Wie is Christus

Jongere

Re: Wie is Christus

Bericht door Jongere »

Luther zei: 'Gott, von Gott verlassen - wer kann das fassen?' Hij durfde dat zo te zeggen en volledig de spanning te laten staan. Het schijnt dat de gereformeerde theologie daar altijd veel voorzichtiger mee is geweest. Inderdaad vanwege de redenen die refo noemt. Zondag in de preek hoorde ik rond het vierde kruiswoord meer de gedachte dat de godheid van Christus Zich "terugtrok". Ook dat is gebrekkige taal natuurlijk. We spreken uiteindelijk ook niet over iets wat wiskundig te berekenen is.

Over de engel, onlangs hoorde ik een leespreek van Kohlbrugge over deze gebeurtenis. Hij gaat heel ver. Ook hier valt eigenlijk weer op (net als bij Luther) dat er op een bepaalde manier onbevangen wordt gesproken, waardoor de spanning en het geheim blijven staan.
Kohlbrugge schreef:Maar hoewel Hij niet losliet, het werd teveel voor de Mens, op Wien al onze zwakheid drukte, en het ware met Hem, met ons gedaan geweest, — maar in dat schrikkelijke ogenblik daalt een engel neder, die heft de Heere op van de aarde, welke Zijn bloed indronk, en Hij wordt het aan Zichzelf gewaar: een worm en geen mens, in het stof des doods; en evenwel de Zoon. De naakte gehoorzaamheid was aangebracht, en nu is de troost weer aanwezig. Het gebed was verhoord, de beker was van Hem genomen, en gesterkt ging de Heere Zijn ontzettend lijden tegemoet.
Willem

Bericht door Willem »

Desiree schreef:
memento schreef:Er wordt in onze kringen veel gepraat over de zaken van het geloof. De één praat over HSV of SV, de ander maakt zich druk om broeken en legging, en derde over dominee die en die, een vierde over het verbond, etc. We doen er allemaal aan mee. Maar waar zo weinig over gepraat wordt - en ik sluit mezelf erbij in - is Christus.

Misschien is dit niet echt een onderwerp om over te discussiëren of om op te reageren. Maar wel een zaak van levensbelang. Ik wil iedereen - mezelf ingesloten - daarom de vraag stellen: Wie is Christus voor jou? Mag je Hem bevindelijk kennen? Hem de jouwe noemen? Weten dat Hij voor jou gestorven is, daar wij anders de eeuwige dood hadden moeten sterven?
Met vrome woorden, veel kennis, een rechtzinnig leven, etc worden wij niet zalig. Slechts als wij in Hem zijn, die kwam om te zoeken en zalig te maken wat verloren was. In Hem is alles te vinden. Om niet.
Nou, dat is niet zo'n moeilijke vraag of toch wel?

