Origineel gepost door George
Zo, mijn vraag heeft nogal wat stof doen opwaaien zeg! Ik heb niet alles gelezen, en zou op heel veel dingen willen reageren, maar de tijd staat dat niet toe, en bovendien wil ik het wat systematischer aanpakken. Dus eerst wil werken aan mijn begripsvorming en wat vragen stellen.
Ik begrijp dus dat artikel 16 als volgt wordt uitgelegd:
God heeft een deel van de mensen liefgehad, en die uitverkoren om te behouden, en de rest van de mensen gehaat, en die uitverkoren om verloren te laten gaan.
Bijna goed, 2 kleine opmerkingen:
1) Het is slechts 1 keuze geweest
2) Graag uitverkiezen gebruiken ipv uitverkoren, als het gaat om mensen die verloren gaan (volgens mij betekend uitverkiezen niet helemaal hetzelfde als uitverkoren)
Ik heb even wat vragen aan ptl:
You're welcome
1. Welke soort kerken geloven in de dubbele uitverkiezing zoals ik hem hierboven beschrijf?
De dogma van deze leer kennen alle protestante kerken (vanaf Gerefomeerde Kerk synodaal t/m Oud Ger Gem), echter alleen de 'zware' kerken leren deze leer ook nog echt (denk hierbij aan het 'zware' deel van Hervormd Gereformeerde Bond, Hervormd Gekrookt riet, gergem, gergem in ned, oud gergem, gereformeerd vrijgemaakt, chr. gereformeerd. (bij laatste kerkgenootschappen alleen bij de 'zware' predikanten).
2. Welke soort kerken interpreteren artikel 16 anders, en hoe?
Alles wat vrijzinnig is, onderschrijft deze leer zoiezo niet (maar die ontkennen ook het bestaan van hemel, hel, etc)
Je hebt een grote groep neo-Calvinisten (gereformeerde kerk, hervormd confessioneel), die optie 2 leren (dus alleen dat God degenen die zalig worden verkiest, maar dat Hij niet heeft besloten over het verderf van hen die verloren gaan)
De derde groep is semi-Pelagiaan (of Armineaan), denk hierbij aan meeste evangelische/pinkstergemeenten, deel hervormd, die leren namelijk dat God wel een verkiezing heeft gemaakt wie er zalig worden, en wie niet, maar die zeggen: God keek vanuit de eeuwigheid even in de toekomst, en keek naar wie zich bekeerden, en wie niet. En allen die zich bekeerden, schreef Hij in het boek des levens, en derest niet
3. Weet God van ieder mens voordat zij geboren zijn al of Hij ze uitverkiest tot redding of tot verderf?
De uitverkiezing is al af, dus God weet inderdaad al voordat je geboren word, of je behouden word, of niet.
4. Als God mensen uitverkiest tot redding of tot verderf, waar blijft dan de vrije wil van de mens?
De mens is zo diep gevallen dat hij van nature niet naar God zoekt (er is niemand die God zoekt, zelfs niet 1, Rom 3:11). Dus als een mens zich bekeerd, is dat niet omdat hij dat besloten heeft, maar omdat God hem naar zich toe trekt. Maar lees de preek van Spurgeon hierboven maar...
5. Is het mogelijk voor een mens die gehaat wordt door God, om toch tot bekering te komen, toch geliefd te worden door God, en behouden te worden? Of is zo'n persoon bij voorbaat gedoemd verloren te gaan?
Dat is onmogelijk, echter iedereen die zich maar zal bekeren, is uitverkoren.
6. Is het zo dat alleen die mensen die God heeft uitverkoren tot behoud tot het besluit (kunnen) komen om behouden te worden?
ja
7. Zijn er ook mensen die God heeft uitverkoren tot behoud, maar die niet tot bekering komen en daardoor toch verloren gaan?
Een ieder die God heeft uitverkozen, zal Hij ook bekeren. God is almachtig, dus dat is voor Hem niet echt moeilijk
Leg dit eens uit? Je zegt eerst dat het een dwaling is dat God de uitverkorenen liefheeft en de rest iets minder, vervolgens zeg je dat God van eeuwigheid enkelen heeft liefgehad en die uitverkozen, en de rest gehaat en in het verderf laat. Wat is het verschil met datgene wat je eerst een dwaling noemt dan?
Dat heeft te maken dat God geen liefde kan tonen tot zondaren zolang hun zonden niet vergeven zijn. God kon de uitverkorenen daarom ook alleen maar liefhebben, omdat Hij Jezus voor hun zonden liet betalen. Het knelpunt zit m echter in het feit dat God, naar menselijke logica, eerst heeft verkozen, en daarna pas Jezus gezonden heeft. Een mogelijk antwoord (maar dat is eigenlijk een circelredenering), is dat de uitverkiezing tegelijk gegaan zou zijn met de zending van Christus, met andere woorden: God had de mensen lief, omdat Christus voor ze gestorven was, en God zond Christus, omdat Hij besloten had dat er sommigen zalig zouden worden. Maargoed, de echte reden waarom God mensen heeft uitverkozen ten leve is iets waar wij met ons beperkte verstand niet bij kunnen
Ik moet zeggen dat ik het helemaal met je eens ben. Maar als jij zegt dat God mensen verkoren heeft om verloren te gaan, dan vergeet je mijns inziens dat ieder mens verloren gaat. Iedereen gaat verloren en sommigen zijn uitverkoren. Maar ik ben bang dat we nu wel in een discussie Nederlands belanden en dat wil ik voorkomen. Dus ik laat het op zich staan. Maar ik zal de laatste zijn die zegt dat God niet besloten heeft dat mensen verloren gaan.
Dat de mensen al verloren lagen had ik eerder al genoemd...
Ik weet niet precies hoe ik moet quoten, maar wat cornelia zegt bedoelde ik ook te zeggen met het niet bezig houden met verborgen dingen. Laten we helder blijven. HEt gaat er niet om of we uitverkoren zijn, maar of we ons bekeren.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens, daar de Schrift ons leert dat wij wel degelijk kunnen weten of wij uitverkozen zijn, of niet. (nogmaal 2 Pet 1:10). En vergeet niet dat in die tekst (heel bewust), de roeping
voor de verkiezing staat, dus met andere woorden: een ieder die geroepen is, is uitverkoren, en heeft in die roeping ook meteen het bewijs van die uitverkiezing ten leven. En aan een iedereen die nog onbekeerd is: zorg eerst dat je een roeping krijgt, dus, wacht niet langer, maar bekeer je