Predikant hersteld hervormde gemeente Huizen losgemaakt

Simon

Re: Predikant hersteld hervormde gemeente Huizen losgemaakt

Bericht door Simon »

huisman schreef:
Simon schreef:
huisman schreef:Dit zijn topics die altijd mis gaan. Als ik nog eens mod word(als ik later groot ben misschien :huhu ) zou ik ze direct op slot doen.
Waarom?
heeft de christen niet de plicht alles te onderzoeken en zijn voorgangers te beoordelen?
Wat krijgen we nou voor middeeleeuwse / sovjet toestanden?
Dit is de Bijbelse opdracht maar dat zul jij wel middeleeuws vinden.
Gedenkt uwer voorgangeren, die u het Woord Gods gesproken hebben ; en volgt hun geloof na, aanschouwende de uitkomst hunner wandeling.

Zijt uw voorgangeren gehoorzaam , en zijt hun onderdanig; want zij waken voor uw zielen, als die rekenschap geven zullen; opdat zij dat doen mogen met vreugde en niet al zuchtende; want dat is u niet nuttig
En wat de Bijbelse tucht aangaat moeten wij zo handelen.Dus niet op het RF oordelen en veroordelen .
15 Maar indien uw broeder tegen u gezondigd heeft, ga heen en bestraf hem tussen u en hem alleen ; indien hij u hoort, zo hebt gij uw broeder gewonnen.
16 Maar indien hij u niet hoort, zo neem nog een of twee met u ; opdat in den mond van twee of drie getuigen alle woord besta.
17 En indien hij denzelven geen gehoor geeft ; zo zeg het der gemeente; en indien hij ook der gemeente geen gehoor geeft , zo zij hij u als de heiden en de tollenaar.
''Gedenkt uwer voorgangeren, die u het Woord Gods gesproken hebben ; en volgt hun geloof na, aanschouwende de uitkomst hunner wandeling. ''

En wat dus als de voorganger iets anders heeft gesproken dat het Woord Gods, en de uitkomst zijner wandeling afwijkt en tot scheuring heeft geleden?
Want daar yhebben we het hier toch over.
Soms kun je niet de kool en de geit sparen, voor alle duidelijkheid.
Of gaan we alles met de mantel der liefde bedekken en onder het kleed vegen?
Openheid en eerlijkheid duurt het langst en is ook de eerste vereiste.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Simon schreef:
huisman schreef:
Simon schreef:
huisman schreef:Dit zijn topics die altijd mis gaan. Als ik nog eens mod word(als ik later groot ben misschien :huhu ) zou ik ze direct op slot doen.
Waarom?
heeft de christen niet de plicht alles te onderzoeken en zijn voorgangers te beoordelen?
Wat krijgen we nou voor middeeleeuwse / sovjet toestanden?
Dit is de Bijbelse opdracht maar dat zul jij wel middeleeuws vinden.
Gedenkt uwer voorgangeren, die u het Woord Gods gesproken hebben ; en volgt hun geloof na, aanschouwende de uitkomst hunner wandeling.

Zijt uw voorgangeren gehoorzaam , en zijt hun onderdanig; want zij waken voor uw zielen, als die rekenschap geven zullen; opdat zij dat doen mogen met vreugde en niet al zuchtende; want dat is u niet nuttig
En wat de Bijbelse tucht aangaat moeten wij zo handelen.Dus niet op het RF oordelen en veroordelen .
15 Maar indien uw broeder tegen u gezondigd heeft, ga heen en bestraf hem tussen u en hem alleen ; indien hij u hoort, zo hebt gij uw broeder gewonnen.
16 Maar indien hij u niet hoort, zo neem nog een of twee met u ; opdat in den mond van twee of drie getuigen alle woord besta.
17 En indien hij denzelven geen gehoor geeft ; zo zeg het der gemeente; en indien hij ook der gemeente geen gehoor geeft , zo zij hij u als de heiden en de tollenaar.
''Gedenkt uwer voorgangeren, die u het Woord Gods gesproken hebben ; en volgt hun geloof na, aanschouwende de uitkomst hunner wandeling. ''

