Input voor "Bijbelse uitdrukkingen begrijpelijk voorgesteld"

-DIA-

Re: Input voor "Bijbelse uitdrukkingen begrijpelijk voorgest

Bericht door -DIA- »

WimA schreef:
Anker schreef:zo heb je veel uitdrukkingen die je met wat inspanning best kan achterhalen.
Zoen- en zoutverbond bijvoorbeeld. Dat gebruikte een predikant ook regelmatig. Even opzoeken in de SV en je weet wat er bedoeld wordt.
Die weet ik ook niet nee ;-).

maar v.w.b.t. het woordje "geluwen", dit betekent geel maar de HSV vertaalt het met groen? Die zullen daar toch ook wel hun redenen voor hebben gehad?
Paar weken geleden is er over de tekst gepreekt waar het woord "geluwen" in staat" Psalm 68.
Men had verschillende kwaliteiten goud. Zogenaamd wit goud en geel goud. Dat laatste was
veel duurder, en men noemde dat "geluwen goud"
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Wilhelm schreef:Maar Dia heb ik het mis als ik denk dat het hier om termen gaat, die je zowel in de bijbel als bij een oudvader niet tegenkomt en hoogstens in bekeringsgeschiedenissen en preken van na 1800 terug kunt vinden...?
Tja, iedere tijd kent zijn eigen verwoording. Als de inhoud maar in orde is.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Wilhelm schreef:Mogen hier ook de termen worden geplaatst waar werkelijk veel verwarring over is?
Want dan kom je niet in de eerste plaats bij bjbelse uitdrukkingen, maar meer in de terminologie die iedereen maar ' zou moeten begrijpen ' als bv;

"Voor, achter en onder het recht"
"ziekenhuis, werkhuis, armenhuis, rechthuis"
"Een weinigje Zijn recht mogen billijken"
"een woordopenbaring is geen Persoonsopenbaring"
"zachte, smeltende uitvloeisels des harten"
Dit is hoofdzakelijk gezelschapstaal, vooral 1, 2 en 4. Dat zijn prima uitdrukkingen die je nu niet veel meer hoort. 1 gaat vooral over de standen in het genadeleven, 2 over het recht Gods en 4 over lieflijke uitgangen onder het Woord bijvoorbeeld. 3 is op zich wel direct Bijbels uit te leggen. Zien is immers nog niet altijd hebben. Ik heb gisteren een preek gehoord over de moorman. Hem werd Jezus verkondigd vanuit het Woord. Wanneer reisde hij verder met blijdschap? Toen hij was gedoopt en hij wist dat Jezus zijn zonden had afgewassen en hij bewust was van zijn aandeel in Hem. Daar ging overigens geen jaren overheen in dit geval, en ik geloof nooit niet.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Reformer schreef:Al lezend in dit topic zie ik dat voor sommigen de taal (uitdrukkingen) van de SV gesneden koek zijn. Kan iemand mij dan vertellen waar Psalm 94:20 over gaat?
"Zou zich de stoel der schadelijkheden met U vergezelschappen, die moeite verdicht bij inzetting?"
Over schadelijke, goddeloze rechters die tegen de inzettingen van God ingaan. De kantt. zijn daar wel duidelijk over.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Wilhelm schreef:
-DIA- schreef:
Wilhelm schreef:Mogen hier ook de termen worden geplaatst waar werkelijk veel verwarring over is?
Want dan kom je niet in de eerste plaats bij bjbelse uitdrukkingen, maar meer in de terminologie die iedereen maar ' zou moeten begrijpen ' als bv;

Dat lijkt me wel nuttig. Deze uitdrukkingen verdwijnen langzaam, en dat houd
opmerkelijk genoeg, meestal gelijke tred met de bevindelijkheid van de preek.
Maar dat laatste terzijde opgemerkt.
Maar Dia heb ik het mis als ik denk dat het hier om termen gaat, die je zowel in de bijbel als bij een oudvader niet tegenkomt en hoogstens in bekeringsgeschiedenissen en preken van na 1800 terug kunt vinden...?
In ieder geval worden hier wel Bijbelse zaken uitgedrukt. En volgens mij is het ook waar dat
er bij zijn die je 'gezelschapstaal' mag noemen. Maar deze kunnen wel eens heel treffend wat
verwoorden. Het is dan inderdaad geen rechtstreekste Bijbelse verwoording, maar de zaken
zijn dat vaak wel.
MarthaMartha

Re: Input voor "NietBijbelse uitdrukkingen begrijpelijk voor

Bericht door MarthaMartha »

Ik kom uit bevindelijke kring, maar werkelijk weet ik niet wat ik me voor moet stellen bij 1 (m.u.v. onder), 2 en 5.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
helma

Bericht door helma »

dat van die huizen was een geliefde uitdrukking van Ds Spaans.
1 Het genadehuis
2. Het werkhuis
3. Het Evangeliehuis
4. Het rechthuis
5. Het vredehuis
6 Het armenhuis
7. Het Vaderhuis

Ik denk dat hij het in al zijn preken wel noemde; dat je door al die huizen heen moest.