De Heere Jezus, God de Vader, De Heilge Geest, die hebben mij lief. En ik heb hen lief.
Telkens word ik verdrietig als ik zie, wie God de Vader wil zijn voor mij.. Hij leidt mijn leven, op de achtergrond is Hij er.... ik houd van Hem maar ik ben zo slecht in relatie onderhouden. Mijn Vader in de Hemel krijgt zo weinig liefde van mij. Moelijk is dat.
De Heere Jezus in mijn Vriend, zo heeft Hij zich aan mij geopenbaard. Ik vind de lijdenstijd mooi maar ook moeilijk... Dat de Heere dat voor mij heeft willen doen, onbegrijpelijk.. Je wordt er stil van.. Die verlatenheid.. dat gemor van de mensen... en dan te merken dat ik die mensen ben... Ik heb hem gekruisigd en dat doe ik telkens nog..En dan toch weer een lied, dat Hij mijn Vriend wil zijn.. ongelooflijk. De Heilige Geest ben ik heel erg dankbaar.. Dat de Heilige Geest het werkt. Het leven.
De ervaring en bevinding. Zonder de Heilige Geest zou ik de Vader en de Zoon niet kennen. De Heilge Geest hebben we zo nodig. Elke dag opnieuw. In elke preek.. het vertrouwen dat Hij ervoor zorgt dat het goede wordt gezegd.
Hartelijke groet,
Dit maar even naar boven gehaald. Want het is m.i. wel een heel erg moeilijke vraag. Hieronder een citaat van Luther, uit de Galatenbrief Hoofdstuk 3 vs 23:
Luther schreef:....De christen heeft een lichaam in welks leden, zoals Paulus zegt 'wet en zonde met elkaar strijden' (Romeinen 7:23). Onder zonde versta ik echter niet alleen de begeerte, maar de gehele zonde, zoals juist Paulus gewoon is over de zonde te spreken. Tot op dit ogenblik kleeft de zonde aan het vlees van de christen, ook als dat gedoopt is, maar de zonde vecht ook en neemt het vlees gevangen. Ook al kan ze zijn instemming niet verwerven en geen boze daad bewerken, dan wekt ze toch een machtige drang daartoe op. Al valt de christen niet in grove zonden zoals moord, echtbreuk, diefstal, enz., hij is toch niet vrij van ongeduld, wrevel, haat, lastering tegen God, zonden waarvan de mens met zijn verstand in het geheel geen besef heeft. Deze zonden dwingen hem echter tegen zijn wil de wet te haten, dwingen hem van voor het aangezicht van God weg te vluchten, hij moet God haten en moet lasteren. Want zoals in het jeugdige lichaam een sterke begeerte leeft, zoals een man er vurig naar verlangt roem te oogsten en grote daden te verrichten, zoals de grijsaard vaak gierig is, zo leeft ook in de heilige mens een sterk ongeduld, wrevel, haat en lastering van God. Daarvan zijn genoeg voorbeelden in de Psalmen, bij Job, Jeremia en in de gehele Schrift. Daarom, als Paulus deze geestelijke strijd beschrijft, gebruikt hij zeer krachtige en duidelijke woorden, zoals vechten, zich verzetten, gevangen nemen.

In de christen is het dus altijd alle twee: tijd der wet en tijd der genade en dat met het oog op zijn innerlijk leven. Tijd der wet is het, als de wet mij in zijn greep krijgt, mij kwelt, bedroefd maakt en tot besef van mijn zonde brengt, ja de zonde vermeerdert. Dat is de wet in haar toepassing en de christen voelt die zolang hij leeft. (...) Er zijn vele tijden, waarin ik met God twist en mij ongeduldig tegen Hem verzet. Ik heb een afkeer van Gods toorn en gericht, Hij daarentegen van mijn ongeduld, mijn wrevel, enz. Dat zijn de tijden van de wet, waarin naar het vlees de christen altijd verkeert. Zoals het ook in Galaten 5:17 staat: 'Het vlees begeert tegen de Geest en de Geest tegen het vlees en deze staan tegen elkander', enz.
En dan bemerk ik ook vaak enkel een dodelijke haat en vijandschap tegen God en tegen Christus.
dennis

Bericht door dennis »

Voor een natuurlijk mens betekent Christus ten diepste niets, ook al kunnen we heel mooi over Hem spreken.

Voor Gods kinderen wordt Hij ten diepste Alles.

Maar of je dat altijd zo ervaart is iets anders. In mijn leven is het helaas, helaas, soms zo dat Hij toch weer ver weg is. En dat door eigen schuld: zonde, wereldgelijkvormigheid.

Echter: Hij komt altijd op Zijn eigen werk terug. "Hij zal ze zelf bevestigen en schragen."

