Weet je ook waarom Jezus eerst moest opvaren, voordat de Heilige Geest KON komen?Afgewezen schreef:Waarom moet een persoon per se stoffelijk zijn?edward schreef:2 vragen die mij vaak plagen is, waarom Jezus zei dat Hij eerst weg moest gaan voordat de Heilige Geest kon komen werken, en waarom de heilige Geest als een persoon gezien moet worden, terwijl er n.b Geest staat.
Een Geest is niet stoffelijk, een Persoon wel.
"God is een Geest, en die Hem aanbidden, moeten Hem aanbidden in Geest en waarheid."
God is dus een Geest. De Heere Jezus heeft een menselijk lichaam aangenomen, maar dáárom is Hij geen Persoon: Hij is als God de tweede Persoon in het Goddelijk Wezen.
De Drie-eenheid in het gebed en bevindelijke leven
Re: De Drie-eenheid in het gebed en bevindelijke leven
Re: De Drie-eenheid in het gebed en bevindelijke leven
Wat bedoel je met deze vragen? Ook in het O.T. was de Heilige Geest al werkzaam (o.a bij de schepping,ook bij oudtestamentische gelovigen, Bij de doop van Jezus daalde Hij in de gedaante van een duif op de Heere Jezus)edward schreef:Weet je ook waarom Jezus eerst moest opvaren, voordat de Heilige Geest KON komen?Afgewezen schreef:Waarom moet een persoon per se stoffelijk zijn?edward schreef:2 vragen die mij vaak plagen is, waarom Jezus zei dat Hij eerst weg moest gaan voordat de Heilige Geest kon komen werken, en waarom de heilige Geest als een persoon gezien moet worden, terwijl er n.b Geest staat.
Een Geest is niet stoffelijk, een Persoon wel.
"God is een Geest, en die Hem aanbidden, moeten Hem aanbidden in Geest en waarheid."
God is dus een Geest. De Heere Jezus heeft een menselijk lichaam aangenomen, maar dáárom is Hij geen Persoon: Hij is als God de tweede Persoon in het Goddelijk Wezen.
Twijfel jij aan de Godheid van de Heilige Geest zoals b.v. verwoord in de Geloofsbelijdenis van Athanasius ?
Geloofsbelijdenis van Athanasius
1. Zo wie wil zalig zijn, dien is vóór alle dingen nodig, dat hij het algemeen geloof houde;
2. en zo wie dit niet geheel en ongeschonden bewaart, die zal zonder twijfel eeuwiglijk verloren gaan.
3. Het algemeen geloof is dit: dat wij den Enigen God in de Drieheid, en de Drieheid in de Eenheid eren;
4. zonder de Personen te vermengen, of het wezen, de zelfstandigheid te delen.
5. Want de Persoon des Vaders is een ander, die des Zoons is een ander, die des Heiligen Geestes is een ander;
6. maar de Vader, en de Zoon, en de Heilige Geest, hebben één Godheid, gelijke eer, en gelijke eeuwige heerlijkheid.
7. Hoedanig de Vader is, zodanig is ook de Zoon, zodanig is ook de Heilige Geest.
8. De Vader is ongeschapen, de Zoon is ongeschapen, de Heilige Geest is ongeschapen;
9. onmetelijk is de Vader, onmetelijk is de Zoon, onmetelijk is de Heilige Geest;
10. de Vader is eeuwig, de Zoon is eeuwig, de Heilige Geest is eeuwig;
11. nochtans zijn het niet drie Eeuwigen, maar één Eeuwige;
12. gelijk ook niet drie Ongeschapenen, noch drie Onmetelijken, maar één Ongeschapene, en één Onmetelijke.
13. Desgelijks is de Vader almachtig, de Zoon almachtig, de Heilige Geest almachtig;
14. en nochtans zijn het niet drie Almachtigen, maar één Almachtige.
