Elke mens heeft Christus nodig. Elk mens moet daarom onverwijld naar Hem verwezen worden, en niet naar 'Maria'. En de reformatorische traditie heeft zo z'n eigen 'Maria's'.-DIA- schreef:Wat en Wie heeft die nodig?Luther schreef:Dus ook de uitvlucht 'de natuurlijke mens heeft geen behoefte aan Jezus'. Dat zal allemaal waar wezen, maar die natuurlijke mens heeft Hem daarom te meer nodig!
In de eerste plaats... (invullen)
Vertrouw alleen op Hem, Vertrouw alleen op Hem!
Re: Vertrouw alleen op Hem, Vertrouw alleen op Hem!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Al die voorwaarden en uitvluchten, we mogen altijd vluchten tot Christus, zonder enige voorwaarden.-DIA- schreef:Orchidee schreef:Wat word er weer klein gedacht van de HEERE!
Lees alle beloften in de bijbel eens, Wat God zegt in Zijn Woord zal Hij ook waarmaken!
“En dit is Zijn gebod, dat wij geloven in de Naam van Zijn Zoon Jezus Christus.”
1 Johannes 3:23
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-
- Inactief
Ongetwijfeld zal de Heere waarmaken wat Hijzelf zegt in Zijn Woord. Ja, dus ook de beloftes. Maar het is niet zo, dat als we alle beloften in de Bijbel lezen we dan kunnen concluderen dat iedereen zalig zal worden.Orchidee schreef:Al die voorwaarden en uitvluchten, we mogen altijd vluchten tot Christus, zonder enige voorwaarden.-DIA- schreef:Orchidee schreef:Wat word er weer klein gedacht van de HEERE!
Lees alle beloften in de bijbel eens, Wat God zegt in Zijn Woord zal Hij ook waarmaken!
“En dit is Zijn gebod, dat wij geloven in de Naam van Zijn Zoon Jezus Christus.”
Maar Orchidee, een mens van nature komt alleen tot Christus als Hij die echt nodig krijgt.
Daar moet plaats voor gemaakt worden. Dat is geen voorwaarde, maar Genade.
En als we komen tot Hem, dan heeft Hij ons eerst opgezocht.
De eis ligt er om te geloven in de Naam van Zijn Zoon. Maar kunnen we dan vanuit ons zelf? Nee toch!? Maar dan mogen we grote dingen denken en verwachten van een grote God. Hij wil en zal het schenken op grond van recht en gerechtigheid. Want Sion wordt door recht verlost.
Dit begint me steeds meer tegen te staan.Hendrik de 3de schreef:
Maar Orchidee, een mens van nature komt alleen tot Christus als Hij die echt nodig krijgt.
Daar moet plaats voor gemaakt worden. Dat is geen voorwaarde, maar Genade.
En als we komen tot Hem, dan heeft Hij ons eerst opgezocht.
De eis ligt er om te geloven in de Naam van Zijn Zoon. Maar kunnen we dan vanuit ons zelf? Nee toch!? Maar dan mogen we grote dingen denken en verwachten van een grote God. Hij wil en zal het schenken op grond van recht en gerechtigheid. Want Sion wordt door recht verlost.
Ik geloof ook dat er werkingen van de Heilige Geest zijn die ervoor zorgen dat we de Jezus nodig gaan krijgen.
Maar toch. Moet er plaats gemaakt worden voor Christus? En dat omdat de mens anders niet tot Hem komt? Ik geloof er niets van. Het geloof wordt van boven gegeven. Wel of geen plaats. Wat er dan vooraf gegaan is is eraan vooraf gegaan, veel uitmaken doet het niet.
Als er plaats gemaakt moet worden voor Christus dan is dat eigenlijk hetzelfde te zeggen als dat de mens geschikt gemaakt moet worden om Christus te ontvangen.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
- jakobmarin
Dit is zo funest voor de klem waar de oproep tot bekering voor zorgt! En ook iets wat de bijbel zeker niet doet.Hendrik de 3de schreef:De eis ligt er om te geloven in de Naam van Zijn Zoon. Maar kunnen we dan vanuit ons zelf? Nee toch!? Maar dan mogen we grote dingen denken en verwachten van een grote God. Hij wil en zal het schenken op grond van recht en gerechtigheid. Want Sion wordt door recht verlost.
