GKV-rapport keurt vrouw als diaken goed
Re: GKV-rapport keurt vrouw als diaken goed
28 En God heeft er sommigen in de Gemeente gesteld, ten eerste apostelen, ten tweede profeten, ten derde leraars, daarna krachten, daarna gaven der gezondmakingen, behulpsels, regeringen, menigerlei talen.
Ik mis in deze opsomming de kerkenraden.
Ik mis in deze opsomming de kerkenraden.
Wat een meelevende reactiehenriët schreef:ga in gebed en naar de kerkenraad, dat is wellicht zinvoller dan veel op rf negatief berichten over (jouw gemeente) cgk, en zoek anders een in jouw ogen 'rechtse cgk'Mara schreef:Ik ken "mijn" kerk heel goed !
Maar ik heb met de plaatselijke gemeente te maken. Wellicht weet jij ook dat er grote verschillen zijn. Bij ons schuift het behoorlijk op naar links.

Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Fijn dat jij genuanceerder reageertFjodor schreef:We moeten mijns inziens uitkijken met dit soort dingen te zeggen (over het zoeken van een andere gemeente). In feite maak je dan een kerkscheuring, alleen in het klein.henriët schreef:ga in gebed en naar de kerkenraad, dat is wellicht zinvoller dan veel op rf negatief berichten over (jouw gemeente) cgk, en zoek anders een in jouw ogen 'rechtse cgk'Mara schreef:Ik ken "mijn" kerk heel goed !
Maar ik heb met de plaatselijke gemeente te maken. Wellicht weet jij ook dat er grote verschillen zijn. Bij ons schuift het behoorlijk op naar links.
We moeten niet te snel vertrekken.
Ik vraag me trouwens af welke rol de nieuw-testamentische profetes dan in de kerk in moet nemen. Ten tijde van de reformatie waren er profetenscholen, dat waren scholen waar mannen geleerd werd te prediken. Maar in het NT waren er ook vrouwelijke profeten. Mogen die dan ook het woord verkondigen in de gemeente?

Net alsof je zomaar over kunt stappen met een heel gezin. In mijn ogen is dat een heel ingrijpende stap, die persoonlijk genomen moet worden, maar ook met verantwoording naar en voor je gezin.
Ik heb het van dichtbij meegemaakt, de mensen die het gedaan hebben, hadden naderhand veel spijt ! Er kwam nl een andere predikant en de koers werd gewijzigd.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Over één ding kunnen we kort zijn: Diakenen zijn géén lid van de kerkenraad. Nu niet, en sinds de reformatie nooit geweest ook.
Dat het in de praktijk anders gezien wordt, is een ander verhaal. Daarom denk ik dat er nog wel wat water door de Maas stroomt voordat er in de GKv overal vrouwelijke diakenen rondlopen. Zelf ben ik er nog niet uit, wat ik er van vind. Het is te gemakkelijk om zomaar ongenuanceerd dingen te gaan roepen, en dat doe ik dan ook maar niet.
Dat het in de praktijk anders gezien wordt, is een ander verhaal. Daarom denk ik dat er nog wel wat water door de Maas stroomt voordat er in de GKv overal vrouwelijke diakenen rondlopen. Zelf ben ik er nog niet uit, wat ik er van vind. Het is te gemakkelijk om zomaar ongenuanceerd dingen te gaan roepen, en dat doe ik dan ook maar niet.
Marco schreef:Over één ding kunnen we kort zijn: Diakenen zijn géén lid van de kerkenraad. Nu niet, en sinds de reformatie nooit geweest ook.
Het wordt niet alleen anders gezien in de praktijk maar het is ook anders in de praktijk. In ieder geval in de GGiN en de GG, voor de andere kerkverbanden kan ik niets met zekerheid zeggen. Anderen kunnen dat mischien aangeven. In de door mij genoemde verbanden zijn de diakenen volwaardig lid van de kerkenraad en hebben stemrecht, net zoveel als de ouderlingen.
- Oude-Waarheid
Heb die vraag even gesteld aan één van onze HHK predikanten daar ben ik ook wel benieuwd naar nl.Willem schreef:Marco schreef:Over één ding kunnen we kort zijn: Diakenen zijn géén lid van de kerkenraad. Nu niet, en sinds de reformatie nooit geweest ook.
Het wordt niet alleen anders gezien in de praktijk maar het is ook anders in de praktijk. In ieder geval in de GGiN en de GG, voor de andere kerkverbanden kan ik niets met zekerheid zeggen. Anderen kunnen dat mischien aangeven. In de door mij genoemde verbanden zijn de diakenen volwaardig lid van de kerkenraad en hebben stemrecht, net zoveel als de ouderlingen.
