Enneagram, wie kent dit?

Tiberius
Administrator

Re: Enneagram, wie kent dit?

Bericht door Tiberius »

Willem schreef:T'is overigens wel ongeloofelijk waar "hogeschool" de Driestar zich mee bezig houdt.
Misschien een testje, om te kijken wie er nog wakker is?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:
Willem schreef:T'is overigens wel ongeloofelijk waar "hogeschool" de Driestar zich mee bezig houdt.
Zo'n berichtje zou misschien anders ook best als testje voor Refoforum kunnen dienen...
Kijken hoe erop wordt gereageerd, wie er intrapt en meteen serieus reageert, of dat we het
meteen radicaal terzijde schuiven als iets waar we niets mee (behoren) hebben....
Om zo te kijken wie nog wat wakker is...
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

-DIA- schreef:
Tiberius schreef:
Zo'n berichtje zou misschien anders ook best als testje voor Refoforum kunnen dienen...
Kijken hoe erop wordt gereageerd, wie er intrapt en meteen serieus reageert, of dat we het
meteen radicaal terzijde schuiven als iets waar we niets mee (behoren) hebben....
Om zo te kijken wie nog wat wakker is...
In dat geval moeten we wel vooraf de regels definiëren over wat wakker zijn is en wat slapen.
anders beticht de ene groep wakkeren de andere groep wakkeren van te slapen en beticht de ene groep slapenden de andere groep slapenden van te slapen en zo, daar wordt het zo ingewikkeld van.... :hum
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
memento

Bericht door memento »

De grootste waarde van een persoonlijkheidstest is misschien wel niet de uitkomst, maar dat je gaat nadenken over de vraag: Wie ben ik, hoe reageer ik, waar liggen mijn sterke punten en waar mijn zwakke punten (en wat kan ik daaraan verbeteren), etc... Als een testje, hoe pseudo-wetenschappelijk in zichzelf ook, dat voor elkaar krijgt, heeft het m.i. waarde.
Willem

Bericht door Willem »

Een goed leraar in deze is het m.i. vooral te doen om erachter te komen hoe "egocentrisch" zijn leerlingen nu zijn.
De volgende qualificaties zijn dan b.v. mogelijk:

1. Dit stuk tot in de finesses uitgewerkt? Leerling is egocentrisch persoon, praat graag over zichzelf. (niet geschikt als leerkracht)
2. Dit stuk minimaal ingevuld? Leerling vind al dit gezeur maar onzin maar is te beleefd om er wat van te zeggen (na bijschaving geschikt als leerkracht)

3. Dit stuk gewoon niet gemaakt maar wel navraag gedaan naar de capabiliteit van degene die zulke opdrachten verstrekt? Leerling heeft een gezond zelfbeeld, begrijpt waar het om gaat en kan zijn/haar aandacht dus prima richten op kinderen. (is dus prima geschikt).
ps. Dat was volgens mij de reactie van Jolanda :super

Ik zou alleen dit soort opdrachtjes geven voor de definitieve toelating op de Driestar.
Het gaat dus niet over b.v. het "enneagram" of iets dergelijks op zich. De leraar had b.v. ook kunnen vragen naar een opstel over je eigen persoon. Komt hetzelfde resultaat uit.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

refo schreef:Het lijkt sterk op homeopathie:
(...)
- Het helpt het best bij kwalen die vanzelf overgaan.
(...)
:haha :haha :haha :haha :haha :haha :haha :haha :haha
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Ik heb de site over occulte wortels van het enneagram gelezen. Om eerlijk te zijn vind ik dat zwaar overdreven. De negen persoonlijkheidstypes vind ik overigens wel aardig om kennis van te nemen. Het gaat me niet om de test, maar vooral om een beetje inzicht in de wijze waarop je qua relaties en qua leiding-geven in het leven staat. Is wel zinvol als onderwijsgevende, denk ik. (Of vinden de meesten het hier niks, omdat alleen de positieve eigenschappen leuk zijn?)

