Een oordeel over jongerenavonden

Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Elmousse, ik ben benieuwd...
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Elmousse, ik ben benieuwd...
We gaan weer flink off-topic!
En we pikken er nu net een rot appeltje uit om meteen de kist af te keuren? Nee toch?

(deze beeldspraak heeft geen betrekking heeft op de persoon van Ds Pronk, en wat mij betreft ook niet op zijn preken).
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Hee afgewezen ik heb die discussie niet gevolgd... maar als je je mening bijstelt moet je dat wel goed doen... ik heb nog wel een lezing liggen van ds. Pronk op zo'n jongerenavond en als je het daarmee eens kan zijn praat ik geeneens meer met je;p
Elmousse, bedoel je 'Wat dunkt u van de Christus'?
Ja, dat is een lezing waar ik niet achter kan staan. Maar ik dacht dat alle lezingen zo waren, en dat blijkt niet het geval. Er zijn ook lezingen met een heel andere inhoud. Deze had ik nog niet gezien.
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Hee afgewezen ik heb die discussie niet gevolgd... maar als je je mening bijstelt moet je dat wel goed doen... ik heb nog wel een lezing liggen van ds. Pronk op zo'n jongerenavond en als je het daarmee eens kan zijn praat ik geeneens meer met je;p
Ja, dat is een lezing waar ik niet achter kan staan. Maar ik dacht dat alle lezingen zo waren, en dat blijkt niet het geval. Er zijn ook lezingen met een heel andere inhoud. Deze had ik nog niet gezien.
Waar heb je moeite mee Afgewezen in de lezing van Ds. Pronk?
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Elmousse

Bericht door Elmousse »

Hee afgewezen in een keer goed! Er zullen best andere lezingen zijn, maar zelf heb ik wel meer lezingen gehoord... ben er zelf namelijk een paar avonden geweest en de algemene tendens van die avonden is in ieder geval niet iets waar ik me in thuis voel.... en dogmatisch gezien schortte er ook wel het een en ander aan (in mijn ogen dan, en dan bedoel ik niet zoiets als het aanbod... maar meer als vrije wil, uitverkiezing etc.)... Dan heb je nog de jongerenavonden in Driebergen wat nog wel een schepje daar weer bovenop doet... maar daar gaat het denk hier niet over
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

de algemene tendens van die avonden is in ieder geval niet iets waar ik me in thuis voel...
Door zo'n gevoel liet ik me aanvankelijk ook leiden, maar nu ik een aantal dingen heb gelezen, waar niets op te zeggen valt, vind ik het eerlijk om ook dat te honoreren.
Waar heb je moeite mee Afgewezen in de lezing van Ds. Pronk?
De manier waarop hij over de toeleidende weg spreekt bijvoorbeeld. Hij valt in hetzelfde kwaad als degenen die hij bestrijdt als hij Zacheus aanhaalt: hij weet kennelijk heel zeker dat Zacheus daar alleen zit uit nieuwsgierigheid! Nu, daar zwijgt de Bijbel net zo goed over.
Een passage als deze vind ik gewoon stemmingmakerij:
“Nu ga ik een aantal dingen noemen die bij ons leven. “Er moet eerst heel veel gebeuren, voordat ik tot Christus kan komen?” “Hij is toch alleen voor de uitverkorenen”: zegt de ander. Weer een ander zegt: “Ja, er is wel een algemeen aanbod van Christus, maar de belofte is er alleen voor de uitverkorenen.” Of: “Ik moet toch eerst een bepaalde mate van verbrokenheid en zondekennis hebben, voordat ik misschien mag geloven dat het ook voor mij is?” Deze vragen leven toch, of niet? Eigenlijk zijn we met al deze vragen bezig om de weg naar Christus wat te blokkeren.”

Je gaat de dingen dan net een beetje anders weergeven dan ze in de kerken bedoeld zijn (negatiever) en zo met modder gooien.
ndonselaar
Contacteer:

De manier waarop hij over de toeleidende weg spreekt bijvoorbeeld. Hij valt in hetzelfde kwaad als degenen die hij bestrijdt als hij Zacheus aanhaalt: hij weet kennelijk heel zeker dat Zacheus daar alleen zit uit nieuwsgierigheid! Nu, daar zwijgt de Bijbel net zo goed over.
En zocht Jezus te zien, wie Hij was;

Henry zegt onder andere over dit gedeelte:

Hij kon zijne nieuwsgierigheid niet bevredigen in deze zaak, omdat hij klein van persoon was, en de schare zeer talrijk.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door AfgewezenJe gaat de dingen dan net een beetje anders weergeven dan ze in de kerken bedoeld zijn (negatiever) en zo met modder gooien.
Dat ben ik niet met je eens. Het kan dan wel goed bedoeld zijn, maar het kwam grosso modo wel op mij over.
Verder zou ik het neit willen zien als met modder gooien maar met het opruimen van alle obstakels en hindernissen omdat ik er van overtuigd ben dat ook deze predikant maar 1 ding wil: dat zij allen tot Jezus gaan.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
En zocht Jezus te zien, wie Hij was;