En wat dus als de voorganger iets anders heeft gesproken dat het Woord Gods, en de uitkomst zijner wandeling afwijkt en tot scheuring heeft geleden?
Want daar yhebben we het hier toch over.
Soms kun je niet de kool en de geit sparen, voor alle duidelijkheid.
Of gaan we alles met de mantel der liefde bedekken en onder het kleed vegen?
Openheid en eerlijkheid duurt het langst en is ook de eerste vereiste.
maar als je nog kool kent noch geit, dan kun je beter zwijgen.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
DDD

Bericht door DDD »

Ditbenik schreef:
DDD schreef:Volgens mij kun je heel goed met respect over iemand spreken en toch commentaar hebben. Maar goed. Op deze manier is er geen zinnig gesprek over te voeren.

Ik hoop dat er geen kerkelijke verhuizing plaatsvindt van deze predikant, in ieder geval.
Formeel is hij kerkelijk niet verhuisd anders kon er geen tuchtmaatregel worden toegepast. Informeel is hij kerkelijk wel verhuisd want hij dient een afgescheiden gemeente.

Nee, hij zit niet zonder inkomen. Dat is in de kerk netjes geregeld. Bij losmaking geldt een afbouwregeling. Zo uit mijn hoofd denk ik dat die 3 jaar loopt.
Dan hoop ik van ganser harte dat de afgescheiden gemeente zich niet voegt bij de Gereformeerde Gemeenten. Dat is al te vaak gebeurd.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef:
Ditbenik schreef:
DDD schreef:Volgens mij kun je heel goed met respect over iemand spreken en toch commentaar hebben. Maar goed. Op deze manier is er geen zinnig gesprek over te voeren.

Ik hoop dat er geen kerkelijke verhuizing plaatsvindt van deze predikant, in ieder geval.
Formeel is hij kerkelijk niet verhuisd anders kon er geen tuchtmaatregel worden toegepast. Informeel is hij kerkelijk wel verhuisd want hij dient een afgescheiden gemeente.

Nee, hij zit niet zonder inkomen. Dat is in de kerk netjes geregeld. Bij losmaking geldt een afbouwregeling. Zo uit mijn hoofd denk ik dat die 3 jaar loopt.
Dan hoop ik van ganser harte dat de afgescheiden gemeente zich niet voegt bij de Gereformeerde Gemeenten. Dat is al te vaak gebeurd.
Die kans acht ik uitgesloten. Deze predikant heeft een doctoraalscriptie geschreven over de uitleg van Zondag 7 bij Comrie en van der Groe onder de titel: "Een waar geloof" . Daarin luid zijn eindconclusie dat van der Groe dichter bij de H.C. staat dan Comrie wat betreft de opvattingen over wat een waar geloof is. Dat is niet echt een GG conclusie :huhu
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Ach, ik mag toch hopen dat voor beide opvattingen over zondag 7 in de GG ruimte blijft. Daar zijn geen leeruitspraken over en dus zijn beide opties even goed mogelijk in de GG. Dat Comrie favoriet was bij de oude dominee Kersten kan daar natuurlijk niet aan afdoen.
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

DDD schreef:Dan hoop ik van ganser harte dat de afgescheiden gemeente zich niet voegt bij de Gereformeerde Gemeenten. Dat is al te vaak gebeurd.
Komt ds. Kot niet oorspronkelijk uit een afgescheiden gemeente? Of heb ik het nou mis?
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

jakobmarin schreef:
DDD schreef:Dan hoop ik van ganser harte dat de afgescheiden gemeente zich niet voegt bij de Gereformeerde Gemeenten. Dat is al te vaak gebeurd.
Komt ds. Kot niet oorspronkelijk uit een afgescheiden gemeente? Of heb ik het nou mis?
Zijn vader diende inderdaad enkele evangelisaties en vrije gemeenten.
http://www.digibron.nl/search/share.jsp ... rceid=1011
Heb ´m wel gekend.
~~Soli Deo Gloria~~
sweelinck 25

