Geloof en bekering (en het Evangelie)

Panny

Re: Geloof en bekering (en het Evangelie)

Bericht door Panny »

Mara schreef:De moderne christen wil graag de ellendekennis overslaan.
En dat gevaar zit er met deze manier van evangeliseren wel in, denk ik.
Anderzijds houdt hij de Boodschap eenvoudig. Gezien zijn functie, begrijp ik dat wel.
Maar ik moet Posthoorn wel gelijk geven met haar kanttekeningen.
Een mooi Bijbelgedeelte over het zien op Jezus:

De Israëlieten in de woestijn waren gebeten door slangen met dodelijk gif.
Maar er werd een heel eenvoudig middel gegeven waardoor ze genezen konden worden.
Ze hoefden alleen maar te geloven in de genezende kracht van de koperen slang en op de slang te zien en ze waren genezen.
Er zullen vast mensen bij geweest zijn het maar onzin of te eenvoudig vonden en niet de moeite namen om te zien op de koperen slang.

Numeri 21
8 En de HEERE zeide tot Mozes: Maak u een vurige slang, en stel ze op een stang; en het zal geschieden, dat al wie gebeten is, als hij haar aanziet, zo zal hij leven.
9 En Mozes maakte een koperen slang, en stelde ze op een stang; en het geschiedde, als een slang iemand beet, zo zag hij de koperen slang aan, en hij bleef levend.

Johannes 3
14 En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, alzo moet de Zoon des mensen verhoogd worden;
15 Opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.

Dit is ook een mooie preek van Spurgeon over "De weg van de eenvoudigen tot de vrede":
http://www.iclnet.org/pub/resources/tex ... 730-2.html
Laatst gewijzigd door Panny op 20 mei 2014, 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
ejvl

Bericht door ejvl »

Dat zegt hij ook Lien.

Je zegt: “Ik heb ook verschillende momenten gehad (in de kerk en onder het zelf lezen of bidden) dat ik echt de liefde van Christus voelde voor zondaren.”

Zo openbaarde Hij Zich aan je, om je maar te overtuigen dat Hij je zoekt. Dat Hij het goede met je voor heeft. Geef je aan Hem over en Hij zal zichzelf steeds meer en meer aan je wegschenken. Vlucht maar naar Hem toe, zoals je bent. In Openbaring 22 staat het heel duidelijk: “En de Geest en de bruid zeggen: Kom! En laat hij die het hoort, zeggen: Kom! En laat hij die dorst heeft, komen; en laat hij die wil, het water des levens nemen, voor niets
.”

En.
Bedel maar bij de Heere God en houd je handen maar op om Jezus te ontvangen. Wat heerlijk om van die oudvaders te leren. Om door hen ook de weg gewezen te krijgen: je kunt niets zonder Hem, zonder Jezus.
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

ejvl schreef:Dat zegt hij ook Lien.

Je zegt: “Ik heb ook verschillende momenten gehad (in de kerk en onder het zelf lezen of bidden) dat ik echt de liefde van Christus voelde voor zondaren.”

Zo openbaarde Hij Zich aan je, om je maar te overtuigen dat Hij je zoekt. Dat Hij het goede met je voor heeft. Geef je aan Hem over en Hij zal zichzelf steeds meer en meer aan je wegschenken. Vlucht maar naar Hem toe, zoals je bent. In Openbaring 22 staat het heel duidelijk: “En de Geest en de bruid zeggen: Kom! En laat hij die het hoort, zeggen: Kom! En laat hij die dorst heeft, komen; en laat hij die wil, het water des levens nemen, voor niets
.”

En.
Bedel maar bij de Heere God en houd je handen maar op om Jezus te ontvangen. Wat heerlijk om van die oudvaders te leren. Om door hen ook de weg gewezen te krijgen: je kunt niets zonder Hem, zonder Jezus.
Dit is een stukje van de vraag van de vraagsteller, letterlijk.
Ik weet niet precies wanneer het begonnen is (ongeveer een half jaar geleden?). Ik verlang er zo naar God persoonlijk te kennen. Christus als mijn Verlosser te zien. Dat ik zeker mag geloven dat Christus ook voor mij gestorven is en ik met en voor Hem mag leven. Ik ga nu graag naar de kerk (ik verlang er eigenlijk al heel de week naar) en lees graag in de Bijbel en goede boeken (vroeger sloeg ik dit nog weleens over als het laat was). En elke keer hoop ik dat dit het moment zal zijn dat Christus zich aan mij openbaart als mijn Verlosser en ik mag geloven in Hem. E

Daaruit blijkt dat hij of zij hem niet persoonlijk kent.
Het graag naar de kerk gaan is geen bewijs dat het er is...
Het zoeken is geen bewijs dat het er is...
Het bidden is geen bewijs dat het er is...
Het kloppen is niet het bewijs dat er is...
Het is de weg waardoor. Zoals het de Heere door Zijn Woord, tot ons komt. Maar zolang er geen waar geloof gevonden wordt is het nog niet Zaligmakend voor jou.

