Boeken over heiliging (uit: laatst gekochte boeken)

Tiberius
Administrator

Re: Laatst gekochte boeken

Bericht door Tiberius »

MarthaMartha schreef:In elk geval heeft hij het dan wel goed begrepen :super
Dat kan je wel stellen ja. Het gebeurt maar weinig dat in één posting zoveel drogredenen worden opgesomd.
huisman

Bericht door huisman »

Anker schreef:
refo schreef:
dennis schreef:
refo schreef:Waarom is er opeens zo'n behoefte aan 'Heiligmakingsboeken'? Om ze te schrijven, te vertalen en te lezen?

Van Ryle bestaat dat boek over heiligmaking al sinds 1879. Verschillende boeken zijn vertaald van hem. Dat niet.
AD 2012 wordt het dan wel vertaald. Waarom schreef Ryle dat boek eind 19e eeuw, waarom was er in NL 100 jaar geen behoefte aan en nu wel? Want ik neem aan dat de theologen en predikers het wel kenden.
Misschien omdat er nu meer aandacht voor is? En dat is op zich wel terecht. Het Woord leert immers: zonder heiligmaking zal niemand God zien.
Natuurlijk gaat het om het evenwicht. Er is geen heiligmaking zonder wedergeboorte.
Maar dat weten we toch al veel langer? Dus mijn vraag blijft staan.
Omdat dit in veel rechtse kerken (vooral de GG) onderbelicht blijft. Daar blijft men wat hangen in de toeleidende weg en heeft men daarin allemaal standen bedacht. Daarin blijft men hangen en komt men niet aan heiligmaking toe. De brieven van Paulus, die heel duidelijk zijn op dit punt worden ook nauwelijks bepreekt. Verder worden in de vacante gemeenten hoofdzakelijk preken gelezen uit de begintijd van de GG, waarin de heiligmaking ook een ondergeschikte rol speelt. Men zou veel meer moeten teruggrijpen op de Schotse oudvaders. Niet de Nederlandse, want daar speelt hetzelfde probleem als bij de GG-predikanten. Vandaar ook dat het geestelijk leven in de GG schraal is en er weinig opwas waargenomen wordt. Er moet radicaal anders gepreekt gaan worden. Wellicht dat deze uitgaven hier dienstbaar voor zouden kunnen zijn.
Ik denk dat het boek van Ryle idd op dit gevaar wijst.Alle nadruk op de rechtvaardiging en wedergeboorte en geen belang bij de tekst dat zonder heiligmaking niemand God zien zal. De beschuldigingen tegen de GG laat ik voor jouw rekening liggen. Dat maakt het direct weer zo polariserend.
Ryle waarschuwt net zo scherp tegen het andere gevaar van de volmaaktheidsbeweging. Na de wedergeboorte zondeloos kunnen leven en de oude mens kunnen overwinnen.
Ik ben nu ongeveer op de helft van het boek en vind dat hij een evenwichtige boodschap heeft over de heiligmaking. Het is geen vrucht van eigen akker omdat de wortel om heilig te leven altijd in Christus moet liggen. Maar een waar geloof zonder strijd tegen de zonde,eigen vlees enz. kan Ryle niet voor waar geloof houden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
refo

Bericht door refo »

Oei, evenwichtig.
Als een schrijver zo aangeduid wordt moet je oppassen.
huisman

Bericht door huisman »

refo schreef:Oei, evenwichtig.
Heb jij geen last van...evenwichtigheid :hum
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
dennis

Bericht door dennis »

refo schreef:Oei, evenwichtig.
Ik denk dat je veel meer moet uitkijken als hij niet evenwichtig is...
dennis

Bericht door dennis »

Deze discussie hoort m.i. niet zo onder: laatst gekochte boeken.
Maar ik wil er toch nog van zeggen dat er door sommigen (weer) een niet bestaande tegenstelling wordt neergezet. Helaas dan weer vergezeld met een aanval op een kerkverband dat me lief is.

