Wilhelm schreef:-DIA- schreef:Wilhelm schreef:-DIA- schreef:Natuurlijk mag we best wel wat gezegd worden. Daarvoor wilde ik het ook met het forum delen. Mits... het geen onheilig strijden wordt. Maar om eens het wonder te zien wat hier gezegd word: Hij is er nog! Al is het soms: ga ik voorwaarts, ik zie Hem niet, of achterwaarts, ik merk Hem niet. Maar als je dan zo'n preek hoort mag er toch wel eens wat in je opspringen... Dat zijn de klanken die geest en leven zijn. Gods volkl zal het zeker kennen, maar van een vreemde zullen zij vlieden. Nee, dit is niet voor vrome mensen in ziichzelf. Niet voor mensen die altijd alles vast kunnen houden. Op zulke mensen wordt ook niemand jaloers, en dat is niet tot de eer van God. Wat klaagt dan een levend mens? Een ieder klage vanwege zijn zonden.
En ik zou zeggen voor een ieder: Ieder voelt wel bij zichzelf of er een goede reactie is tot opbouw of dat het een kritische reactie is, die niet tot eer van God is.
En dan nog dit: Een levende klacht maakt je wel eens jaloers, maar wat zou er nu toch voor aantrekkelijks liggen in een dode klacht? Niets toch? Ook al moet je jezelf dan vaak als een dode hond zien, en je een walg van jezelf krijgt. Dan voel je toch dat die dode hond (wonder!) leeft.
Het was mijn begeerte om eens een stukje uit de levende bevinding te plaatsen. Maar dat is wat ik ik vaak zo mis. En een ieder kan het dan wel nagaan of hij/zij het nog wel hoort, en of zijn/haar hart daar naar uit gaat. Dan gaat het niet om een hoogmoedig beter willen weten. Maar wel een verwondering: Waarom toch mag ik dit nog horen en waarom mag dat nog gepredikt worden.
Dia ik begrijp je worsteling. We moeten bang zijn voor een rationeel conclusiegeloof.
Ik denk ook dat een ieder het daar van harte mee eens is. Want het zal toch wat zijn om eens voor Zijn rechterstoel te moeten verschijnen met een hand vol godsdienst maar zonder Borg.
Maar aan de andere kant is er ook een gevaar. Daar komt reactie op.
Neem nu het door jou geplaatste citaat uit de preek, of de bovenstaande post. Er kan veel waarheid inzitten maar ik vind er Jezus niet in.
En alle waarheid hoe bevindelijk ook, zonder Jezus is de dood in de pot.
En dat wordt in deze bevindlijke lijn vaak vergeten. Dan is er een klagen en een uittekenen van gestaltes, die allemaal waar kunnen zijn. Maar het gevaar is zo aanwezig dat het zo mens gericht is. En daar gaat het juist niet om. Het gaat om de bevinding van de discipelen "en zij zagen niemand dan Jezus alleen" Laat dat dan ook in al ons spreken en schrijven doorklinken!
De Emmaüsgangers kwamen met hun bevinding toch ook in de dood terecht? En Hij was zo dichtbij, maar, en dat is de ondervinding van allen die Hem hebben mogen leren kennen, is de meest verborgen Persoon. Het begint ook niet met Jezus. Dat is het juist wat je hatrt kan raken,als je het zelf ondervindt, of zoals je het ook kan noemen: als je het zelf bevindt. Want wat heb ik er aan of ik weet dat Jezus er is? Als ik Hem niet nodig heb? Maar als mijn hart een gaat branden, en ik zie Hem niet? En Hij openbaart Zich verassend. Niet als wij denken dat het moet, maar als ik denk dat het een verloren zaak is. Is dat vreemde taal? Ik dacht het niet toch?
Kijk toch uit voor een geloof buiten Jezus om. Het ware geloof begint ten diepste wel met Jezus. Alles daarvoor kan te kort zijn voor de eeuwigheid. Onze gestaltes en bevindingen zijn zo bedriegelijk. Lees zondag 1 maar eens door.
Laat ik voorop stellen dat je meent wat je zegt. Toch is je gedachte hier niet helemaal recht, dwz zoals ik het bedoel. Nee, het begint ermee dat onze ogen worden geopend. En wat zie ik als mijn ogen worden geopend? Dan zie ik iets. Weet je wat ik zie? Ik zie dat ik niet zie. Zo is mijn bevinding, maar een bevinding moet wel te toetsen zijn aan het Woord.
Het is jammer dat ik nu het boek van Lambertus Myseras nu niet in huis heb. Want die heeft naast de kernmerken van de levendmaking ook de verwijsteksten erbij.
Maar ik dacht dat het altijd zo was geweest, dat het werk Gods in de eerste plaats een aanvang neemt dat de ogen geopend worden. Dat je dus gaat zien dat je blind bent, Als je dit niet weet, ga ja immers nooit zoeken? Want je ziet/voelt niet dat je iets kwijt bent. Lambertus Myseras wijst daar ook meerder malen op. En hij leefde in de bloeitijd van de Kerk. Velen van Gods volk woonden er toen in Middelburg, en dan zegt hij steeds weer: "dat de bevinding van Gods volk en de dagelijkse praktijk het zo leert".
