Marieke schreef:
Als je binnenkort z'n avatar van ds. Kersten in Bach ziet veranderen, dan is het hem ook gelukt...


Marieke schreef:
Als je binnenkort z'n avatar van ds. Kersten in Bach ziet veranderen, dan is het hem ook gelukt...
De violisten op het conservatorium zullen er blij mee zijn. Ze moeten het nu doen met 24 Caprices van Paganini, een extra Caprice is vast heel welkomeilander schreef:O, ik had niet gelezen dat Caprice naar het conservatorium wildeMarieke schreef:Ligt een beetje aan je muzikale gaven denk ik. Ik ken iemand die klavarskribo speelde, en heel graag naar het conservatorium wilde. Daar is echter spelen op noten vereist. Hij heeft zich "omgeschoold" en had binnen een hele korte tijd het spelen op noten volledig onder controle. Toen is hij alsnog naar het conservatorium gegaan.Eilander schreef:Als kinderen of jong volwassenen belangstelling hebben voor een orgel, zou ik dat zeker adviseren.
Maar als je geen noot kunt lezen en toch graag zou willen orgelspelen, vind ik de combinatie van klavarskribo en les nemen nog niet zo verkeerd. Probleem met klavarskribo is vaak dat veel mensen dit zichzelf aanleren en dan gaat dat niet altijd goed.
Maar goed, ik geef toe, dit zijn uitzonderingen denk ik.
Ik heb geen ambities voor het conservatorium. Ze zeggen dat ik al een beetje kan spelen, maar alleen de noten in het Psalmboek kan ik enigszins volgen, en dan houdt het wel op.Marieke schreef:Ligt een beetje aan je muzikale gaven denk ik. Ik ken iemand die klavarskribo speelde, en heel graag naar het conservatorium wilde. Daar is echter spelen op noten vereist. Hij heeft zich "omgeschoold" en had binnen een hele korte tijd het spelen op noten volledig onder controle. Toen is hij alsnog naar het conservatorium gegaan.Eilander schreef:Als kinderen of jong volwassenen belangstelling hebben voor een orgel, zou ik dat zeker adviseren.
Maar als je geen noot kunt lezen en toch graag zou willen orgelspelen, vind ik de combinatie van klavarskribo en les nemen nog niet zo verkeerd. Probleem met klavarskribo is vaak dat veel mensen dit zichzelf aanleren en dan gaat dat niet altijd goed.
Maar goed, ik geef toe, dit zijn uitzonderingen denk ik.
Sowieso is het volgens mij een gegeven dat noten-spelers door een duidelijke maatverdeling beter in de maat spelen (dan moeten ze wel goed tellen natuurlijk).caprice schreef:Ik heb geen ambities voor het conservatorium. Ze zeggen dat ik al een beetje kan spelen, maar alleen de noten in het Psalmboek kan ik enigszins volgen, en dan houdt het wel op.Marieke schreef:Ligt een beetje aan je muzikale gaven denk ik. Ik ken iemand die klavarskribo speelde, en heel graag naar het conservatorium wilde. Daar is echter spelen op noten vereist. Hij heeft zich "omgeschoold" en had binnen een hele korte tijd het spelen op noten volledig onder controle. Toen is hij alsnog naar het conservatorium gegaan.Eilander schreef:Als kinderen of jong volwassenen belangstelling hebben voor een orgel, zou ik dat zeker adviseren.
Maar als je geen noot kunt lezen en toch graag zou willen orgelspelen, vind ik de combinatie van klavarskribo en les nemen nog niet zo verkeerd. Probleem met klavarskribo is vaak dat veel mensen dit zichzelf aanleren en dan gaat dat niet altijd goed.
Maar goed, ik geef toe, dit zijn uitzonderingen denk ik.
Nu wilde ik er dus graag een beetje bij leren lezen.
Mijn keuze voor klavarskribo is mede gemaakt vanwege het feit dat mijn vrouw dit ook speelt, en er daardoor een bescheiden hoeveelheid bladmuziek in deze notatie beschikbaar is. Het lijkt me een beetje jammer om alles dubbel aan te moeten schaffen, zowel in noten als in klavarskribo.
Maar ik weet niet of Hendrikus of een ander me kunnen overtuigen dat notenschrift beter is?
Dat is onzin. Notenspelers spelen beter in de maat omdat er talloze klavarskribospelers zijn die denken dat je met een makkelijk schrift je jezelf heel goed 'goed' orgelspelen kan aanleren terwijl blijkt dat bij velen het niet het geval is. Vandaar dat klavarskribo een bepaalde 'naam' heeft.Marieke schreef:Sowieso is het volgens mij een gegeven dat noten-spelers door een duidelijke maatverdeling beter in de maat spelen (dan moeten ze wel goed tellen natuurlijk).caprice schreef:Ik heb geen ambities voor het conservatorium. Ze zeggen dat ik al een beetje kan spelen, maar alleen de noten in het Psalmboek kan ik enigszins volgen, en dan houdt het wel op.Marieke schreef:Ligt een beetje aan je muzikale gaven denk ik. Ik ken iemand die klavarskribo speelde, en heel graag naar het conservatorium wilde. Daar is echter spelen op noten vereist. Hij heeft zich "omgeschoold" en had binnen een hele korte tijd het spelen op noten volledig onder controle. Toen is hij alsnog naar het conservatorium gegaan.Eilander schreef:Als kinderen of jong volwassenen belangstelling hebben voor een orgel, zou ik dat zeker adviseren.
