Kerk vacant, interim-predikant?

Gian

Re: Kerk vacant, interim-predikant?

Bericht door Gian »

Huisman, we kunnen het allemaal keurig uitleggen. Daar ontbreekt het niet aan, inclusief een uit het verband getrokken tekst. Het is een aanklacht dat er in de kerk niemand anders dan de dominee het Woord mag brengen. Dat is schandalig.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

Gian schreef:Huisman, we kunnen het allemaal keurig uitleggen. Daar ontbreekt het niet aan, inclusief een uit het verband getrokken tekst. Het is een aanklacht dat er in de kerk niemand anders dan de dominee het Woord mag brengen. Dat is schandalig.
Beste Gian,

Ik denk niet dat ik me zo zou uitdrukken alsof dit schandalig is.
Een beetje te stellig uitgedrukt, maar goed :hum
Maar misschien doelt u op de tekst uit Numeri 11:29 ???

Doch Mozes zeide tot hem: Zijt gij voor mij ijverende?
Och, of al het volk des HEEREN profeten waren,
dat de HEERE Zijn Geest over hen gave!
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

huisman schreef:
Luther schreef:
huisman schreef:Het zou goed zijn dat predikanten die nog gezond zijn na hun emeritaat nog wat werk gaan doen in een vacante gemeente.
Vooral in de GG zijn er gemeenten van behoorlijke omvang die tientallen jaren vacant zijn.Jongeren groeien op zonder ooit te weten wat het is om een eigen predikant te hebben.
Toch behoeft dit enige nuancering:
- Hoewel slechts 1/3 van de gemeenten een predikant heeft, toch heeft 2/3 van de GG'ers een predikant.
- De wisseling van de predikanten zorgt ervoor dat zo'n 90% van de GG-leden de afgelopen 10 jaar weleens een eigen predikant heeft gehad.

Ik heb familie die in een GG kerkt die sinds 1954 vacant is en andere familie kerkt in een GG die sinds 1965 vacant is.
Ik vecht jouw cijfers niet aan maar die 90 % van punt twee betwijfel ik sterk .
Tussen 2000 en nu zijn de volgende gemeenten steeds vacant geweest: Aalst (199), Alphen a/d Rijn (137), Amsterdam-Noord (132), Berkenwoude (416), Borssele (688), Brakel (385), Breda (41), Delft (47), Den Helder (91), Deventer (47), Dinteloord (126), Eindhoven (53), Emmeloord (601), Enschede (80), Enter (129), Goudswaard (249), Haamstede (128), Hellevoetsluis (24), Herkingen (131), Hilversum (220), Hoedekenskerke (167), Hoofddorp (141), Hoogeveen (181), Hoogvliet (97), Kamperland (105), Katwijk aan Zee (210), Kortgene (99), Leerdam (490), Leiderdorp (506), Marknesse (79), Meeuwen (144), Melissant (117), Mijdrecht (96), Naaldwijk (143), Nieuwdorp (338), Nieuwe Tonge (199), Nieuwer ter Aa (123), Nisse (62), Ooltgensplaat (245), Oostburg (107), Oosterland (327), Oostvoorne (42), Opperdoes (78), Ouddorp (205), Oude Tonge (88), Oudemirdum (211), Poederoijen (311), Poortvliet (130), Puttershoek (272), Ridderkerk-Slikkerveer (556), Rilland-Bath (278), Rotterdam-Alexanderpolder (382), Rotterdam-Centrum (140), Rotterdam-IJsselmonde (244), Rotterdam-Zuidwijk (255), Sint Annaland (325), Sint Philipsland (91), Soest (165), Spijkenisse (153), Sprang-Capelle (146), Stad aan 't Haringvliet (38), Vlaardingen (453), Westkapelle (257), Westzaan (96), Wierden (69), Wolphaartsdijk (237).

