Christen moet leven als pelgrim

Mara

Re: Christen moet leven als pelgrim

Bericht door Mara »

helma schreef:Ja jolanda, dat herken ik ook. Maar dan toch je pinnen niet vast inslaan.
Niet teveel opgaan in het hier en nu.
Is dat wel altijd zichtbaar in mijn leven?
Zien anderen aan mijn leven dat ik hier een Pelgrimsleven heb?
Het is misschien "makkelijker" als je geen comfortabel leven hebt ? Als je moet zwoegen voor je bestaan, ernstig ziek bent, eenzaam, verslaafd.
Dan weet je je afhankelijk van Hem ! Als je voldoende geld hebt, een warm huis, gezondheid, waar hebben wij de Heere dan voor nodig ? We hebben het hier goed immers. Later, dan ga ik. Zo denken velen. Maar later komt niet. Hoe ouwer, hoe kouwer !
Zoals een dominee eens zei: ik kijk uit naar de Wederkomst van Christus. Maar nu nog niet, mn dochter gaat trouwen, mijn zoon en schoondochter hopen volgende maand een kindje te krijgen, een andere zoon doet binnenkort schoolexamen....
Het is zo menselijk ! Ik vind het nogal overschatting van jezelf als je zegt dat je wacht op de Heere. Tenminste, zo ervaar ik dat.
Wachten wij allemaal ECHT ?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
helma

Bericht door helma »

Gister een rijke preek over deze stof gehad (Fil 3: 20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus)

Zeer aan te raden na te luisteren http://www.kerkomroep.nl/#prov.php%3Fpr ... 3Doverberg
Overberg CGK
Ds Vlietstra

En Mara; het is geen overschatting als iemand zegt op de Heere te wachten en uit te zien naar Zijn komst.
Je hebt gelijk als je zegt dat het bij een natuurlijk mens niet leeft. Maar als het goed ligt en je hebt de Heere Jezus hartelijk lief dan kán het niet anders of je leeft vanuit die verwachting. Daar kan al het 'schoon' van de wereld; hoe waardevol ook, niet tegenop.
huisman

Bericht door huisman »

helma schreef:Gister een rijke preek over deze stof gehad (Fil 3: 20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus)

Zeer aan te raden na te luisteren http://www.kerkomroep.nl/#prov.php%3Fpr ... 3Doverberg
Overberg CGK
Ds Vlietstra

En Mara; het is geen overschatting als iemand zegt op de Heere te wachten en uit te zien naar Zijn komst.
Je hebt gelijk als je zegt dat het bij een natuurlijk mens niet leeft. Maar als het goed ligt en je hebt de Heere Jezus hartelijk lief dan kán het niet anders of je leeft vanuit die verwachting. Daar kan al het 'schoon' van de wereld; hoe waardevol ook, niet tegenop.
Het was mij een wonder ,dat vragen waar je in de week over nadenkt zondags op de kansel beantwoord worden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
vlinder

Bericht door vlinder »

@ Huisman, dat geloof ik ja!

Ik denk dat je bij tijden zo'n verlangen kent. Bijvoorbeeld aan het Heilig Avondmaal. Dan kan je zo'n moment hebben dat je denkt: wat vreselijk dat ik terug moet naar mijn bank en nog verder leven in het zondige bestaan. Maar ook bij de voorbereiding: vorige keer zoveel goede voornemens, maar wat ben ik weer ver van mijn plaats (geweest). Dat zijn momenten waarop ik Paulus zo goed begrijp. En als ik dan de week weer in ga en bijvoorbeeld een toets moet leren, besef ik het weleens: alles tijdelijk. Bijbelstudie is veel belangrijker dan een toets of iets dergelijks. Maar ik wordt zo vaak vastgezogen aan het aardse. Stel dat ik m'n man nooit meer zou zien.....In de hemel zal je dat gemis niet ervaren, maar omdat je mens bent kan je dat zo aanvliegen...stel dat ik nooit meer wat tegen hem zou kunnen zeggen.
Daarnaast denk ik dat deze maatschappij er ook toe bijdraagt dat je stevig vastzit aan de aarde. Waarom? Omdat we steeds minder leven bij Jak. 4: Het Deo Volente. We maken plannen voor soms wel 2 jaar vooruit. Trouwen, einde opleiding, volgende baan, vakantie van volgend jaar, "beginnen aan kinderen (eerst 2 jaar samen zijn)" (om het even populair uit te drukken, maar wat onder "ons" ook steeds meer leeft. Als je meer leeft bij het Zo de Heere wil en wij leven, leef je m.i. meer bij hoe de Heere het van je vraagt. Dan maakt het niet meer uit dat je eerst 2 jaar samen geld moet verdienen e.d.. Dan leef je in afhankelijkheid: Heere wat U doet is goed.

Ik kreeg bij de topicstarter het idee dat hij graag concrete voorbeelden bedoelde van: Hoe leef je als pelgrim.
Zelf denk ik dan aan:
* Geld: wie veel ontvangt, kan veel geven. Laat alles in verhouding zijn. Niet meer geld overhebben voor een vakantie dan voor de dienst van de Heere. Gisteravond zondag 21: inzetten ter nutte en ter zaligheid voor de naaste/gemeente. Je hebt het geld zelf ook ontvangen. Waarom niet delen met anderen? Uiteraard mag je sparen, maar moet je echt zoveel op je rekening hebben dat je bijna een huis contant kunt betalen terwijl er weet ik het hoeveel mensen omkomen van de honger? Of die het (ook in Nederland) harder kunnen gebruiken dan ik/jij?
* Omgaan met problemen/frustraties. Als je besef hebt van de eindigheid van dit leven en het heerlijke leven dat wacht, waarom je dan nog zo boos en gefrustreerd maken bij onrecht? Bij tegenslag? Als je ziet dat alles tijdelijk is kun je m.i. veel meer overstijgend zien en denken.
* Omgaan met wensen en bezittingen: hoe reageer je als er iets van je kapot wordt gemaakt? Als iemand tegen je auto gereden heeft? Als je kind je dure ketting stuk trekt? Drinken in je toetsenbord laat lopen? Als je iets graag wilt dat uitverkocht is? Alles is vergankelijk.....en je kunt het niet meenemen in je graf.
* Tevredenheid/bescheidenheid/zachtmoedigheid/geduld. Als dit meer beoefend zou worden, ben je m.i. meer in staat je te richten op God. Misschien moet ik het omdraaien. Als je leeft tot eer van God (en o hoe schiet ik daar elke dag weer in tekort), besef je dat je moet lijken op Hem. Dan wordt je verdraagzamer, tevredener, bescheidener, zachtmoediger, geduldiger. Kun je makkelijker alles in perspectief zien.

Verder vraag ik me nog af: De Heere-Jezus zegt: Als je oog/hand/voet je ergert (tot zonde verleidt) trek het uit, hak hem af. Durven wij nog zo rigoureus te zijn? Als je weet dat je computer de meeste tijd in beslag neemt, ook de tijd die je eigenlijk aan Bijbelstudie moeten besteden of iets dergelijk, durven wij dan de computer weg te doen? Ik zou zeggen dat dat toch veel minder ingrijpend is dan je oog uittrekken of je hand eraf te hakken.... Of zitten we toch wel erg vast aan onze aardse snelle processor...? Aan dat prachtige beeldscherm? Beetje jammer om hem weg te doen. Maar dat geldt voor alles. Durven wij nog maatregelen te nemen om dingen uit ons leven weg te bannen die ons leven voor de Heere in de weg staan? Of accepteren we het en blijft het bij wat goede voornemens over tijdbesteding?

