Komt u wel eens in een andere Kerk dan uw eigen traditie
Meestal kerk ik in eigen kerk (CGK).
Maar ik ben wel eens in de GG, GKN, NHV (die waren er toen nog) GKV, en een baptistengemeente geweest.
En tijdens vakanties wel eens in een lutherse kerk, Church of Ireland, RKK, FPC (Free) Church of Scotland en de Reformed Baptists.
O ja, ook in een evangelische kerk in Frankrijk, de naam weet ik niet meer.
Alleen nog een oosters-orthodoxe dienst en dan heb de meeste 'smaakjes' wel gehad.
Maar ik ben wel eens in de GG, GKN, NHV (die waren er toen nog) GKV, en een baptistengemeente geweest.
En tijdens vakanties wel eens in een lutherse kerk, Church of Ireland, RKK, FPC (Free) Church of Scotland en de Reformed Baptists.
O ja, ook in een evangelische kerk in Frankrijk, de naam weet ik niet meer.
Alleen nog een oosters-orthodoxe dienst en dan heb de meeste 'smaakjes' wel gehad.
Ik heb van de volgende kerkgenootschappen weleens een kerkdienst bezocht:
* Oud Gereformeerde Gemeente (hier liggen mijn roots)
* Gereformeerde Gemeente
* Hervormde Gemeente (GB, confessioneel en midden orthodox)
* Gereformeerde kerk vrijgemaakt
* Christelijk gereformeerde kerk
* Vrije evangelische gemeente
* Volle evangelische gemeente
* Rooms Katholieke kerk
* Gereformeerde kerk
* Soedanese migrantenkerk
* Besirca Apostolica Pentecostale (Roemenie)
* Vergadering van gelovigen
* Rafael gemeente (pinkster)
[Aangepast op 10/12/04 door Dathenum]
* Oud Gereformeerde Gemeente (hier liggen mijn roots)
* Gereformeerde Gemeente
* Hervormde Gemeente (GB, confessioneel en midden orthodox)
* Gereformeerde kerk vrijgemaakt
* Christelijk gereformeerde kerk
* Vrije evangelische gemeente
* Volle evangelische gemeente
* Rooms Katholieke kerk
* Gereformeerde kerk
* Soedanese migrantenkerk
* Besirca Apostolica Pentecostale (Roemenie)
* Vergadering van gelovigen
* Rafael gemeente (pinkster)
[Aangepast op 10/12/04 door Dathenum]
ehm.... gewoon mn eigen kerkje
Rooms katholieke kerk (zelfs in ROME, Sint Pieter
)
Gereformeerde kerk
Parouchiagemeente
Eigenlijk staat de GerGem nog wel eens op 't program
(wel diensten gehad met de Driestar overigens in de GerGem)
Rooms katholieke kerk (zelfs in ROME, Sint Pieter

Gereformeerde kerk
Parouchiagemeente
Eigenlijk staat de GerGem nog wel eens op 't program

God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Ik ben er al meer dan een jaar niet geweest. En waarschijnlijk kom ik er ook niet meer. Nou ja, heeel misschien dan.Oorspronkelijk gepost door mementoM, toch eens een keer gaan luisteren. De meeste GG's hebben wel iets van 2 keer per maand een weekdienst... Een échte OSW-er moet toch op zn minst wel een keer in een GG geweest zijn!Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Alleen nog nooit in de Gereformeerde Gemeenten.
[Aangepast op 10/12/2004 door memento]
Heb dit stukje ook al bij een andere topic gepost, maar is toch ook wel relevant voor deze discussie:
De eerste keer dat ik naar Engeland ging was de schok van mijn leven....Wij waren GG, en een docent van de OGG had ons een 'helegoede kerk waar jullie je zeker thuis zullen voelen' aangeraden...
De eerste keer dat we er kwamen wisten we niet bij wat voor een sekte we terecht gekomen waren! Vrouwen zonder hoed, en sommige vrouwen in een lange broek... Toen kwam de predikant binnen in een pak met...een krijtstreepje!
We waren zo geschokt dat de eerste 5 minuetn van de dienst volkomen langs ons opgingen! Maar toen we de preek hoorden werd het wel erg stil van binnen..want ineens zagen we dat we schuldig stonden tegenover een heilig God! En dat door eigen schuld! Ineens klopte de gedachte dat 'God het toch doen moest' niet zo erg meer, dat klonk daar ineens erg leeg en slap, en onecht...
Twee jaar later toen ik inmiddels in Engeland woonde en elke zondag daar kerkte, heeft God een van de preken willen gebruiken om mij stil te zetten, om te keren, en mijn stenen hart dat zoooo koud en hard was weg genomen, en er een vlesen hart voor in de plaats gegeven!
Sindsdien heb ik verschillende mensen ontmoet, veel waardevolle gesprekken gehad. Maar helaas, 'mijn broeders naar het vlees' zijn over het algemeen errug vijandig geweest, en dat is wat ze hier noemen een 'understatement'. Want in het buitenland tot verandering komen, da's verdacht... En vooral als het pas na een paar maanden buitenland geweest is...
