In welk dorp woon je ??

Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: welk dorp woon je ??

Bericht door JolandaOudshoorn »

refo schreef:Ik zou niet graag in een dorp wonen.
ik zou niet graag in een stad wonen.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: welk dorp woon je ??

Bericht door Gijs83 »

Ik woon niet in een dorp!
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Re: welk dorp woon je ??

Bericht door Grace »

2011 schreef:Hier dus!


Alblasserdam koestert identiteit

21-09-2011 08:46 | André Bijl


ALBLASSERDAM – „Als ik van mijn werk naar huis rijd, ben ik elke dag trots als ik het dorp zie.” Een spontane liefdesverklaring van een geboren en getogen Alblasserdammer.

Dinsdag dachten inwoners, instellingen en bedrijven in cultureel centrum Landvast na over de bestuurlijke toekomst van het Zuid-Hollandse dorp.

De gemeenteraad had vijf scenario’s opgesteld, variërend van ”er verandert niets” tot ”herindeling met de Drechtstedengemeenten”. „We doen dat zonder druk; we willen in alle rust nadenken over onze toekomst. Uw mening doet ertoe”, benadrukte burgemeester Blase.

De aanwezigen lieten stuk voor stuk weten hoe goed ze het naar hun zin hebben in het Damdorp. Dat gold ook voor nieuwkomers. „Ik voel me hier thuis; ik wil nooit meer weg”, vertelde een voormalig Rotterdamse.




Die voorliefde voor Alblasserdam zit hem in de identiteit. Al viel die moeilijk te omschrijven. „Een dorp in de oksel van de Randstad met alle voorzieningen bij de hand en een ongerepte polder om de hoek”, probeerde iemand. Een ander wees op de gemoedelijkheid en de saamhorigheid. „De mensen kennen elkaar. Ook door het grote aantal kerken en verenigingen. Van oudsher werken mensen op dezelfde fabriek. Alblasserdam is geen forensendorp.”

Bovendien: de bewoners accepteren elkaar. „In het verleden zijn hier grote groepen van buitenaf neergestreken. Die zijn allemaal geïntegreerd. Je wordt geaccepteerd om wie je bent.” Een niet-kerkelijke Alblasserdammer verwoordde het zo: „’s Zondags zitten de rolluiken voor de winkelramen. En al die dames die met hun hoeden op naar de kerk gaan. Prachtig. Dat is de charme van ons dorp.”
De aanwezigen benadrukten dat het belangrijk is om die identiteit vast te houden. Volgens sommigen vormt een herindeling daarvoor geen bedreiging.

Anderen zagen dat anders. „De betrokkenheid neemt af. Schaalvergroting zorgt voor afstand. Als je wordt overgenomen, regelen anderen wat er gebeurt. Ook de geringe afstand tot het gemeentebestuur bepaalt onze identiteit.”

Aan het einde van de bijeenkomst kozen verreweg de meeste inwoners voor handhaving van de zelfstandigheid, al vond een deel het acceptabel dat het ambtelijk apparaat eventueel naar elders vertrekt.

Dat sluit aan bij een poll op een plaatselijke website. Van alle stemmers wil 63 procent Alblasserdam houden zoals het nu is. Vertegenwoordigers van kerken en verenigingen kozen eveneens voor behoud van zelfstandigheid. Ondernemers gaven vanuit bedrijfsmatig oogpunt de voorkeur aan een fusie met de Drechtsteden.
Ik woon er ook; tzit tussen een dorp en een grotere plaats is. Je hebt het karakter van een dorp, maar wel alle faciliteiten die je 'nodig' hebt. Ik woonde vroeger in een dorpje met 700 inwoners waar nog niets eens een winkel was, dat is toch nog heel wat anders.

Prima wonen in Alblasserdam.
Gebruikersavatar
Upquark
Berichten: 474
Lid geworden op: 05 aug 2002, 18:46
Locatie: Apeldoorn

Re: welk dorp woon je ??