Maar als je geen noot kunt lezen en toch graag zou willen orgelspelen, vind ik de combinatie van klavarskribo en les nemen nog niet zo verkeerd. Probleem met klavarskribo is vaak dat veel mensen dit zichzelf aanleren en dan gaat dat niet altijd goed.
Maar goed, ik geef toe, dit zijn uitzonderingen denk ik.
Nu wilde ik er dus graag een beetje bij leren lezen.
Mijn keuze voor klavarskribo is mede gemaakt vanwege het feit dat mijn vrouw dit ook speelt, en er daardoor een bescheiden hoeveelheid bladmuziek in deze notatie beschikbaar is. Het lijkt me een beetje jammer om alles dubbel aan te moeten schaffen, zowel in noten als in klavarskribo.
Maar ik weet niet of Hendrikus of een ander me kunnen overtuigen dat notenschrift beter is?
Andere redenen kan Hendrikus ongetwijfeld vertellen..
Okay, duidelijk. Ik snap echt helemaal geen zier van klaasjekriebel, maar dit argument had ik wel eens horen luiden..TSD schreef: Dat is onzin. Notenspelers spelen beter in de maat omdat er talloze klavarskribospelers zijn die denken dat je met een makkelijk schrift je jezelf heel goed 'goed' orgelspelen kan aanleren terwijl blijkt dat bij velen het niet het geval is. Vandaar dat klavarskribo een bepaalde 'naam' heeft.![]()
Bij mij is het in de maat spelen er vanaf het begin ingestampt. Ook klavarskribo heeft een uitstekende maatverdeling maar je moet nog wel een beetje leren lezen natuurlijk...
Problemen met de maat bij Klavarskribo komen pas voor bij echt ingewikkelde stukken met continue grote tempowisselingen waardoor of:
1. De notatie van klavar slecht leesbaar wordt
2. Er teveel wordt gespeeld met het vergroten en verkleinen van de maten op papier waardoor je inderdaad als organist de mist in kan gaan, wanneer je niet telt.
Maar dat zijn vaak stukken die je pas gaat spelen na een langdurige en/of intensieve opleiding zoals die op het conservatorium. Zonder die ambities is klavarskribo geen enkel probleem en levert ook geen belemmering op.
TSD schreef:Dat is onzin. Notenspelers spelen beter in de maat omdat er talloze klavarskribospelers zijn die denken dat je met een makkelijk schrift je jezelf heel goed 'goed' orgelspelen kan aanleren terwijl blijkt dat bij velen het niet het geval is. Vandaar dat klavarskribo een bepaalde 'naam' heeft.Marieke schreef:Sowieso is het volgens mij een gegeven dat noten-spelers door een duidelijke maatverdeling beter in de maat spelen (dan moeten ze wel goed tellen natuurlijk).caprice schreef:Ik heb geen ambities voor het conservatorium. Ze zeggen dat ik al een beetje kan spelen, maar alleen de noten in het Psalmboek kan ik enigszins volgen, en dan houdt het wel op.Marieke schreef: Ligt een beetje aan je muzikale gaven denk ik. Ik ken iemand die klavarskribo speelde, en heel graag naar het conservatorium wilde. Daar is echter spelen op noten vereist. Hij heeft zich "omgeschoold" en had binnen een hele korte tijd het spelen op noten volledig onder controle. Toen is hij alsnog naar het conservatorium gegaan.
Maar goed, ik geef toe, dit zijn uitzonderingen denk ik.
Nu wilde ik er dus graag een beetje bij leren lezen.
Mijn keuze voor klavarskribo is mede gemaakt vanwege het feit dat mijn vrouw dit ook speelt, en er daardoor een bescheiden hoeveelheid bladmuziek in deze notatie beschikbaar is. Het lijkt me een beetje jammer om alles dubbel aan te moeten schaffen, zowel in noten als in klavarskribo.
Maar ik weet niet of Hendrikus of een ander me kunnen overtuigen dat notenschrift beter is?
Andere redenen kan Hendrikus ongetwijfeld vertellen..
Bij mij is het in de maat spelen er vanaf het begin ingestampt. Ook klavarskribo heeft een uitstekende maatverdeling maar je moet nog wel een beetje leren lezen natuurlijk...