Misschien geïnspireerd door Pleun Klein?
Die onderscheidde de vijf zalen van Bethesda
De vijf zalen zijn een beeld van het zaligmakend geloofsleven. Volgens de heilsorde van Gods Woord en de bevinding van Gods volk komt de zondaar in de gewondenzaal, de zaal des gerichts, de bruiloftszaal, de operatiezaal en de zaal van onverbeterlijk.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

helma schreef:dat van die huizen was een geliefde uitdrukking van Ds Spaans.
1 Het genadehuis
2. Het werkhuis
3. Het Evangeliehuis
4. Het rechthuis
5. Het vredehuis
6 Het armenhuis
7. Het Vaderhuis

Ik denk dat hij het in al zijn preken wel noemde; dat je door al die huizen heen moest.

De vijf zalen zijn een beeld van het zaligmakend geloofsleven. Volgens de heilsorde van Gods Woord en de bevinding van Gods volk komt de zondaar in de gewondenzaal, de zaal des gerichts, de bruiloftszaal, de operatiezaal en de zaal van onverbeterlijk.
In één van de laatste nummers van De Saambinder zijn die 'huizen' van ds. Spaans
gepubliceerd als een soort meditatie. Hij heeft ze ook in meerdere preken genoemd.
En inderdaad, het heeft wat weg van Pleun Klein, maar Pleun Klein in zijn boekje nog
veel uitgebreider. Misschien zijn er mensen die de volwassenencatechese van Ds. van
Boven hierover hebben gehoord. Daar zit enorm veel onderwijs is. Al is het waar dat
daar de ziel ontvankelijk voor moet worden gemaakt, want anders zullen we Pleun Klein
wellicht niet verstaan.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

MarthaMartha schreef:

Ik kom uit bevindelijke kring, maar werkelijk weet ik niet wat ik me voor moet stellen bij 1 (m.u.v. onder), 2 en 5.
"Onder het recht" weet je kennelijk al.
"Voor ~" is als je daar nog vóór staat en "achter ~" als je erachter staat.

Die zachte smeltende had ik ook nog nooit gehoord. Het geeft mij meer het idee van een mentos-snoepje dat je met dit weer te lang in je broekzak hebt laten zitten.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

-DIA- schreef:
1 Het genadehuis
2. Het werkhuis
3. Het Evangeliehuis
4. Het rechthuis
5. Het vredehuis
6 Het armenhuis
7. Het Vaderhuis

In één van de laatste nummers van De Saambinder zijn die 'huizen' van ds. Spaans
gepubliceerd als een soort meditatie. Hij heeft ze ook in meerdere preken genoemd.
En inderdaad, het heeft wat weg van Pleun Klein, maar Pleun Klein in zijn boekje nog
veel uitgebreider. Misschien zijn er mensen die de volwassenencatechese van Ds. van
Boven hierover hebben gehoord. Daar zit enorm veel onderwijs is. Al is het waar dat
daar de ziel ontvankelijk voor moet worden gemaakt, want anders zullen we Pleun Klein
wellicht niet verstaan.
Misschien kun je eens de Bijbelse onderbouwing voor deze leer/leringen noemen?
Lijkt mij niet dat de bevindingen van Pleun Klein leidend zijn, maar Gods woord.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef:
-DIA- schreef:
1 Het genadehuis
2. Het werkhuis
3. Het Evangeliehuis
4. Het rechthuis
5. Het vredehuis
6 Het armenhuis
7. Het Vaderhuis

wellicht niet verstaan.
Misschien kun je eens de Bijbelse onderbouwing voor deze leer/leringen noemen?
Lijkt mij niet dat de bevindingen van Pleun Klein leidend zijn, maar Gods woord.
Het lijkt me niet goed doenlijk, maar dat is die bevinding, die men tegenwoordig
beter lijkt te kennen. Het 'oude volk' wist er wel van. Ik zou zeggen, lees het boekje
van Pleun Klein, die geeft voldoende uitleg, voor degenen die niet gans ontbloot zijn
van de kennis van gereformeerde leer. Ik moet zeggen dat ik in deze steeds meer het
ingeleide volk des Heeren mis. Er zijn er nog maar weinig dit het werkelijk bevindelijk
verstaan en ook verklaren kunnen.
Anders wordt het als we erover willen spreken met ons verstand. Als er dan een mens
met genade bij is zou die wel merken, zoals ds. Lamain het ook uitdrukte:
"man, nu spring je verder dan je stok lang is..." Zo wordt het trouwens ook wel eens
gevoeld door mensen die wel een onderscheidingsvermogen hebben in deze zaken, maar
die zichzelf vaak als buitenstaanders moeten bevinden.

