Ware bevinding

Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Om eens aan de bijbel te vragen wat een echte christen is?

Math 7:
16 Aan hun vruchten zult gij hen kennen. Leest men ook een druif van doornen, of vijgen van distelen?
17 Alzo een ieder goede boom brengt voort goede vruchten, en een kwade boom brengt voort kwade vruchten.
18 Een goede boom kan geen kwade vruchten voortbrengen, noch een kwade boom goede vruchten voortbrengen.
19 Een ieder boom, die geen goede vrucht voortbrengt, wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen.
20 Zo zult gij dan dezelve aan hun vruchten kennen.
21 Niet een iegelijk, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is.
22 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan?
23 En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!
24 Een iegelijk dan, die deze Mijn woorden hoort en dezelve doet, dien zal Ik vergelijken bij een voorzichtig man, die zijn huis op een steenrots gebouwd heeft.

Aan de vruchten zullen wij de gelovigen herkennen. Jezus wordt verderop daar heel concreet in:

Math 25:
31 En wanneer de Zoon des mensen komen zal in Zijn heerlijkheid, en al de heilige engelen met Hem, dan zal Hij zitten op den troon Zijner heerlijkheid.
32 En voor Hem zullen al de volken vergaderd worden, en Hij zal ze van elkander scheiden, gelijk de herder de schapen van de bokken scheidt.
33 En Hij zal de schapen tot Zijn rechter [hand] zetten, maar de bokken tot [Zijn] linker [hand]
34 Alsdan zal de Koning zeggen tot degenen, die tot Zijn rechter [hand zijn]: Komt, gij gezegenden Mijns Vaders! beerft dat Koninkrijk, hetwelk u bereid is van de grondlegging der wereld.
35 Want Ik ben hongerig geweest, en gij hebt Mij te eten gegeven; Ik ben dorstig geweest, en gij hebt Mij te drinken gegeven; Ik was een vreemdeling, en gij hebt Mij geherbergd.
36 [Ik was] naakt, en gij hebt Mij gekleed; Ik ben krank geweest, en gij hebt Mij bezocht; Ik was in de gevangenis, en gij zijt tot Mij gekomen.
37 Dan zullen de rechtvaardigen Hem antwoorden, zeggende: Heere! wanneer hebben wij U hongerig gezien, en gespijzigd, of dorstig, en te drinken gegeven?
38 En wanneer hebben wij U een vreemdeling gezien, en geherbergd, of naakt en gekleed?
39 En wanneer hebben wij U krank gezien, of in de gevangenis, en zijn tot U gekomen?
40 En de Koning zal antwoorden en tot hen zeggen: Voorwaar zeg Ik u: Voor zoveel gij [dit] een van deze Mijn minste broeders gedaan hebt, zo hebt gij [dat] Mij gedaan.
41 Dan zal Hij zeggen ook tot degenen, die ter linker [hand zijn]: Gaat weg van Mij, gij vervloekten, in het eeuwige vuur, hetwelk den duivel en zijn engelen bereid is.
42 Want Ik ben hongerig geweest, en gij hebt Mij niet te eten gegeven; Ik ben dorstig geweest, en gij hebt Mij niet te drinken gegeven
43 Ik was een vreemdeling; en gij hebt Mij niet geherbergd; naakt, en gij hebt Mij niet gekleed; krank, en in de gevangenis, en gij hebt Mij niet bezocht.
44 Dan zullen ook dezen Hem antwoorden, zeggende: Heere, wanneer hebben wij U hongerig gezien, of dorstig, of een vreemdeling, of naakt, of krank, of in de gevangenis, en hebben U niet gediend?
45 Dan zal Hij hun antwoorden en zeggen: Voorwaar zeg Ik u: Voor zoveel gij [dit] een van deze minsten niet gedaan hebt, zo hebt gij het Mij ook niet gedaan.
46 En dezen zullen gaan in de eeuwige pijn; maar de rechtvaardigen in het eeuwige leven