En daarom het volgende: waar geloof leidt ALTIJD tot heiligmaking. Zodra iemand een waar geloof bezit kan het niet anders of hij of zij wenst tot Gods eer te leven en de zonde te haten en te mijden. Dat is een vanzelfsprekende zaak.
En dat geldt ook voor degenen die (nog) geen geloofszekerheid hebben. Als er ook maar de minste betrekking op de Heere komt, wordt er heiliging gevonden.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Tiberius schreef:
Dat kan je wel stellen ja. Het gebeurt maar weinig dat in één posting zoveel drogredenen worden opgesomd.
Gelijk zo'n niet onderbouwde stelling eroverheen is ontzettend vervelend.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
huisman

Bericht door huisman »

dennis schreef:Deze discussie hoort m.i. niet zo onder: laatst gekochte boeken.Maar ik wil er toch nog van zeggen dat er door sommigen (weer) een niet bestaande tegenstelling wordt neergezet. Helaas dan weer vergezeld met een aanval op een kerkverband dat me lief is.

En daarom het volgende: waar geloof leidt ALTIJD tot heiligmaking. Zodra iemand een waar geloof bezit kan het niet anders of hij of zij wenst tot Gods eer te leven en de zonde te haten en te mijden. Dat is een vanzelfsprekende zaak.
En dat geldt ook voor degenen die (nog) geen geloofszekerheid hebben. Als er ook maar de minste betrekking op de Heere komt, wordt er heiliging gevonden.
Ik ga nu naar de boekwinkel....daarna is Heiligmaking van Ryle niet meer mijn laatsgekochte boek :)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

MarthaMartha schreef:
Tiberius schreef:
Gelijk zo'n niet onderbouwde stelling eroverheen is ontzettend vervelend.
Hoezo? Verstoor ik je feestje?
Maar de onderbouwing zit al in de posting zelf. Dus die kan je zo teruglezen.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:Hoezo? Verstoor ik je feestje?
Zo kan die wel weer.
Jongere

Bericht door Jongere »

Het is misschien grappig bedoeld om het zo neer te zetten, ik weet het niet.
Maar er zijn mensen die oprecht van (sommige) dingen in deze posts overtuigd zijn. Voor hen is dit ernst. Zij zijn bezorgd.
Het is misschien een leuke debattruc om een beetje de gek te steken met iemand anders opvattingen. Maar als het om dit soort dingen gaat is het niet grappig.

Ik merk het op refoforum wel vaker, die discussiemanier. Door een groepje mensen 'drijvers' te gaan noemen. Of door zoiets te zeggen als: je hoort deze dwaling wel vaker de laatste tijd, etc.
Ik houd van (scherp) discussieren. Maar zullen we als het over dit soort dingen gaat tenminste doen alsof we de oprechte bezorgdheid en intentie van een ander serieus nemen? Het gaat hierbij over heilige en belangrijke dingen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Jongere schreef:Maar zullen we als het over dit soort dingen gaat tenminste doen alsof we de oprechte bezorgdheid en intentie van een ander serieus nemen? Het gaat hierbij over heilige en belangrijke dingen.
Ik denk dat we toch een klein beetje nuchter moeten zijn als het om dit soort quasi-argumenten gaat (zoals hieronder genoemd). Daarom kan ik de cynische modus van Anker wel waarderen.
Wanneer mensen de stijlfiguur overdrijving gebruiken om zichzelf door zo'n onjuiste voorstelling van zaken te rechtvaardigen, voel ik me niet zo geroepen om net te doen alsof het over heilige en belangrijke dingen gaat. Sorry.
freek

Bericht door freek »

Jongere schreef:Het is misschien grappig bedoeld om het zo neer te zetten, ik weet het niet.
Maar er zijn mensen die oprecht van (sommige) dingen in deze posts overtuigd zijn. Voor hen is dit ernst. Zij zijn bezorgd.
Het is misschien een leuke debattruc om een beetje de gek te steken met iemand anders opvattingen. Maar als het om dit soort dingen gaat is het niet grappig.

