Johann Gottfried Walther schreef:-DIA- schreef:helma schreef:dat van die huizen was een geliefde uitdrukking van Ds Spaans.
1 Het genadehuis
2. Het werkhuis
3. Het Evangeliehuis
4. Het rechthuis
5. Het vredehuis
6 Het armenhuis
7. Het Vaderhuis
Ik denk dat hij het in al zijn preken wel noemde; dat je door al die huizen heen moest.
Misschien geïnspireerd door Pleun Klein?
Die onderscheidde de vijf zalen van Bethesda
De vijf zalen zijn een beeld van het zaligmakend geloofsleven. Volgens de heilsorde van Gods Woord en de bevinding van Gods volk komt de zondaar in de gewondenzaal, de zaal des gerichts, de bruiloftszaal, de operatiezaal en de zaal van onverbeterlijk.
In één van de laatste nummers van De Saambinder zijn die 'huizen' van ds. Spaans
gepubliceerd als een soort meditatie. Hij heeft ze ook in meerdere preken genoemd.
En inderdaad, het heeft wat weg van Pleun Klein, maar Pleun Klein in zijn boekje nog
veel uitgebreider. Misschien zijn er mensen die de volwassenencatechese van Ds. van
Boven hierover hebben gehoord. Daar zit enorm veel onderwijs is. Al is het waar dat
daar de ziel ontvankelijk voor moet worden gemaakt, want anders zullen we Pleun Klein
wellicht niet verstaan.
Misschien kun je eens de Bijbelse onderbouwing voor deze leer/leringen noemen?
Lijkt mij niet dat de bevindingen van Pleun Klein leidend zijn, maar Gods woord.
Het lijkt me niet goed doenlijk, maar dat is die bevinding, die men tegenwoordig
beter lijkt te kennen. Het 'oude volk' wist er wel van. Ik zou zeggen, lees het boekje
van Pleun Klein, die geeft voldoende uitleg, voor degenen die niet gans ontbloot zijn
van de kennis van gereformeerde leer. Ik moet zeggen dat ik in deze steeds meer het
ingeleide volk des Heeren mis. Er zijn er nog maar weinig dit het werkelijk bevindelijk
verstaan en ook verklaren kunnen.
Anders wordt het als we erover willen spreken met ons verstand. Als er dan een mens
met genade bij is zou die wel merken, zoals ds. Lamain het ook uitdrukte:
"man, nu spring je verder dan je stok lang is..." Zo wordt het trouwens ook wel eens
gevoeld door mensen die wel een onderscheidingsvermogen hebben in deze zaken, maar
die zichzelf vaak als buitenstaanders moeten bevinden.
Zo kunnen we heel makkelijk spreken van voor, en na het Recht... Maar over de beleving
iets zeggen is toch een heel andere zaak. Ik kwam een quote tegen in de levensbeschrijving
van ds. Joh. van der Poel. Die is hier duidelijk.
Maar hier kun je niet papagaaien, want dan valt een ieder vroeg of laat wel door de mand.
Ik kan die quote van ds. vd Poel wel even hier plaatsen.