Onze wandel in de hemel.....een vreemdeling hier op aarde.....want wij verwachten die dag met groot verlangen.....
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
ZWP

Bericht door ZWP »

helma schreef:Gister een rijke preek over deze stof gehad (Fil 3: 20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus)

Overberg CGK
Ds Vlietstra
Misschien wat offtopic, maar hoe zit dat eigenlijk precies met CGK Overberg? Het is toch geen officiele CGK-gemeente? En Overberg ligt vlakbij Veenendaal, waar je zowel een behoudende als een meer linkse CGK hebt. Hoe verhoudt Overberg zich met die gemeenten?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

ZWP schreef:

Overberg CGK
Ds Vlietstra
Misschien wat offtopic, maar hoe zit dat eigenlijk precies met CGK Overberg? Het is toch geen officiele CGK-gemeente? En Overberg ligt vlakbij Veenendaal, waar je zowel een behoudende als een meer linkse CGK hebt. Hoe verhoudt Overberg zich met die gemeenten?
Inderdaad off-topic. Indien iemand hier antwoord op kan en wil geven, kan hij ZWP PB-en, dan blijven we hier verder on-topic
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

vlinder schreef:
* Omgaan met wensen en bezittingen: hoe reageer je als er iets van je kapot wordt gemaakt? Als iemand tegen je auto gereden heeft? Als je kind je dure ketting stuk trekt? Drinken in je toetsenbord laat lopen? Als je iets graag wilt dat uitverkocht is? Alles is vergankelijk.....en je kunt het niet meenemen in je graf.
* Tevredenheid/bescheidenheid/zachtmoedigheid/geduld. Als dit meer beoefend zou worden, ben je m.i. meer in staat je te richten op God. Misschien moet ik het omdraaien. Als je leeft tot eer van God (en o hoe schiet ik daar elke dag weer in tekort), besef je dat je moet lijken op Hem. Dan wordt je verdraagzamer, tevredener, bescheidener, zachtmoediger, geduldiger. Kun je makkelijker alles in perspectief zien.
Ik denk het met name bij deze punten in onze gezindte gauw mis gaat, helaas.
Mara

Bericht door Mara »

Overberg CGK
Ds Vlietstra

Ik hoop te gaan luisteren Helma !
Als ik elke week onder het gehoor van ds Vlietstra zou kunnen zitten, was het misschien wat minder verwarrend voor mij. :fi
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Mara schreef:

Overberg CGK
Ds Vlietstra

Als ik elke week onder het gehoor van ds Vlietstra zou kunnen zitten, was het misschien wat minder verwarrend voor mij. :fi
Ds. Vlietstra is toch HHK?
memento

Bericht door memento »

Erasmiaan schreef:Ds. Vlietstra is toch HHK?
Je hebt meerdere dominees die Vlietstra heten...
Marieke

Bericht door Marieke »

Erasmiaan schreef:
Mara schreef:

Overberg CGK
Ds Vlietstra

Ds. Vlietstra is toch HHK?
Ja, die staat in Katwijk. Is de CGK-dominee niet zijn vader?? Of zit ik er helemaal naast?
vlinder

Bericht door vlinder »

Ds. Vlietstra is de vader van ds. A. Vlietstra uit Katwijka aan Zee, en broer van ds. M. Vlietstra, emeritus predikant van de Christelijke Gereformeerde Kerk te Zeist.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Mara

Bericht door Mara »

vlinder schreef:Ds. Vlietstra is de vader van ds. A. Vlietstra uit Katwijka aan Zee, en broer van ds. M. Vlietstra, emeritus predikant van de Christelijke Gereformeerde Kerk te Zeist.
Ja, maar over wie heeft Helma het nu :quoi
helma

Bericht door helma »

cgk ds M Vlietstra
Mara

Bericht door Mara »

Nee precies, dan heb ik het goed begrepen :super
Dan heb je gisteren meer onderwijs gehad dan ik !
Plaats reactie