Wie ziet dat hij blind is is merkt wat hij mist wordt zoekende gemaakt. Niet omdat hij de hel wil ontvlieden, of ook enkel de straf maar te kunnen ontgaan. Nee. Er is toch liefde in het hart, en de eerst beginnende weet niet wat dit is. Hij voelt een trekking naar een God Die hij niet kent. Zoekt hij dan Jezus? Nee, toch niet. Ik weet niet wie Hij is, ik weet alleen dat ik een zware schuld heb tegenover God. En ik kan die schuld niet kwijtraken. Toch... Ik probeer dat wel. Ik ga mezelf verbeteren, en reformeren. En wat ik NIET doe is vluchten tot Jezus. Ik wordt gewaar dat ik gezondigd heb, en ik ga God billijken als Hij mij straft, en... dat ben je van jezelf niet zomaar... een helwaardige, Want je kan niet zalig worden, en je wilt ook niet zalig worden als er ook maar één van Gods deugden gekrenkt wordt. Zo is toch de bevinding?
Gods oude volk zei vroeger wel eens: Dan gaan ze werken, zeven schoften op een dag. Maar vorder ik daarmee? Ja, je doet minder zonde, maar in de waarneming van jezelf wordt je een steeds groter zondaar voor God. Geen bestaansrecht voor God. En dan.. Als alles, alles buiten hioop wordt, wat dan? Is er dan nog enig middel, om die welverdiende straf te ontgaan en wederom tot genade te komen. Is dat middel er? De catechismus handelt hier ook overeenkomstig de bevinding van Gods volk. Die zegt niet: Ja, Jezus is er... Nee dat zegt hij niet. Waarom niet? De zondaar moet met alles aan een eind komen. God eis blijft: God wil dat aan Zijn gerechtigheid genoeg geschiedde, door mijzelf of door een ander, maar er moet betaald worden. Maar... Jezus heeft toch voor de zondaar geleden en het leven verworven? En dan ga je toch gwooon tot Jezus? Zeg me dan, is dat nu de nieuwe reformatorische leer? Ik vrees dat het wel veel zo de praktijk is.
Nee zo is de praktijk niet. De zondaar moet het Recht Gods billijken. En daar ben je zomaar niet. Dan moet je immers sterven, en je doem aanvaarden? Pas als het God behaagd Zijn Zoon te openbaren voor een radeloos en reddeloos zondaar dan... Maar door een weg van Recht. De zondaar wordt voor Gods Rechterstoel gedagvaard. Dan moet hij sterven, aanvaarden. Dat is een punt dat hem alle hoop gans ontvalt, met al wat hij geleerd en ondervonden heeft. Als God om Zijn Recht komt moet hij sterven, en dan (dat moet beleefd worden, en weinigen die het nog kennnen) de zondaar komt onder het recht van God. En daar is Jezus niet. Daar is het omkomen. Daar wordt de zondaar het met God eens. Hij zegt Amen op zijn doodvonnis. Dan zinkt hij wegm en weet en verwacht niet anders dan dat hij in de hel zal vallen. Maar... DAAR... DAAR is het de tijd dat Jezus Zich openbaart., vanachter het Recht van God. Dan had hij niet anders verwacht, met al wat hij al had geleed en bevonden, dan dat het eeuwig verloren was, en daar vlal voor de poort van de hel zich ontsluit, daar valt hij in de armen van de Middelaar.
Het moet beleefd worden om daat iets van te verstaan maar toch is dit de weg die God met Zijn volk houdt. Gods Recht moet voldaan worden, aan deze zeide van het graf, anders zal het Recht hem treffen bij ZIjn sterven. God kan met de zonde geen gemeenschap hebbem en hij wil die dan ook rechtvaardig straffen, Em wie aan Gods zijde wordt gebracht is het met God eens. Ik hoor het volk dan zeggen: Daar waar ik het met God eens werd, daar werd het stil. Daar was een aanvaarden van de straf, Ik had het verdiend. En dan ben ik het volkomen met God eens.
Zie je hoe het wonder van het behouden worden door Jezus verkleind wordt als je zelf tot Jezus gaat? Dan hebben wij het zaligworden aan onze gedchten aangepast, en dan kunnen we buiten het recht om zalig worden. En begrijp je nu dat dit een weg is die bijna niet meer vanaf de kansels wordt beluisterd. Dan is het ook geen wonder dat er allerlei dwalingen ontstaan en waar het leven wijkt, daar wijkt God ook. Of misschien moeten we het zo zeggen: God wijkt omdat wij kittelachtig van gehoor zijn geworden. Het evangelie mag, nee moet ruim gepredikt worden. Niemand mag kunnen zeggem ik heb het niet geweten en niet gekund want Gods moest het doen. Dat is niet anders dan God de schuld geven dat ik nog onbekeerd ben, begrijp je? Hoevaak, ik hoor het onze oude ds. J. Mijnders nog zo zeggen: Als wij ons willen verschuilen achter dat wij het niet kunnen, dan zal God je dat goddeloze schild bij de dood uit de handen rukken!
Dat was dan in het kort een weerlegging. Is dat niet de zuiver leer die elk van Gods volk leert? Nu weet ik wel dat niet iedereen zover geleid is. Maar er moet aan deze zijde van het graf afgerrekend worden. Ik hoorde onze predikant eens zo uitdrukken: De afhandeling geschied in het leven, soms nog op het sterfbed, en soms in de poort. Dat wil zeggen dat God vlak voor het sterven nog met een zondaar afrekent. Maar dan is de zondaar toch eeuwig behouden.
Zo is toch de leer onder ons alttijd geweest. En dit verandert ook niet, want God is niet zoals wij, veranderlijk, maar Hij is eeuwig Dezelfde, tot in eeuwigheid.