De eerste keer dat ik naar Engeland ging was de schok van mijn leven....Wij waren GG, en een docent van de OGG had ons een 'helegoede kerk waar jullie je zeker thuis zullen voelen' aangeraden...
De eerste keer dat we er kwamen wisten we niet bij wat voor een sekte we terecht gekomen waren! Vrouwen zonder hoed, en sommige vrouwen in een lange broek... Toen kwam de predikant binnen in een pak met...een krijtstreepje!
We waren zo geschokt dat de eerste 5 minuetn van de dienst volkomen langs ons opgingen! Maar toen we de preek hoorden werd het wel erg stil van binnen..want ineens zagen we dat we schuldig stonden tegenover een heilig God! En dat door eigen schuld! Ineens klopte de gedachte dat 'God het toch doen moest' niet zo erg meer, dat klonk daar ineens erg leeg en slap, en onecht...
Twee jaar later toen ik inmiddels in Engeland woonde en elke zondag daar kerkte, heeft God een van de preken willen gebruiken om mij stil te zetten, om te keren, en mijn stenen hart dat zoooo koud en hard was weg genomen, en er een vlesen hart voor in de plaats gegeven!
Sindsdien heb ik verschillende mensen ontmoet, veel waardevolle gesprekken gehad. Maar helaas, 'mijn broeders naar het vlees' zijn over het algemeen errug vijandig geweest, en dat is wat ze hier noemen een 'understatement'. Want in het buitenland tot verandering komen, da's verdacht... En vooral als het pas na een paar maanden buitenland geweest is...
Fijn dat je dat ons vertelt, England!
God moves in a mysterious way
his wonders to perform!
Als God een mens bekeert, kun je natuurlijk niet van logica spreken, maar iets logisch zit er wel in een bekering in het buitenland. Je luistert immers heel anders naar een preek, krijgt veel minder vanzelfsprekendheden te horen en doordat de taal vaak moeilijk is, doe je ook beter je best om iets te verstaan en te begrijpen.
Ik zeg dit niet om jouw verhaal te bagatelliseren, maar om aan te geven dat het helemaal niet raar is om juist in het buitenland tot geloof te komen.
Maar wonderlijk is het natuurlijk wel!
God moves in a mysterious way
his wonders to perform!
Als God een mens bekeert, kun je natuurlijk niet van logica spreken, maar iets logisch zit er wel in een bekering in het buitenland. Je luistert immers heel anders naar een preek, krijgt veel minder vanzelfsprekendheden te horen en doordat de taal vaak moeilijk is, doe je ook beter je best om iets te verstaan en te begrijpen.
Ik zeg dit niet om jouw verhaal te bagatelliseren, maar om aan te geven dat het helemaal niet raar is om juist in het buitenland tot geloof te komen.
Maar wonderlijk is het natuurlijk wel!
Inderdaad, dat vond ik zelf ook... Alleen de Bijbel leest al anders in het Engela, het klinkt allemaal nieuw, en krijgt vaak een andere betekenis, in de zin dat het nieuw wordt.Ik zeg dit niet om jouw verhaal te bagatelliseren, maar om aan te geven dat het helemaal niet raar is om juist in het buitenland tot geloof te komen.
Wat ik te horen kreeg echter, was dat het in het buitenland (en met name in Engeland) het allemaal lichter en makelijker is, en dat als iemand daar dus door God gevonden wordt je het wel een een schep zout moet nemen, want dat zal dan wel onecht zijn geweest en dergelijke... Dat deed wel pijn, en nog wel, maar toch, de eerste brief die ik kreeg was van een oom en tante, en mijn oom waarschuwde me nooit op mensen te vertrouwen, omdat ze altijd tegen kunnen en zullen vallen.. en dat is erg waar gebleken...!
Maar aan de andere kant zegt men hier: God is no-one's debtor. En dat is ook waar gebleken! Daar waar ik een (groot deel van) familie ben kwijtgeraakt heb ik ook erg veel 'familie' terug gekregen!
Dank je, Maninne...
Heel mooi, en heel herkenbaar...
Weet je wat zo'n pijn doet? Als mensen zeggen, maar zo makkelijk gaat het maar niet hoor.. En dan terug te denken aan de strijd, en de pijn, en de wanhoop, en het letterlijk van God-verlaten-zijn.. En dan naar je toe geslingerd te krijgen: zo makkelijk gaat het maar niet hoor....
Heel mooi, en heel herkenbaar...
Weet je wat zo'n pijn doet? Als mensen zeggen, maar zo makkelijk gaat het maar niet hoor.. En dan terug te denken aan de strijd, en de pijn, en de wanhoop, en het letterlijk van God-verlaten-zijn.. En dan naar je toe geslingerd te krijgen: zo makkelijk gaat het maar niet hoor....