Dopen niet op zondag ?

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23902
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door refo »

Ik geloof niet dat het reformatorisch is om te zeggen dat de Heere een kroon op een bepaalde opvoeding zet bij de doop.

Volgens mij leert de HC dat wel een beetje anders.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door henriët »

Mara schreef:
Tiberius schreef: Betekende zaak.
Maar je hebt gelijk: het is een zaak van de gemeente en van het kind; het wordt wat bizar als doopdiensten verzet gaan worden omdat opa en oma er anders niet bij kunnen zijn.

Wat het autorijden betreft nog wel het volgende. Ik ben niet tegen autorijden op zondag, maar wil er om praktische redenen voor mezelf wel een limiet aan stellen.
Als je het zo stelt Tiberius, dan heb je geen respect voor andersdenkenden, in dit geval bezwaarden. Mensen die niet op zondag rijden, voelen idd de vijandschap van medekerkgenoten.
Er zijn meer zaken waarvan ik denk: moet dat nou ? Maar zal het uit mijn hoofd laten iemand om een principe-kwestie te kleineren.
Ik denk niet dat Tiberius stelling impliceert dat hij geen respect heeft voor andersdenkenden. En ook niet kleineren.

@tib:wat zie jij als praktiche reden bijvoorbeeld?
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door Erasmiaan »

refo schreef:Ik geloof niet dat het reformatorisch is om te zeggen dat de Heere een kroon op een bepaalde opvoeding zet bij de doop.
Waarom niet? De Heere heeft de opvoeding gezegend, in die zin dat de kinderen in het spoor willen lopen van Gods Woord (en de vaderen). Ik ken ouders en grootouders wier gedachten 'vermenigvuldigden' toen het eerste kleinkind ten doop werd gehouden. En zonder daarbij de betekende zaak uit het oog te verliezen, juist niet!
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door Mara »

Ik opende deze topic om te kijken in hoeverre dit nog speelt. Familieleden zijn er weer voor geplaatst, de .k.r. verleent wel medewerking, maar schoorvoetend.
Ik denk dat dit in de jaren 70/80 makkelijker ging. Men begrijpt het niet, waarom zou je niet rijden ?
Ik weet niet of het bord aan de ingang van Urk nog hangt ? En of toeristen er zich nog aan houden ? In de tijd dat wij vakantie vierden op Urk, reed er vrijwel geen auto. Ook toen mijn man en ik in Staphorst gingen kerken, auto parkeren aan de buitenkant van het dorp, en lopen.
Fijn, zo op te mogen gaan ! Ik heb er goede herinneringen aan. Nu stapt ieder zowat op de stoep van de kerk al in de auto. :fi
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door MarthaMartha »

Erasmiaan schreef:
MarthaMartha schreef:
Mister schreef:Ik vraag me ook altijd af waarom een doopdienst voor veel doopouders een gelegenheid is tot het uitnodigen van familie, vrienden, kennissen en collega's. Als we dat niet doen, vervalt het hele idee van dopen-door-de-weeks. Gewoon in de zondagse eredienst, met de eigen gemeente erbij.
Ik snap je wel, omdat het in de gemeente gebeurt, maar anderzijds is het verbond toch ook iets van "de geslachten door"....
"Ik zal Mijn verbond oprichten tussen Mij, u en uw nageslacht, al hun generaties door, tot een eeuwig verbond, om u te zijn tot een God en uw nageslacht na u".
Juist dat lijkt me als vader/moeder, maar zeker ook opa/oma zo bijzonder, dat te zien voltrekken "al die generaties door".
Dus ja, ik zou ze ook beslist uitnodigen.... (evenals m'n broers, fijn als ze weer eens in de kerk komen - als ze het doen dan)
Precies, ik ben het nu eens goed met je eens (behalve die aanhaling uit de HSV, waar zaad veranderd is in nageslacht, maar goed). Het is een grote vreugde voor ouders en grootouders als ze mogen zien dat God doorgaat met zijn werk in de lijn der geslachten. De Heere Zelf zet dan als het ware een kroon op de opvoeding van de grootouders.
dat is ook wel eens leuk toch ;)
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door eilander »

FlyingEagle schreef: Als ik in de HC de zondag over het 4e gebod lees, kan ik er geen legitimatie voor vinden om het dopen door de week te houden.
Dit vind ik wel een bijzondere conclusie, eerlijk gezegd. Wordt er uit de HC afgeleid dat we de Sacramenten alléén op zondag mogen bedienen??

