Het (GG) lijkt wel een roomse kerk

peterf

Re: Het (GG) lijkt wel een roomse kerk

Bericht door peterf »

jakobmarin schreef:
Vraag:
Aan evangelist Van Dooijeweert. Ik zit in de Gereformeerde Gemeente.
Toch vraag ik me vaak af of hier wel bijbels gepreekt wordt. Allereerst gaat het vaak over uiterlijkheden.
De dominee benadrukt dat je je moet kleden alsof je naar een begrafenis gaat als je aan het avondmaal gaat, of je kind laat dopen. (...)
Onze dominee zegt ook dat hij een afkeer heeft van Bijbelstudies. Mensen gaan daar volgens hem "bekeerd zitten praten." (...)
Wat moet ik hiermee aan? Ik hoop dat u mij kunt helpen.

Antwoord:
Beste vraagsteller,
Ik zucht een keer als ik deze dingen lees. Het is zo’n herkenbare noodkreet.
Ik krijg deze opmerkingen bijna dagelijks. En dan denk ik steeds weer: "Herkennen onze predikanten en kerkenraden deze noodkreet niet?"
(...)
Hier de complete vraag en het complete antwoord
Onze evangelist Van Dooijeweert 'krijgt deze opmerkingen bijna dagelijks'....

Herkennen we dit ook?
In onze vorige gemeente was het inderdaad ook zo, maar nu gelukkig niet meer.

Maar triest hoor, als hier onze jongeren in op moeten groeien. :sweat
Ik herken de situatie niet, maar de vraag wel. In onze gemeente (een behoudende GG) hebben we sinds twee jaar Bijbelstudiegroepen. Animo onder het 'grote publiek' is zeer klein. Gelukkig zijn het actieve groepen met een vaste kern.
Een paar jaar terug hoorde ik onder jongeren in onze gemeente ook zulk soort gemor. Toen wij aan onze kerkenraad deze vraag stelden of ze hier aan mee wilden werken, bleek dat die vraag nog nooit gesteld was. Het mocht dus gewoon. Evenzo met preekbespreking, hebben we nu ook af en toe terwijl iedereen hard riep dat het nooit zou kunnen. Kwestie van vragen.

Er wordt veel gemort zonder dat de kerkenraad er van weet. Wellicht is dat een leerpunt om te zorgen dat er meer contact is, maar ik zie ook een andere kant. Namelijk dat er heel veel gezeurd wordt terwijl er bijna nooit iets wordt gevraagd aan de kerkenraad zelf.

Dhr. van Dooijeweert zit zelf in een gereformeerde gemeente waar veel en actief aan Bijbelstudie wordt gedaan. Ik vind het antwoord daarom erg vooringenomen en weinig kritisch richting de vragensteller zelf..
DDD

Bericht door DDD »

Goed punt.
dennis

Bericht door dennis »

peterf schreef:
jakobmarin schreef:
Vraag:
Aan evangelist Van Dooijeweert. Ik zit in de Gereformeerde Gemeente.
Toch vraag ik me vaak af of hier wel bijbels gepreekt wordt. Allereerst gaat het vaak over uiterlijkheden.
De dominee benadrukt dat je je moet kleden alsof je naar een begrafenis gaat als je aan het avondmaal gaat, of je kind laat dopen. (...)
Onze dominee zegt ook dat hij een afkeer heeft van Bijbelstudies. Mensen gaan daar volgens hem "bekeerd zitten praten." (...)
Wat moet ik hiermee aan? Ik hoop dat u mij kunt helpen.

Antwoord:
Beste vraagsteller,
Ik zucht een keer als ik deze dingen lees. Het is zo’n herkenbare noodkreet.
Ik krijg deze opmerkingen bijna dagelijks. En dan denk ik steeds weer: "Herkennen onze predikanten en kerkenraden deze noodkreet niet?"
(...)
Hier de complete vraag en het complete antwoord
Onze evangelist Van Dooijeweert 'krijgt deze opmerkingen bijna dagelijks'....

Herkennen we dit ook?
In onze vorige gemeente was het inderdaad ook zo, maar nu gelukkig niet meer.

Maar triest hoor, als hier onze jongeren in op moeten groeien. :sweat
Ik herken de situatie niet, maar de vraag wel. In onze gemeente (een behoudende GG) hebben we sinds twee jaar Bijbelstudiegroepen. Animo onder het 'grote publiek' is zeer klein. Gelukkig zijn het actieve groepen met een vaste kern.
Een paar jaar terug hoorde ik onder jongeren in onze gemeente ook zulk soort gemor. Toen wij aan onze kerkenraad deze vraag stelden of ze hier aan mee wilden werken, bleek dat die vraag nog nooit gesteld was. Het mocht dus gewoon. Evenzo met preekbespreking, hebben we nu ook af en toe terwijl iedereen hard riep dat het nooit zou kunnen. Kwestie van vragen.