Henry zegt onder andere over dit gedeelte:

Hij kon zijne nieuwsgierigheid niet bevredigen in deze zaak, omdat hij klein van persoon was, en de schare zeer talrijk.
Ja, en Calvijn zegt weer dit: "Want al was in Zacheus het geloof nog niet geboren, toch was zijn vurig verlangen om Christus te zien een zekere voorbereiding daartoe. Zonder aandrift van boven toch zou hij niet zozeer begeerd hebben om Hem te zien (...) Sommigen dreef ongetwijfeld een ijdele nieuwsgierigheid (...), maar de uitkomst deed zien, dat in de ziel van Zacheus het zaad der godsvrucht gevallen was."
Zo zie je maar weer; misschien doet iedereen op zijn tijd aan inlegkunde (?). Maar als een GG-dominee het doet, wordt er moord en brand geschreeuwd.
Verder zou ik het neit willen zien als met modder gooien maar met het opruimen van alle obstakels en hindernissen omdat ik er van overtuigd ben dat ook deze predikant maar 1 ding wil: dat zij allen tot Jezus gaan.
"Genen verkondigen wel Christus uit twisting, niet zuiver (...). Nochtans wordt Christus op allerlei wijze, hetzij onder een deksel, hetzij in der waarheid, verkondigd." Wellicht is dat op ds. Pronk dan van toepassing, MAAR ook inhoudelijk heb ik problemen met zijn benadering. Want hij maakt bekering tot iets overbodigs.
ndonselaar
Contacteer:

Ik zal niet ontkennen dat Calvijn dit schrijft. Calvijn vind ik zelf wel een van de evenwichtigste theologen.
Lydianne

Bericht door Lydianne »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
“Nu ga ik een aantal dingen noemen die bij ons leven. “Er moet eerst heel veel gebeuren, voordat ik tot Christus kan komen?” “Hij is toch alleen voor de uitverkorenen”: zegt de ander. Weer een ander zegt: “Ja, er is wel een algemeen aanbod van Christus, maar de belofte is er alleen voor de uitverkorenen.” Of: “Ik moet toch eerst een bepaalde mate van verbrokenheid en zondekennis hebben, voordat ik misschien mag geloven dat het ook voor mij is?” Deze vragen leven toch, of niet? Eigenlijk zijn we met al deze vragen bezig om de weg naar Christus wat te blokkeren.”

Je gaat de dingen dan net een beetje anders weergeven dan ze in de kerken bedoeld zijn (negatiever) en zo met modder gooien.
dit is helemaal geen stemmingmakerij
dit is gewoon nuchter zijn, de dingen bij de naam noemen en aan de kaak stellen
en dat is hoog tijd in nederland!

dit is beslist niet negatiever weergegeven dan het in de kerken wordt bedoeld
anders moet je het maar eens in die kerken gaan navragen...

dit is beslist geen moddergooien
dit is proberen om dingen die krom gegroeid zijn recht te zetten
dit is helderheid brengen in troebelheid
Ik ben het met Afgewezen eens dat hier karikaturen zijn geschetst, die vervolgens gegeneraliseerd worden. Dat vind ik geen eerlijke methode. Dus is het stemmingmakerij.
Marnix

Bericht door Marnix »

Oorspronkelijk gepost door anemoon

dit is helemaal geen stemmingmakerij
dit is gewoon nuchter zijn, de dingen bij de naam noemen en aan de kaak stellen
en dat is hoog tijd in nederland!

dit is beslist niet negatiever weergegeven dan het in de kerken wordt bedoeld
anders moet je het maar eens in die kerken gaan navragen...

dit is beslist geen moddergooien
dit is proberen om dingen die krom gegroeid zijn recht te zetten
dit is helderheid brengen in troebelheid

Ja, en Calvijn zegt weer dit: "Want al was in Zacheus het geloof nog niet geboren, toch was zijn vurig verlangen om Christus te zien een zekere voorbereiding daartoe.
enfin, dit staat dus gewoonweg ook niet in de bijbel
Hoe kan Jezus dan tegen sommige mensen zeggen: Ga heen, uw geloof heeft u behouden? Als ik sommige mensen hier hoor zou ik bijna denken dat Jezus daar een remonstrantse opmerking maakt :)

Ik blijf er uit opmaken dat mensen keuzes hebben en dat die keuzes ook gevolgen hebben. En opnieuw zeg ik er bij: Dat is wat anders dan je eigen redding verdienen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

... en Marnix blijf ik verwijzen naar de Dordtse Leerregels.
Marnix

Bericht door Marnix »

Daar vind ik het antwoord op die vraag niet :)

Jammer dat je alleen maar naar menselijke intepretaties van de Bijbel wijst in plaats van naar de Bijbel zelf ;)

Kom op, je kan je eigen mening toch wel geven in plaats uit een boekje te citeren van mensen waar je het wel mee kan vinden wat bijbelintepretatie betreft?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie