Re: Methode voor bijbelstudie
Geplaatst: 11 okt 2012, 09:22
Misschien baseren de messiasbelijdende Joden hun zienswijze op Gen 1:1 op Joh 1:3
Dat weet ik wel zeker, ja. Maar daarom staat het er nog niet.refo schreef:Misschien baseren de messiasbelijdende Joden hun zienswijze op Gen 1:1 op Joh 1:3
Even verderop, in vers 26, staat: laat Ons mensen maken, dus zo vreemd is dat toch niet?Tiberius schreef:Jawel, maar vaak zijn de geforceerde betekenissen erg gezocht.Gian schreef:Misschien begrijp ik je posting niet helemaal, maar Christus is toch overal te vinden in het OT?Tiberius schreef:Wel is het zo, dat de messiasbelijdende joden erg ver gaan, m.i. te ver, om in hun uitleg van het Oude Testament Christus te zien.
Dit heeft denk ik te maken om zich te profileren tegen het jodendom, maar ze komen dan tot een uitleg die veel verder gaat dan wij van de apostelen zien in het Nieuwe Testament.
Eén voorbeeld, dat ik denk ik al eerder genoemd heb.
Genesis 1 begint met Beresjit, dat onze statenvertalers vertaald hebben met "In den beginne".
Messiasbelijdende joden vertalen dit "resjit" met Eersteling, waarmee Christus bedoeld wordt, zodat je krijgt: Met de Eersteling schiep God de hemel en de aarde.
Dat soort uitleggingen.
De geschriften doorSimon schreef:Ik slik juist helemaal niets als zoete koek, en daarom acht ik de door de Heilige Geest en de daartoe uitverkoren joden geschreven geschriften vele malen hoger, dan wat dan ook.
Feilloos wil ik niet zeggen, maar ik acht ze wel hoger als de uitleggingen van messias belijdende joden.Simon schreef:of wou je zeggen dat b.v.de kanttekeningen der heidenen feilloos waren, nee toch?
Hoe kan er een nageslacht zijn van Abel, als hij gedood is?eswil123 schreef:
Het geslacht van zowel Kain, als van Abel staat beschreven in Genesis.
Bij het geslacht van Kain staat er bij wat ieder mens gedaan had in zijn leven.
Bij het geslacht van Abel staat er alleen steeds bij: '' ... en hij stierf...''
Uitleg over dit verschil:
in het gelacht van Kain waren de mensen gericht op ''het hier en nu''.. bezig om ''iets'' te worden in dit leven.
In het gelacht van Abel was God belangrijkste..
Alle mensen met een nageslacht sterven toch een keer?joy schreef:Hoe kan er een nageslacht zijn van Abel, als hij gedood is?eswil123 schreef:
Het geslacht van zowel Kain, als van Abel staat beschreven in Genesis.
Bij het geslacht van Kain staat er bij wat ieder mens gedaan had in zijn leven.
Bij het geslacht van Abel staat er alleen steeds bij: '' ... en hij stierf...''
Uitleg over dit verschil:
in het gelacht van Kain waren de mensen gericht op ''het hier en nu''.. bezig om ''iets'' te worden in dit leven.
In het gelacht van Abel was God belangrijkste..
Ja inderdaad, maar heeft Abel dan kinderen voort gebracht?Afgewezen schreef:Alle mensen met een nageslacht sterven toch een keer?joy schreef:Hoe kan er een nageslacht zijn van Abel, als hij gedood is?eswil123 schreef:
Het geslacht van zowel Kain, als van Abel staat beschreven in Genesis.
Bij het geslacht van Kain staat er bij wat ieder mens gedaan had in zijn leven.
Bij het geslacht van Abel staat er alleen steeds bij: '' ... en hij stierf...''
Uitleg over dit verschil:
in het gelacht van Kain waren de mensen gericht op ''het hier en nu''.. bezig om ''iets'' te worden in dit leven.
In het gelacht van Abel was God belangrijkste..
Je zult Seth bedoelen...eswil123 schreef: Bij het geslacht van Abel staat er alleen steeds bij: '' ... en hij stierf...''
Uitleg over dit verschil:
in het gelacht van Kain waren de mensen gericht op ''het hier en nu''.. bezig om ''iets'' te worden in dit leven.
