Moet alles zo duur zijn?

Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Moet alles zo duur zijn?

Bericht door Jongere »

Rambam schreef:
Gijs83 schreef:Moet je dat willen Haute Causine? Net zoals een dure auto wellicht.
Dat is aan een ieder om zelf te bepalen. Mijns inziens kun je mensen niet ver- of beoordelen op grond van hun zichtbaar uitgavenpatroon.
Het gaat niet om onze beoordeling of veroordeling.

Maar we lijken wel eens te vergeten dat een ontzettend groot deel van de uitspraken van Jezus over rijkdom/armoede gaat. En die zijn absoluut duidelijk.
Ik heb geen zin in een wiskundige discussie of ik uiteindelijk iemand kan veroordelen die voor x aantal euro's eet. Ik weet wel welke richting het Nieuwe Testament wijst, juist rond geldbesteding. En dat heel veel christenen daar heel erg ver vandaan leven.
En dat dat helemaal geen geliefde boodschap is.
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Moet alles zo duur zijn?

Bericht door Willem »

huisman schreef:
Willem schreef: Gelukkig geeft de Bijbel hierin ook een norm.
Idd Spreuken 30 :8b en 9
voed mij met het brood mijns bescheiden deels;
9 Opdat ik, zat zijnde, U dan niet verloochene, en zegge: Wie is de HEERE ? of dat ik, verarmd zijnde, dan niet stele, en den Naam mijns Gods aantaste .
Oke. Het bescheiden deel inderdaad. Laten we het maar eens concretiseren met wat voorbeelden.
1. Hoeveel boeken in de boekenkast is een bescheiden deel? 10? of 20? of meer?
2. Hoeveel jaar studeren is een bescheiden deel? Tot je 22 jaar fulltime of is verder studeren ook nog "een bescheiden deel" uit de staatsruif?
3. Is een modaal inkomen "een bescheiden deel" en zouden we de rest moeten weggeven? (even in het algemeen gesproken?)

Ik wil maar zeggen, t'is makkelijk met teksten smijten als het om een duur restaurant gaat.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17514
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Moet alles zo duur zijn?

Bericht door huisman »

Willem schreef:
huisman schreef:
Willem schreef: Gelukkig geeft de Bijbel hierin ook een norm.
Idd Spreuken 30 :8b en 9
voed mij met het brood mijns bescheiden deels;
9 Opdat ik, zat zijnde, U dan niet verloochene, en zegge: Wie is de HEERE ? of dat ik, verarmd zijnde, dan niet stele, en den Naam mijns Gods aantaste .
Oke. Het bescheiden deel inderdaad. Laten we het maar eens concretiseren met wat voorbeelden.
1. Hoeveel boeken in de boekenkast is een bescheiden deel? 10? of 20? of meer?
2. Hoeveel jaar studeren is een bescheiden deel? Tot je 22 jaar fulltime of is verder studeren ook nog "een bescheiden deel" uit de staatsruif?
3. Is een modaal inkomen "een bescheiden deel" en zouden we de rest moeten weggeven? (even in het algemeen gesproken?)

Ik wil maar zeggen, t'is makkelijk met teksten smijten als het om een duur restaurant gaat.
Het ging toch over eten ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Moet alles zo duur zijn?

Bericht door Willem »

huisman schreef:
Willem schreef:
huisman schreef:
Willem schreef: Gelukkig geeft de Bijbel hierin ook een norm.
Idd Spreuken 30 :8b en 9
voed mij met het brood mijns bescheiden deels;
9 Opdat ik, zat zijnde, U dan niet verloochene, en zegge: Wie is de HEERE ? of dat ik, verarmd zijnde, dan niet stele, en den Naam mijns Gods aantaste .
Oke. Het bescheiden deel inderdaad. Laten we het maar eens concretiseren met wat voorbeelden.
1. Hoeveel boeken in de boekenkast is een bescheiden deel? 10? of 20? of meer?
2. Hoeveel jaar studeren is een bescheiden deel? Tot je 22 jaar fulltime of is verder studeren ook nog "een bescheiden deel" uit de staatsruif?
3. Is een modaal inkomen "een bescheiden deel" en zouden we de rest moeten weggeven? (even in het algemeen gesproken?)
Ik wil maar zeggen, t'is makkelijk met teksten smijten als het om een duur restaurant gaat.
Het ging toch over eten ?
Nee, over geldbesteding. Zie ook de HC verklaring voor de 4e bede van het Onze Vader.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Moet alles zo duur zijn?