In de GG geldt de DKO. Daarin staat in
Artikel 16 - Het ambt der Dienaren. Editie(s) 1907
Der dienaren ambt is, in de gebeden en bediening des Woords aan te houden, de sacramenten uit te reiken, op hun medebroeders, ouderlingen en diakenen, mitsgaders de gemeenten, goede acht te nemen, en ten laatste met de ouderlingen de kerkelijke discipline te oefenen, en te bezorgen dat alles eerlijk en met orde geschiede.
Overigens staat in de hele DKO niets over wel of geen vrouwen, bij mijn weten.
Der dienaren ambt is, in de gebeden en bediening des Woords aan te houden, de sacramenten uit te reiken, op hun medebroeders, ouderlingen en diakenen, mitsgaders de gemeenten, goede acht te nemen, en ten laatste met de ouderlingen de kerkelijke discipline te oefenen, en te bezorgen dat alles eerlijk en met orde geschiede.
Volgens mij staat er iets in de DKO over als er maar weinig ouderlingen zijn dat dan de diakenen wél tot de kerkenraad behoren, anders niet. Maar ik weet niet beter of overal in de OGGiN behoren de diakenen tot de kerkenraad. In de praktijk in onze gemeente doen de ouderlingen op sommige punten een voorstel richting de kerkenraad; als het op stemmen aan zou komen, hebben de diakenen evenveel stemrecht. Het komt wel eens voor dat we het voorstel van de ouderlingen van tafel vegen, maar dat is zeldzaam.Oude-Waarheid schreef:Heb die vraag even gesteld aan één van onze HHK predikanten daar ben ik ook wel benieuwd naar nl.Willem schreef:Marco schreef:Over één ding kunnen we kort zijn: Diakenen zijn géén lid van de kerkenraad. Nu niet, en sinds de reformatie nooit geweest ook.
Febe was toch ook een diaken? Het Griekse woord diakonon wordt tenminste gebruikt in Rom 16.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
- Oude-Waarheid
Volledig lid + stemrechtOude-Waarheid schreef:Heb die vraag even gesteld aan één van onze HHK predikanten daar ben ik ook wel benieuwd naar nl.Willem schreef:Marco schreef:Over één ding kunnen we kort zijn: Diakenen zijn géén lid van de kerkenraad. Nu niet, en sinds de reformatie nooit geweest ook.
kreeg ik als antwoord
Zie je eigen antwoord, enkele jaren geleden: http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... ebe#p72761parsifal schreef:Febe was toch ook een diaken? Het Griekse woord diakonon wordt tenminste gebruikt in Rom 16.
Onze diakonie is daarnaast ook nog een zelfstandig "instituut" binnen de kerkenraad qua verzorging van de armen, waarbij ze aan niemand rekenschap qua besteding van de gelden hoeft af te leggen.
Er is zelfs geen "kascommissie".
Maar dit is wel off-topic.
Bij ons is de "kascommissie" voor de diaconie: de ouderlingen.jvdg schreef:Onze diakonie is daarnaast ook nog een zelfstandig "instituut" binnen de kerkenraad qua verzorging van de armen, waarbij ze aan niemand rekenschap qua besteding van de gelden hoeft af te leggen.
refo schreef:In de GG geldt de DKO. Daarin staat in
Dienaar... des Woords?
Artikel 37 - Van de Kerkenraad. Editie(s) 1907
In alle kerken zal een kerkenraad zijn, bestaande uit de dienaren des Woords en de ouderlingen, dewelke ten minste alle weken eens tezamen komen zullen, alwaar de dienaar des Woords (of de dienaren, zo daar meerderen zijn, bij gebeurte) presideren en de actie regeren zal. [En zal de magistraat van de plaats respectievelijk, indien 't hun gelieft, een of twee van de hunnen, wezende lidmaten der gemeente, bij de kerkenraad mogen hebben, om aan te horen, en mede van de voorvallende zaken te delibereren.]
Diakenen horen niet tot de kerkenraad. Niet in de GKv, en volgens de KO ook niet in de GG.
.. met artikel 38 als uitzondering:
In de GKv is dit niet aan de orde.Artikel 38 - Van de nieuw op te richten en kleine kerkenraden. Editie(s) 1907
Welverstaande, dat in de plaatsen, waar de kerkenraad van nieuws is op te richten, ’t zelve niet geschiede, dan met advies van de classis. En waar het getal van de ouderlingen zeer klein is, zullen de diakenen mede tot de kerkenraad mogen genomen worden.