Dat zijn totaal 13.022 (doop)leden op een totaal van 105.784. 90% was dus te optimistischl het gaat om 87,7% van alle GG'ers die (een bepaalde periode) een eigen predikant hebben gehad vanaf 2000.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

xxx
Laatst gewijzigd door Johann Gottfried Walther op 22 apr 2013, 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
refo

Bericht door refo »

Als je zo met dit gegeven omgaat devalueer je het 'hebben van een eigen predikant' wel enorm.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

refo schreef:Als je zo met dit gegeven omgaat devalueer je het 'hebben van een eigen predikant' wel enorm.
Daar doe ik geen uitspraak over. Ik heb alleen aangetoond dat de stelling "2/3 van de GG'ers hebben geen eigen predikant" niet klopt. Daarnaast stelde ik dat 90% van de GG'ers vanaf 200 weleens een eigen predikant heeft gehad. Dat laatste klopte niet; dat moet ruim 87% zijn.
En of dat een devaluatie van begrippen is, mogen jullie dan weer zeggen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Luther schreef:
refo schreef:Als je zo met dit gegeven omgaat devalueer je het 'hebben van een eigen predikant' wel enorm.
Daar doe ik geen uitspraak over. Ik heb alleen aangetoond dat de stelling "2/3 van de GG'ers hebben geen eigen predikant" niet klopt. Daarnaast stelde ik dat 90% van de GG'ers vanaf 200 weleens een eigen predikant heeft gehad. Dat laatste klopte niet; dat moet ruim 87% zijn.
Je wekt niet echt de indruk, dat je het wel erg vind, de nood van te weinig predikanten.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Johann Gottfried Walther schreef:
Luther schreef:
Je wekt niet echt de indruk, dat je het wel erg vind, de nood van te weinig predikanten.
Nee, dat doe ik in andere postings. Het ging nu even sec over de feiten.
sirdanilot

Bericht door sirdanilot »

Dat er zowel gaven als roeping moeten zijn om predikant te worden vind ik terecht, en uiteraard ook dat hier een toerusting (opleiding) voor moet zijn. Maar wellicht kan het beoordelen of iemand predikant kan worden wat sneller gaan, en wellicht de opleiding tot predikant ook. Dan zullen meer mensen wellicht gehoorzamen aan hun roeping, en zullen er meer predikanten zijn. Verder kan het samenwerken met predikanten van andere verbanden ook helpen.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Sint Annaland is bijna 160 jaar vacant!
Mara

Bericht door Mara »

Erasmiaan schreef:Sint Annaland is bijna 160 jaar vacant!
Die mensen weten inmiddels dus niet beter. Wat ontroerend bijna, dat deze gemeente überhaupt nog bestaat, want keuze genoeg in de omtrek.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Reiziger

Bericht door Reiziger »

sirdanilot schreef:Dat er zowel gaven als roeping moeten zijn om predikant te worden vind ik terecht, en uiteraard ook dat hier een toerusting (opleiding) voor moet zijn. Maar wellicht kan het beoordelen of iemand predikant kan worden wat sneller gaan, en wellicht de opleiding tot predikant ook. Dan zullen meer mensen wellicht gehoorzamen aan hun roeping, en zullen er meer predikanten zijn. Verder kan het samenwerken met predikanten van andere verbanden ook helpen.
De opleiding tot predikant bij de GG duurt 4 jaar. Vind je dat te veel???
DDD

Bericht door DDD »

Ik vind dat niet veel. Vooralsnog heb ik de indruk dat de gemiddelde student nog wel het een en ander zou kunnen bijleren voordat het predikantschap begint. Een jaartje erbij zou geen kwaad kunnen, het liefst in samenwerking met een erkende opleiding. Maar dat hoort bij de dromen van het Koninkrijk der hemelen; meer dan bij de werkelijkheid van deze zijde van het graf.
GGBeroopingswerk

Bericht door GGBeroopingswerk »

Johann Gottfried Walther schreef:
Luther schreef:
Relativeren, noem je dit.

Buiten dat: Bij de Strikt Baptist heeft men zoveel 'oefenaars' benoemd, dat er nooit leesdienst is. Misschien is dat een optie?
freek

Bericht door freek »

Gian schreef:Huisman, we kunnen het allemaal keurig uitleggen. Daar ontbreekt het niet aan, inclusief een uit het verband getrokken tekst. Het is een aanklacht dat er in de kerk niemand anders dan de dominee het Woord mag brengen. Dat is schandalig.
Ik ben dit met je eens. Ik denk dat er een specifieke opdracht is weggelegd voor predikanten (of hoe je ze ook noemt). Maar het kan niet goed zijn, en het is niet bijbels, dat het Woord alleen verkondigd mag worden door predikanten die daarvoor toestemming hebben van een bovenkerkelijk orgaan. Dat is echt in strijd met het bijbelse idee van kerk-zijn.
Plaats reactie