Bericht door helma »

Willem schreef:
huisman schreef:
Willem schreef: Gelukkig geeft de Bijbel hierin ook een norm.
Idd Spreuken 30 :8b en 9
voed mij met het brood mijns bescheiden deels;
9 Opdat ik, zat zijnde, U dan niet verloochene, en zegge: Wie is de HEERE ? of dat ik, verarmd zijnde, dan niet stele, en den Naam mijns Gods aantaste .
Oke. Het bescheiden deel inderdaad. Laten we het maar eens concretiseren met wat voorbeelden.
1. Hoeveel boeken in de boekenkast is een bescheiden deel? 10? of 20? of meer?
2. Hoeveel jaar studeren is een bescheiden deel? Tot je 22 jaar fulltime of is verder studeren ook nog "een bescheiden deel" uit de staatsruif?
3. Is een modaal inkomen "een bescheiden deel" en zouden we de rest moeten weggeven? (even in het algemeen gesproken?)

Ik wil maar zeggen, t'is makkelijk met teksten smijten als het om een duur restaurant gaat.
ik kende iemand (ze is vorig jaar overleden) die zendingszuster was. later gepensioneerd legde ze geld apart en als ze wat voor zichzelf 'nam'; gaf ze een evenredig deel aan het ziekenhuis waar ze ooit voor werkte. Als ze terug ging naar dat land kostte dat haar dus 2x het bedrag.
Zo ging zij met al haar bezit om.
Ik denk niet dat ze in een duur restaurant ging eten; wél bracht ze eten.
Met Kerst bracht ze alle grote gezinnen in de buurt een kerststol.
Ze woonde alleen in een gezinswoning waar de deur altijd openstond voor allerlei opvangsituaties.
Ze geloofde niet dat God haar zo'n groot huis had gegeven om er maar in haar eentje van te genieten.
Deze vrouw was een echte christin die in heel haar omgeving respect afdwong en geliefd was. En voor veel mensen tot zegen is geweest.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Moet alles zo duur zijn?

Bericht door Mara »

Ja Helma, er zijn mensen die geven meer vanuit hun armoede, dan anderen vanuit hun rijkdom !
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
gertje
Berichten: 637
Lid geworden op: 11 okt 2008, 01:18

Re: Moet alles zo duur zijn?

Bericht door gertje »

@ Helma, daar kunnen we met zn allen wat van leren..
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Moet alles zo duur zijn?

Bericht door JolandaOudshoorn »

Bezoek eens een rommelmarkt of een tweede-hands winkel. Soms leuke dingen voor een klein prijsje! Bovendien help je zo ook de afvalberg te verkleinen!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Moet alles zo duur zijn?

Bericht door albion »

JolandaOudshoorn schreef:Bezoek eens een rommelmarkt of een tweede-hands winkel. Soms leuke dingen voor een klein prijsje! Bovendien help je zo ook de afvalberg te verkleinen!

Dan moet ik wel tijd hebben, want als ik daar aan begin dan is het einde zoek. Dat kan ik uuuuuuuren doen. Heerlijk vind ik dat!
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Neeltje Jans
Berichten: 446
Lid geworden op: 19 mei 2011, 21:29

Re: Moet alles zo duur zijn?

Bericht door Neeltje Jans »

albion schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Bezoek eens een rommelmarkt of een tweede-hands winkel. Soms leuke dingen voor een klein prijsje! Bovendien help je zo ook de afvalberg te verkleinen!

Dan moet ik wel tijd hebben, want als ik daar aan begin dan is het einde zoek. Dat kan ik uuuuuuuren doen. Heerlijk vind ik dat!
Heb ik met koninginnedag bewust niet gedaan! De kinderen wilden wel, maar ik heb 5 vuilniszakken met speelgoed van de zolder gehaald (daar ooit weggelegd als hun kamer weer eens vol lag en ze niet wilden opruimen), en ze hebben zich uren vermaakt met hun 'nieuwe' speelgoed :yahoo
Neeltje Jans, moeder van 4
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10497
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Moet alles zo duur zijn?

Bericht door Zita »

Ik heb juist het idee dat alles steeds goedkoper wordt. Kleding was twintig jaar geleden relatief veel duurder. Vlees idem dito. Er zijn veel meer goedkope winkelketens gekomen, en het is maatschappelijk veel meer aanvaard om goedkopere artikelen te kopen. Hippe vriendinnen met goede banen laten vol trots zien wat ze bij Zeeman of Primark gescoord hebben. De kwaliteit was vroeger wellicht ook beter, maar als je wilt, kun je nu behoorlijk goedkoop leven.
De tweedehands-trend (vooral in boeken en kleding) doet hier nog eens een schepje bovenop.
Dat daarnaast ook extreem dure dingen verkrijgbaar zijn, is een ander verhaal. Ik heb het idee dat het tegenwoordig de kunst is om heel duur te mixen met tweedehands en heel goedkoop. Er is zelfs een heel tijdschrift aan gewijd: http://www.nietrijkwelsmaak.nl
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Moet alles zo duur zijn?

