Bergrede

Fjodor

Re: Bergrede

Bericht door Fjodor »

Joannah schreef: Sommige dingen werden tegen de joden gezegd, sommige dingen tegen de heidenen, dat kun je niet ontkennen.
Alles in de Bijbel is echter nuttig tot lering etc, Ik zei nergens dat er geschrapt moest gaan worden, dat altijd van alles in uitersten trekken en ook nog eens gaan verbinden met een dubieuze politicus' uitspraken gaat wel erg ver.
Ook dispensationalisten houden van IEDER woord uit de Bijbel en daar hoort de bergrede zeker bij.
Anderen zijn het die de Opname en het 1000-jarig rijk voor het gemak maar overslaan of vegeestelijken, omdat het niet in hun theologie past.
Wil je misschien even ingaan op de vragen die ik gesteld heb?
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Joannah schreef:
Zita schreef:
Joannah schreef:Jezus gaf deze rede aan de Joden, niet aan de Kerk
De Gemeente bestond nog niet toen de Bergrede gegeven werd. Ze is een boodschap van vóór het kruis,
voor de Joden, aan wie gezegd werd dat het koninkrijk (op aarde) nabij was (Matt. 4:17)
welke woorden van Jezus gelden dan wel voor ons?
de volgende waarheden die pas later onthuld werden aan de Kerk door haar
apostelen en profeten:
• De waarheid over het lichaam van Christus (Efeziërs 1).
• De waarheid over het gebouw van Christus (Efeziërs 2).
• De waarheid over de bruid van Christus (Efeziërs 5).
• De waarheid over de doop (“u in Mij”) - zie Johannes 14:20. Wij zijn IN CHRISTUS!
• De waarheid over de inwoning (“Ik in u”) - zie Joh. 14:20. Christus is IN ONS!
• De waarheid over het geheimenis
2
- zie Rom. 16:25; Ef. 3:1-12; 5:30-32; Kol. 1:24-27, enz.
• De waarheid over de gelovige zijn identificatie met Christus in Zijn dood en leven (Rom. 6).
• De waarheid over de gelovige zijn hemelse roeping en positie (Kol. 1:1-5; Ef. 2:6; Heb.
3:1).
• De waarheid over de gelovige zijn bevrijding van de wet, en dood voor de wet (Gal. 2:19;
Rom. 7:1-6).
En wat moet ik hier nu mee? Naast de Bijbel leggen als ik die lees (als ik dan tenminste nog de moed ervoor heb)?
Joannah

Bericht door Joannah »

Fjodor schreef:
Joannah schreef:
Zita schreef:
De Gemeente bestond nog niet toen de Bergrede gegeven werd. Ze is een boodschap van vóór het kruis,
voor de Joden, aan wie gezegd werd dat het koninkrijk (op aarde) nabij was (Matt. 4:17)
apostelen en profeten:
• De waarheid over de doop (“u in Mij”) - zie Johannes 14:20. Wij zijn IN CHRISTUS!
• De waarheid over de inwoning (“Ik in u”) - zie Joh. 14:20. Christus is IN ONS!
2
• De waarheid over de gelovige zijn identificatie met Christus in Zijn dood en leven (Rom. 6).
• De waarheid over de gelovige zijn hemelse roeping en positie (Kol. 1:1-5; Ef. 2:6; Heb.
• De waarheid over de gelovige zijn bevrijding van de wet, en dood voor de wet (Gal. 2:19;
De woorden in de teksten van Johannes die je aanhaalt zijn toch ook aan de Joden gericht? Waarom gelden die dan wel voor ons?
En jij beschouwt de woorden van Jakobus en 1 Petrus dan zeker ook als niet voor ons bestemd (zie aanhef)?
Alles in de bijbel is natuurlijk voor iedereen geschreven, maar de bergrede was bedoeld voor de joden, omdat het nog onder de oude bedeling was. het was nog niet volbracht en het koninkrijk stond voor de deur.
Maar ze wilden het niet, bleek later.
Maar als jij een betere uitleg hebt b.v. voor het beerven van het aartrijk (terwijl de roeping der gemeente toch hemels is) hoor ik het graag.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Joannah schreef:
Fjodor schreef: De woorden in de teksten van Johannes die je aanhaalt zijn toch ook aan de Joden gericht? Waarom gelden die dan wel voor ons?
En jij beschouwt de woorden van Jakobus en 1 Petrus dan zeker ook als niet voor ons bestemd (zie aanhef)?
Alles in de bijbel is natuurlijk voor iedereen geschreven, maar de bergrede was bedoeld voor de joden, omdat het nog onder de oude bedeling was. het was nog niet volbracht en het koninkrijk stond voor de deur.
Maar ze wilden het niet, bleek later.
Maar als jij een betere uitleg hebt b.v. voor het beerven van het aartrijk (terwijl de roeping der gemeente toch hemels is) hoor ik het graag.
Op zich wil ik best je vragen beantwoorden hoor, maar ik heb liever dat je gewoon antwoord geeft als er een vraag wordt gesteld. Je roept maar wat zonder te discussiëren.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
theoloog
Contacteer:

