Afgewezen schreef:parsifal schreef:In die zin geloof ik ook niet dat iedere afwijking van de belijdenis perse je standpunt onbijbels maakt.
Maar als wij
belijden dat A waar is en dat niet-A onbijbels is, en we
zeggen vervolgens dat zowel A als niet-A Bijbels kunnen zijn, wringt er iets. Je zegt dan iets anders dan je belijdt...
Soms geloof ik dat de belijdenis meer zegt dan de Bijbel. (Om wat onbelangrijke punten te noemen, was Judas bij het avondmaal, schreef Paulus de brief aan de Hebreeen?) In zulke gevallen kan ik leven met beide standpunten.
Zo ook bijvoorbeeld de staat van de kinderen van gelovigen. Ik denk als nu de HC zou opgesteld worden in een kerk met gereformeerde gemeente in de naam, men bij vraag en antwoord 74 ofwel de opmerking over de verlossing van de zonden zou weglaten of er veel meer woorden aan zou besteden. Ik zelf geloof dat Kuyper in de lijn van de Catechismus en de Bijbel stond met wat vaak de veronderstelde wedergeboorte wordt genoemd, echter ik zou afwijking daarvan ook weer niet perse onbijbels willen noemen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."