Groei/krimp GGIN per gemeente 2011

-DIA-

Re: Groei/krimp GGIN per gemeente 2011

Bericht door -DIA- »

-DIA- schreef:
Dat is waar... Maar dan nog moeten we door de doodsbranding heen. Als je begrijpt wat
ik bedoel? We zullen toch door de dood heen moeten om te het leven te ontvangen?
Als het volk betrokken wordt in het gericht wordt het sterven. Zo leert elk van Gods volk
sterven eer het sterven wordt.
De bel ging, dus kon dit even niet afmaken.
Ik wil er nog wat aan toevoegen.
Sion wordt immers door Recht verlost. En God kan van Zijn Recht niet af. En nu zullen
er zijn die zeggen: Maar JEZUS is toch voor de zondaars gestorven? En ik ben een
zondaar, en ik geloof in Jezus...
Maar daar blijft het Recht rusten. Als God ter hoge vierschaar treedt, daar ontvangt
de Kerk de Middelaar, als het ware door de dood heen.
Dan verwijs ik maar weer naar Hizkia.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

-DIA- schreef:
-DIA- schreef:
Dat is waar... Maar dan nog moeten we door de doodsbranding heen. Als je begrijpt wat
ik bedoel? We zullen toch door de dood heen moeten om te het leven te ontvangen?
Als het volk betrokken wordt in het gericht wordt het sterven. Zo leert elk van Gods volk
Sion wordt immers door Recht verlost. En God kan van Zijn Recht niet af. En nu zullen
er zijn die zeggen: Maar JEZUS is toch voor de zondaars gestorven? En ik ben een
Maar daar blijft het Recht rusten. Als God ter hoge vierschaar treedt, daar ontvangt
Ja, zo kan het gaan, maar om nou te zeggen dat dit voor iedereen geldt, dat lijkt me een beetje kort door de bocht.

a Brakel leert ook deze bekering, zonder 'doodsbranding', zonder vierschaar:
Sommigen worden op een zeer evangelische wijze overgebracht.
De zaligheden en de volheid van de Middelaar Jezus Christus overstelpen de ziel en de zoetigheden van de evangelische goederen vervullen zo hun ziel,
dat ze geen tijd hebben met verschrikking aan hun zonden te denken.
Maar zij worden als verslonden door het Evangelie en ze ontvangen Jezus met blijdschap zoals Zacheüs (Luk. 19:6,10).
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

jakobmarin schreef:
-DIA- schreef:
-DIA- schreef:
Ja, zo kan het gaan, maar om nou te zeggen dat dit voor iedereen geldt, dat lijkt me een beetje kort door de bocht.

a Brakel leert ook deze bekering, zonder 'doodsbranding', zonder vierschaar:
De zaligheden en de volheid van de Middelaar Jezus Christus overstelpen de ziel en de zoetigheden van de evangelische goederen vervullen zo hun ziel,
Maar zij worden als verslonden door het Evangelie en ze ontvangen Jezus met blijdschap zoals Zacheüs (Luk. 19:6,10).
Nu bestaat het boek de Redelijke Godsdienst wel uit een groot aantal pagina's.
In welk hoofdstuk of welke bladzijde staat dit gedeelte?
Ik bezit de oude editie van Donner, 1892 :)

Moeten we dit citaat niet in zijn verband zien ?
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
vlinder

Bericht door vlinder »

Maar Gods toorn is toch al geblust en aan Zijn recht is toch voldaan toen Christus stierf op Golgotha voor de zijnen? Gods volk hoeft dat toch niet allemaal dunnetjes over te doen? Wanneer Gid naar recht schukdigsteld treedt de Middelaar tussen en zegt: Ik voor hem/haar!
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
helma

Bericht door helma »

vlinder schreef:Maar Gods toorn is toch al geblust en aan Zijn recht is toch voldaan toen Christus stierf op Golgotha voor de zijnen? Gods volk hoeft dat toch niet allemaal dunnetjes over te doen? Wanneer Gid naar recht schukdigsteld treedt de Middelaar tussen en zegt: Ik voor hem/haar!
Wat gelooft gij van de vergeving der zonden?
Dat God, om des genoegdoens van Christus' wil, al mijn zonden, ookmijn zondige aard, waarmede ik al mijn leven lang te strijden heb ,nimmermeer wil gedenken, maar mij uit genade de gerechtigheid van Christusschenken , opdat ik nimmermeer in het gericht Gods kome.
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

SecorDabar schreef:
jakobmarin schreef:a Brakel leert ook deze bekering, zonder 'doodsbranding', zonder vierschaar:
Nu bestaat het boek de Redelijke Godsdienst wel uit een groot aantal pagina's.
In welk hoofdstuk of welke bladzijde staat dit gedeelte?
Ik bezit de oude editie van Donner, 1892 :)

Moeten we dit citaat niet in zijn verband zien ?
Je kunt dat lezen in Hoofdstuk 31.7.4:
Het vierde dat aan te merken is, is de wijze van wedergeboorte, welke zeer verscheiden is:

a. Sommigen worden schielijk, in een korte tijd overgebracht, als in één ogenblik,
(...) Anderen langzamer.
b. Sommigen worden overgebracht door en met grote verschrikkingen en
ontsteltenissen der wet, des doods en der verdoemenis (...)
c. Sommigen op een zeer Evangelische wijze. De zaligheden en de volheid van de
Middelaar Jezus Christus overstelpen de ziel, en de zoetheid van de Evangelische
goederen vervullen zó hun ziel, dat ze geen tijd hebben, aan hun zonden met
verschrikking te denken. (...)
d. Sommigen brengt de Heere over in vele bedaardheid, door het gezicht van de
waarheden; in bedaardheid zien ze hun zonden en ellendige staat buiten Christus,
en de zaligheden der bondgenoten, alsmede de waarheid van de aanbieding van
Christus door het Evangelie aan hen. (...) Zij hebben niet veel smartelijke droefheid,
ook geen verrukkende blijdschap (...)
e. Sommigen worden bekeerd allengskens, met vele verwisselingen van droefheid,
blijdschap, geloof, ongeloof, strijden, overwinningen, vallen, opstaan; en dit is de
gewone weg, dien God doorgaans houdt in de bekering van de meesten (...)

Maar dat zeggen wij vooraf, dat niemand bekommerd moet zijn over de wijze van
bekering, omdat hij niet is overgebracht op deze of gene wijze, die men zichzelf
voorschrijft, of op welke anderen bekeerd zijn. Als de bekering er is, dan is het wél, en
ziet tot uw ontsteltenis niet terug op de wijze (...)
De manier waarop we tot bekering komen is helemaal niet zo interessant.
Of er vrucht is, dát is bepalend.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
SecorDabar

In de HC, in het stuk der dankbaarheid wordt pas gesproken over de waarachtige bekering.
Inderdaad de vruchten.....
Laatst gewijzigd door SecorDabar op 19 apr 2013, 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.

(Ds. Ebenezer Erskine)
SecorDabar

helma schreef:
vlinder schreef:Maar Gods toorn is toch al geblust en aan Zijn recht is toch voldaan toen Christus stierf op Golgotha voor de zijnen? Gods volk hoeft dat toch niet allemaal dunnetjes over te doen? Wanneer Gid naar recht schukdigsteld treedt de Middelaar tussen en zegt: Ik voor hem/haar!
Wat gelooft gij van de vergeving der zonden?
Dat God, om des genoegdoens van Christus' wil, al mijn zonden, ookmijn zondige aard, waarmede ik al mijn leven lang te strijden heb ,nimmermeer wil gedenken, maar mij uit genade de gerechtigheid van Christusschenken , opdat ik nimmermeer in het gericht Gods kome.
Als de Heere God onze zonden niet meer wil gedenken, om ze ons toe te rekenen, dan wil Hij
dat wij die ook niet meer gedenken, om ze te bedrijven, maar dat wij, gereinigd zijnde
van de zonden, door Zijn genade nu ook onszelf reinigen zullen, gelijk wij rein zijn, 1
Joh. 3:3. Maar een huichelaar houdt niet van dit laatste, daarom zal God hem ook het
eerste nooit schenken.

Bron: Toetssteen der ware en valse genade, hoofdstuk over de vergeving der zonden.
(Ds. Th. van der Groe)

(Ds. Ebenezer Erskine)
Plaats reactie