Bericht door theoloog »

Fjodor schreef:
Joannah schreef:
Zita schreef:
apostelen en profeten:
2
De woorden in de teksten van Johannes die je aanhaalt zijn toch ook aan de Joden gericht? Waarom gelden die dan wel voor ons?
Ik ga het toch een beetje voor Joannah opnemen. Joannah heeft natuurlijk gelijk als ze zegt dat Jezus het heeft tegen de Joden. Het wordt nog spannender als we gaan ontdekken dat het Koninkrijk dat nabij gekomen is er nog steeds niet is. En misschien toch ook weer wel een beetje in het bestaan van de gemeente. In de theologie wordt dit genoemd: "het reeds en het nog niet". De bergrede was dus niet tegen de gemeente gericht, maar de eeuwige principes die Jezus daar uitsprak zijn wel degelijk voor ons van betekenis. Daarom zitten er net als in de wet van de 10 geboden aspecten die niet 1 op 1 toepasbaar zijn.

Nog even over dat Koninkrijk der hemelen. Joden spraken uit (ongepast) ontzag niet over het Koninkrijk van God, maar over het Koninkrijk der hemelen. Zo spraken ze ook over de Naam ipv over God. Dit Koninkrijk van God staat in Jezus prediking voor de deur, het is er bijna. Hij tekent het dan ook voor Zijn discipelen uit. Een heel aantal aspecten blijken in de gemeente vervolgens naar voren te komen. Bijvoorbeeld dat alle volken onder de heerschappij van dat Koninkrijk moeten worden gebracht, dan zal het einde zijn. Als de discipelen echter voor de hemelvaart vragen wanneer dat Koninkrijk nu echt werkelijkheid wordt voor Israel zegt Jezus, dat ze zich daar niet druk over moeten maken. Nee ze zullen tot getuigen worden geroepen, ze zullen getuigen zijn van wat de Geest doet. Lees hiervoor Hand. 1:8. Je vraagt je misschien af: wat is het nu? Is het Koninkrijk er nu al, of nog niet? En dan moet je zeggen, allebei. De gemeente heeft op de aarde ook de opdracht het volledige heil te brengen en niet alleen zieleheil. Jezus kwam immers ook voor de gehele mens zie Lukas 4. Daar waar God zich openbaart is er heil voor heel de mens. Hij geeft nog steeds de gaven van genezing en wonderen. Hij spreekt nog steeds tot mensen door profetie. Al de bovenstaande zaken die Joannah noemt zijn aan de gemeente geopenbaard. Die gemeente bestaat nu uit Joden en heidenen. Onvoorstelbaar!
Overigens zijn hier boeken over vol geschreven dus ik kan niet met enkele letters weergeven wat dit allemaal inhoud. Zoek gewoon eens op Koninkrijk in je NT in bijv. www.Biblija.net en bestudeer alle teksten die over het Koninkrijk gaan eens. Dan kom je tot verrassende ontdekkingen.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

theoloog schreef: Ik ga het toch een beetje voor Joannah opnemen. Joannah heeft natuurlijk gelijk als ze zegt dat Jezus het heeft tegen de Joden. Het wordt nog spannender als we gaan ontdekken dat het Koninkrijk dat nabij gekomen is er nog steeds niet is. En misschien toch ook weer wel een beetje in het bestaan van de gemeente. In de theologie wordt dit genoemd: "het reeds en het nog niet". De bergrede was dus niet tegen de gemeente gericht, maar de eeuwige principes die Jezus daar uitsprak zijn wel degelijk voor ons van betekenis. Daarom zitten er net als in de wet van de 10 geboden aspecten die niet 1 op 1 toepasbaar zijn.

