Preek: 'voedsel' voor de rest van de week?

Fjodor

Re: Preek: 'voedsel' voor de rest van de week?

Bericht door Fjodor »

JALP schreef:
Fjodor schreef:Bij sommige preken, van bepaalde predikanten, is het echt voedsel voor de rest van de week.
.
Dat vind ik nogal opmerkelijk... Als het goed is is een predikant geroepen om Gods Woord te brengen. Dan maakt het dus niet uit of het ds. A. of ds. B is.

Het lijkt nu net of je zegt: De preken van sommige ds. zijn voor mij tot voedsel, maar van andere echt nooit. Waar ligt dat dan aan? Aan de ds. of aan onze eigen kieskeurigheid en vooringenomenheid?
Luisteren we dan naar het Woord van God of het woord van de ds.
Ja, daar is veel van de mens bij. Soms hoor ik preken waarvan ik denk, ja dit is waarheid, maar het lijkt wel kracht en diepgang te missen. Eigenlijk zou dat meer aan moeten spreken.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
theoloog
Contacteer:

Bericht door theoloog »

Afgezien van het feit dat het in preken gaat om Gods eer, wil ik van jullie graag weten wanneer een preek voedsel is voor de rest van de week.

Ik geloof best dat het aan de hoorder kan liggen, echter het kan ook aan de spreker liggen. Er zijn menselijk gesproken drie dingen die je in een preek doet:
1. je probeert mensen verstandelijk te overtuigen van hun ongelijk. Je toont bijvoorbeeld zonde aan of het verkeerde zicht op een waarheid uit Gods Woord
2. je probeert het gevoel daarbij en daarna ook aan te spreken door het plaatje te schetsen van Gods liefde en Zijn heiligheid en wat Gods wil is voor je leven.
3. je vraagt vervolgens een wilsbeslissing van mensen. Daarbij moet je zo concreet mogelijk zijn. God wil dat je dit doet of dat laat! Wat is jouw antwoord. Er zal immers niets veranderen als mensen alleen verstandelijk en emotineel geraakt zijn. Dan zal de preek verdwijnen als sneeuw voor de zon.

Als je de preken van de Heere Jezus, de profeten in het OT en de apostelen in het NT leest zie je altijd deze facetten terug. Het wonderlijke is altijd weer dat Gods Geest hier doorheen werkt en mensen daadwerkelijk tot een keuze brengt.

Mijn vraag is herken je dit en mis je soms wel eens één van die drie punten? Welke preken gaven je inderdaad voedsel voor de rest van de week en waaraan lag dat dan precies. Misschien kun je de positieve voorbeelden eens benoemen. Ik heb ook nog wel enkele andere vragen, maar laten we deze eerst maar bespreken.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

theoloog schreef: 3. je vraagt vervolgens een wilsbeslissing van mensen. Daarbij moet je zo concreet mogelijk zijn. God wil dat je dit doet of dat laat! Wat is jouw antwoord. Er zal immers niets veranderen als mensen alleen verstandelijk en emotineel geraakt zijn. Dan zal de preek verdwijnen als sneeuw voor de zon.
Dit laatste is bij mij echt niet het geval! Het is niet waar dat er niets zal veranderen als mensen alleen verstandelijk en emotioneel geraakt zijn. Als het Woord van God, van God die in Christus mijn verzondigde leven met Zich was verzoenende, echt gepreekt wordt, dan is de verstandelijke en emotionele beleving daarvan voedsel voor de ziel. Dát is hetgeen dat mensen voor het eerst bekeert en in het vervolg. Dat gaat niet om een kale wilsbeslissing. Dan wordt het geloof in het hart gelegd. Dat gaat veel dieper dan dit doen of dat laten. Dan ontstaat er een fontein in het hart.
Ik heb dan ook niets met het idee dat je vooral veel moet leren van preken. Over het algemeen weet ik de dingen die een dominee zegt toch al. Maar dat evangelie, dat is altijd nieuw, altijd vers en levend.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
theoloog
Contacteer:

Bericht door theoloog »