15. Alzo is ook de Vader God, de Zoon God, de Heilige Geest God;
16. en nochtans zijn het niet drie Goden, maar het is één God;
17. alzo is de Vader Heere, de Zoon Heere, de Heilige Geest Heere;
18. en nochtans zijn het niet drie Heeren, maar het is één Heere;
19. want gelijk wij door de Christelijke waarheid genoodzaakt worden, een iegelijk Persoon afzonderlijk God of Heere te noemen,
20. alzo is ons ook door het algemeen geloof verboden drie Goden of Heeren te belijden.
21. De Vader is van niemand gemaakt, noch geschapen, noch gegenereerd;
22. de Zoon is van den Vader alleen, niet gemaakt, noch geschapen, maar gegenereerd;
23. de Heilige Geest is van den Vader en den Zoon, niet gemaakt, noch geschapen, noch gegenereerd, maar uitgegaan.
24. Zo is er dan één Vader, niet drie Vaders; één Zoon, niet drie Zonen; één Heilige Geest, niet drie Heilige Geesten.
25. En in deze Drieheid is niet eerst, of laatst, niet meest of minst;
26. maar de ganse drie Personen hebben gelijke eeuwigheid, en zijn elkander alleszins gelijk;
27. zodat in alle opzichten, gelijk nu gezegd is, de Eenheid in de Drieheid, en de Drieheid in de Eenheid te eren zij.
28. Daarom zo iemand zalig wil worden, die moet aldus van de Drievuldigheid geloven.
29. Maar het is tot de eeuwige zaligheid nodig, dat hij ook de menswording van onzen Heere Jezus Christus getrouwelijk gelove.
30. Zo is dan het rechte geloof, dat wij geloven en belijden, dat onze Heere Jezus Christus, Gods Zoon, God en mens is.
31. Hij is God uit de zelfstandigheid des Vaders, vóór alle tijden gegenereerd, en mens uit de zelfstandigheid Zijner moeder, in den tijd geboren;
32. volkomen God, volkomen mens, hebbende een redelijke ziel en menselijk vlees;
33. den Vader gelijk naar de Godheid, minder dan de Vader naar de mensheid.
34. Die, hoewel Hij God en mens is, zo is Hij nochtans niet twee, maar één Christus;
35. Hij is één, niet door verandering der Godheid in het vlees, maar door de aanneming der mensheid in God;
36. Hij is één, niet door vermenging der zelfstandigheid, maar door eenheid des Persoons;
37. want gelijk de redelijke ziel en het vlees één mens zijn, alzo is God en mens één Christus.
38. Die geleden heeft om onze zaligheid, nedergedaald is ter helle, ten derden dage weder is opgestaan van de doden;
39. opgevaren ten hemel, zit ter rechterhand Gods des almachtigen Vaders;
40. en vandaar zal komen om te oordelen de levenden en de doden;
41. bij Wiens komst alle mensen zullen wederopstaan met hun lichamen,
42. en van hun eigen werken rekenschap geven.
43. en die goed gedaan hebben, zullen in het eeuwige leven gaan, maar die kwaad gedaan hebben, in het eeuwige vuur.
44. Dit is het algemeen geloof; hetwelk, indien iemand het niet getrouw en vast gelooft, die zal niet kunnen zalig worden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: De Drie-eenheid in het gebed en bevindelijke leven
Nee, maar dat heeft niets te maken met jouw opmerking "een Geest is niet stoffelijk, een Persoon wel".edward schreef:Weet je ook waarom Jezus eerst moest opvaren, voordat de Heilige Geest KON komen?Afgewezen schreef:Waarom moet een persoon per se stoffelijk zijn?edward schreef:2 vragen die mij vaak plagen is, waarom Jezus zei dat Hij eerst weg moest gaan voordat de Heilige Geest kon komen werken, en waarom de heilige Geest als een persoon gezien moet worden, terwijl er n.b Geest staat.
Een Geest is niet stoffelijk, een Persoon wel.
"God is een Geest, en die Hem aanbidden, moeten Hem aanbidden in Geest en waarheid."
God is dus een Geest. De Heere Jezus heeft een menselijk lichaam aangenomen, maar dáárom is Hij geen Persoon: Hij is als God de tweede Persoon in het Goddelijk Wezen.
Re: De Drie-eenheid in het gebed en bevindelijke leven
God laat zich zien in de schepping, en meer figuurlijk in de openbaring van Jezus op aarde. Ooit lichamelijk, nu binnen Zijn Lichaam de Gemeente. Jezus is de veruiterlijking van God. God laat zich ervaren door de kracht van de Heilige Geest (Zijn geestes-adem in ons).
Ik geloof dat de drie-eenheid meer een bijbels dogma is, en zich niet zozeer laat ervaren. Daarvan is de eenheid van Vader en Zoon direct in de Schrift te vinden. De Heilige Geest is ook wel als persoon te vinden, zij het van andere orde en dus niet zozeer in de zin van een drie-eenheid. Er wordt nogal eens over de Geest van Christus en de Geest van God gesproken. Ik ben dan geneigd om te spreken over de Geest die van de eenheid 'Vader en de Zoon' uitgaat. De Geest is niet iemand die we aanbidden, maar die ons altijd verwijst naar de andere personen.
Ik geloof dat de drie-eenheid meer een bijbels dogma is, en zich niet zozeer laat ervaren. Daarvan is de eenheid van Vader en Zoon direct in de Schrift te vinden. De Heilige Geest is ook wel als persoon te vinden, zij het van andere orde en dus niet zozeer in de zin van een drie-eenheid. Er wordt nogal eens over de Geest van Christus en de Geest van God gesproken. Ik ben dan geneigd om te spreken over de Geest die van de eenheid 'Vader en de Zoon' uitgaat. De Geest is niet iemand die we aanbidden, maar die ons altijd verwijst naar de andere personen.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Re: De Drie-eenheid in het gebed en bevindelijke leven
Ik denk dat dat wel kan, maar ik denk wel dat het anders bidden is dan als je de Persoon meer mag kennen.vlinder schreef:Bedoel je dat je tot een Verborgen Persoon niet kunt bidden?
Re: De Drie-eenheid in het gebed en bevindelijke leven
Owen wijst in zijn boek op verschillende Bijbelteksten die op "distinct communion" met de afzonderlijke personen wijzen.Gian schreef:Ik geloof dat de drie-eenheid meer een bijbels dogma is, en zich niet zozeer laat ervaren. Daarvan is de eenheid van Vader en Zoon direct in de Schrift te vinden. De Heilige Geest is ook wel als persoon te vinden, zij het van andere orde en dus niet zozeer in de zin van een drie-eenheid. Er wordt nogal eens over de Geest van Christus en de Geest van God gesproken. Ik ben dan geneigd om te spreken over de Geest die van de eenheid 'Vader en de Zoon' uitgaat. De Geest is niet iemand die we aanbidden, maar die ons altijd verwijst naar de andere personen.
In de Schrift wordt er, als het gaat om de Geest, gesproken over "de gemeenschap met de Heilige Geest" (2 Cor 13:13, Fil. 2:1). Zo ook gemeenschap met Christus (1 Cor 1:9, 10:16).
"Gemeenschap hebben met" duidt toch op een persoonlijke relatie. Blijkbaar doet de Geest meer dan ons heenwijzen naar Christus (en de Vader), maar is Hijzelf ook te kennen, en is met Hem gemeenschap te oefenen.
Re: De Drie-eenheid in het gebed en bevindelijke leven
Allicht. Ik zou niet precies het onderscheid aan kunnen geven in de ervaring.memento schreef: "Gemeenschap hebben met" duidt toch op een persoonlijke relatie. Blijkbaar doet de Geest meer dan ons heenwijzen naar Christus (en de Vader), maar is Hijzelf ook te kennen, en is met Hem gemeenschap te oefenen.
Ik weet wel dat er heel veel fout gaat op vermeende gemeenschap met de Geest, en ben er daarom wat huiverig voor om dit te onderscheiden.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.