Ik herken in de onderstaande types er best één die verdacht veel lijkt op hoe ik in elkaar steek. Jullie ook? (Daar kun je dan toch je voordeel mee doen? Inzicht in jezelf schept ruimte.) Als we iedereen hier nu eens kunnen indelen, dan snappen de mods ook beter hoe ze hun werk moeten doen....;)

Hieronder staan de types wat verder uitgewerkt [4]
Wikipedia schreef:1 de Perfectionist: realistisch, consciëntieus en principieel
Zijn gedreven om een correct leven te leiden; willen zichzelf en de wereld graag verbeteren. Zien boosheid als karakterfout en bedwingen het daarom. Leven nauwkeurig volgens normen en proberen de wereld te verbeteren.

positieve eigenschappen:
- eerlijk, betrouwbaar, ordelijk, idealistisch, productief en gedisciplineerd

negatieve eigenschappen:
- oordelend, inflexibel, kritisch, jaloers en dominant
In relaties loyaal, toegewijd en consciëntieus, maar ook hoge verwachtingen, twistziek, pietluttig en star.

[bewerken] 2 de Gever (of Helper): warm, betrokken, verzorgend en gevoelig voor de behoeftes van anderen
Vinden het belangrijk om geliefd te zijn en gewaardeerd te worden. Geven graag uiting aan positieve gevoelens ten opzichte van anderen.
Geïnteresseerd in mensen en het verzorgen. Willen graag warm en vriendelijk overkomen.

positieve eigenschappen:
- zorgzaam, genereus, enthousiast en ontvankelijk

negatieve eigenschappen:
- manipulatief, indirect, bezitterig en hysterisch

In relaties attent, waarderend, speels en koesterend, maar ook dominant, behoeftig, manipulerend en onoprecht.

[bewerken] 3 de Succesvolle werker (of Presteerder): energiek, optimistisch, zelfverzekerd en doelgericht
Hebben een sterke behoefte om productief te zijn, successen te behalen en mislukkingen te vermijden.
Worden graag in een goed daglicht gezien, in overeenstemming met maatschappelijk bepaalde normen.
positieve eigenschappen:

- zelfverzekerd, ijverig, gedreven, energiek en praktisch
negatieve eigenschappen:
- narcistisch, pretentieus, ijdel, oppervlakkig en prestatiegericht
In relaties gevend, waarderend, accepterend en betrouwbaar, maar ook verdiept in werk, defensief, ongeduldig en dominant.

[bewerken] 4 de Romanticus (of Individualist): gevoelig, warm en scherpzinnig
De 'individualist' wil graag anders zijn dan de rest, aan de ene kant is hij jaloers op het gewone en normale leven, maar aan de andere kant verafschuwt hij dit, hij wil opvallen in zijn apartheid, maar kan er ook van genieten om lekker in zijn eigen wereldje te zitten.

Hebben een sterke behoefte om met hun gevoelens in contact te komen en om begrepen te worden, om te zoeken naar de zin van het leven en geen doorsnee-mens te zijn.
Hebben sterke behoefte om zich te uiten en willen graag origineel overkomen.
positieve eigenschappen:

- warm, creatief, expressief, verfijnd en anderen tot steun
negatieve eigenschappen:

- depressief, verlegen, moralistisch, koppig en teruggetrokken
In relaties empathisch, zachtaardig, gepassioneerd en zich snel bindend, maar ook in zichzelf verdiept, jaloers, emotioneel, humeurig, intolerant en snel afgewezen.

[bewerken] 5 de Waarnemer (of Observant): introvert, leergierig, analytisch en inzichtelijk

Hebben een sterke behoefte om alles te weten en te begrijpen, onafhankelijk te zijn en te voorkomen dat ze een gek figuur slaan.
Vertrouwen op hun eigen bronnen en zoeken veiligheid in kennis.
positieve eigenschappen:

- analytisch, volhardend, objectief, gevoelig en scherpzinnig
negatieve eigenschappen:

- afstandelijk, onder-assertief, negatief, koppig en intellectueel-arrogant
In relaties vriendelijk, opmerkzaam, ruimdenkend, onafhankelijk en betrouwbaar, maar ook teruggetrokken, negatief, achterdochtig en twistziek.

