SecorDabar schreef:In sommige oude historische kerken stond er een zandloper op of aan de kansel.
Zodoende konden de predikanten de preektijd in de gaten houden.
Echt waar? Nooit gehoord.
En hoeveel minuten deed die zandloper erover dan?
Dat lijkt me toch niet belangrijk?
Wat heet belangrijk he. Maar ik ben dan wel beniewd hoe zo'n zandloper eruit zag, want de zandlopers die ik ken, zijn 1 minuut.. dat lijkt me ook weer erg kort voor een preek , dus vandaar.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
SecorDabar schreef:In sommige oude historische kerken stond er een zandloper op of aan de kansel.
Wat heet belangrijk he. Maar ik ben dan wel beniewd hoe zo'n zandloper eruit zag, want de zandlopers die ik ken, zijn 1 minuut.. dat lijkt me ook weer erg kort voor een preek , dus vandaar.
In de 17de eeuw was de gewoonte maximaal 1 uur preken.
Ik denk dat in die tijd ook de zandlopers zijn gekomen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Er was nog iets met de zandloper. Als de kerkenraad het niet eens was met het gesprokene keerde zij de zandloper niet om en kon de prediker stoppen. Een goedgekeurde preek kon dus wel 2 zandlopers duren.
Er moet bij elke ambtsgelegenheid die zich voordoet, dit meegegeven worden:
Mattheüs 9 vers 13: Doch gaat heen en leert, wat het zij: Ik wil barmhartigheid, en niet offerande; want Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering.
Hoeveel gemeenten zouden zich aansluiten als een stuk of twintig gemeenten in nederland gezamelijk het initiatief zouden nemen om alle kerkelijke leergeschillen en -zienswijzen los te laten, en zich alleen te beperken tot bovenstaande, blauwe regel?
Veel gemeenten, of het nu evangelische gemeenten zijn, of bevindelijk-gereformeerde gemeenten, zien dit vast wel zitten!
Nou, dat lijkt me juist wel belangrijk. Die zandloper had als doel de tijd van de preek te beperken. Ik hoorde eens dat er een dominee was die zich daar niets van aantrok en verder ging onder de woorden "We nemen nog een glaasje". Maar dat zou heel goed een verhaaltje kunnen zijn. Ik hoor zo nu en dan dominees die ik daarvoor gerust zou aanzien, dus wellicht is het echt gebeurd.