Maar ik houd toch meer van een traditionele kerkdienst in een echte kerk.
http://www.tubantia.nl/regio/rijssen-ho ... -1.4399713
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Ik hoorde van de week dat hier ter plaatse in de PKN (gereformeerd) een speciale
De Joden een Jood, de Grieken een Griek, de voetballers een voetballer, was wellicht de gedachte.
Ik twijfel niet aan de goede bedoelingen. Maar ik houd toch meer van een traditionele kerkdienst in een echte kerk.
http://www.tubantia.nl/regio/rijssen-ho ... -1.4399713
Er staat niet bij wie het orgel bespeelde.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Theodosius

Bericht door Theodosius »

Luther schreef:

- Leven met de Heere.
- Zondagsontheiliging
Waarom een topic over WK-voetbal en niet over bijv. duivensport, WK-hockey of Tour de France? Is het alleen de massahysterie die discussie oproept?
refo

Bericht door refo »

Ik werk meestal bij wereldse werkgevers. Er zijn collega's die wel een beetje opgaan in het voetballen.
Over het algemeen zij het wel gezellige tijden. Zoals Dodo zegt: saamhorigheid.
Een collega die 'er verstand van heeft' staat halverwege de voetbalpool en de secretaresse die 'zomaar meedeed' die eenzaam bovenaan staat met de meeste punten. Dat soort dingen.

En als 'Nederland' wordt uitgeschakeld is er de dag erop niemand in een rouwstemming.

Persoonlijk vind ik dat gepraat over de NL-voetbalcompetitie het hele jaar door vele malen irritanter.
Gesloten