Nergens zie je in de bijbel: Bekeer U, maar u kunt het niet, verwacht het maar van God, die kan en wil, door recht, etc.
De reactie is dan vaak: 'oh, als ik het toch zelf niet kan, waarom zou ik het dan proberen?"
In de bijbel staat: Bekeer u (want het Koninkrijk der hemelen is nabij gekomen / en geloof het Evangelie).
Zonder enige verzwakking of uitleg dat we dit niet zelf zouden kunnen.
Op menig plaats staat er in de bijbel dat mensen 'zich bekeerden', als een actieve daad.
En uiteraard is dit een werk van God, maar dat geld ook voor ademen, lopen, kinderen krijgen, etc.
Maar daar ben je toch ook zelf actief in?
En als de bijbel op die actieve manier erover spreek, moeten we niet wijzer zijn en dit gaan verzwakken door telkens te zeggen dat we dit niet kunnen.
De gevolgen zijn nl. dat de oproep tot bekering dan maar niet meer gedaan wordt, we kunnen het immers toch niet?!?
En dit nalaten van de oproep tot bekering is op een vrome refo-manier erg onbijbels.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
-
Ik heb de hele prek gelezen, ik vond het prachig en waar. Dank voor het delen
Inderdaad, zo is het.Orchidee schreef:Al die voorwaarden en uitvluchten, we mogen altijd vluchten tot Christus, zonder enige voorwaarden.-DIA- schreef:Orchidee schreef:Wat word er weer klein gedacht van de HEERE!
Dit artikel maakt Christus groot gelukkig.
Voluit Reformatorisch..........
Het is tevens een getuigenis ook.
ter aanvulling een verhelderend artikel over wat Orchidee ook al aangaf, we mogen altijd vluchten tot Christus (uitvluchten is niet van Hem en houden je weg van Hem)
Onderstaande artikel, zo is het werkelijk....
http://dspieters.refoweb.nl/1642838.htm
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Een Parel in Gods Hand!
De behoudende gereformeerden lijken een onbegrepen minderheid in de reformatorische minderheid te worden, terwijl de Nieuw Rekkelijk Gereformeerden onrustbarend groeien. Hoe lang zal nog van deze twee als een eenheid kunnen worden gesproken? Dat vraag ik me in alle ernst en met bezorgdheid af.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Het zijn woorden leggen in iemands mond die niet gezegd zijn.jakobmarin schreef:Dit is zo funest voor de klem waar de oproep tot bekering voor zorgt! En ook iets wat de bijbel zeker niet doet.Hendrik de 3de schreef:De eis ligt er om te geloven in de Naam van Zijn Zoon. Maar kunnen we dan vanuit ons zelf? Nee toch!? Maar dan mogen we grote dingen denken en verwachten van een grote God. Hij wil en zal het schenken op grond van recht en gerechtigheid. Want Sion wordt door recht verlost.
Nergens zie je in de bijbel: Bekeer U, maar u kunt het niet, verwacht het maar van God, die kan en wil, door recht, etc.
De reactie is dan vaak: 'oh, als ik het toch zelf niet kan, waarom zou ik het dan proberen?"
In de bijbel staat: Bekeer u (want het Koninkrijk der hemelen is nabij gekomen / en geloof het Evangelie).
Zonder enige verzwakking of uitleg dat we dit niet zelf zouden kunnen.
Op menig plaats staat er in de bijbel dat mensen 'zich bekeerden', als een actieve daad.
En uiteraard is dit een werk van God, maar dat geld ook voor ademen, lopen, kinderen krijgen, etc.
Maar daar ben je toch ook zelf actief in?
En als de bijbel op die actieve manier erover spreek, moeten we niet wijzer zijn en dit gaan verzwakken door telkens te zeggen dat we dit niet kunnen.
De gevolgen zijn nl. dat de oproep tot bekering dan maar niet meer gedaan wordt, we kunnen het immers toch niet?!?
En dit nalaten van de oproep tot bekering is op een vrome refo-manier erg onbijbels.
Dat is pas funest!