Fjodor schreef:
theoloog schreef: 3. je vraagt vervolgens een wilsbeslissing van mensen. Daarbij moet je zo concreet mogelijk zijn. God wil dat je dit doet of dat laat! Wat is jouw antwoord. Er zal immers niets veranderen als mensen alleen verstandelijk en emotineel geraakt zijn. Dan zal de preek verdwijnen als sneeuw voor de zon.
Dit laatste is bij mij echt niet het geval! Het is niet waar dat er niets zal veranderen als mensen alleen verstandelijk en emotioneel geraakt zijn. Als het Woord van God, van God die in Christus mijn verzondigde leven met Zich was verzoenende, echt gepreekt wordt, dan is de verstandelijke en emotionele beleving daarvan voedsel voor de ziel. Dát is hetgeen dat mensen voor het eerst bekeert en in het vervolg. Dat gaat niet om een kale wilsbeslissing. Dan wordt het geloof in het hart gelegd. Dat gaat veel dieper dan dit doen of dat laten. Dan ontstaat er een fontein in het hart.
Ik heb dan ook niets met het idee dat je vooral veel moet leren van preken. Over het algemeen weet ik de dingen die een dominee zegt toch al. Maar dat evangelie, dat is altijd nieuw, altijd vers en levend.
Wat bedoel je precies met een kale wilsbeslissing?
Fjodor

Bericht door Fjodor »

theoloog schreef:
Fjodor schreef:
:), dat is wat suggestief, alsof jij het over een kale beslissing zonder inhoud hebt. Maar ik bedoel ermee te zeggen dat het geloof in het hart gelegd wordt door het evangelie dat verkondigd wat Christus voor mij heeft gedaan, niet wat ik dan moet doen. En het wordt er vooral ook door versterkt. Daar vind ik rust, bij Zijn werk. En dat heeft effect in het leven.
jvdg

Bericht door jvdg »

Ik moet eerlijk bekennen dat mijn geestelijke spijsvertering vaak te snel werkt.
Heel vaak haalt die vertering niet het einde van de week, sterker nog, het is zondagsavonds vaak al verteerd.

Maar, dat mag ik niet ontkennen, als de Heere nog een napredriking mag zenden kan het doordeweeks ook nog tot Zegen zijn (of ten vloek).
henriët

Bericht door henriët »

hmprff schreef:Al lezend in het topic over zingen, kwam ik het probleem tegen van de eredienst en dat wij er vaak naar toe gaan om zelf wat te halen ipv God wat te brengen (dankoffers). Dat deed mij denken aan bepaalde opmerkingen van dominees en opvattingen van veel (kerkenraads)leden, die ik eerlijk gezegd nogal apart vindt. Zij zeggen namelijk dat je 'om zalig te worden naar de kerk moet gaan, want in de preek wil God tot je spreken'. Dit is de kern van wat zij zeggen, vaak vullen ze het nog wat aan met woorden als 'in de preek wil God je geestelijk voedsel geven voor de rest van de week' of iets dergelijks. Ik weet de preciese uitdrukkingen niet, het komt er iig op neer dat er gedaan wordt alsof God alleen maar in de preek tot je spreekt.

Eerlijk gezegd leer ik vaak in mijn stille tijd 's ochtends, meer van God, dan in de preek. Bovenstaande uitdrukkingen komen op mij bovendien wat claimerig over, alsof er alleen in de kerk door God gesproken zou worden. En natuurlijk, God wil door de preek werken, maar ook door persoonlijke Bijbelstudie. Het doet me wat Rooms aan...

Herkennen jullie dit? of juist niet?
Nee, dit herken ik niet.
Vanuit de preek mag ik keer op keer voedsel halen.
Maar dat wil niet zeggen dat ik er door de week geen voedsel bij nodig heb, denk aan stille tijd.
De preek opzich staat niet op zichzelf, maar mag je de hele week mee leven.
Nav de preek kan je persoonlijke bijbelstudie doen om de tekst nog meer uit te diepen oid.

Refo merkte terecht op dat we de onderlinge samenkomsten dienen te bezoeken.
Daarnaast, het is een soort van thuiskomen als je op zondag in de kerk zit.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
helma

Bericht door helma »

misschien is het nuttig om vast te ztellen wat je onder voedsel verstaat.
Mensen uit 1 gemeente kunnen dat verschillend ervaren; dan heeft de een blijkbaar ander voedsel nodig dan de ander?