Bericht door Upquark »

Vroeger in Nijverdal, en nu al weer 10 jaar in Apeldoorn. Bevalt goed!
www.psalmenzingen.nl: 150 psalmen in de berijming-1773.
astroguy
Berichten: 645
Lid geworden op: 29 dec 2004, 08:12
Locatie: Johannesburg, Zuid Afrika

Re: welk dorp woon je ??

Bericht door astroguy »

Gijs83 schreef:Ik woon niet in een dorp!
Ik ook niet!
Atze
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: welk dorp woon je ??

Bericht door Ander »

Barmhartigheid schreef:Ik woon samen
Oeps.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: welk dorp woon je ??

Bericht door Bert Mulder »

Ander schreef:
Barmhartigheid schreef:Ik woon samen
Oeps.
Ik woon ook samen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9370
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: welk dorp woon je ??

Bericht door parsifal »

JolandaOudshoorn schreef:
refo schreef:Ik zou niet graag in een dorp wonen.
ik zou niet graag in een stad wonen.
Dat had ik ook altijd. Totdat wonen in Stockholm wel erg prettig bleek. In Nederland zijn er weinig steden waarin ik me thuis zou voelen denk ik.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: welk dorp woon je ??

Bericht door Ander »

Bert Mulder schreef:
Ander schreef:
Barmhartigheid schreef:Ik woon samen
Oeps.
Ik woon ook samen.
Ja, jij... ;)
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11456
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: welk dorp woon je ??

Bericht door Mister »

Ander schreef:
Bert Mulder schreef:
Ander schreef:
Barmhartigheid schreef:Ik woon samen
Oeps.
Ik woon ook samen.
Ja, jij... ;)
Uhm, ik ook dus... :)
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: welk dorp woon je ??

Bericht door MarthaMartha »

Bert Mulder schreef:
Ander schreef:
Barmhartigheid schreef:Ik woon samen
Oeps.
Ik woon ook samen.
Ik ook, met twee mannen zelfs :huhu
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: welk dorp woon je ??

Bericht door Willem »

MarthaMartha schreef:
Bert Mulder schreef:
Ander schreef:
Barmhartigheid schreef:Ik woon samen
Oeps.
Ik woon ook samen.
Ik ook, met twee mannen zelfs :huhu
Samenwonen heeft een andere betekenis dan de betekenis die er hier aan wordt toegekend. Een situatie zoals hierboven geschetst kan men beter verwoorden met de zinssnede: "Ik woon ook bij een man in, 2 zelfs".
Gebruikersavatar
Barmhartigheid
Berichten: 233
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:41

Re: welk dorp woon je ??

Bericht door Barmhartigheid »

Ander schreef:
Barmhartigheid schreef:Ik woon samen
Oeps.
t'Is keurig in gehuwde staat hoor :hum
-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: welk dorp woon je ??

Bericht door -DIA- »

Upquark schreef:Vroeger in Nijverdal, en nu al weer 10 jaar in Apeldoorn. Bevalt goed!
Zo zo, Nijverdal nog wel, dan waren we ooit bijna buren! :)
Een mooie plaats...
Nijverdal met zijn Nieuw Dunant...
Met zijn bossen en natuur...
© -DIA- 18-05-2024: 32800
TSD
Berichten: 2198
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: welk dorp woon je ??

Bericht door TSD »

parsifal schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
refo schreef:Ik zou niet graag in een dorp wonen.
ik zou niet graag in een stad wonen.
Dat had ik ook altijd. Totdat wonen in Stockholm wel erg prettig bleek. In Nederland zijn er weinig steden waarin ik me thuis zou voelen denk ik.
Het is maar net wat voor beeld je hebt van een stad. In Nederland zijn er nog best veel steden die niet meer dan 10.000 inwoners hebben. In zo'n stad woon ik (Tholen) en voel me er nog thuis ook.

(maar waarschijnlijk scharen velen dit onder een dorp :) )
Plaats reactie