Problemen met de maat bij Klavarskribo komen pas voor bij echt ingewikkelde stukken met continue grote tempowisselingen waardoor of:
1. De notatie van klavar slecht leesbaar wordt
2. Er teveel wordt gespeeld met het vergroten en verkleinen van de maten op papier waardoor je inderdaad als organist de mist in kan gaan, wanneer je niet telt.
Maar dat zijn vaak stukken die je pas gaat spelen na een langdurige en/of intensieve opleiding zoals die op het conservatorium. Zonder die ambities is klavarskribo geen enkel probleem en levert ook geen belemmering op.
Weet je, ik speel noten, en ik vind het nog steeds een genot als iemand met een stuk in klavar-niettesnappen-notatie aankomt, wat hem of haar als amateur moeite kost.... etc, je zult de rest wel begrijpen.TSD schreef:
Ik lees ook klavarskribo. Ik ben ooit overstapt op noten en ben daar weer hard van teruggekomen. Ik vindt het nog steeds een genot als iemand met een stuk in 6 mollen aankomt en wat hem/haar als amateur moeite kost om dat snel vlot te lezenn,
12 mollenMarius schreef: Weet je, ik speel noten, en ik vind het nog steeds een genot als iemand met een stuk in klavar-niettesnappen-notatie aankomt, wat hem of haar als amateur moeite kost.... etc, je zult de rest wel begrijpen.
Weet je, ik wil hiermee laten zien, dat onzin niet bestaat.
Een notatievorm is idd niet 'heilig', wij refo's hebben al zo veel heilige dingen ook al willen we dat niet weten.
Punt is gewoon dat je naar een handig iets zoekt.
Als men nu al eeuwenlang noten gebruikt, waarom dan moeilijk doen.
Bij beide notatie's moet je leren automatiseren, ik speel stukken met 12 mollen, en toch ben ik amateur.
Heb je ooit wel eens een soloinstrument mee willen laten spelen met klavarnogwat? niet bepaald practisch toch?
Er zitten aan klavarskribo een aantal nadelen, en ik zou het ook aan een jonge ambitieuze beginner nooit aanraden. Maar bovenstaand argument is wel heel flauw.Marieke schreef:Ik snap echt helemaal geen zier van klaasjekriebel, maar dit argument had ik wel eens horen luiden..
Nog zo'n argument dat niet geldig is. Ja, ik heb wel eens samen gespeeld met iemand op een dwarsfluit. Ging prima. Ook in klavarskribo is muziek voor solo-instrumenten te verkrijgen en muziek om samen te spelen. (Vast niet zoveel als in notenschrift, maar daar gaat het niet over).Marius schreef:Heb je ooit wel eens een soloinstrument mee willen laten spelen met klavarnogwat? niet bepaald practisch toch?
Marieke schreef:12 mollenMarius schreef: Weet je, ik speel noten, en ik vind het nog steeds een genot als iemand met een stuk in klavar-niettesnappen-notatie aankomt, wat hem of haar als amateur moeite kost.... etc, je zult de rest wel begrijpen.
Weet je, ik wil hiermee laten zien, dat onzin niet bestaat.
Een notatievorm is idd niet 'heilig', wij refo's hebben al zo veel heilige dingen ook al willen we dat niet weten.
Punt is gewoon dat je naar een handig iets zoekt.
Als men nu al eeuwenlang noten gebruikt, waarom dan moeilijk doen.
Bij beide notatie's moet je leren automatiseren, ik speel stukken met 12 mollen, en toch ben ik amateur.
Heb je ooit wel eens een soloinstrument mee willen laten spelen met klavarnogwat? niet bepaald practisch toch???
6 achter de G-sleutel en 6 achter de F-sleutel zeker...
bijdehanddoen voor gevorderden, je weet net zo goed als ik dat dat in de praktijk never nooit voorkomtMarius schreef:Marieke schreef:jazeker, dat kan prima, je kunt per noot twee verlagingen(mollen doen) a met twee mollen klinkt als gMarius schreef: 6 achter de G-sleutel en 6 achter de F-sleutel zeker...
Nee, ik zou tegen Marius willen zeggen, plaats eens een muziekstuk met 12 mollen hier op RF.Hendrikus schreef:bijdehanddoen voor gevorderden, je weet net zo goed als ik dat dat in de praktijk never nooit voorkomtMarius schreef:Marieke schreef:jazeker, dat kan prima, je kunt per noot twee verlagingen(mollen doen) a met twee mollen klinkt als gMarius schreef: 6 achter de G-sleutel en 6 achter de F-sleutel zeker...
Hé trouwens, Hendrikus, je laat in die posting mij die uitspraak nu doen....Hendrikus schreef:bijdehanddoen voor gevorderden, je weet net zo goed als ik dat dat in de praktijk never nooit voorkomtMarius schreef:Marieke schreef:jazeker, dat kan prima, je kunt per noot twee verlagingen(mollen doen) a met twee mollen klinkt als gMarius schreef: 6 achter de G-sleutel en 6 achter de F-sleutel zeker...