zin voor avontuur en de baas spelen

[bewerken] 6 de Loyalist: verantwoordelijk, betwijfelend, betrouwbaar en loyaal

Hebben een sterke behoefte aan veiligheid. Zoeken goedkeuring en proberen met hun angst om te gaan.
Beschermen zich tegen angstgevoelens door achter bepaalde autoriteiten aan te lopen, of zich er juist tegen te verzetten
positieve eigenschappen:

- loyaal, zorgzaam, medelevend en verantwoordelijk
negatieve eigenschappen:

- dominant, onvoorspelbaar, defensief en paranoïde.
In relaties warm, speels, open, aanmoedigend en eerlijk, maar ook wantrouwig, inflexibel en sarcastisch. Trekken zich gemakkelijk terug.

[bewerken] 7 de Levensgenieter (of Avonturier): energiek, levendig en optimistisch

Hebben een sterke behoefte om gelukkig te zijn en leuke activiteiten te organiseren. Proberen pijn en lijden te vermijden.
Willen hun steentje bijdragen aan de wereld. Mijden onplezierige emoties, waaronder angstgevoelens.
positieve eigenschappen:

- spontaan, fantasierijk, productief, charmant, snel en nieuwsgierig
negatieve eigenschappen:

- impulsief, narcistisch, ongeconcentreerd, ongedisciplineerd en manisch
In relaties lichthartig, vrijgevig, hartelijk, amusant en zorgzaam, maar ook narcistisch, eigenwijs, defensief en verward. Lastig om te binden. Rationaliteit: Denkt in beelden, sterke helikopterview, legt makkelijk verbanden, overziet complexe situaties, versterkt associëren.

[bewerken] 8 de Baas (of Leider): direct, onafhankelijk, zelfverzekerd en beschermend

Hebben een sterke behoefte om zelfstandig en sterk te zijn en om gevoelens van zwakheid en afhankelijkheid te vermijden. Hebben een krachtige uitstraling en zijn niet bang om hun boosheid te uiten. positieve eigenschappen:

- direct, gezaghebbend, beschermend, energiek, loyaal en vol zelfvertrouwen
negatieve eigenschappen:

- dominant, opstandig, ongevoelig, egocentrisch, sceptisch en agressief
In relaties loyaal, zorgzaam, oprecht, toegewijd en vrijgevig, maar ook veeleisend, arrogant, strijdlustig, bezitterig en onbuigzaam. Hebben veel kritiek.

[bewerken] 9 de Bemiddelaar (of Vredestichter): ontvankelijk, goedaardig en ondersteunend

Hebben een sterke behoefte om de vrede te bewaren, op te gaan in anderen en conflicten te vermijden. Nemen eigenschappen van anderen over en kunnen daarmee zeer verschillende verschijningsvormen hebben.
Zijn meegaand en zich vaak niet bewust van hun boosheid.
positieve eigenschappen:

- vriendelijk, geduldig, ruimdenkend, diplomatiek en empathisch
negatieve eigenschappen:

- passief, vergeetachtig, koppig, bezeten en sub-assertief
In relaties vriendelijk, teder, steunend en loyaal, maar ook passief-agressief, veel te meegaand, koppig en defensief
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Kernvraag is eigenlijk: kan je een middel loskoppelen van de achterliggende theorie/religie.
Is het antwoord ja, dan kan je er mee werken.
Is het antwoord nee, dan moet je het verre van je houden.
Ik persoonlijk merkte dat het een blokkade werd in mijn gemeenschap met God. Ik ga dus niet met het Enneagram werken.
Maar dat is mijn persoonlijke keuze.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

JolandaOudshoorn schreef:Kernvraag is eigenlijk: kan je een middel loskoppelen van de achterliggende theorie/religie.
Ik persoonlijk merkte dat het een blokkade werd in mijn gemeenschap met God. Ik ga dus niet met het Enneagram werken.
Dat laatste klopt; maar ik weet verder niets van enneagram. Wat ik wel weet, is dat er veel waars staat in de opsomming en dat iedereen best wel weet op welke van die 9 typen hij/zij het meest lijkt. Meer hoef je er toch niet mee te doen?
JolandaOudshoorn