Bericht door sweelinck 25 »

Hendrikus schreef:
jakobmarin schreef:
Heb ´m wel gekend.
Niet ds. A. Kot was de vader van ds. A. Kot uit Huizen. De eerder dit jaar overleden ds. J. Kot uit Borssele was de vader.
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... n_1_635679
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

sweelinck 25 schreef:
Hendrikus schreef:
jakobmarin schreef:
Heb ´m wel gekend.
Niet ds. A. Kot was de vader van ds. A. Kot uit Huizen. De eerder dit jaar overleden ds. J. Kot uit Borssele was de vader.
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... n_1_635679
Je hebt gelijk, excuus. :OO
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
jakobmarin schreef:
Heb ´m wel gekend.
Ik wist niet dat dat zijn vader was! Die ds. A. Kot was een man met een zeer nauw leven. Soms zou je willen zeggen
"Hij wandelde met God". Toen hij hier in Rijssen stond hebben we hem enkele malen gehoord. Na zijn overlijden is er
een boek uitgegeven met de laatste preken die hij in H.-I.-Ambacht heeft gehouden. De titel van het boek is:
"GODS WEG IS VOLMAAKT". Een boek met een zeer rijke inhoud. Verder heb ik nog enkele prekenbandjes van hem.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
jakobmarin schreef:
Heb ´m wel gekend.
Ik wist niet dat dat zijn vader was! Die ds. A. Kot was een man met een zeer nauw leven. Soms zou je willen zeggen
"Hij wandelde met God". Toen hij hier in Rijssen stond hebben we hem enkele malen gehoord. Na zijn overlijden is er
een boek uitgegeven met de laatste preken die hij in H.-I.-Ambacht heeft gehouden. De titel van het boek is:
"GODS WEG IS VOLMAAKT". Een boek met een zeer rijke inhoud. Verder heb ik nog enkele prekenbandjes van hem.
Ik heb 'm ook wel gekend, ja. Prima kerel. Een beetje de Bregmanse nuchterheid, geen poeha, dat mag ik wel. :super
~~Soli Deo Gloria~~
Eppo Gremdaat

Bericht door Eppo Gremdaat »

'Scheuren wordt een missie'. Een artikel van dr ir J. van der Graaf, geplaatst in de 'Waarheidsvriend' van 25 maart 2004. Te lezen via 'Digibron'. In dat artikel staat ook iets over Ds A. Kot, toentertijd predikant in zijn eerste gemeente, Schoonrewoerd.
Ik wil jullie wijzen op dit artikel dat zeer lezenswaard is.
Verder commentaar overboedig, dunkt me.
helma

Bericht door helma »

hij is ook een kleinzoon van wijlen Kandidaat van Dijke (GG)
DDD

Bericht door DDD »

Eppo Gremdaat schreef:'Scheuren wordt een missie'. Een artikel van dr ir J. van der Graaf, geplaatst in de 'Waarheidsvriend' van 25 maart 2004. Te lezen via 'Digibron'. In dat artikel staat ook iets over Ds A. Kot, toentertijd predikant in zijn eerste gemeente, Schoonrewoerd.
Ik wil jullie wijzen op dit artikel dat zeer lezenswaard is.
Verder commentaar overboedig, dunkt me.
http://www.digibron.nl/search/detail.js ... 65&docid=0

Een uitstekend artikel inderdaad. Enigszins ironisch is het wel dat in het volgende kerkgenootschap zich precies hetzelfde patroon herhaalt. Hoewel natuurlijk ook droevig voor alle gemeenteleden die integer in verwarring zijn gebracht en zich gedrongen hebben gevoeld deze predikanten te volgen.
Jongere

Bericht door Jongere »

Waarom vinden jullie dat zo'n mooi artikel dan? Ik weet niet of ik het zo fraai vind.
Gesloten