John Stott overleden

Jongere

Re: John Stott overleden

Bericht door Jongere »

rekcor schreef:
Oude-Waarheid schreef:Wat voor mij eigenlijk onbegrijpelijk is, over alles wat ik van
hem gelezen heb op het RF dat hij gecremeerd is.
???
http://reformed-theoblogy.blogspot.com/2011/07/john-stott-passes-away.html schreef: John Stott will be buried near his beloved retreat in Wales, the Hookses. There will be a funeral service in St. Paul's Cathedral, an honor reserved for those of great prominence in the United Kingdom.
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... n_1_581015
parsifal

Bericht door parsifal »

rekcor schreef:
parsifal schreef:
refo schreef:
Oude-Waarheid schreef:Wat voor mij eigenlijk onbegrijpelijk is, over alles wat ik van
hem gelezen heb op het RF dat hij gecremeerd is.
Dat zal te maken hebben met zijn visie over het (wel of niet) leven na de dood.
Kun je dit uitleggen? Van wat ik van Stott gelezen heb is zijn visie op leven na de dood voor Christenen niet zo heel anders als die van de traditionele reformatorische visie.
Volgens John Stott worden ongelovigen na hun dood vernietigd, houden ze op te bestaan (Annihilationisme zie ook http://www.the-highway.com/annihilationism_Packer.html)
Hmm ik meen in een van zijn commentaren (ik dacht die op de bergrede) gelezen te hebben dat hij wel degelijk geloofde in hel en oordeel. Echter is dit oordeel niet eeuwig in de huidige zin van het woord en volgt annihilatie, maar dit is niet direkt na de dood. Hij ging expliciet in op mensen die het bestaan van de hel helemaal ontkennen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Jongere

Bericht door Jongere »

Voor wat ik erover ben tegenkwam, had hij vooral moeite met de gedachte aan een eeuwige straf. In hetzelfde citaat zei hij ook zich niet te willen laten leiden door zijn gevoelens.
rekcor

Bericht door rekcor »

Ok, toch gecremeerd dus. Mmm...lastig, al denk ik dat John Stott's visie hierop wat doorwrochter was dan de mijne.
refo

Bericht door refo »

Jongere schreef:Voor wat ik erover ben tegenkwam, had hij vooral moeite met de gedachte aan een eeuwige straf. In hetzelfde citaat zei hij ook zich niet te willen laten leiden door zijn gevoelens.
Die moeite heb ik ook. Voornamelijk in de combinatie met de leer van de dubbele predestinatie.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

„Crematie voor veel Engelse evangelicalen een open kwestie”

LONDEN - De op 27 juli overleden Britse evangelicale theoloog John Stott heeft ervoor gekozen zich te laten cremeren, zo bleek dinsdag. Voor christenen in Nederland een opzienbarende keuze. In Engeland lijkt crematie breder geaccepteerd onder christenen. In behoudende kring leven echter ook bezwaren.

-----

bron: www.refdag.nl
huisman

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:„Crematie voor veel Engelse evangelicalen een open kwestie”

LONDEN - De op 27 juli overleden Britse evangelicale theoloog John Stott heeft ervoor gekozen zich te laten cremeren, zo bleek dinsdag. Voor christenen in Nederland een opzienbarende keuze. In Engeland lijkt crematie breder geaccepteerd onder christenen. In behoudende kring leven echter ook bezwaren.

-----

Dit zal bij b.v. de strict baptist toch wel duidelijker liggen neem ik aan. Als toch overal in de Bijbel Gods kinderen begraven worden en hun geliefden begraven begrijp ik er niets van dat bijbelgetrouwe christenen geen bezwaar in crematie zien.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Geduld

Bericht door Geduld »

Uit gesprekken met een aantal engelse, evangelische, christenen weet ik dat ze geen enkel bezwaar zien
tegen cremeren. Het is goedkoper, neemt minder ruimte in beslag en uiteindelijk blijft er ook bij begraven niets van je
lichaam over... Ook in Nederland worden graven, tenzij mensen er kosten voor willen dragen, op den duur geruimd.
let sin never hold true, that Love never broke through.
Auto

Bericht door Auto »

