Een mooi Bijbelgedeelte over het zien op Jezus:Mara schreef:De moderne christen wil graag de ellendekennis overslaan.
En dat gevaar zit er met deze manier van evangeliseren wel in, denk ik.
Anderzijds houdt hij de Boodschap eenvoudig. Gezien zijn functie, begrijp ik dat wel.
Maar ik moet Posthoorn wel gelijk geven met haar kanttekeningen.
De Israëlieten in de woestijn waren gebeten door slangen met dodelijk gif.
Maar er werd een heel eenvoudig middel gegeven waardoor ze genezen konden worden.
Ze hoefden alleen maar te geloven in de genezende kracht van de koperen slang en op de slang te zien en ze waren genezen.
Er zullen vast mensen bij geweest zijn het maar onzin of te eenvoudig vonden en niet de moeite namen om te zien op de koperen slang.
Numeri 21
8 En de HEERE zeide tot Mozes: Maak u een vurige slang, en stel ze op een stang; en het zal geschieden, dat al wie gebeten is, als hij haar aanziet, zo zal hij leven.
9 En Mozes maakte een koperen slang, en stelde ze op een stang; en het geschiedde, als een slang iemand beet, zo zag hij de koperen slang aan, en hij bleef levend.
Johannes 3
14 En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, alzo moet de Zoon des mensen verhoogd worden;
15 Opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
Dit is ook een mooie preek van Spurgeon over "De weg van de eenvoudigen tot de vrede":
http://www.iclnet.org/pub/resources/tex ... 730-2.html