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Wat is behoudend gereformeerd zijn?-DIA- schreef:De behoudende gereformeerden lijken een onbegrepen minderheid in de reformatorische minderheid te worden, terwijl de Nieuw Rekkelijk Gereformeerden onrustbarend groeien. Hoe lang zal nog van deze twee als een eenheid kunnen worden gesproken? Dat vraag ik me in alle ernst en met bezorgdheid af.

Wat is Nieuw Rekkelijk Gereformeerd zijn?

Zijn we gekocht en betaald door het bloed van Christus, dat is de enigste vraag.
Vertrouw alleen op Hem, Vertrouw alleen op Hem!
Dat is de troost en de rust in geloof en overtuiging, gewerkt door Christus in je hart, door geloof alleen en de werking van de Heilige Geest.
Het aanbod van de Genade
lees hier een bijbelse uitleg hiervan
http://dspieters.refoweb.nl/1114242.htm
En neem dit aan in geloof alleen in Christus, de opgestane en Levende Heer!
Mensen kunnen het zo moeilijk en ingewikkeld maken, en zich laten voorliegen door de boze, die je influisterd "Nee hoor, het is niet voor jou" maar als je het Woord van de Heere onze God leest, Hij openbaart zich daarin helder, als je maar bid of Hij je ogen hiervoor waarlijk wilt openen.
Genade, zo oneindig groot.
Dat ik, die 't niet verdien
het leven vond, want ik was dood
en blind, maar nu kan 'k zien.
Genade die mij heeft geleerd
te vrezen voor het kwaad.
Maar ook - als ik mij tot Hem keer
dat God mij nooit verlaat.
Want Jezus droeg mijn zondelast
en tranen aan het kruis.
Hij houdt mij door genade vast
en brengt mij veilig thuis.
Als ik daar in Zijn heerlijkheid
mag stralen als de zon,
dan prijs ik Hem in eeuwigheid
dat ik genade vond.
Vertrouw op Hem alleen, Vertrouw op Hem alleen!
Weet je dat de Vader je kent
Een Parel in Gods Hand!
Een Parel in Gods Hand!
De Heere ziet het hart aan, Dia.-DIA- schreef:De behoudende gereformeerden lijken een onbegrepen minderheid in de reformatorische minderheid te worden, terwijl de Nieuw Rekkelijk Gereformeerden onrustbarend groeien.
Van de mensen die zeggen behoudend te zijn,
en van de mensen waarvan jij zegt dat ze rekkelijk zijn.
Laten beide groepen maar aan de slag gaan met de bijbelse opdracht: Bekeert u!
En met aan de slag gaan bedoel ik: op de knieën.
Dat zou ons meer onrust moeten geven, dan het steeds maar weer kijken naar wat behoudend of rekkelijk is.
Hora est!
- SecorDabar
Vertrouw alleen op Hem.
Hoe zou de Heere Jezus Christus de reacties beoordelen die hier geplaatst zijn?
Als je alleen op Hem vertrouwd, zou er dan bij ons geen beschaamheid der aangezichten moeten zijn?
Daniel 7: 7 Bij U, o Heere! is de gerechtigheid, maar bij ons de beschaamdheid der aangezichten.
Het vertrouwen in eigen kracht, vanuit een verbroken werkverbond zal ons dan moeten beschamen.
Eigen krachten te verzaken, wordt op Jezus' school geleerd.
Met de eis: bekeert U! komt de Heere met Zijn Geest uit genade te schenken om de bekering in ons te bewerken.
Tenminste, zo heb ik het altijd in mijn leven mogen ervaren.
De Heilige Geest is ook een gewillige Geest Die in onze harten wil inwonen.
De gerechtigheid ligt alleen in de verworven verdiensten van de Heere Jezus Christus.
De Heilige Geest maakt daar plek en plaats voor in onze ziel.
Ik laat het hier maar bij.
Hoe zou de Heere Jezus Christus de reacties beoordelen die hier geplaatst zijn?
Als je alleen op Hem vertrouwd, zou er dan bij ons geen beschaamheid der aangezichten moeten zijn?
Daniel 7: 7 Bij U, o Heere! is de gerechtigheid, maar bij ons de beschaamdheid der aangezichten.