Of heeft de 1 zijn smaak bedorven door allerlei lekkernijen te eten tussendoor; dat heb ik in het gezin ook wel.
Als je de hele middag gesnoept hebt smaakt de maaltijd ook niet zo.
Zit er dan minder voedsel in die maaltijd? Nee; je bent al verzadigd met andere dingen.
Zo kan het volgens mij ook zijn w.b. de prediking.
Ik bedoel nu niet dat ik Hmprff daarvan verdenk; maar om eerst algemeen te krijgen wát een voedzame preek inhoudt en hoe het komt dat de een wel voedsel krijgt terwijl de ander zijn neus ophaalt voor dezelfde preek?

En als ik veel gele vla eet heb ik een volgende keer moeite om mijn boerenkool op te eten.
Gele vla glijdt lekkerder naar binnen; heeft een frisse smaak; maar voor boerenkool moet ik zelf beter kauwen
Uiteindelijk is boerenkool beter voor me; ook al vind ik gele vla lekkerder.
Mara

Bericht door Mara »

jvdg schreef:Ik moet eerlijk bekennen dat mijn geestelijke spijsvertering vaak te snel werkt.
Heel vaak haalt die vertering niet het einde van de week, sterker nog, het is zondagsavonds vaak al verteerd.

Maar, dat mag ik niet ontkennen, als de Heere nog een napredriking mag zenden kan het doordeweeks ook nog tot Zegen zijn (of ten vloek).
Klink heel bekend :fi
Soms is het eten zo zeldzaam heerlijk, soms zo lauw.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Marnix

Bericht door Marnix »

Maar het wel goed en noodzakelijk om te eten, ook als het wat minder lekker is.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
theoloog
Contacteer:

Bericht door theoloog »

Fjodor schreef:
theoloog schreef:
Fjodor schreef:
:), dat is wat suggestief, alsof jij het over een kale beslissing zonder inhoud hebt. Maar ik bedoel ermee te zeggen dat het geloof in het hart gelegd wordt door het evangelie dat verkondigd wat Christus voor mij heeft gedaan, niet wat ik dan moet doen. En het wordt er vooral ook door versterkt. Daar vind ik rust, bij Zijn werk. En dat heeft effect in het leven.
Waarom zegt de Heere Jezus dan zelf: "Zalig zijn zij, die niet alleen Mijn woorden horen, maar ze ook doen."? Voor dat doen gaat toch echt een wilsbeslissing vooraf.
theoloog
Contacteer:

Bericht door theoloog »

Ik krijg nog niet echt duidelijk waaraan een preek moet voldoen volgens jullie. Ik heb hierboven een poging gewaagd. Dat het beluisteren van een preek subjectief is, merk ik natuurlijk ook vaak zat. Maar ik ben wel benieuwd wat er in een preek moet zitten zodat die "voedzaam" is. Misschien kun je een positief voorbeeld noemen. Graag samenvatten overigens.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

theoloog schreef: Waarom zegt de Heere Jezus dan zelf: "Zalig zijn zij, die niet alleen Mijn woorden horen, maar ze ook doen."? Voor dat doen gaat toch echt een wilsbeslissing vooraf.
Ach ja, dat ontken ik ook helemaal niet.
Maar de kern van het evangelie is toch niet mijn werk maar Zijn werk. En het evangelie is dat wat de blijdschap in het hart legt. En dat is dus ook waarvan ik het het meest genieten kan op zondag. Van Zijn werk voor verloren zondaren. Dit is dan ook antwoord op je laatste vraag.
Joannah

Bericht door Joannah »

Ik vind het allemaal iets te mak, geloof ik.
Een volle kerk, waarvan de accu aan het einde van de dag alweer leeg is (zoals Jvdg zegt) is minder tot Zijn eer dan een zondaar die zich bekeert en iemand die in het dagelijks leven een beproeving weerstaat.Daarin ligt ons voedsel.Wij moeten blij zijn wanneer we groeien in Hem en onszelf steeds minder waard achten.Niet om ons aan de wet te houden, maar uit liefde voor Hem die ons gered heeft.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Marnix

Bericht door Marnix »

theoloog schreef:Ik krijg nog niet echt duidelijk waaraan een preek moet voldoen volgens jullie. Ik heb hierboven een poging gewaagd. Dat het beluisteren van een preek subjectief is, merk ik natuurlijk ook vaak zat. Maar ik ben wel benieuwd wat er in een preek moet zitten zodat die "voedzaam" is. Misschien kun je een positief voorbeeld noemen. Graag samenvatten overigens.
Uitleg over wat God er zegt, wat God ermee tegen ons zegt.... en dan misschien ook hoe we het praktisch toe kunnen passen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie