Re: Walcherse artikelen
Geplaatst: 31 mei 2011, 22:52
Nu begin ik op mijn beurt mij af te vragen of je Van der Groe's werk over de rechtvaardigmaking door het geloof wel gelezen hebt. Bij Van der Groe is sprake van één rechtvaardigmaking en kunnen toerekening en aanneming nooit los van elkaar bestaan. Hoewel ook Van der Groe de toerekening in orde plaatst voor de aanneming, doet hij dat niet in tijd. Daarmee kent hij geen afzonderlijke dadelijke en afzonderlijke lijdelijke rechtvaardigmaking, maar is dat bij hem dat één. Wat niet wegneemt dat een gelovige later kan toenemen in kennis en zekerheid van zijn rechtvaardigmaking, maar dat is iets geheel anders dan zijn rechtvaardigmaking zelf.GJdeBruijn schreef:Niet als je de toerekening van de gerechtighheid nadrukkelijk onderscheid van de daadwerkelijke rechtvaardiging in de vierschaar der conciëntie waar het geloof wel het instrument is (aanneming) . Dáár ligt het zwaartepunt bij zowel vdGroe en Comrie cs.Zonderling schreef:De redenen die Van der Groe tegen de opvattingen van Brahé, Holtius en Comrie aanvoert tegen de rechtvaardigmaking vóór het geloof en zónder het geloof als instrument in de dadelijke rechtvaardigmaking, zijn echter nog steeds geheel geldig.
Van der Groe leerde dat het verschil juist WEL bestaat in de samenbestaanbaarheid van toerekening en aanneming. De toerekening kan volgens Van der Groe geen enkel ogenblik bestaan zónder aanneming. Hij bewijst dat ook zeer duidelijk uit bv. Ursinus en Olevianus.Leerde ook vdGroe niet dat de toerekening vooraf gaat aan de aanneming? En zei hij niet dat uiteindelijk het geschil niet bestaat over het samenkomen van toerekening en aanneming?
Bij Van der Groe is dat in de ene rechtvaardigmaking. Bij Comrie ligt daar kennelijk nog een heleboel tussen.Dát toerekening en aanneming samenkomen staat voor zowel Comrie als vdGroe onomstotelijk vast.
Comrie ontkende dat het geloof instrumenteel is in de eigenlijke of dadelijke rechtvaardigmaking.Dát het geloof een gave is evenzeer. Dat het geloof enkel instrumenteel is en geen grond voor de rechtvaardiging óók!
Ik ga daar nu verder niet op in. In het bovenstaande is er al iets van genoemd. Maar ik ben ervan overtuigd dat uit deze opvatting vele dwalingen in leer en praktijk zijn voortgekomen. Waren we maar gebleven bij de belijdenisgeschriften en de leer van de eerste Hervormers.Nu, wat is dat het werkelijke probleem, afgezien van de theologisch afwijkende formulering van Comrie cs.?
Verder zag ik in het stukje waarnaar je een link plaatste dat afstand werd genomen van de Lutherse rechtvaardigmakingsleer. Nu, wanneer er iemand is die de leer van de rechtvaardigmaking zeer zuiver geleerd heeft, zowel het sola fide als het sola gratias, dan was het Luther wel !! Alleen dat al maakt mij zeer huiverig voor deze opvattingen.