Er wordt veel gemort zonder dat de kerkenraad er van weet. Wellicht is dat een leerpunt om te zorgen dat er meer contact is, maar ik zie ook een andere kant. Namelijk dat er heel veel gezeurd wordt terwijl er bijna nooit iets wordt gevraagd aan de kerkenraad zelf.

Dhr. van Dooijeweert zit zelf in een gereformeerde gemeente waar veel en actief aan Bijbelstudie wordt gedaan. Ik vind het antwoord daarom erg vooringenomen en weinig kritisch richting de vragensteller zelf..
Mee eens. Het hoeft niet, maar het gebeurt soms wel dat bijbelstudiegroepen op 'kritiekgroepen' lijken, en dat is al snel schadelijk.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

peterf schreef:

Het zal plaatselijk wel heel verschillend zijn, ook binnen de GG. Maar ik heb het van zeer nabij meegemaakt dat bijbelstudie zonder ambtelijk toezicht gewoon werd verboden. En wie er toch mee door zou gaan, hoefde niet te denken dat 'ie de volgende keer nog werd toegelaten tot het HA.
Dan spreek ik wel van bijna tien jaar geleden, maar ik geloof niet dat er inmiddels veel veranderd is daar.
Dus poets niet alles weg alsof het sprookjes zijn en dat je 't gewoon kunt vragen: het gebeurt wel degelijk dat men zulke rigoureuze sancties treft tegen mensen die aan Bijbelstudie willen doen.
~~Soli Deo Gloria~~
DDD

Bericht door DDD »

Maar wat was dan het probleem voor de bijbelstudiegroep als er een ouderling meedoet?
caprice

Bericht door caprice »

Noem het dan een gezelschap. Dan mag het vast wel.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

caprice schreef:Noem het dan een gezelschap. Dan mag het vast wel.
Maak er maar een geintje van, ja.

Het was voor de betrokkenen destijds bijzonder pijnlijk om zo te worden geschoffeerd door de kerkenraad, dat kan ik je wel vertellen. Volwassen mensen die serieus de behoefte hebben om aan Bijbelstudie te doen, en worden bedreigd met afhouding van het Avondmaal als ze ermee doorgaan. Tjongejonge...
~~Soli Deo Gloria~~
caprice

Bericht door caprice »

Hendrikus schreef:

Het was voor de betrokkenen destijds bijzonder pijnlijk om zo te worden geschoffeerd door de kerkenraad, dat kan ik je wel vertellen. Volwassen mensen die serieus de behoefte hebben om aan Bijbelstudie te doen, en worden bedreigd met afhouding van het Avondmaal als ze ermee doorgaan. Tjongejonge...
Ik ken meerdere plaatsen waar men gezelschap hield/houdt, waar het geen probleem is. Verschillende ambtsdragers komen daar ook.
Vanuit de kerkelijke gemeente vindt men dit geen probleem.

En anders ga je toch samen CGO doen?
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
DDD

Bericht door DDD »

Maar wat was nu het probleem met ambtelijk toezicht, dan?
peterf

Bericht door peterf »

Hendrikus schreef:

Bij ons in de gemeente is het ambtelijk toezicht er ook. Eens in de zoveel keer komt er een ouderling of diaken bij zitten. Ik zie daartegen geen enkel bezwaar. Wel denk ik dat de kerkenraad bij ons er ook moeite mee zou hebben als er zomaar zelfstandig Bijbelstudiegroepjes ontstaan waarop geen toezicht is. Ik zie het hier in een dorp vlakbij waar onder jongeren uit de gereformeerde gemeente en hervormde gemeente een soort vrije Bijbelstudie groep nu bijna in z'n totaliteit overgegaan is naar een evangelische gemeente en zich heeft laten overdopen. Over die motieven hoeven we hier geen discussie te voeren, maar logisch dat een kerkenraad met zelfstandige initiatieven zonder toezicht voorzichtig is mijns inziens.
DDD schreef:Maar wat was nu het probleem met ambtelijk toezicht, dan?
Dat zie ik dus ook niet. Sterker nog, buitengewoon nuttig.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Hoe het precies in elke individuele gemeente gaat, weet ik niet, maar de werkwijze voor een vereniging of commissie is meestal als volgt (zal voor een bijbelstudiekring niet anders zijn).