Luther schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Kernvraag is eigenlijk: kan je een middel loskoppelen van de achterliggende theorie/religie.
Dat laatste klopt; maar ik weet verder niets van enneagram. Wat ik wel weet, is dat er veel waars staat in de opsomming en dat iedereen best wel weet op welke van die 9 typen hij/zij het meest lijkt. Meer hoef je er toch niet mee te doen?
Op dat laatste kan ik ook wel het een en ander opmerken. Omdat ik me niet had verdiept in de materie vooraf, heb ik de vragenlijst wel ingevuld en gekeken wat de uitslag was. Ik scoorde hoog op 6 van de 9 typen.
Ik ben voor mijzelf en voor mijn docente het een en ander op een rijtje aan het zetten. Mocht er belangstelling zijn in mijn persoonlijke verweer op het enneagram, dan hoor ik het wel en zal ik mijn verweer hier neer zette.
Het is nu echter al laat en er moet nog een was opgehangen worden, een portfolio gemaakt worden en ik ben moe.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Luther schreef:Ik heb de site over occulte wortels van het enneagram gelezen. Om eerlijk te zijn vind ik dat zwaar overdreven. De negen persoonlijkheidstypes vind ik overigens wel aardig om kennis van te nemen. Het gaat me niet om de test, maar vooral om een beetje inzicht in de wijze waarop je qua relaties en qua leiding-geven in het leven staat. Is wel zinvol als onderwijsgevende, denk ik. (Of vinden de meesten het hier niks, omdat alleen de positieve eigenschappen leuk zijn?)

Ik herken in de onderstaande types er best één die verdacht veel lijkt op hoe ik in elkaar steek. Jullie ook? (Daar kun je dan toch je voordeel mee doen? Inzicht in jezelf schept ruimte.) Als we iedereen hier nu eens kunnen indelen, dan snappen de mods ook beter hoe ze hun werk moeten doen....;)

Hieronder staan de types wat verder uitgewerkt [4]
Wikipedia schreef:1 de Perfectionist: realistisch, consciëntieus en principieel
Zijn gedreven om een correct leven te leiden; willen zichzelf en de wereld graag verbeteren. Zien boosheid als karakterfout en bedwingen het daarom. Leven nauwkeurig volgens normen en proberen de wereld te verbeteren.

positieve eigenschappen:
- eerlijk, betrouwbaar, ordelijk, idealistisch, productief en gedisciplineerd

negatieve eigenschappen:
- oordelend, inflexibel, kritisch, jaloers en dominant
In relaties loyaal, toegewijd en consciëntieus, maar ook hoge verwachtingen, twistziek, pietluttig en star.

[bewerken] 2 de Gever (of Helper): warm, betrokken, verzorgend en gevoelig voor de behoeftes van anderen
Vinden het belangrijk om geliefd te zijn en gewaardeerd te worden. Geven graag uiting aan positieve gevoelens ten opzichte van anderen.
Geïnteresseerd in mensen en het verzorgen. Willen graag warm en vriendelijk overkomen.

positieve eigenschappen:
- zorgzaam, genereus, enthousiast en ontvankelijk

negatieve eigenschappen:
- manipulatief, indirect, bezitterig en hysterisch

In relaties attent, waarderend, speels en koesterend, maar ook dominant, behoeftig, manipulerend en onoprecht.

[bewerken] 3 de Succesvolle werker (of Presteerder): energiek, optimistisch, zelfverzekerd en doelgericht
Hebben een sterke behoefte om productief te zijn, successen te behalen en mislukkingen te vermijden.
Worden graag in een goed daglicht gezien, in overeenstemming met maatschappelijk bepaalde normen.
positieve eigenschappen:

- zelfverzekerd, ijverig, gedreven, energiek en praktisch
negatieve eigenschappen:
- narcistisch, pretentieus, ijdel, oppervlakkig en prestatiegericht
In relaties gevend, waarderend, accepterend en betrouwbaar, maar ook verdiept in werk, defensief, ongeduldig en dominant.

[bewerken] 4 de Romanticus (of Individualist): gevoelig, warm en scherpzinnig
De 'individualist' wil graag anders zijn dan de rest, aan de ene kant is hij jaloers op het gewone en normale leven, maar aan de andere kant verafschuwt hij dit, hij wil opvallen in zijn apartheid, maar kan er ook van genieten om lekker in zijn eigen wereldje te zitten.