Ook Jacobus spreekt er over:
Jac. 2:
14 Wat nuttigheid is het, mijn broeders, indien iemand zegt, dat hij het geloof heeft, en hij heeft de werken niet? Kan dat geloof hem zaligmaken?
15 Indien er nu een broeder of zuster naakt zouden zijn, en gebrek zouden hebben aan dagelijks voedsel;
16 En iemand van u tot hen zou zeggen: Gaat henen in vrede, wordt warm, en wordt verzadigd; en gijlieden zoudt hun niet geven de nooddruftigheden des lichaams, wat nuttigheid is dat?
17 Alzo ook het geloof, indien het de werken niet heeft, is bij zichzelven dood.
18 Maar, zal iemand zeggen: Gij hebt het geloof, en ik heb de werken. Toon mij uw geloof uit uw werken, en ik zal u uit mijn werken mijn geloof tonen.
19 Gij gelooft, dat God een enig [God] is; gij doet wel; de duivelen geloven het ook, en zij sidderen.
20 Maar wilt gij weten, o ijdel mens, dat het geloof zonder de werken dood is?
21 Abraham, onze vader, is hij niet uit de werken gerechtvaardigd, als hij Izak, zijn zoon, geofferd heeft op het altaar?
22 Ziet gij wel, dat het geloof mede gewrocht heeft met zijn werken, en het geloof volmaakt is geweest uit de werken?
23 En de Schrift is vervuld geworden, die daar zegt: En Abraham geloofde God, en het is hem tot rechtvaardigheid gerekend, en hij is een vriend van God genaamd geweest.
24 Ziet gij dan nu, dat een mens uit de werken gerechtvaardigd wordt, en niet alleenlijk uit het geloof?
25 En desgelijks ook Rachab, de hoer, is zij niet uit de werken gerechtvaardigd geweest, als zij de gezondenen heeft ontvangen, en door een anderen weg uitgelaten?
26 Want gelijk het lichaam zonder geest dood is, alzo is ook het geloof zonder de werken dood.

Maar is dit bevindelijk? Nee, niet echt, maar we kunnen elkaar ook niet meten met bevinding en dat wist Jezus al en daarom wijst Hij op hele concrete vruchten.

Ik denk dat de Christenreis voor sommige dominees inmiddels maatgevender is dan de bijbel en dat de bijbel in een bevindelijke mal wordt gegoten.

Doormiddel van het evangelie wordt het geloof gewerkt in de harten van goddelozen. Het ware geloof draagt goede vruchten. Dat is de boodschap van de bijbel en daar moeten we het mee doen. Willen we dat nog?
memento

Bericht door memento »

Ik ben benieuwd hoe velen hier (incl. mezelf) zouden reageren als iemand zou vertellen dat hij het volgende zou hebben meegemaakt:

2 Ik ken een mens in Christus, voor veertien jaren (of het geschied zij in het lichaam, weet ik niet, of buiten het lichaam, weet ik niet, God weet het), dat de zodanige opgetrokken is geweest tot in den derden hemel; 3 En ik ken een zodanig mens (of het in het lichaam, of buiten het lichaam geschied zij, weet ik niet, God weet het), 4 Dat hij opgetrokken is geweest in het paradijs, en gehoord heeft onuitsprekelijke woorden, die het een mens niet geoorloofd is te spreken.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Tis 2 Cor. 12. Zouden de heiligen die wandelden met God geen onuitsprekelijke dingen hebben gezien? Ik denk dat je het in die lijn moet zien.

Maar de bijbel stelt dat niet als maat. Er is 1 maat in de bijbel en dat is ons geloof in Jezus Christus.

Rom 1:
16 Want ik schaam mij des Evangelies van Christus niet; want het is een kracht Gods tot zaligheid een iegelijk, die gelooft, eerst den Jood, en [ook] den Griek.
17 Want de rechtvaardigheid Gods wordt in hetzelve geopenbaard uit geloof tot geloof; gelijk geschreven is: Maar de rechtvaardige zal uit het geloof leven.
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

On-topic please.

Wat ds. Mallan en ds. Moerkerken aanhalen wordt door hen 'bevinding' genoemd.

Tussen het aanbieden en het aannemen ligt het werk van de Heilige Geest.

Kan iemand mij vertellen hoe hierin te separeren valt? Bijbels!
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
On-topic please.

Maar van ds Mallan mag je toch niet aanbieden?
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
ndonselaar
Contacteer:

Oorspronkelijk gepost door Lizzy
On-topic please.