In dit verband vind ik het gedeelte van het Hooglied zo waar en aangrijpend. Daar waar de bruid in de binnenkamer is, en de Bruidegom afwijst. Als Hij dan wijkt gaat ze Hem missen en zoeken. En als ze dan tegen de dochters van Jeruzalem van Hem spreekt, van haar Liefste die ze kwijt is, dan beschrijft ze Hem zo, dat ondanks haar afdwalen haar liefde blijkt.
refo

Bericht door refo »

Christus wordt geopenbaard in het Woord. Dus kwijt is Hij nooit.
caprice

Bericht door caprice »

refo schreef:Christus wordt geopenbaard in het Woord. Dus kwijt is Hij nooit.
Dat eerste klopt. Maar Hij moet door Woord en Geest gestalte krijgen in het hart. Dat houdt in dat er plaats gemaakt moet worden voor Hem, in de weg van afbraak van het eigen ik. Dat we ontdekt mochten worden aan onze eigengerechtigheid en een opkomen uit een verbroken werkverbond.
Je kunt van Hem toch niet zeggen dat Hij je bezit is, als je van Hem leest in het Woord? Als Hij enkel in Zijn Woord wordt geopenbaard, en niet toegepast in het hart door Gods Geest, heb je wel een Jezus, maar dan van vijf letters. Het is van levensbelang om in Hem geborgen te zijn. Dat houdt in dat we ook Zijn eigendom moeten zijn. Duur gekocht, door de prijs van dat onwaardeerbare hartebloed.
Als ge maar door de Bijbel struint, en alles wat je tegenkomt in de beloften wat betrekking heeft op Hem, en je eigent je dat toe, dan ben je net zo dwaas als de reiziger die vele landerijen doortrekt en deze tot zijn eigendom verklaard. Een kind kan nog begrijpen dat al die landerijen daarmee nog niet tot zijn bezit behoren, maar dat er voordat er sprake kan zijn van bezit eerst een koop plaats moet vinden.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

