''Gedenkt uwer voorgangeren, die u het Woord Gods gesproken hebben ; en volgt hun geloof na, aanschouwende de uitkomst hunner wandeling. ''huisman schreef:Dit is de Bijbelse opdracht maar dat zul jij wel middeleeuws vinden.Simon schreef:Waarom?huisman schreef:Dit zijn topics die altijd mis gaan. Als ik nog eens mod word(als ik later groot ben misschien) zou ik ze direct op slot doen.
heeft de christen niet de plicht alles te onderzoeken en zijn voorgangers te beoordelen?
Wat krijgen we nou voor middeeleeuwse / sovjet toestanden?En wat de Bijbelse tucht aangaat moeten wij zo handelen.Dus niet op het RF oordelen en veroordelen .Gedenkt uwer voorgangeren, die u het Woord Gods gesproken hebben ; en volgt hun geloof na, aanschouwende de uitkomst hunner wandeling.
Zijt uw voorgangeren gehoorzaam , en zijt hun onderdanig; want zij waken voor uw zielen, als die rekenschap geven zullen; opdat zij dat doen mogen met vreugde en niet al zuchtende; want dat is u niet nuttig15 Maar indien uw broeder tegen u gezondigd heeft, ga heen en bestraf hem tussen u en hem alleen ; indien hij u hoort, zo hebt gij uw broeder gewonnen.
16 Maar indien hij u niet hoort, zo neem nog een of twee met u ; opdat in den mond van twee of drie getuigen alle woord besta.
17 En indien hij denzelven geen gehoor geeft ; zo zeg het der gemeente; en indien hij ook der gemeente geen gehoor geeft , zo zij hij u als de heiden en de tollenaar.
En wat dus als de voorganger iets anders heeft gesproken dat het Woord Gods, en de uitkomst zijner wandeling afwijkt en tot scheuring heeft geleden?
Want daar yhebben we het hier toch over.
Soms kun je niet de kool en de geit sparen, voor alle duidelijkheid.
Of gaan we alles met de mantel der liefde bedekken en onder het kleed vegen?
Openheid en eerlijkheid duurt het langst en is ook de eerste vereiste.