Hebben een sterke behoefte om met hun gevoelens in contact te komen en om begrepen te worden, om te zoeken naar de zin van het leven en geen doorsnee-mens te zijn.
Hebben sterke behoefte om zich te uiten en willen graag origineel overkomen.
positieve eigenschappen:

- warm, creatief, expressief, verfijnd en anderen tot steun
negatieve eigenschappen:

- depressief, verlegen, moralistisch, koppig en teruggetrokken
In relaties empathisch, zachtaardig, gepassioneerd en zich snel bindend, maar ook in zichzelf verdiept, jaloers, emotioneel, humeurig, intolerant en snel afgewezen.

[bewerken] 5 de Waarnemer (of Observant): introvert, leergierig, analytisch en inzichtelijk

Hebben een sterke behoefte om alles te weten en te begrijpen, onafhankelijk te zijn en te voorkomen dat ze een gek figuur slaan.
Vertrouwen op hun eigen bronnen en zoeken veiligheid in kennis.
positieve eigenschappen:

- analytisch, volhardend, objectief, gevoelig en scherpzinnig
negatieve eigenschappen:

- afstandelijk, onder-assertief, negatief, koppig en intellectueel-arrogant
In relaties vriendelijk, opmerkzaam, ruimdenkend, onafhankelijk en betrouwbaar, maar ook teruggetrokken, negatief, achterdochtig en twistziek.

zin voor avontuur en de baas spelen

[bewerken] 6 de Loyalist: verantwoordelijk, betwijfelend, betrouwbaar en loyaal

Hebben een sterke behoefte aan veiligheid. Zoeken goedkeuring en proberen met hun angst om te gaan.
Beschermen zich tegen angstgevoelens door achter bepaalde autoriteiten aan te lopen, of zich er juist tegen te verzetten
positieve eigenschappen:

- loyaal, zorgzaam, medelevend en verantwoordelijk
negatieve eigenschappen:

- dominant, onvoorspelbaar, defensief en paranoïde.
In relaties warm, speels, open, aanmoedigend en eerlijk, maar ook wantrouwig, inflexibel en sarcastisch. Trekken zich gemakkelijk terug.

[bewerken] 7 de Levensgenieter (of Avonturier): energiek, levendig en optimistisch

Hebben een sterke behoefte om gelukkig te zijn en leuke activiteiten te organiseren. Proberen pijn en lijden te vermijden.
Willen hun steentje bijdragen aan de wereld. Mijden onplezierige emoties, waaronder angstgevoelens.
positieve eigenschappen:

- spontaan, fantasierijk, productief, charmant, snel en nieuwsgierig
negatieve eigenschappen:

- impulsief, narcistisch, ongeconcentreerd, ongedisciplineerd en manisch
In relaties lichthartig, vrijgevig, hartelijk, amusant en zorgzaam, maar ook narcistisch, eigenwijs, defensief en verward. Lastig om te binden. Rationaliteit: Denkt in beelden, sterke helikopterview, legt makkelijk verbanden, overziet complexe situaties, versterkt associëren.

[bewerken] 8 de Baas (of Leider): direct, onafhankelijk, zelfverzekerd en beschermend

Hebben een sterke behoefte om zelfstandig en sterk te zijn en om gevoelens van zwakheid en afhankelijkheid te vermijden. Hebben een krachtige uitstraling en zijn niet bang om hun boosheid te uiten. positieve eigenschappen:

- direct, gezaghebbend, beschermend, energiek, loyaal en vol zelfvertrouwen
negatieve eigenschappen:

- dominant, opstandig, ongevoelig, egocentrisch, sceptisch en agressief
In relaties loyaal, zorgzaam, oprecht, toegewijd en vrijgevig, maar ook veeleisend, arrogant, strijdlustig, bezitterig en onbuigzaam. Hebben veel kritiek.