Maar van ds Mallan mag je toch niet aanbieden?
Het gaat dus blijkbaar niet om het aanbod, maar om de 'bevinding'. Hoe ervaart iemand iets.

Mijn vraag blijft staan. Welke bijbelse instrumenten zijn er om hierin te separeren?
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

NDonselaar,

Sorry dat ik offtopic ging, maar hoe kunnen wij ds. Moerkerken en ds. Mallan voorpraten over hun onderscheid en het ook nog eens bijbels onderbouwen?!?

De bijbel en de cath. maken zich niet zo druk over hoe het in het begin precies ging. Ze kijken beiden naar de vruchten van het geloof en daaraan kun je zien of de enting ook was in het goede hout.

De bijbel heb ik al laten zien. De cath. bewijst het hier:
Vraag 64 Maar maakt deze leer de mensen niet zorgeloos en goddeloos?
Antwoord Nee, want het kan niet anders, of ieder die door waar geloof in Christus ingeplant is, brengt vruchten van dankbaarheid voort.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

On-topic please.

Is dat (bijbels gezien) een zinvolle bezigheid dan?
ndonselaar
Contacteer:

Kaw,

Als ik een vraag stel, betekent dit niet dat ik het ergens mee eens ben.

Ik probeer echter nog steeds te ontdekken wat mensen willen / zoeken. Het verschil kan soms kleiner / groter zijn dan wij denken.
memento

Bericht door memento »

1. Het gaat (helaas) wel degelijk om het aanbod. Ik kan stellen dat ik het evangelie aan iedereen aanbiedt, maar dat alleen degenen met ellendekennis mogen komen tot Christus (ik zie geen andere mogelijkheid om Nieks citaat uit de eerste posting te interpreteren). Dat wil ik geen aanbod van genade meer noemen, maar een voorwaardelijke prediking.
2. Voor zover ik weet rijkt de Schrift ons geen weegschalen en meetlatten aan, waaraan wij onze bevindingen kunnen meten. Het zegt simpelweg: bekeerd u (i.e. heb berouw) en gelooft het evangelie. M.i. zijn er dus slechts twee 'bevindelijke' kenmerken, nl:
1. Berouw over de zonden
2. Het geloof in Christus
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Kaw,

Als ik een vraag stel, betekent dit niet dat ik het ergens mee eens ben.
Daar doelde ik ook niet op, want ik ken je al langer en wist dat al.
Ik probeer echter nog steeds te ontdekken wat mensen willen / zoeken. Het verschil kan soms kleiner / groter zijn dan wij denken.
Ik wil dat ook graag weten, maar kan iemand anders dan die personen zelf er een antwoord op geven?
Ik kan het in iedergeval niet en zeker niet bijbels onderbouwen.
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Bevinding betekend: persoonlijke geloofsbeleving, dus dat is dan voor iedereen anders.

Afbeelding
ndonselaar
Contacteer:

Memento,

Dat het lijkt alsof het om het aanbod gaat, dacht ik ook.

Maar dan zou de volgorde moeten zijn:

werk van de Heilige Geest - aanbieden - aannemen.

De volgorde is echter:

aanbieden - werk van de Heilige Geest - aannemen.

Beide varianten zijn remonstrants, of beter geformuleerd veronderstellen iets in de mens die hem of haar geschikt maakt om het evangelie te ontvangen.
ndonselaar
Contacteer:

Oorspronkelijk gepost door Lizzy
Bevinding betekend: persoonlijke geloofsbeleving, dus dat is dan voor iedereen anders.
Van harte mee eens, maar dat is niet de bevinding die deze predikanten bedoelen. We moeten het 'begin' aan kunnen wijzen.
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Memento,

Dat het lijkt alsof het om het aanbod gaat, dacht ik ook.

Maar dan zou de volgorde moeten zijn:

werk van de Heilige Geest - aanbieden - aannemen.

De volgorde is echter:

aanbieden - werk van de Heilige Geest - aannemen.

Beide varianten zijn remonstrants, of beter geformuleerd veronderstellen iets in de mens die hem of haar geschikt maakt om het evangelie te ontvangen.
Als de Heilige Geest gaat werken dan krijg je handen om het aan te pakken, tenminste zo hoor ik het vaak verklaren.

Afbeelding
Plaats reactie