Ik merk het op refoforum wel vaker, die discussiemanier. Door een groepje mensen 'drijvers' te gaan noemen. Of door zoiets te zeggen als: je hoort deze dwaling wel vaker de laatste tijd, etc.
Ik houd van (scherp) discussieren. Maar zullen we als het over dit soort dingen gaat tenminste doen alsof we de oprechte bezorgdheid en intentie van een ander serieus nemen? Het gaat hierbij over heilige en belangrijke dingen.
Zo ontzettend eens. Dat is de reden waarom het voor mij niet meer echt plezierig discussiëren is op dit forum.
refo

Bericht door refo »

freek schreef:
Jongere schreef:Het is misschien grappig bedoeld om het zo neer te zetten, ik weet het niet.

Zo ontzettend eens. Dat is de reden waarom het voor mij niet meer echt plezierig discussiëren is op dit forum.
Gewoon jezelf blijven.
huisman

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:
Jongere schreef:Maar zullen we als het over dit soort dingen gaat tenminste doen alsof we de oprechte bezorgdheid en intentie van een ander serieus nemen? Het gaat hierbij over heilige en belangrijke dingen.
Ik denk dat we toch een klein beetje nuchter moeten zijn als het om dit soort quasi-argumenten gaat (zoals hieronder genoemd). Daarom kan ik de cynische modus van Anker wel waarderen.
Wanneer mensen de stijlfiguur overdrijving gebruiken om zichzelf door zo'n onjuiste voorstelling van zaken te rechtvaardigen, voel ik me niet zo geroepen om net te doen alsof het over heilige en belangrijke dingen gaat. Sorry.
Sorry Tiberius. Ankers post neem ik gewoon zoals hij er staat (dus zonder cynische modus) Afgezien van het kerkverband wat hij noemt staat er helaas veel waarheid in zijn post. Onbegrijpelijk dat een boek van J.C. Ryle over heiligmaking zo'n gefrustreerde reactie voortbrengt. Terwijl ik zeker weet dat als Anker en jij het boek zouden lezen het volledig met de inhoud eens zouden zijn.
Ik zet hier wat citaten neer van Ds M.Karens uit een serie in de Saambinder.(Ik doe maar een GG predikant om zo toch dit belangrijk onderwerp bespreekbaar te krijgen)
Ds. M. Karens
Thomas Watson merkt op: ‘Het voornaamste wat een christen behoort na te jagen is heiligmaking. Zij is ons beste getuigschrift voor de hemel. De heiligmaking is de eerste vrucht van de Geest; de enige munt die in de toekomende wereld gangbaar is. Wij kunnen Gods liefde niet opmaken uit het feit dat Hij ons gezondheid, rijkdom of voorspoed geeft, maar uit het feit dat Hij het beeld van Zijn heiligheid op ons tekent met de penseel van de Heilige Geest’. J.C. Ryle schrijft in zijn boekje ”Heilig in Hem”:Er zijn drie dingen die volgens de Bijb ... geheiligd.Veel zaken rondom het begrip heiligmaking zullen we in dit artikel laten rusten en de nadruk leggen op de praktijk van de heiligmaking. We willen allereerst nagaan wat de Schrift erover zegt. Vervolgens staan we stil bij enkele gedachten over dit onderwerp vanuit de geschiedenis van de Kerk. Daarna letten we op de actualiteit van de heiligmaking en de toepassingen in het persoonlijk leven.
.......
Zo ook J.C. Ryle: ‘De heiligmaking is het inwendige geestelijke werk dat de Heere Jezus Christus door de Heilige Geest in een mens werkt, als Hij hem tot het ware geloof roept. Hij wast hem niet alleen rein van Zijn zonden in Zijn eigen bloed, maar maakt hem ook los van de aangeboren liefde tot de zonde en de wereld, legt een nieuw beginsel in zijn hart en maakt dat hij in zijn leven de praktijk der godzaligheid beoefent’
Plaats reactie