Zo kunnen we heel makkelijk spreken van voor, en na het Recht... Maar over de beleving
iets zeggen is toch een heel andere zaak. Ik kwam een quote tegen in de levensbeschrijving
van ds. Joh. van der Poel. Die is hier duidelijk.
Maar hier kun je niet papagaaien, want dan valt een ieder vroeg of laat wel door de mand.

Ik kan die quote van ds. vd Poel wel even hier plaatsen.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Als dat soort bevinding zo Bijbels is, moet het ook de toets van Gods Woord kunnen doorstaan,
en moet het gefundeerd zijn in Gods woord.

Het blijft jammer DIA, als er gevraagd wordt naar Bijbelse onderbouwing, geef je niet thuis.
Met een gelovige, Pleun Klein of wie ook kan je niet zalig worden, Christus is nodig om zalig te kunnen worden.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Ik moet zeggen dat ik in deze steeds meer het ingeleide volk des Heeren mis. Er zijn er nog maar weinig dit het werkelijk bevindelijk verstaan en ook verklaren kunnen.
Dat zeg je nu wel, en bepaald niet voor 't eerst, maar ik vraag me af waarop je dit baseert.
Spreek jij nu echt zoveel mensen, en kun je op basis van die waarneming afstrepen wie er wel en wie er niet aan jouw criteria voldoen?
Je hebt alleen maar grond om zoiets te roepen als je het a. persoonlijk bij een grote groep mensen hebt onderzocht (hoe kun je anders met recht en reden beweren dat het er maar weinig zijn?) en b. je moet tools hebben om dat te meten.

Ik bedoel dat niet vervelend, maar ik vind wel dat je heel terughoudend moet zijn met het doen van dergelijke uitspraken wanneer daarvoor de onderbouwing ontbreekt. "Er zijn er nog maar weinig" klinkt immers nogal absoluut. Als je zegt "Ik spreek er nog maar weinig": OK, dat kan, maar dat zegt dan wellicht iets over jou en niet over de mensen.
~~Soli Deo Gloria~~
WimA

Bericht door WimA »

Johann Gottfried Walther schreef:Als dat soort bevinding zo Bijbels is, moet het ook de toets van Gods Woord kunnen doorstaan,
en moet het gefundeerd zijn in Gods woord.
Klopt. Dat is het ook wel, DIA geeft aan dat het boekske gelezen moet worden.
Johann Gottfried Walther schreef:Het blijft jammer DIA, als er gevraagd wordt naar Bijbelse onderbouwing, geef je niet thuis.
Ik vraag me wel af - om eerlijk te zijn vraag ik het me niet af maar wil ik het gewoon even duidelijk hebben -, vraag je dit nu om DIA te overhoren of ben je het inhoudelijk niet eens met deze beschrijvingen van hoe God zijn volk bekeerd? Als het laatste het geval is, is het wel zo netjes om gewoon aan te geven waar het dan niet bijbels is.
Johann Gottfried Walther schreef:Met een gelovige, Pleun Klein of wie ook kan je niet zalig worden, Christus is nodig om zalig te kunnen worden.
Hier wordt iets gesuggereerd wat niemand - en zeker DIA niet - beweerd.
Laatst gewijzigd door WimA op 29 jul 2013, 15:50, 1 keer totaal gewijzigd.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ds. van der Poel over de statelijk verzoening met God:

"In mei 1949 werd mijn ziel in de Wieringermeerpolder statelijk met God verzoend. Te
middernacht stond ik op een parkeerplaats, want ik kon niet verder. Daar werd de
vierschaar gespannen. Ik was met God alleen. Ik en God! meer was er niet. God zweeg
en ik ook. God, de Wet en het Recht was het met mij eens, en ik met God: "Want dit
zal Mij zijn als de wateren van Noach, toen Ik zwoer, dat de wateren van Noach niet meer
over de aarde zouden gaan; alzo heb Ik gezworen dat Ik niet meer op u toornen noch
schelden zal."
Toen ik in de staat verlost werd, was er een stilzwijgen in de hemel. Hoe lang dat geduurd
heeft weet ik niet, want daar is geen tijd, en geen wereld meer. Daar heeft men geen
vrouw en kinderen meer. Toen kwam dat Lam, vanachter het Recht en ging tussen mij en
mijn Rechter staan. Hij onderhandelde met Zijn Vader over mij krachtens het eeuwige
verbondsverdrag. O, zoet ogenblik! Er zelf niet meer te zijn! Het gelaat van de Rechter
veranderde in het gelaat van een zoete, verzoende God, van de Rechter veranderde
in het gelaat van een zoete, verzoende God, naar aanleiding van Jesaja 54 vers 9."
Plaats reactie