Een aantal mensen voelt zich geroepen om een bepaalde vereniging of commissie te beginnen. Men stelt een plan van aanpak op, inclusief een aantal beoogde leidinggevenden, en legt dit aan de kerkenraad voor. Dit kan meer of minder formeel.
De kerkenraad zal dit plan van aanpak beoordelen en goedkeuren of een correctie aangeven. Op dat moment is er een vereniging opgericht onder ambtelijk toezicht: de kerkenraad zal contact onderhouden met die vereniging en dienst jaarvergadering bezoeken.

Op zich een goede werkwijze, lijkt mij.
parsifal

Bericht door parsifal »

peterf schreef: Bij ons in de gemeente is het ambtelijk toezicht er ook. Eens in de zoveel keer komt er een ouderling of diaken bij zitten. Ik zie daartegen geen enkel bezwaar. Wel denk ik dat de kerkenraad bij ons er ook moeite mee zou hebben als er zomaar zelfstandig Bijbelstudiegroepjes ontstaan waarop geen toezicht is. Ik zie het hier in een dorp vlakbij waar onder jongeren uit de gereformeerde gemeente en hervormde gemeente een soort vrije Bijbelstudie groep nu bijna in z'n totaliteit overgegaan is naar een evangelische gemeente en zich heeft laten overdopen. Over die motieven hoeven we hier geen discussie te voeren, maar logisch dat een kerkenraad met zelfstandige initiatieven zonder toezicht voorzichtig is mijns inziens.
Zodra een kerkenraad Bijbelstudie op welke manier dan ook ontmoedigt is er iets goed mis. Ja er zijn gevaren, het is daarom goed als er iemand met kennis van Bijbel en traditie meepraat, desnoods met de jongeren afzonderlijk en gewoon praat over wat er gezegd wordt.
Ook toezicht van de kerkenraad werkt ook niet altijd geweldig. In de gemeente waar ik vandaan kom, zouden sommige ouderlingen misschien proberen op grond van gezag te overtuigen van de kinderdoop. Overtuigende argumenten geven lukt vaak minder. (Die voor mij overtuigende argumenten heb ik later wel gevonden trouwens). Juist dit gebruik van gezag en het gebruiken van traditie als argument bij jongeren die door Bijbelstudie andere ideeen krijgen (soms verkeerde ideeen, door te oppervlakkig of buiten de context lezen) lijkt me iets wat aan Rome toegeschreven wordt en gewoon afgewezen moet worden.

En ja ik zie het probleem ook wel dat sommige jongeren (en ouderen) de raad van ouderen als nutteloos zien of als iets waar je het per definitie mee oneens hoort te zijn.

Mark Twain zei al: “When I was a boy of 14, my father was so ignorant I could hardly stand to have the old man around. But when I got to be 21, I was astonished at how much the old man had learned in seven years.”
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
peterf

Bericht door peterf »

parsifal schreef:Zodra een kerkenraad Bijbelstudie op welke manier dan ook ontmoedigt is er iets goed mis.
Dat een kerkenraad Bijbelstudie ontmoedigd is inderdaad mis. Het "op welke manier dan ook" ben ik niet mee eens, ze mogen over de vorm best kritisch zijn, zeker als het over het toezicht gaat. Daar gaat het juist mis als het mis gaat.
parsifal schreef:Ook toezicht van de kerkenraad werkt ook niet altijd geweldig. In de gemeente waar ik vandaan kom, zouden sommige ouderlingen misschien proberen op grond van gezag te overtuigen van de kinderdoop. Overtuigende argumenten geven lukt vaak minder. Juist dit gebruik van gezag en het gebruiken van traditie als argument bij jongeren die door Bijbelstudie andere ideeen krijgen (soms verkeerde ideeen, door te oppervlakkig of buiten de context lezen) lijkt me iets wat aan Rome toegeschreven wordt en gewoon afgewezen moet worden.
Volgens mij zijn de meeste jongeren/ouderen tegenwoordig mondig genoeg om daarover een goed gesprek/discussie te voeren. Dus dit lijkt me juist een aanmoediging voor de aanwezigheid van een kerkenraadslid. Het kerkenraadslid leert dan ook weer een hele hoop op zo'n avond en zorgt dan de volgende keer wel iets beter voorbereid te zijn, toch?
parsifal schreef:En ja ik zie het probleem ook wel dat sommige jongeren (en ouderen) de raad van ouderen als nutteloos zien of als iets waar je het per definitie mee oneens hoort te zijn.
Klopt, helaas zie ik in mijn omgeving dat het niet om sommige gaat, maar om een aanzienlijk deel. Geldt eveneens voor de ouderen.