Geduld schreef:Uit gesprekken met een aantal engelse, evangelische, christenen weet ik dat ze geen enkel bezwaar zien
tegen cremeren. Het is goedkoper, neemt minder ruimte in beslag en uiteindelijk blijft er ook bij begraven niets van je
lichaam over... Ook in Nederland worden graven, tenzij mensen er kosten voor willen dragen, op den duur geruimd.
De overblijfselen worden herbegraven in een verzamelgraf op dezelfde begraafplaats. En niet vernietigd zoals bij crematie.
rekcor

Bericht door rekcor »

huisman schreef:Dit zal bij b.v. de strict baptist toch wel duidelijker liggen neem ik aan. Als toch overal in de Bijbel Gods kinderen begraven worden en hun geliefden begraven begrijp ik er niets van dat bijbelgetrouwe christenen geen bezwaar in crematie zien.
Maar, staat het ook voorschrijvend in de bijbel (cremeren is een gruwel)? Of alleen beschrijvend? In het laatste geval moeten we denk ik voorzichtig zijn met harde conclusies te trekken. Eerbiedig bedoelt: als God het echt belangrijk had gevonden (zoals bijv. bij homoseksualiteit), dan zou je verwachten dat e.e.a. ergens expliciet verboden wordt.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

-----

Opvallend citaat:
Ds. Thomas is „erg verbaasd” over de keuze van Stott, maar kan deze wel plaatsen. „Hij was inconsistent als evangelicaal. Hij geloofde niet in de hel en de historiciteit van Adam en accepteerde de evolutietheorie.”
En dat van een man die hier geroemd wordt... :nonnon
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Erasmiaan schreef:

-----

Opvallend citaat:
Ds. Thomas is „erg verbaasd” over de keuze van Stott, maar kan deze wel plaatsen. „Hij was inconsistent als evangelicaal. Hij geloofde niet in de hel en de historiciteit van Adam en accepteerde de evolutietheorie.”
En dat van een man die hier geroemd wordt... :nonnon
Sja, ik snap je verzuchting. Ik wist dat ook niet en gezien het boek dat ik van hem gelezen heb (Het kruis van Christus - aanbevolen vanaf een GG-kansel..;) ), kan ik me ook nauwelijks voorstellen dat het klopt wat ds. Thomas zegt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Grace

Bericht door Grace »

Erasmiaan schreef: bron: www.refdag.nl
Opvallend citaat:
Erasmiaan schreef:En dat van een man die hier geroemd wordt... :nonnon
Ik snap dat eerlijk gezegd ook niet. Dan kun je 100 keer theoloog zijn, maar bijbelgetrouw kan ik het niet echt noemen. Integendeel.

Lijkverbranding was duidelijk een oordeel van God in het OT.(Lev. 20 en 21) , maar ook in Jozua 7 als Achan gestraft wordt. Zie tevens Amos 2.
Laatst gewijzigd door Grace op 10 aug 2011, 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Jongere

Bericht door Jongere »

Toch denk ik dat we deze onderwerpen soms wellicht teveel uit Nederlands perspectief zien. Ik zeg daarmee niet dat in een andere cultuur dingen opeens wel zouden mogen. Maar in Nederland kan iets een duidelijk 'christelijk issue' zijn, terwijl dat in een andere cultuur helemaal niet aan de orde is.
Ik zou in ieder geval niet te snel zijn in mijn oordeel over Stott. Dat is iets anders dan mijn mening over wat bepaalde daden/gedachten.

Misschien een wat scheve vergelijking, maar toch om aan te geven wat ik bedoel:
je kunt zeggen: Salomo is overleden. Wat een vredevorst was hij en wat had hij veel wijsheid. Wat mocht hij God dienen door de tempel te bouwen.
Je kunt reageren met: Salomo? Dat was die man die eindigde met honderden heidense vrouwen en vanwege zijn liefde voor hen andere goden ging dienen? En dat van een man die hier geroemd wordt... :nonnon

Ik denk dat we voorzichtig moeten zijn. Al helemaal als we eigenlijk zelden van Stott hebben gehoord dan alleen deze zin van ds. Thomas en dit crematiebericht.
Jongere

Bericht door Jongere »

Ik bedoel dat ik deze toon gepaster vind, voor het werk dat ik van Stott ken en voor wie hij was. http://www.desiringgod.org/resource-lib ... wrong-turn
Plaats reactie