caprice schreef:
Dat eerste klopt. Maar Hij moet door Woord en Geest gestalte krijgen in het hart. Dat houdt in dat er plaats gemaakt moet worden voor Hem, in de weg van afbraak van het eigen ik. Dat we ontdekt mochten worden aan onze eigengerechtigheid en een opkomen uit een verbroken werkverbond.
Je kunt van Hem toch niet zeggen dat Hij je bezit is, als je van Hem leest in het Woord? Als Hij enkel in Zijn Woord wordt geopenbaard, en niet toegepast in het hart door Gods Geest, heb je wel een Jezus, maar dan van vijf letters. Het is van levensbelang om in Hem geborgen te zijn. Dat houdt in dat we ook Zijn eigendom moeten zijn. Duur gekocht, door de prijs van dat onwaardeerbare hartebloed.
Als ge maar door de Bijbel struint, en alles wat je tegenkomt in de beloften wat betrekking heeft op Hem, en je eigent je dat toe, dan ben je net zo dwaas als de reiziger die vele landerijen doortrekt en deze tot zijn eigendom verklaard. Een kind kan nog begrijpen dat al die landerijen daarmee nog niet tot zijn bezit behoren, maar dat er voordat er sprake kan zijn van bezit eerst een koop plaats moet vinden.
Caprice, ik kan het niet eens zijn met jouw schrijven. Die afbraak wordt pas onderkent in eigen bevinding na eerst tot Christus gegaan te zijn met al je zonden en tekorten, ook tekorten in ontdekking. Die openbaring van Christus plaats je mijns inziens in een verkeerd verband. Natuurlijk vindt er afbraak plaats, maar als je de beloftes verbind in te toepassing met het bevinden van die afbraak in eigen ziel, dan zul je zonder eerst tot Christus gegaan te zijn nooit zien als zodanig. Je koppelt zo de Christus der Schriften los van de middelijke weg waarin Hij wordt toegepast: Door de nodiging van het evangelie.
Dit schrijft een oudvader:
Aan grote zondaren dat de belofte wordt voorgesteld; u komt de belofte toe. Tot wie sprak de apostel? Het was tot de kruisigers van de Heere CHRISTUS, en tot hen, die de Heere der heerlijkheid gedood hadden, tot welke hij zo even tevoren gezegd had, vers 23: “Deze, door de bepaalden raad en voor¬kennis Gods overgegeven zijnde, hebt gij genomen en door de handen der onrechtvaardigen aan het kruis gehecht en gedood.” De belofte wordt voorgesteld als een grond des geloofs, aan vijanden, rebellen, slechten, spotters en zotten; ziet Spr. 1:22, 23: “Gij slechten, hoe lang zult gil de slechtheid beminnen? De spotters voor zich de spotternij begeren, en de zotten weten¬schap haten? Keert u tot Mijn bestraffing.” Wat is daar de beweegreden toe? Een heerlijke belofte, die hun voorgesteld wordt: “Ziet; Ik zal Mijn Geest vlieden overvloedig uit¬storten; Ik zal Mijn woorden u bekend maken.”
d. Zij wordt voorgesteld en gegeven, niet alleen aan veroot¬moedigde en boetvaardige zondaren, welke hun nood zien en die overtuigd zijn van hun zonden en schulden, maar zelfs ook aan de onvernederden en onboetvaardigen. Het is waar, niemand zal zijn toevlucht tot de belofte nemen, of tot CHRISTUS in de belofte, tenzij hij overtuigd zij van zijn nood. Nochtans, - hoe¬wel de belofte voorgesteld wordt, om “een blijde boodschap te zijn voor de zachtmoedigen, en om te verbinden de gebrokenen van hart,” Jes. 61:1; en omdat degenen, die verootmoedigd zijn, nochtans doorgaans dezulken zijn, die klagen en zeggen zullen: helaas, ik ben niet recht vernederd of overtuigd, - moet ik u zeggen, dat de belofte voorgesteld en gegeven wordt, niet alleen aan vernederden en aan door de wet verootmoedig¬den, maar zelfs ook aan de meest onvernederden, onboetvaar-digen en verharde zondaar, die dit Evangelie hoort. Zelfs aan degene, die niets van zijn nood ziet of kent, maar die steeds dekt, dat hij het zonder Christus wel genoeg stellen kan; zie dit Openb. 3:17, 18: “Want gij zegt, ik ben rijk en verrijkt ge¬worden,” enz. En gij weet niet, dat gij zijt ellendig en jammerlijk en arm en blind en naakt.” Daar zien Mij, dat juist hun gemis aan overtuiging en aan kennis van hun jammerlijke staat door CHRISTUS voorgesteld wordt, als de eigenlijke reden van de aan¬bieding van het Evangelie. Wat ook volgt: “Ik raad u, dat gij van Mij koopt, goud, beproefd, komende uit het vuur,” enz. Zie ook tot dit einde Jes. 55:1, 2, waar wij zien, dat dezulken die naar de ijdelheid dorsten, geroepen worden, om te zien op de vrije belofte des levens in CHRISTUS; “O, al gij dorstigen; komt tot de wateren!” enz. Welke dorstigen hier bedoeld worden, toont ons de beschuldiging in vers 2 vermeld: “Waarom weegt gijlie¬den geld uit?” enz. Daarom wordt ook de belofte van het Evangelie voorgesteld aan dezulken, wier harten verhard zijn tegen God en alles goeds; Jes. 46:12, 13: “Hoort naar Mij, gij stijven van harten; gij, die verre van de gerechtigheid zijt. Ik breng Mijn gerechtigheid nabij, zij zal niet verre wezen, en Mijn heil zal niet vertoeven; maar Ik zal heil geven, in Sion, aan Israël Mijn heerlijkheid.”
Dus zien wij, dat de belofte voorgesteld is aan zondaren in de zichtbare kerk, op een algemene en onbe¬paalde wijze, in de uitwendige bedeling, van het Woord. Dat Woord noemt geen zondaar in het bijzonder, maar spreekt tot allen, zonder onderscheid van geslacht, staat of gelegenheid, en dat onder zulke namen en karakters, welke op allen even toe¬passelijk zijn, in hun natuurlijke, verloren, dorstige en verdoe¬melijke toestand. Zo is het ook gesteld met al de beloften van het nieuw verbond, zowel in het Oude als in het Nieuw Testament; Gen. 3:15 en 22:18; Gal. 3:8; Jer. 36:25, 26 en 31:31, 32, 33, 34, vergeleken met Hebr. 8:9, 10, 11, 12. Uit al deze plaatsen zien wij, dat de belofte voorgesteld wordt aan alle geslachten, die haar horen zullen, en aan alle mensen op een algemene en onbepaalde wijze. Zij vooronderstelt hen allen, dat zij in een vervloekte, veroordeelde, dode en verloren staat zijn. Dit nu doet het Evangelie “een blijde boodschap zijn, al de volke,” Luk. 2:10.
Laatst gewijzigd door GJdeBruijn op 27 aug 2011, 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Ander