Verder weet een waar gelovige dat hij of zij Christus heeft ontmoet, vrijspraak heeft ontvangen.. Dat hoeft een ander hem niet te vertellen.. Dat weet je!
huisman

Bericht door huisman »

Posthoorn schreef:
huisman schreef:Laat ik jou weerleggen met vader Brakel.
Sommigen worden allengskens bekeerd. Er zijn veel afwisselingen van droefheid, blijdschap, geloof, ongeloof, strijden, overwinnen, vallen en opstaan. Dit is, volgens Brakel, de meest gewone weg,
Synoniemen van allengskens: gaandeweg, geleidelijk, langzamerhand
Het gaat hier bij Brakel over de hele bekeringsweg. Maar Brakel kent ook zeker een moment dat het geloof Christus aanneemt tot verzoening en vergeving!
Het gaat om de beleving, ook na het bewust in het geloof aannemen van Christus en al Zijn weldaden is er afwisseling van droefheid, blijdschap, geloof, ongeloof, strijden, overwinnen, vallen en opstaan. (Zie Psalm 51 waar Gods kind het uitroept neem Uw Heilige Geest niet weg en verwerp mij niet van Uw aangezicht)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Panny schreef:Een mooi Bijbelgedeelte over het zien op Jezus:

Maar er werd een heel eenvoudig middel gegeven waardoor ze genezen konden worden.
Ze hoefden alleen maar te geloven in de genezende kracht van de koperen slang en op de slang te zien en ze waren genezen.
Er zullen vast mensen bij geweest zijn het maar onzin of te eenvoudig vonden en niet de moeite namen om te zien op de koperen slang.
'Ze hoefden alleen maar te geloven.' Maar daar zit het nu juist op vast bij de ontdekte zondaar: hij kán niet geloven - tot God Zelf komt en zijn ogen opent.
Mara

Bericht door Mara »

Posthoorn schreef:

'Ze hoefden alleen maar te geloven.' Maar daar zit het nu juist op vast bij de ontdekte zondaar: hij kán niet geloven - tot God Zelf komt en zijn ogen opent.
Dat is nu net het cruciale verschil!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

huisman schreef:
Posthoorn schreef:
huisman schreef:Laat ik jou weerleggen met vader Brakel.
Sommigen worden allengskens bekeerd. Er zijn veel afwisselingen van droefheid, blijdschap, geloof, ongeloof, strijden, overwinnen, vallen en opstaan. Dit is, volgens Brakel, de meest gewone weg,
Synoniemen van allengskens: gaandeweg, geleidelijk, langzamerhand
Het gaat hier bij Brakel over de hele bekeringsweg. Maar Brakel kent ook zeker een moment dat het geloof Christus aanneemt tot verzoening en vergeving!
Het gaat om de beleving, ook na het bewust in het geloof aannemen van Christus en al Zijn weldaden is er afwisseling van droefheid, blijdschap, geloof, ongeloof, strijden, overwinnen, vallen en opstaan. (Zie Psalm 51 waar Gods kind het uitroept neem Uw Heilige Geest niet weg en verwerp mij niet van Uw aangezicht)

Ja, maar de ontmoeting met Christus zelf vergeet je nooit meer... En dan is daar steeds weer hèt terugverlangen naar wat er was. En is niet de basis ik weet eigenlijk niet of ik wel vrijgekocht ben... Het kan verduistert zijn. Zeker. Maar dan zal Gods kind daarin niet rusten!

Denk maar eens aan de duif in Hooglied...
Toen het weer in de donkere holen zat, ging het hart uit naar Hem. Omdat het wist wat het was om te mogen schuilen bij Hem! Niet omdat het niet wist of Hij wel haar Verlosser was!

En dat geloof is inderdaad geen werk van ons, maar gewerkt door de Geest.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Posthoorn schreef:

Inderdaad.
De uitdrukking 'ze hoefden alleen maar te geloven' is net zoiets als tegen een dode zeggen: 'je hoeft jezelf alleen maar levend te maken' of tegen een blinde: 'je hoeft alleen maar te zien'.

Verder ben ik het eens met je vraagtekens bij het antwoord van Van Dooijeweert.
Panny

Bericht door Panny »

Posthoorn schreef:

Ik probeerde me alleen te houden bij het Bijbelgedeelte en niet zelf al zaken toe te voegen.
Eigenlijk heeft God bij de "ontdekte zondaar" al de ogen geopend. Dat komt openbaar in de vruchten.
Het gaat mij erom dat de Bijbel aanspoort tot geloof, te zien op Jezus.
In de nodigingen tot bekering en geloof staan in de Bijbel geen voorwaarden zoals wij die er vaak wel bij bedenken.
Het blijkt wel in de uitwerking van deze nodiging dat veel mensen niet komen. Omdat ze bijvoorbeeld het gevaar niet beseffen waar ze zich in verkeren, of ze twijfelen aan de waarheid van de boodschap, etc.
Deze mensen worden dus ook steeds gewezen op de weg waar ze zich bevinden die leidt naar het eeuwige verderf. Maar ook dat er een Weg ter ontkoming is.
Op deze manier moeten predikanten dus ook preken.
En het is inderdaad de Heilige Geest die deze prediking moet zegenen wilt het vruchten dragen.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Panny schreef:Ik probeerde me alleen te houden bij het Bijbelgedeelte en niet zelf al zaken toe te voegen.
In het licht van deze discussie kun je niet volstaan met het citeren van deze Bijbelgedeeltes.
Eigenlijk heeft God bij de "ontdekte zondaar" al de ogen geopend. Dat komt openbaar in de vruchten.
Zijn ogen geopend voor de toestand waar hij in verkeert. Maar dat is wat anders dan dat de ogen geopend zijn voor het heerlijk Evangelie!
Het gaat mij erom dat de Bijbel aanspoort tot geloof, te zien op Jezus.
Je wilde er een punt mee maken, nl. aantonen dat je niet te moeilijk moet doen over de bekering.
Panny

Bericht door Panny »

Posthoorn schreef:Zijn ogen geopend voor de toestand waar hij in verkeert. Maar dat is wat anders dan dat de ogen geopend zijn voor het heerlijk Evangelie!
Is dat zo? Schenkt God ook al niet het verlangen naar de vergeving en verlossing door Christus?
Komt er ook niet een begin van geloof en vertrouwen op Christus alleen? (ook al zal deze persoon dit waarschijnlijk zelf nog niet beseffen)
Je wilde er een punt mee maken, nl. aantonen dat je niet te moeilijk moet doen over de bekering.
Mijn punt gaat opzich niet over de bekering zelf maar over de prediking van bekering, geloof en het Evangelie.

De Bijbel is heel helder en eenvoudig in de oproep tot geloof en bekering en de beloftes die daarbij gegeven worden.
Ik denk dat we deze boodschap niet moeten vertroebelen, en voorwaardes introduceren omdat wij weten dat alleen degene die God trekt uiteindelijk zullen ingaan op deze oproep.

En dat is waar ik bang voor ben.
Uit 'opwekkingen' in de kerkgeschiedenis weten we dat God juist werkt als Zijn Woord zuiver gebracht word.
Denk aan de donkere middeleeuwen, de reformatie op het vasteland van Europa, de opwekkingen in Engeland, Schotland, etc.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Panny schreef:
Posthoorn schreef:Zijn ogen geopend voor de toestand waar hij in verkeert. Maar dat is wat anders dan dat de ogen geopend zijn voor het heerlijk Evangelie!
Is dat zo? Schenkt God ook al niet het verlangen naar de vergeving en verlossing door Christus?
Komt er ook niet een begin van geloof en vertrouwen op Christus alleen? (ook al zal deze persoon dit waarschijnlijk zelf nog niet beseffen)
Verlangen naar verlossing is nog geen geloof. Zolang Christus niet gekend wordt, is er ook geen sprake van geloof in en vertrouwen op Hem.
Panny schreef:
Mijn punt gaat opzich niet over de bekering zelf maar over de prediking van bekering, geloof en het Evangelie.

De Bijbel is heel helder en eenvoudig in de oproep tot geloof en bekering en de beloftes die daarbij gegeven worden.
Ik denk dat we deze boodschap niet moeten vertroebelen, en voorwaardes introduceren omdat wij weten dat alleen degene die God trekt uiteindelijk zullen ingaan op deze oproep.
Je 'vertroebelt' de boodschap niet wanneer je aandacht besteedt aan de vraag hoe deze bekering in zijn werk gaat. Juist bij opwekkingen zie je dat dit soort vragen een rol gaan spelen!
Panny schreef:Uit 'opwekkingen' in de kerkgeschiedenis weten we dat God juist werkt als Zijn Woord zuiver gebracht word.
Denk aan de donkere middeleeuwen, de reformatie op het vasteland van Europa, de opwekkingen in Engeland, Schotland, etc.
Om te beginnen: hoe zuiver Gods Woord ook gebracht wordt, altijd zal er óf een aannemen óf een verwerpen zijn.
Dan: zoals ik boven al zei, juist bij opwekkingen spelen vragen over toeleidende weg en toe-eigening van het heil een grote rol! Ik ben nu weer in het boek Van Valen aan het lezen, 'Gelijk de dauw van Hermon'. Bijzonder indrukwekkend om te lezen hoe het Evangelie zijn weg baant in de Schotse hooglanden. Maar over 'gemakkelijke' bekeringen lees ik nergens.
Panny

Bericht door Panny »

Ik ben het helemaal niet oneens hoor met wat je nu schrijft.

Maar het gaat helemaal niet over mijn punt in dit topic.
Het gaat mij om de helderheid en eenvoudigheid waarop de Bijbel spreekt over geloof en bekering.
Dit topic gaat eigenlijk alleen over hoe het Evangelie gepredikt zou moeten worden.

Het "Woord des geloofs" is helder:
Romeinen 10
8 Maar wat zegt zij? Nabij u is het Woord, in uw mond en in uw hart. Dit is het Woord des geloofs, hetwelk wij prediken.
9 Namelijk, indien gij met uw mond zult belijden den Heere Jezus, en met uw hart geloven, dat God Hem uit de doden opgewekt heeft, zo zult gij zalig worden.
...
13 Want een iegelijk, die den Naam des Heeren zal aanroepen, zal zalig worden.

Het probleem zit niet in de boodschap maar bij de hoorders:
16 Doch zij zijn niet allen het Evangelie gehoorzaam geweest; want Jesaja zegt: Heere, wie heeft onze prediking geloofd?
...
18 Maar ik zeg: Hebben zij het niet gehoord? Ja toch, hun geluid is over de gehele aarde uitgegaan, en hun woorden tot de einden der wereld.

De prediking van het Evangelie is helder en eenvoudig genoeg. Het is niet zo omdat niet alle mensen geloven in dit Evangelie dat de boodschap zelf veranderd. Dat er in de boodschap bijvoorbeeld voorwaardes opgenomen worden dat de beloftes niet voor iedereen gelden.
De boodschap veranderd ook niet omdat het voor de mens zonder het werk van de Heilige Geest onmogelijk is zich te bekeren en te geloven (De Heilige Geest kan juist meekomen in deze boodschap).

De boodschap van het Evangelie blijft:
Wendt u naar Mij toe, wordt behouden....
Zoekt den HEERE, terwijl Hij te vinden is; roept Hem aan, terwijl Hij nabij is. De goddeloze verlate zijn weg, en de ongerechtige man zijn gedachten; en hij bekere zich tot den HEERE, zo zal Hij Zich Zijner ontfermen, en tot onzen God, want Hij vergeeft menigvuldiglijk.
Want de HEERE, uw God, is genadig en barmhartig, en zal het aangezicht van u niet afwenden, zo gij u tot Hem bekeert.
Want Ik heb geen lust aan den dood des stervenden, spreekt de Heere HEERE; daarom bekeert u en leeft.

En als God deze boodschap gebruikt:
"Maar toen zij Filippus geloofden, die het Evangelie van het Koninkrijk Gods, en van den Naam van Jezus Christus verkondigde, werden zij gedoopt"
"en velen van de Korinthiërs, hem horende, geloofden, en werden gedoopt."
refo

Bericht door refo »

Waarom laat je allerlei belangrijke stukken uit Romeinen 10 weg?
Nu laat je dat hoofdstuk een heel andere boodschap brengen.
Panny

Bericht door Panny »

refo schreef:Waarom laat je allerlei belangrijke stukken uit Romeinen 10 weg?
Nu laat je dat hoofdstuk een heel andere boodschap brengen.
Ik kan ook de hele Bijbel quoten ;-)

Maar vertel, Wat klopt er niet en wat is volgens jou dan de boodschap?
Plaats reactie