In het gelacht van Abel was God belangrijkste..
Ik denk persoonlijk dat dit 'niet vergezocht is'...
Voor wie dan ook zo'n conclusie kan trekken, is grondig onderzoek eerst noodzakelijk.
Het zou kunnen, het staat niet in de Statenvertaling naar mijn weten.joy schreef: Ja inderdaad, maar heeft Abel dan kinderen voort gebracht?
Dus zo lang het door een Jood geschreven is slik je wel alles door zoete koek? Maar heidenen die zich bekeert hebben en door de genade van God tot Zijn volk gerekend worden moeten met grote argwaan bekeken worden......Simon schreef:Ik slik juist helemaal niets als zoete koek, en daarom acht ik de door de Heilige Geest en de daartoe uitverkoren joden geschreven geschriften vele malen hoger, dan wat dan ook.
of wou je zeggen dat b.v.de kanttekeningen der heidenen feilloos waren, nee toch?
Misschien tóch wel, Voor alle duidelijkheid, ik refereer naar slechts dié door joden geschreven Geschriften, die wij nu OT en NT noemen.François Turretini schreef:Dus zo lang het door een Jood geschreven is slik je wel alles door zoete koek? Maar heidenen die zich bekeert hebben en door de genade van God tot Zijn volk gerekend worden moeten met grote argwaan bekeken worden......Simon schreef:Ik slik juist helemaal niets als zoete koek, en daarom acht ik de door de Heilige Geest en de daartoe uitverkoren joden geschreven geschriften vele malen hoger, dan wat dan ook.
of wou je zeggen dat b.v.de kanttekeningen der heidenen feilloos waren, nee toch?
Het lijkt me dat het feit dat iemand een Jood is an sich niet zo veel te maken heeft met of hij de Bijbel goed uitlegt;
Simon schreef:Misschien tóch wel, Voor alle duidelijkheid, ik refereer naar slechts dié door joden geschreven Geschriften, die wij nu OT en NT noemen.François Turretini schreef:Dus zo lang het door een Jood geschreven is slik je wel alles door zoete koek? Maar heidenen die zich bekeert hebben en door de genade van God tot Zijn volk gerekend worden moeten met grote argwaan bekeken worden......Simon schreef:Ik slik juist helemaal niets als zoete koek, en daarom acht ik de door de Heilige Geest en de daartoe uitverkoren joden geschreven geschriften vele malen hoger, dan wat dan ook.
of wou je zeggen dat b.v.de kanttekeningen der heidenen feilloos waren, nee toch?
Het lijkt me dat het feit dat iemand een Jood is an sich niet zo veel te maken heeft met of hij de Bijbel goed uitlegt;
Daarnaast heb ik een groter vertrouwen in het joodse ''overblijfsel'', dan een in duizenden verschillende denominaties opgedeelde ''kerk'' die niet veel anders doet dan haar eigen gelijk te vuur en te zwaard verdedigen, waarbij zij voortdurend wijs is boven hetgeen geschreven is.
De joodse broeder was het Woord destijds niet voor niets toevertrouwd, en beslist minder heidense invloeden door o.a. de roomse kerk, is dus zeker zuiverder gebleven, lijkt me.
Als Mozes al niet het beloofde land in kon/mocht gaan, omdat hij sloeg op de rots, ipv praatte tot de rots....
Dat is een redernering die je overal tegenkomt, maar eigenlijk te kwalificeren is als geschiedvervalsing. In handelingen lezen we al dat de gemeenten de eerste dag van de week samenkwamen. Er waren Joodse christenen die de sabbath hielden, maar de gangbare praktijk in de vroege kerk was dat de gemeente de eerste dag van de week samenkwam.eswil123 schreef:Onderstaande kwam ik tegen:
De invoering van de zondag als rustdag in plaats van de zaterdag vond plaats onder de Romeinse keizer Constantijn de Grote (Constantinus). Door Constantijn werd in een edict in 321 n. Chr. zowel aan zijn heidense als aan zijn christelijke onderdanen de zondag aanbevolen als de ’eerbiedwaardige dag voor de verering van de Zon. Het was zijn manier om de tegenstrijdige religies van het Rijk samen te brengen door iets gemeenschappelijks onder hen in te stellen.