Bericht door Ander »

caprice schreef:
Van harte mee eens. In de weg van afbraak, het ontdekt worden aan eigen gerechtigheid en het opkomen uit een verbroken werkverbond kan er wel een uitzien zijn naar een Verlosser (is er enig middel, waardoor wij deze straf zouden kunnen ontgaan en wederom tot genade komen?) maar dan is Hij zo vaak nog 'de meest verborgen Persoon'. Alleen door het Woord, toegepast door Zijn Geest, krijgen we kennis aan die Persoon.
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

Ander schreef:Van harte mee eens. In de weg van afbraak, het ontdekt worden aan eigen gerechtigheid en het opkomen uit een verbroken werkverbond kan er wel een uitzien zijn naar een Verlosser (is er enig middel, waardoor wij deze straf zouden kunnen ontgaan en wederom tot genade komen?) maar dan is Hij zo vaak nog 'de meest verborgen Persoon'. Alleen door het Woord, toegepast door Zijn Geest, krijgen we kennis aan die Persoon.
Is de weg tot Christus bepalend voor de ware Christuskennis?
Jongere

Bericht door Jongere »

Niet eens met Caprice.
De Bijbel is dan ook niet vergelijkbaar met een landschap waar je wel doorheen loopt, maar niets mee te maken heeft. In het Woord wordt Christus aangeboden. Dat is cruciaal.
Ander

Bericht door Ander »

Jongere schreef:Niet eens met Caprice.
De Bijbel is dan ook niet vergelijkbaar met een landschap waar je wel doorheen loopt, maar niets mee te maken heeft. In het Woord wordt Christus aangeboden. Dat is cruciaal.
Het aanbod wil niet zeggen dat we het ook aan kunnen nemen. Het aanbod geeft geen kennis aan Christus, maar het werk van de Heilige Geest in een zondaarshart. En daarom begrijp ik wat Caprice zegt.
Jongere

Bericht door Jongere »

Ander schreef:
Jongere schreef:Niet eens met Caprice.
Het aanbod wil niet zeggen dat we het ook aan kunnen nemen. Het aanbod geeft geen kennis aan Christus, maar het werk van de Heilige Geest in een zondaarshart. En daarom begrijp ik wat Caprice zegt.
Het is inderdaad de Heilige Geest Die geeft dat het aangebodene ook daadwerkelijk wordt aangenomen. Maar zoals Caprice het nu eigenlijk stelt, komt er geen middel meer aan te pas.
GJdeBruijn schreef:Je koppelt zo de Christus der Schriften los van de middelijke weg waarin Hij wordt toegepast: Door de nodiging van het evangelie.
Ander

Bericht door Ander »

Jongere schreef:Het is inderdaad de Heilige Geest Die geeft dat het aangebodene ook daadwerkelijk wordt aangenomen. Maar zoals Caprice het nu eigenlijk stelt, komt er geen middel meer aan te pas.
Volgens mij wil caprice, in reactie op de uitspraak van refo Woord en Geest niet loskoppelen:
caprice schreef:Als Hij enkel in Zijn Woord wordt geopenbaard, en niet toegepast in het hart door Gods Geest, heb je wel een Jezus, maar dan van vijf letters.
Jongere

Bericht door Jongere »