Wat ik echt heel jammer vind is dat er onder diverse mensen die ik ken heerst:

- Kerkenraad, bemoei je niet met mijn privé leven als dat mogelijk afwijkt van de Bijbel, ik bepaal zelf wel wat Bijbels is
- Kerkenraad, bemoei je niet met ons uitgaansleven, als wij een biertje te veel willen drinken bepalen we dat zelf wel. Voor 24 uur thuis zaterdag heeft u ook niets mee te maken
- Kerkenraad, bemoei je niet met onze Bijbelstudie als we die op willen starten, ga er vooral niet bij zitten, jullie kunnen toch niet met ons communiceren
- Kerkenraad, jullie zitten in een ivoren toren, jullie organiseren nooit iets en als er iets wordt georganiseerd leveren jullie kritiek
- Kerkenraad, bemoei je niet met de reden waarom ik wel of niet aan het heilig avondmaal deelneem. Kom dus daar niet naar vragen. Ook niet op huisbezoek, veel te persoonlijk.
Enzovoorts.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

SecorDabar schreef:
DDD schreef:Ik herken gelukkig niets van de geschetste situatie in de Gereformeerde Gemeenten die ik wat beter ken. Wat een rare situatie als bijbelstudie niet zou mogen! Dan is zo'n kerk eigenlijk niet christelijk meer te noemen. Want het zijn immers de Schriften, die van Hem getuigen. Wel kan ik me voorstellen dat kerkenraden graag ambtelijke leiding zien, daar kunnen ze dan in voorzien.

Maar als dit blijkt voor te komen is dat een droevige situatie. Zo'n dominee zou afgezet moeten worden.
Even iets over ambtelijke leiding:
Ik kan me voorstellen dat kerkelijke activiteiten van een kerkverband onder ambtelijke leiding behoren te staan.
Zou dit ook nodig zijn voor particuliere bijbelkringen of gezelschappen buiten het kerkgebouw? :?
Wij roepen als kerkenraad onze gemeenteleden er toe op dagelijks aan Bijbelstudie te doen. Kennis is noodzakelijk en die vind je in de Schrift.
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

Ditbenik schreef:
SecorDabar schreef:
DDD schreef:Ik herken gelukkig niets van de geschetste situatie in de Gereformeerde Gemeenten die ik wat beter ken. Wat een rare situatie als bijbelstudie niet zou mogen! Dan is zo'n kerk eigenlijk niet christelijk meer te noemen. Want het zijn immers de Schriften, die van Hem getuigen. Wel kan ik me voorstellen dat kerkenraden graag ambtelijke leiding zien, daar kunnen ze dan in voorzien.

Maar als dit blijkt voor te komen is dat een droevige situatie. Zo'n dominee zou afgezet moeten worden.
Even iets over ambtelijke leiding:
Ik kan me voorstellen dat kerkelijke activiteiten van een kerkverband onder ambtelijke leiding behoren te staan.
Zou dit ook nodig zijn voor particuliere bijbelkringen of gezelschappen buiten het kerkgebouw? :?
Wij roepen als kerkenraad onze gemeenteleden er toe op dagelijks aan Bijbelstudie te doen. Kennis is noodzakelijk en die vind je in de Schrift.
Mijn vraag: is dit praktisch haalbaar om dagelijks aan Bijbelstudie te doen ?
Ik maak wel onderscheid tussen:
- Bijbellezen na de maaltijd, al of niet met behulp van een dagboek,
- óf: een grondige bijbelstudie die de tekst voor tekst verklaard.

In het laatste geval is toch echt wel meer tijd nodig, lijkt mij. :)

Kennis is noodzakelijk in die zin, dat die kennis geheiligd wordt aan het hart.
Dat geldt niet alleen voor Bijbelstudies, maar evengoed voor andere stichtelijke lectuur.

Zelf heb ik persoonlijk veel nuttigheid gehad, wat Ds. Th. van der Groe heeft geschreven over het lezen van de Bijbel en stichtelijke boeken:

Titel: De plicht van het lezen van de Heilige Schrift, en andere Godgeleerde boeken
Hoe wij die door Gods genade, dagelijks behoren te verrichten met het meeste
voordeel voor de ziel.

http://www.theologienet.nl/documenten/G ... lezing.pdf
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Plaats reactie