Parallel...?

Luther
Contacteer:

Re: Parallel...?

Bericht door Luther »

Om maar weer even on-topic te geraken.....

Ik las gisteren in het boek, waarin ookk de CGK-kanselboodschap is afgedrukt, een kostelijk stukje uit De Wekker (1924), waarin prof. Wisse de CGK en de GG opriep om hun verschillen even thuis te laten en werk te maken van een daadwerkelijke kerkelijke vereniging.

We zijn bijna 100 jaar later: het zou voor beide kerkverbanden zegenrijk kunnen zijn om deze wens alsnog ten uitvoer te gaan brengen. :)

(Boek: De rechte Godsvrucht)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
dennis

Bericht door dennis »

Ik vind het een heel mooie en evenwichtige kanselboodschap.

Er wordt gezegd dat er inmiddels veel veranderd is, in de loop van de laatste tientallen jaren, en dat is zeker waar, maar veel gevaren ( zo niet alle) zijn gebleven.

Maar er zijn er ook bij gekomen. Als gezindte zijn we m.i. veel materialistischer geworden. Daar wordt over het algemeen weinig tegen gewaarschuwd en (helaas) doen zelfs onze voorgangers hieraan mee (auto's etc.)
Persoonlijk vind ik dit een heel slecht voorbeeld.

En dan de omgang met de media. De ongelooflijke macht van het internet enz. Zoveel verleidingen voor onze jonge mensen, maar niet alleen voor hen.

Als ik niet wist dat de Heere Dezelfde blijft, zou ik er moedeloos van worden. Maar Hij regeert. En Hij maakt nog steeds mensen zalig.
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

dennis schreef:Ik vind het een heel mooie en evenwichtige kanselboodschap.

Er wordt gezegd dat er inmiddels veel veranderd is, in de loop van de laatste tientallen jaren, en dat is zeker waar, maar veel gevaren ( zo niet alle) zijn gebleven.

Maar er zijn er ook bij gekomen. Als gezindte zijn we m.i. veel materialistischer geworden. Daar wordt over het algemeen weinig tegen gewaarschuwd en (helaas) doen zelfs onze voorgangers hieraan mee (auto's etc.)
Persoonlijk vind ik dit een heel slecht voorbeeld.

En dan de omgang met de media. De ongelooflijke macht van het internet enz. Zoveel verleidingen voor onze jonge mensen, maar niet alleen voor hen.

Als ik niet wist dat de Heere Dezelfde blijft, zou ik er moedeloos van worden. Maar Hij regeert. En Hij maakt nog steeds mensen zalig.
Beste Dennis,
Ik ben het helemaal met je eens.
Prachtig geschreven.
De leer der waarheid kan klinken als een klok, we nemen daar kennis van, we stemmen het toe, maar verder heeft het Woord geen of weinig beslag in onze gereformeerde gezindte doordat de vogelen van materialisme het wegpikken:
Hebreën 4:12 Want het Woord Gods is levend en krachtig, en scherpsnijdender dan enig tweesnijdend zwaard, en gaat door tot de verdeling der ziel, en des geestes, en der samenvoegselen, en des mergs, en is een oordeler der gedachten en der overleggingen des harten.

Mathhëus 13:4 En als hij zaaide, viel een deel van het zaad bij den weg; en de vogelen kwamen en aten datzelve op.

Ik weet wel het is een beetje generaliserend en hard geschreven, maar steek dan ook graag de hand in eigen boezem. :huhu
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
caprice

Bericht door caprice »

SecorDabar schreef:Ik weet wel het is een beetje generaliserend en hard geschreven, maar steek dan ook graag de hand in eigen boezem. :huhu
Waarde SecorDabar, er is ook nog onderscheid tussen hard en scherp.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Plaats reactie