Nog even over dat Koninkrijk der hemelen. Joden spraken uit (ongepast) ontzag niet over het Koninkrijk van God, maar over het Koninkrijk der hemelen. Zo spraken ze ook over de Naam ipv over God. Dit Koninkrijk van God staat in Jezus prediking voor de deur, het is er bijna. Hij tekent het dan ook voor Zijn discipelen uit. Een heel aantal aspecten blijken in de gemeente vervolgens naar voren te komen. Bijvoorbeeld dat alle volken onder de heerschappij van dat Koninkrijk moeten worden gebracht, dan zal het einde zijn. Als de discipelen echter voor de hemelvaart vragen wanneer dat Koninkrijk nu echt werkelijkheid wordt voor Israel zegt Jezus, dat ze zich daar niet druk over moeten maken. Nee ze zullen tot getuigen worden geroepen, ze zullen getuigen zijn van wat de Geest doet. Lees hiervoor Hand. 1:8. Je vraagt je misschien af: wat is het nu? Is het Koninkrijk er nu al, of nog niet? En dan moet je zeggen, allebei. De gemeente heeft op de aarde ook de opdracht het volledige heil te brengen en niet alleen zieleheil. Jezus kwam immers ook voor de gehele mens zie Lukas 4. Daar waar God zich openbaart is er heil voor heel de mens. Hij geeft nog steeds de gaven van genezing en wonderen. Hij spreekt nog steeds tot mensen door profetie. Al de bovenstaande zaken die Joannah noemt zijn aan de gemeente geopenbaard. Die gemeente bestaat nu uit Joden en heidenen. Onvoorstelbaar!
Overigens zijn hier boeken over vol geschreven dus ik kan niet met enkele letters weergeven wat dit allemaal inhoud. Zoek gewoon eens op Koninkrijk in je NT in bijv. http://www.Biblija.net en bestudeer alle teksten die over het Koninkrijk gaan eens. Dan kom je tot verrassende ontdekkingen.
Ik vrees dat Joannah iets geheel anders bedoelt.
Er is een leer dat wij gelovigen behoren bij het lichaam van Christus en dat de gelovige Joden daar niet bij horen.
Daar worden best vergaande conclusies aan verbonden. Zo behoren leden van het lichaam van Christus of niet gedoopt te worden, of niet aan het avondmaal deel te nemen, of geen van beiden.
Joannah's ideeën lijken daarbij in de buurt te komen. Verder ben ik veel dingen van die leer vergeten. Maar dat uit elkaar halen van de bijbel ben ik vergeten.
Joannah

Bericht door Joannah »

Fjodor schreef:
theoloog schreef: Ik ga het toch een beetje voor Joannah opnemen. Joannah heeft natuurlijk gelijk als ze zegt dat Jezus het heeft tegen de Joden. Het wordt nog spannender als we gaan ontdekken dat het Koninkrijk dat nabij gekomen is er nog steeds niet is. En misschien toch ook weer wel een beetje in het bestaan van de gemeente. In de theologie wordt dit genoemd: "het reeds en het nog niet". De bergrede was dus niet tegen de gemeente gericht, maar de eeuwige principes die Jezus daar uitsprak zijn wel degelijk voor ons van betekenis. Daarom zitten er net als in de wet van de 10 geboden aspecten die niet 1 op 1 toepasbaar zijn.

