Grrr, op het moment lijkt het me beter hier niet uitvoerig over te discussiëren (hoewel ik weet dat ik het zelf gedeeltelijk aangezwengeld heb), want ik ben meer benieuwd naar je antwoord op mijn bovenstaande, en nu ook onderstaande, vraag:huisman schreef:Lees de belijdenisgeschriften over de doop en je kunt niet anders concluderen dan wat ik zeg. Voorwaarden en eis zijn bekering(wedergeboorte) en geloof, zonder die geen zaligheid en een verloren gaan als die ingeënte maar onvruchtbare ranken van de Ware Wijnstok (Joh 15)Fjodor schreef:Tja huisman, hier bewijs je met je laatste zinnen het ongelijk van je eerste zinnen. Er is dus toch onenigheid. Want echt niet iedereen interpreteert het zoals jij het hier doet.huisman schreef:Onze belijdenisgeschriften zeggen niet meer dan ze zeggen. Een uitgewerkte verbondsleer zul je er niet in vinden, verdeeldheid over b.v. het genadeverbond is dus niet terug te voeren op de belijdenisgeschriften. (Trouwens in alle belijdenisgeschriften en in het doopformulier zie je dat kinderen van gelovige ouders als kinderen van het genadeverbond worden gezien. zie b.v. de acta die Refo citeert ) Dus het genadeverbond toch breder dan alleen de uitverkorenen ?Fjodor schreef:Maar ik ben het met jou (huisman) eigenlijk niet eens. De oorzaak van die tendens is volgens mij (gedeeltelijk) dat er zo'n grote verdeeldheid is over de interpretatie van die geschriften. Het heten dan wel geschriften van enigheid, maar dat zijn ze niet. Er zijn allerlei punten in de belijdenisgeschriften waar helemaal geen eenheid over bestaat. Doordat de kerken die onenigheid maar laten bestaan ondermijnen ze het hele principe van belijdenisgeschriften. Is de mis een vervloekte afgodendienst? Moet de staat de valse leer uitroeien? En hoe dan? Zijn kinderen in het genadeverbond? Zijn jonggestorven kinderen van gelovigen behouden of niet? Allemaal dingen waar helemaal geen enigheid over bestaat.
Maar ben je het niet met me eens dat er duidelijker onderscheid gemaakt moet worden tussen dat wat elke christen noodzakelijk moet belijden en dat wat wel de leer van de kerk is, maar niet persé noodzakelijk tot zaligheid?
Ik was trouwens benieuwd naar de herkomst van die zinsnede omdat er gesproken wordt over het breken van de voorwaarden van het verbond. Jij en alle christelijk gereformeerden hebben het altijd over het breken van de eis van het verbond. Dat is toch iets anders...
@refo: dank voor de hulp.
Ben je het niet met me eens dat er duidelijker onderscheid gemaakt moet worden tussen dat wat elke christen noodzakelijk moet belijden en dat wat wel de leer van de kerk is, maar niet persé noodzakelijk tot zaligheid?