In onze gemeente hebben we maar zelden een predikant op zondag. Vandaar - en ook wel om de reden die de topicstarter aangeeft - altijd dopen tijdens een doordeweekse dienst. Ik vind zelf, zeker als de familie van ver moet komen, en als ze toch graag willen komen: voorkeur voor niet op zondag. De zondag gebruiken om een aantal uren in de auto te zitten, vind ik zelf op gespannen voet staan met die dag te besteden in Gods dienst.

Ik begrijp wel dat daar verschillend over gedacht wordt. Maar de gedachte dat de doopsbediening zelfs op zondag zou MOETEN, heb ik echt nog nooit gehoord. Maar dat zegt niet alles, natuurlijk.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2478
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door Bonny »

Mara schreef: Mensen die niet op zondag rijden, voelen idd de vijandschap van medekerkgenoten.
Er zijn meer zaken waarvan ik denk: moet dat nou ? Maar zal het uit mijn hoofd laten iemand om een principe-kwestie te kleineren.
Waarom is dit een principekwestie? Als je niet wilt autorijden op de rustdag, maar wel 11 (!) kilometer kunt gaan lopen....waar wordt je vermoeider van?
The Groom's still waiting at the altar
Schemerlichtje
Berichten: 960
Lid geworden op: 05 jul 2010, 08:07

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door Schemerlichtje »

Oke, ik denk dat het nu wel helder is dat er ook mensen zijn die niet rijden op zondag. Zullen we het nu hebben over andere zaken die hiermee te maken hebben ipv een discussie te gaan voeren of het nu wel of niet goed is? ::please
~ Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag ~ (Loesje)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door eilander »

Bonny schreef:
Mara schreef: Mensen die niet op zondag rijden, voelen idd de vijandschap van medekerkgenoten.
Er zijn meer zaken waarvan ik denk: moet dat nou ? Maar zal het uit mijn hoofd laten iemand om een principe-kwestie te kleineren.
Waarom is dit een principekwestie? Als je niet wilt autorijden op de rustdag, maar wel 11 (!) kilometer kunt gaan lopen....waar wordt je vermoeider van?
Natuurlijk, een terecht punt. Maar dat is nu eenmaal zo met principekwesties: je mag iemand best daarop bevragen, maar uiteindelijk moet iemand dat voor God en zijn eigen geweten beslissen. Laten we alstublieft respect hebben voor diegenen die een andere beslissing nemen dan jezelf.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door Mara »

Bonny schreef:
Mara schreef: Mensen die niet op zondag rijden, voelen idd de vijandschap van medekerkgenoten.
Er zijn meer zaken waarvan ik denk: moet dat nou ? Maar zal het uit mijn hoofd laten iemand om een principe-kwestie te kleineren.
Waarom is dit een principekwestie? Als je niet wilt autorijden op de rustdag, maar wel 11 (!) kilometer kunt gaan lopen....waar wordt je vermoeider van?
Het gaat toch niet over vermoeid :quoi
Je gooit nu 2 aparte zaken door elkaar, ik noemde een echtpaar waar de (schoon)moeder van in het zknhs lag, zij wilde niet dat haar kinderen zouden komen, dus met de auto op zondag, zij gingen uit respect voor hun moeder lopen !!
De andere kwestie is: echtpaar wil kind laten dopen, ouders rijden uit principe niet op zondag, geen logeermogelijkheid, dus door de weeks.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2478
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door Bonny »