Ander schreef:
Jongere schreef:Het is inderdaad de Heilige Geest Die geeft dat het aangebodene ook daadwerkelijk wordt aangenomen. Maar zoals Caprice het nu eigenlijk stelt, komt er geen middel meer aan te pas.
Volgens mij wil caprice, in reactie op de uitspraak van refo Woord en Geest niet loskoppelen:
caprice schreef:Als Hij enkel in Zijn Woord wordt geopenbaard, en niet toegepast in het hart door Gods Geest, heb je wel een Jezus, maar dan van vijf letters.
Waar ik op reageer is met name het voorbeeld dat Caprice gebruikt.

Ik ben het ermee eens dat de in zekere zin het Woord "niet genoeg" is, het werk van de Heilige Geest is nodig. Hetzelfde Woord kan een verschillende uitwerking hebben.

Maar het Woord is méér dan een toevallig middel. Het is méér dan een etalage waar we naar mogen kijken, maar niets aan hebben als we niet kopen. Het Woord biedt namelijk aan en nodigt uit: voor niets, zonder prijs, zonder geld.
Dat de Heilige Geest nodig is om dat aanbod aan te nemen onderschrijf ik van harte, maar zoals Caprice het nu stelt wordt het werk van de Heilige Geest het geld, waarmee alsnog 'betaald' moet worden.
Het Woord is iets anders als het landschap dat zegt: ik ben mooi, maar je hebt de Heilige Geest nodig om me te hebben. Ik bedoel dat niet om flauw te doen over een voorbeeld, want juist deze plaats van het Woord en het aanbod is cruciaal. Juist voor de zondaar in wie de Heilige Geest gaat werken. We doen nu wel eens teveel alsof het eigenlijk allemaal niets uitmaakt. Er had dan net zo goed geen Woord kunnen zijn, of er wordt genodigd maakt niet uit - als de Geest werkt gebeurt het toch wel.

Daar ben ik het niet mee eens en daarom haalde ik het citaat van GJdeBruijn aan.
Willem

Bericht door Willem »

Eens met Jongere.
Ander

Bericht door Ander »

Jongere schreef:
Ander schreef:
Waar ik op reageer is met name het voorbeeld dat Caprice gebruikt.

Ik ben het ermee eens dat de in zekere zin het Woord "niet genoeg" is, het werk van de Heilige Geest is nodig. Hetzelfde Woord kan een verschillende uitwerking hebben.

Maar het Woord is méér dan een toevallig middel. Het is méér dan een etalage waar we naar mogen kijken, maar niets aan hebben als we niet kopen. Het Woord biedt namelijk aan en nodigt uit: voor niets, zonder prijs, zonder geld.
Dat de Heilige Geest nodig is om dat aanbod aan te nemen onderschrijf ik van harte, maar zoals Caprice het nu stelt wordt het werk van de Heilige Geest het geld, waarmee alsnog 'betaald' moet worden.
Het Woord is iets anders als het landschap dat zegt: ik ben mooi, maar je hebt de Heilige Geest nodig om me te hebben. Ik bedoel dat niet om flauw te doen over een voorbeeld, want juist deze plaats van het Woord en het aanbod is cruciaal. Juist voor de zondaar in wie de Heilige Geest gaat werken. We doen nu wel eens teveel alsof het eigenlijk allemaal niets uitmaakt. Er had dan net zo goed geen Woord kunnen zijn, of er wordt genodigd maakt niet uit - als de Geest werkt gebeurt het toch wel.

Daar ben ik het niet mee eens en daarom haalde ik het citaat van GJdeBruijn aan.
Ik vind het wel een interessante gedachte. Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden. Dus voor de natuurlijke mens gaat dat beeld wel op. Die kan de Schrift lezen en beloften niet als tot 'zijn eigendom' verklaren, zoals caprice het uitdrukte. Daar is het werk van de Geest, geloof en bekering, voor nodig, als voorwaarde om tot God in Christus te komen.
Plaats reactie