Waarachtige bekering?!

Lassie

Bericht door Lassie »

Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Het is wel schriftuurlijk Lassie!
De schriftuurlijke waarachtige bekeringen beschrijft Brakel op een zeer eenvoudige wijze. Maar lees het nou maar eens. Het valt reuze mee. Erg ruim stuk.
Wat noem jij schriftuurlijk?

Waarom zou iemand een boek gaan schrijven over de bekering. Daar kan ik niet bij met mijn verstand. Ik zie het nut er niet van in om zo'n boek te lezen.

Persoonlijk, zoals het al weet, lees ik liever Gods Woord. En daar blijf ik bij.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Lassie
De schriftuurlijke waarachtige bekeringen beschrijft Brakel op een zeer eenvoudige wijze. Maar lees het nou maar eens. Het valt reuze mee. Erg ruim stuk.

Waarom zou iemand een boek gaan schrijven over de bekering. Daar kan ik niet bij met mijn verstand. Ik zie het nut er niet van in om zo'n boek te lezen.

Persoonlijk, zoals het al weet, lees ik liever Gods Woord. En daar blijf ik bij.
Lassie, de Redelijke Godsdienst is echt een prachtig boek. Je moet het niet te negatief opvatten.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
takkie

Bericht door takkie »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Oorspronkelijk gepost door takkie
Pim,

Die twee citaten moet je in ondelring verband denk ik zo lezen dat er zo weinigen zijn die helder kunnen getuigen hoe de Heere hen stilzette op hun levensweg, hen vanuit de onmogelijkheid en verlorenheid een blik deed slaan buiten zichzelf op Christus en hoe er meerdere geloofsoefeningen mochten volgen, waarbij zij al minder werden en Christus in het leven al onmisbaarder werd tot wijsheid, rechtvaardigheid, heiligmaking met het uitzien naar een volkomen verlossing.

Laten we de schuld niet bij anderen zoeken, maar laten we samen maar smeken om de werkingen van de Heilige Geest in onze harten. Die het uit Christus neemt en Hem verheerlijkt in zondaarsharten.
Hoe komt het dan dat de mensen vroeger wel helder konden getuigen en nu niet meer? Je moet toch juist een helder getuigenis geven als je wedergeboren bent?
Je kunt smeken om de Heilige Geest in je hart, dat is goed, je kunt ook smeken of de Heilige Geest je wil helpen om te getuigen van Christus, en dan helpt Hij je.
Moet er wel wat te getuigen zijn, begrijp je?
Ja hoor, dat snap ik, als je alleen maar bij de ellende blijft hangen valt er idd niets te getuigen. Dan doe je God ook tekort.
Lassie

Bericht door Lassie »

Lees jij niet graag over hoe de Heere werkt in zondaren? Of bedoel je te zeggen dat je zo je eigen ideeën hebt over hoe dat gebeurt end at je daarom maar liever geen dingen leest die mogelijk daarmee strijden. Hoe dan ook: jij bent een stuk verder dan de Moorman, die had een uitlegger nodig. Daar ben jij kennelijk bovenuit gegroeid.
Nee natuurlijk niet.

Ik heb een God die mijn verlichting geeft als ik er niet uit kom. En als ik vragen heb dan kan ik terrecht bij de kerk, of bij mijn vrienden, familie.
Lecram

Bericht door Lecram »

Alle varianten van Brakel hebben een plaats binnen de volgtijdelijke beveling van ellende en verlossing. Daarbinen wijst hij op de verscheidenheid van Gods werk. Lees de betreffende hoofdstukken in de Redelijke Godsdienst een rustig in z'n geheel door en je zult zelf niet anders dan tot die conclusie kunnen komen.
Das een mooie theorie, Adrianus, maar het gaat erom of bekeringen erkend worden door de kerk. Niet dat dat belangrijk is voor de daadwerkelijke staat, maar wel voor de gelovige. En ook voor het antwoord op de stelling dat er weinig waarachtige bekering zou zijn.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Oorspronkelijk gepost door Lassie Wat noem jij schriftuurlijk?

Lees jij niet graag over hoe de Heere werkt in zondaren? Of bedoel je te zeggen dat je zo je eigen ideeën hebt over hoe dat gebeurt end at je daarom maar liever geen dingen leest die mogelijk daarmee strijden. Hoe dan ook: jij bent een stuk verder dan de Moorman, die had een uitlegger nodig. Daar ben jij kennelijk bovenuit gegroeid.
Nee natuurlijk niet.

Ik heb een God die mijn verlichting geeft als ik er niet uit kom. En als ik vragen heb dan kan ik terrecht bij de kerk, of bij mijn vrienden, familie.
Weten die het beter dan onze Godgeleerde vaderen. of, nogmaals, vertellen die misschien andere dingen?
Hmm, een beetje een vernauwde stelling wordt dit: nu is het de keuze tussen de Godgeleerde vaderen en de kerk, familie en vrienden.

Kan het niet zo zijn dat de keuze iets breder ligt (Bijbel, 3FvE)?
Overigens: hoe hoog we onze Godgeleerde gereformeerde vaderen ook hebben te hoogachten (ik bedoel hier dus geschriften buiten de 3FvE), dat maakt hun geschriften niet per definitie canoniek en ook niet per definitie onfeilbaar.
Wat niet wegneemt dat ze over het algemeen de Bijbel goed uitleggen natuurlijk. :)
Lassie

Bericht door Lassie »

Oorspronkelijk gepost door Lassie Wat noem jij schriftuurlijk?

Nee natuurlijk niet.

Weten die het beter dan onze Godgeleerde vaderen. of, nogmaals, vertellen die misschien andere dingen?
Nou sorry maar mijn zwager is teneerste voorganger.
Mijn broer is dominee.
En wat moet ik met van die geleerde vaderen doen? alles met de pap lepel in gieten in mijn eigen mond?
Ik heb liever een Vader die mij de woorden in mijn hart geeft dan een oudvader.
Plaats reactie