eilander schreef:
Bonny schreef:
Mara schreef: Mensen die niet op zondag rijden, voelen idd de vijandschap van medekerkgenoten.
Er zijn meer zaken waarvan ik denk: moet dat nou ? Maar zal het uit mijn hoofd laten iemand om een principe-kwestie te kleineren.
Waarom is dit een principekwestie? Als je niet wilt autorijden op de rustdag, maar wel 11 (!) kilometer kunt gaan lopen....waar wordt je vermoeider van?
Natuurlijk, een terecht punt. Maar dat is nu eenmaal zo met principekwesties: je mag iemand best daarop bevragen, maar uiteindelijk moet iemand dat voor God en zijn eigen geweten beslissen. Laten we alstublieft respect hebben voor diegenen die een andere beslissing nemen dan jezelf.
Respect, okee. Maar op een gegeven moment kom je soms ook uit bij, hoe zal ik het zeggen, 'hypervroomheid' uit. Ik bedoel, je kunt misschien ook roomser dan de paus worden.
The Groom's still waiting at the altar
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door Mara »

Bonny schreef:
eilander schreef:
Bonny schreef:
Mara schreef: Mensen die niet op zondag rijden, voelen idd de vijandschap van medekerkgenoten.
Er zijn meer zaken waarvan ik denk: moet dat nou ? Maar zal het uit mijn hoofd laten iemand om een principe-kwestie te kleineren.
Waarom is dit een principekwestie? Als je niet wilt autorijden op de rustdag, maar wel 11 (!) kilometer kunt gaan lopen....waar wordt je vermoeider van?
Natuurlijk, een terecht punt. Maar dat is nu eenmaal zo met principekwesties: je mag iemand best daarop bevragen, maar uiteindelijk moet iemand dat voor God en zijn eigen geweten beslissen. Laten we alstublieft respect hebben voor diegenen die een andere beslissing nemen dan jezelf.
Respect, okee. Maar op een gegeven moment kom je soms ook uit bij, hoe zal ik het zeggen, 'hypervroomheid' uit. Ik bedoel, je kunt misschien ook roomser dan de paus worden.
Dat is dan jouw mening.
Zwarte kousen, lang haar en lange rok ook hypervroomheid ?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door Bert Mulder »

henriët schreef:
Mara schreef:
Tiberius schreef: Betekende zaak.
Maar je hebt gelijk: het is een zaak van de gemeente en van het kind; het wordt wat bizar als doopdiensten verzet gaan worden omdat opa en oma er anders niet bij kunnen zijn.

Wat het autorijden betreft nog wel het volgende. Ik ben niet tegen autorijden op zondag, maar wil er om praktische redenen voor mezelf wel een limiet aan stellen.
Als je het zo stelt Tiberius, dan heb je geen respect voor andersdenkenden, in dit geval bezwaarden. Mensen die niet op zondag rijden, voelen idd de vijandschap van medekerkgenoten.
Er zijn meer zaken waarvan ik denk: moet dat nou ? Maar zal het uit mijn hoofd laten iemand om een principe-kwestie te kleineren.
Ik denk niet dat Tiberius stelling impliceert dat hij geen respect heeft voor andersdenkenden. En ook niet kleineren.

@tib:wat zie jij als praktiche reden bijvoorbeeld?
Als praktische reden TEGEN een doordeweekse doopdienst, zie ik dat het, in de eerste plaats een sacrament voor de eigen gemeente is. En daar moet de kerkenraad in de eerste plaats rekening mee houden, zodat de eigen gemeente zo veel mogelijk gelegenheid heeft om het sacrament bij te wonen. De familie die niet daar lid is, komt op 2e plaats, na de gemeente.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
claus
Berichten: 721
Lid geworden op: 24 sep 2007, 19:42

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door claus »

Wat zegt de Heidelberger Catechismus hierover? Die is heel duidelijk m.i. En dat wij op de sabbatdag de sacramenten gebruiken, enz. Dat is overduidelijk, nietwaar? En...al van oude tijden, want de Heidelberger heeft oude papieren. Het hangt er niet maar een beetje bij, evenmin als het Heilig Avondmaal. Beiden zijn sacramenten, door God ingesteld.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2478
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door Bonny »

Mara schreef:Dat is dan jouw mening.
Zwarte kousen, lang haar en lange rok ook hypervroomheid ?
Voor deze zaken zijn er aanwijzingen in de Bijbel (sobere, degelijke kleding). In de Schrift lees ik geen verbod op het besturen van een auto op de zondag.
The Groom's still waiting at the altar
Plaats reactie