[bewerken] 9 de Bemiddelaar (of Vredestichter): ontvankelijk, goedaardig en ondersteunend

Hebben een sterke behoefte om de vrede te bewaren, op te gaan in anderen en conflicten te vermijden. Nemen eigenschappen van anderen over en kunnen daarmee zeer verschillende verschijningsvormen hebben.
Zijn meegaand en zich vaak niet bewust van hun boosheid.
positieve eigenschappen:

- vriendelijk, geduldig, ruimdenkend, diplomatiek en empathisch
negatieve eigenschappen:

- passief, vergeetachtig, koppig, bezeten en sub-assertief
In relaties vriendelijk, teder, steunend en loyaal, maar ook passief-agressief, veel te meegaand, koppig en defensief

Whahahahaha.... ik scoorde het hoogst op 3 en 7, maar bij de romanticus zat ik op een absoluut dieptepunt..... Arme demo....
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Ik heb helemaal geen vragenlijst o.i.d. ingevuld, maar een ieder die mij kent, weet feilloos welke twee nummers bij mij absoluut boven de rest uitstijgen.
JolandaOudshoorn

Luther schreef:Ik heb helemaal geen vragenlijst o.i.d. ingevuld, maar een ieder die mij kent, weet feilloos welke twee nummers bij mij absoluut boven de rest uitstijgen.
Het is de bedoeling dat je die vragenlijst wel invult, misschien kom je dan op een heel andere persoonlijkheid uit dan wat je zelf hebt bedacht. Het invullen leidt tot een hoogste score, dat is kernpunt. De twee daarop scores zijn je ankerpunten. Vervolgens zoek jij je punt op in het enneagram. Je ziet dat een pijl van je afloopt en naar je toeloopt. De pijl die naar je afloopt tekent je stresspunt. Onder druk ben je geneigd de eigenschappen van dit type aan te nemen. Wanneer je vanaf je kernpunt de pijl volgt die van je afloopt, is je leerpunt. Je moet de eigenschappen van dat punt je aanleren. Op deze manier kan jij jezelf vormen tot een volmaakter mens. Elk type heeft een uiterlijke verschijningsvorm, innerlijke drijfveren, verval tot ineffectiviteit en verbetering tot effectivieteit. De negen types zijn weer onderverdeelt in 3 categorieen van gelijkgestemden typen en het tekent relaties tussen typen. Dat zijn dus de 6 dimensies van het enneagram.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

JolandaOudshoorn schreef:
Luther schreef:Ik heb helemaal geen vragenlijst o.i.d. ingevuld, maar een ieder die mij kent, weet feilloos welke twee nummers bij mij absoluut boven de rest uitstijgen.
Het is de bedoeling dat je die vragenlijst wel invult, misschien kom je dan op een heel andere persoonlijkheid uit dan wat je zelf hebt bedacht. Het invullen leidt tot een hoogste score, dat is kernpunt. De twee daarop scores zijn je ankerpunten. Vervolgens zoek jij je punt op in het enneagram. Je ziet dat een pijl van je afloopt en naar je toeloopt. De pijl die naar je afloopt tekent je stresspunt. Onder druk ben je geneigd de eigenschappen van dit type aan te nemen. Wanneer je vanaf je kernpunt de pijl volgt die van je afloopt, is je leerpunt. Je moet de eigenschappen van dat punt je aanleren. Op deze manier kan jij jezelf vormen tot een volmaakter mens. Elk type heeft een uiterlijke verschijningsvorm, innerlijke drijfveren, verval tot ineffectiviteit en verbetering tot effectivieteit. De negen types zijn weer onderverdeelt in 3 categorieen van gelijkgestemden typen en het tekent relaties tussen typen. Dat zijn dus de 6 dimensies van het enneagram.
Maar dat ga ik niet doen, want ik weet precies welke twee types bij mij passen, zowel qua positieve en qua negatieve eigenschappen. Daar heb ik geen vragenlijst voor nodig; als die vragenlijst iets anders toont, kloppen de vragen niet...:)
JolandaOudshoorn

Luther schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
Maar dat ga ik niet doen, want ik weet precies welke twee types bij mij passen, zowel qua positieve en qua negatieve eigenschappen. Daar heb ik geen vragenlijst voor nodig; als die vragenlijst iets anders toont, kloppen de vragen niet...:)
Heb je de hele post gelezen, of alleen de eerste regel :hum
Plaats reactie