Het vertrouwen in eigen kracht, vanuit een verbroken werkverbond zal ons dan moeten beschamen.
Eigen krachten te verzaken, wordt op Jezus' school geleerd.
Met de eis: bekeert U! komt de Heere met Zijn Geest uit genade te schenken om de bekering in ons te bewerken.
Tenminste, zo heb ik het altijd in mijn leven mogen ervaren.
De Heilige Geest is ook een gewillige Geest Die in onze harten wil inwonen.
De gerechtigheid ligt alleen in de verworven verdiensten van de Heere Jezus Christus.
De Heilige Geest maakt daar plek en plaats voor in onze ziel.
Ik laat het hier maar bij.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Dat weten we allemaal wel, maar zit ge dan geen enorme toename van het loochenen van het eenzijdigeIsala schreef:De Heere ziet het hart aan, Dia.-DIA- schreef:De behoudende gereformeerden lijken een onbegrepen minderheid in de reformatorische minderheid te worden, terwijl de Nieuw Rekkelijk Gereformeerden onrustbarend groeien.
Van de mensen die zeggen behoudend te zijn,
en van de mensen waarvan jij zegt dat ze rekkelijk zijn.
Laten beide groepen maar aan de slag gaan met de bijbelse opdracht: Bekeert u!
En met aan de slag gaan bedoel ik: op de knieën.
Dat zou ons meer onrust moeten geven, dan het steeds maar weer kijken naar wat behoudend of rekkelijk is.
soevereine Godswerk in de mens? Ziet ge niet hoe de mens met zijn godsdienst steeds groeit? Ziet ge niet hoe scherpe pijlen van achterdocht en kritiek verholen of onverholen worden afgeschoten op een volk dat daarin nog niet geheel mee kan? Het is maar een vraag die ik opwerp. Ik vrees ook dat velen die niet eens opmerken.
En natuurlijk wat ge schrijft is waar. Maar tevens is waar dat we er scherp acht op moeten hebben dat we niet afdwalen. Wij moeten ons zeker bekeren. Maar merkt ge niet hoe gewillig de godsdienst tegenwoordig hierin is? Vijandschap tegen God en Zijn Christus kent men schier niet. Men lijkt o zo vroom, en spreekt alstublieft niet van wat diepgang. De zaken mochten eens ontbloot worden. Maar toch, wat zou het een voorrecht zijn als wij (als vijanden!) een geheel ontbloot werden, en er zo in een weg van sterven (wie wil dan nu!?) plaats zou komen voor Christus. Deze Die de meest verborgen Persoon is, in de Goddelijke drie-eenheid lijkt gedegradeerd te worden tot een Object dat men zo kan pakken en aangrijpen. Let wel, ik veroordeel niemand, maar teken slechts in korte trekken wat ik om me geen zie in het algemeen.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Huh huh, alsof een term als "Nieuw Rekkelijk Gereformeerd" geen veroordeling in zich heeft...-DIA- schreef:Let wel, ik veroordeel niemand, maar teken slechts in korte trekken wat ik om me geen zie in het algemeen.
Het is natuurlijk wel makkelijk en passend bij de autist om overal etiketjes als "behoudend gereformeerd" en "Nieuw Rekkelijk Gereformeerd" op te plakken en zelf in de slachtofferrol van de onbegrepen minderheid te kruipen, maar uiteindelijk is dat allemaal buitenkant.
Geloof maar rustig dat er mensen waar jij het etiket "behoudend gereformeerd" op plakt verloren zullen gaan omdat het het witgepleisterde graven in een zwart pak waren, o zo vroom aan de buitenkant, maar geen spoor van godsvrucht in het hart. En reken maar dat er ook mensen behouden zullen worden die jij classificeert als “Nieuw Rekkelijk Gereformeerd”, maar in wier leven het zichtbaar werd dat ze het eigendom van Christus waren!
~~Soli Deo Gloria~~
-
-DIA- schreef:De behoudende gereformeerden lijken een onbegrepen minderheid in de reformatorische minderheid te worden, terwijl de Nieuw Rekkelijk Gereformeerden onrustbarend groeien.
...............-DIA- schreef:Let wel, ik veroordeel niemand, maar teken slechts in korte trekken wat ik om me geen zie in het algemeen.