Bericht door albion »

Zita schreef:Ik heb juist het idee dat alles steeds goedkoper wordt. Kleding was twintig jaar geleden relatief veel duurder. Vlees idem dito. Er zijn veel meer goedkope winkelketens gekomen, en het is maatschappelijk veel meer aanvaard om goedkopere artikelen te kopen. Hippe vriendinnen met goede banen laten vol trots zien wat ze bij Zeeman of Primark gescoord hebben. De kwaliteit was vroeger wellicht ook beter, maar als je wilt, kun je nu behoorlijk goedkoop leven.
De tweedehands-trend (vooral in boeken en kleding) doet hier nog eens een schepje bovenop.
Dat daarnaast ook extreem dure dingen verkrijgbaar zijn, is een ander verhaal. Ik heb het idee dat het tegenwoordig de kunst is om heel duur te mixen met tweedehands en heel goedkoop. Er is zelfs een heel tijdschrift aan gewijd: http://www.nietrijkwelsmaak.nl

Leuke site, Zita. Heb ik toegevoegd aan de favorieten. :)
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Moet alles zo duur zijn?

Bericht door Mara »

JolandaOudshoorn schreef:Bezoek eens een rommelmarkt of een tweede-hands winkel. Soms leuke dingen voor een klein prijsje! Bovendien help je zo ook de afvalberg te verkleinen!
Wij gaan wel eens naar de winkels van Het Goed, die her en der zitten, maar nu hebben wij de kringloopwinkel van de Voedselbank Rotterdam ontdekt. Keileweg 7, vlakbij Marconiplein. Wij gingen daar speelgoed, puzzels en knuffelberen brengen, ze waren er blij mee, en namen wat legpuzzels mee terug. 2 kwartjes per stuk, ongeacht het aantal stukjes en merk !!
Meubels of spullen kopen wij niet in de kringloop, maar wel puzzels, die maken we en brengen die merendeels weer terug en ik heb een keer een paar beeldige merkschoentjes gekocht, voor slechts 20 euro :super Maar we brengen er meer dan we ophalen :blush
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Moet alles zo duur zijn?

Bericht door Willem »

helma schreef:ik kende iemand (ze is vorig jaar overleden) die zendingszuster was. later gepensioneerd legde ze geld apart en als ze wat voor zichzelf 'nam'; gaf ze een evenredig deel aan het ziekenhuis waar ze ooit voor werkte. Als ze terug ging naar dat land kostte dat haar dus 2x het bedrag.
Zo ging zij met al haar bezit om.
Ik denk niet dat ze in een duur restaurant ging eten; wél bracht ze eten.
Met Kerst bracht ze alle grote gezinnen in de buurt een kerststol.
Ze woonde alleen in een gezinswoning waar de deur altijd openstond voor allerlei opvangsituaties.
Ze geloofde niet dat God haar zo'n groot huis had gegeven om er maar in haar eentje van te genieten.
Deze vrouw was een echte christin die in heel haar omgeving respect afdwong en geliefd was. En voor veel mensen tot zegen is geweest.
Met het enkel vermelden van "ik denk niet dat ze in een duur restaurant ging eten" wordt hier m.i. een oordeel uitgesproken over iets. Tegelijkertijd worden veel dure andere uitspattingen in de RF wereld die een gewoonte zijn niet genoemd. De Bijbel heeft het dan over de "splinter en de balk". Ik heb een 3-tal voorbeelden genoemd. Het blijft gewoon erg stil. Derhalve vind ik dat het achtingswaardige leven van deze vrouw in dit voorbeeld wordt gebruikt t.b.v. het eigen gelijk - om de mening over dure restaurants kracht bij te zetten - en tevens een poging om een discussie over wat nu eigenlijk het "bescheiden deel" is te voorkomen.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Moet alles zo duur zijn?

Bericht door henriët »

Misschien is het gewoon verstandig om te accepteren dat in de wereld rijke mensen bestaan.
En als je veel geld bezit, waarom zou je dan ook niet in duurdere winkels/ restaurants/ ed kopen.
Als God je een zaak geeft die goed loopt zeg maar, je arbeid zegenen wilt, moet je dan armoedig doen omdat je niet rijk hoort te zijn?
Denk eens aan Salomo.

Rijke mensen kunnen veel betekenen voor de kerk(en) en in het koninkrijk van God.
ik denk dat dat nog al eens onderschat wordt.
Maar er zijn ook zat christenen die echt rijk zijn, maar naast hun eigen leven ( wat mensen met minder geld betitelen als 'over de balk smijten') ontzettend veel voor anderen betekenen. Voor de kerk, voor mensen binnen de kerk die het net niet rond kunnen krijgen ed.

(Daarnaast..
er is er maar Een die werkelijk rijk was en zelfs Zijn leven gaf...
nb om armen rijk te maken...)
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Plaats reactie