De getrouwen zijn weinig geworden onder de mensenkinderen..

Julian Brasser
Verbannen

Re: De getrouwen zijn weinig geworden onder de mensenkindere

Bericht door Julian Brasser »

SecorDabar schreef:Beste Simon,
U zult het wel met mij eens zijn dat we het Oude Testament
dienen te lezen vanuit het Nieuwe Testament.

Als ik uw topic lees, ontkom ik niet aan de indruk
dat u het Nieuwe Testament vervangt
door het Oude Testament.
(tien geboden OT - versus - Nieuw Testamentische bedeling)
Zowel het OT als het NT zijn kanonieke boeken,
dus niet apocrief, en daarmee het onfeilbare Woord.
Dat zult u wel niet ontkennen, maar ik denk dat daarom de
profeten nog steeds betekenis voor ons hebben.
Zeker moet je in de praktijk het Oude Testament blijven bestuderen. In Psalm 23 bijvoorbeeld, daar zie je duidelijk wat het geloof inhoudt. Psalm 25 vers 5: Leid mij in Uw waarheid, en leer mij, want Gij zijt de God mijns heils; U verwacht ik den gansen dag.
Het Oude Testament moet niet vervangen worden door het Nieuwe Testament, want dan mis je wat de praktijk van het geloof inhoudt in de Psalmen, hoe de Heere omgaat met Zijn volk en daarmee Gods kinderen in de boeken van Mozes en de Profeten, en in Mattheüs 5 vers 18 en 19 staat: "Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet één jota noch één tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied.
Zo wie dan een van deze minste geboden zal ontbonden, en de mensen alzo zal geleerd hebben, die zal de minste genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar zo wie dezelve zal gedaan en geleerd hebben, die zal groot genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen."
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

Eppo Gremdaat schreef:Er is een doctoraalscriptie verschenen over Prof.Dr. A(art) J(an) (Th)eodorus Jonker (1851-1928), geschreven door Drs Barend H. Weegink onder de titel `Dagmens en nachtmens tegelijk`. Zal nog wel in de handel zijn. Zeer boeiend. Jonker was o.m. predikant te Warnsveld, Rotterdam (werkte daar in Crooswijk- toen al een zgn. arbeiderswijk -, Dordrecht, Heemstede, hoogleraar te Groningen(dus niet te Utrecht) , na ruim 4 jaar ging hij wegens persoonlijk huiselijk leed met emeritaat.
Beste Eppo Gremdaat,
Mijn waardering voor uw posting die iets vertelt over wie Dr.Jonker was. :)
Niet geweten dat Ds. Weegink een doctoraalscriptie over hem heeft geschreven.
Zelf bezit ik zijn levensbeschrijving die geschreven is door Prof.Dr. M. van Rhijn.
En de stichtelijke boekjes van Dr. A.J.Th Jonker met de volgende titels:
1. Beter dan Robijnen (over het de Spreuken).
2. Voor donkere dagen (voor zwakgelovigen).
3. Hand aan hand ( over verkoeling der liefde in het Christendom)

In al deze boekjes wordt aangegeven dat Dr. Jonker Hoogleraar te Utrecht was.
Maar het kan best ook Groningen zijn, dan zal ik zijn levensbeschrijving er nog eens op moeten nalezen....
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Eppo Gremdaat

Bericht door Eppo Gremdaat »

SecorDabar schreef:
Eppo Gremdaat schreef:Er is een doctoraalscriptie verschenen over Prof.Dr. A(art) J(an) (Th)eodorus Jonker (1851-1928), geschreven door Drs Barend H. Weegink onder de titel `Dagmens en nachtmens tegelijk`. Zal nog wel in de handel zijn. Zeer boeiend. Jonker was o.m. predikant te Warnsveld, Rotterdam (werkte daar in Crooswijk- toen al een zgn. arbeiderswijk -, Dordrecht, Heemstede, hoogleraar te Groningen(dus niet te Utrecht) , na ruim 4 jaar ging hij wegens persoonlijk huiselijk leed met emeritaat.
Beste Eppo Gremdaat,
Mijn waardering voor uw posting die iets vertelt over wie Dr.Jonker was. :)
Niet geweten dat Ds. Weegink een doctoraalscriptie over hem heeft geschreven.
Zelf bezit ik zijn levensbeschrijving die geschreven is door Prof.Dr. M. van Rhijn.
En de stichtelijke boekjes van Dr. A.J.Th Jonker met de volgende titels:
1. Beter dan Robijnen (over het de Spreuken).
2. Voor donkere dagen (voor zwakgelovigen).
3. Hand aan hand ( over verkoeling der liefde in het Christendom)

In al deze boekjes wordt aangegeven dat Dr. Jonker Hoogleraar te Utrecht was.
Maar het kan best ook Groningen zijn, dan zal ik zijn levensbeschrijving er nog eens op moeten nalezen....
Er zijn natuurlijk meer hondjes die Fikkie heten (de mijne heet trouwens Flippie).
Maar ik heb het boek van drs Weegink weer eens doorgebladerd, dr A.J.Th. Jonker was toch echt hoogleraar te Groningen!
Plaats reactie