Overigens zijn hier boeken over vol geschreven dus ik kan niet met enkele letters weergeven wat dit allemaal inhoud. Zoek gewoon eens op Koninkrijk in je NT in bijv. http://www.Biblija.net en bestudeer alle teksten die over het Koninkrijk gaan eens. Dan kom je tot verrassende ontdekkingen.
Er is een leer dat wij gelovigen behoren bij het lichaam van Christus en dat de gelovige Joden daar niet bij horen.
Daar worden best vergaande conclusies aan verbonden. Zo behoren leden van het lichaam van Christus of niet gedoopt te worden, of niet aan het avondmaal deel te nemen, of geen van beiden.
Joannah's ideeën lijken daarbij in de buurt te komen. Verder ben ik veel dingen van die leer vergeten. Maar dat uit elkaar halen van de bijbel ben ik vergeten.
Je ziet zaken die er niet zijn. Alles wat ik wil zeggen is dat er 2 evangelieen zijn, die van voor het kruis, en die van na het kruis, het Evangelie van het koninkrijk, en het Evangelie der genade Gods,een verborgenheid.
Het eerste Evangelie was voor de joden alleen
mattheus 10:5-7
mattheus 15:24,
Joh 1:31
Indien het Evangelie alleen voor de Joden was, zoals de discipelen de opdracht kregen, zou dat betekenen dat Paulus ongehoorzaam was aan de opdracht van de Heere. Paulus schrijft namelijk in Rom. 11 : 13 het volgende: “Want ik spreek tot u, heidenen, voor zover ik de apostel der heidenen ben, ik maak mijn bediening heerlijk”. Paulus is dus in overtreding, TENZIJ er veranderingen zijn opgetreden in Gods Plan voor de periode van de Gemeente, waar wij nu in leven! Die veranderingen zijn inderdaad opgetreden, want Paulus verkondigt niet het Evangelie van het Koninkrijk, maar het Evangelie der Genade Gods. In Hand. 20 : 24 lezen we: “Maar ik acht op geen ding, noch houd mijn leven dierbaar voor mijzelf, opdat ik mijn loop met blijdschap mag volbrengen, en de dienst, welke ik van de Heere Jezus ontvangen heb, om te betuigen het Evangelie der genade Gods”. Paulus heeft niet alleen de dienst ontvangen, maar hij heeft van de Heere Jezus Zelf het Evangelie der genade Gods ontvangen, om dat Evangelie vervolgens door te geven aan de Gemeente. In Galaten 1 : 12 kun je daarover lezen, en in Ef. 3 : 1 – 3 vind je hetzelfde: “Om deze oorzaak ben ik Paulus de gevangene van Christus Jezus, voor u, die heidenen zijt. Indien gij maar gehoord hebt van de bedeling der genade Gods, die mij gegeven is aan u; dat Hij mij door openbaring heeft bekend gemaakt deze verborgenheid, gelijk ik met weinige woorden te voren geschreven heb”. Paulus is dus niet in overtreding, maar heeft van de Heere Zelf de boodschap voor de Gemeente ontvangen!

De bergrede hoort thuis in het 'eerste' evangelie, zoals dat aan de joden gepredikt werd.
En ik hoor niet bij een of andere groep die het Avondmaal of de Doop niet nodig zouden achten o.i.d.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gian

Bericht door Gian »

Fjodor, je hebt waarschijnlijk iets over hyperdispensationalisme gelezen. Verwar dat alsjeblieft niet. Dat is een stroming die veel extremer de lijn tussen jood en heiden doortrekt.
Ik vind dat theoloog het prima verwoord.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
theoloog
Contacteer:

Bericht door theoloog »

Joannah schreef:
Fjodor schreef:

Je ziet zaken die er niet zijn. Alles wat ik wil zeggen is dat er 2 evangelieen zijn, die van voor het kruis, en die van na het kruis, het Evangelie van het koninkrijk, en het Evangelie der genade Gods,een verborgenheid.
Het eerste Evangelie was voor de joden alleen
mattheus 10:5-7
mattheus 15:24,
Joh 1:31
Indien het Evangelie alleen voor de Joden was, zoals de discipelen de opdracht kregen, zou dat betekenen dat Paulus ongehoorzaam was aan de opdracht van de Heere. Paulus schrijft namelijk in Rom. 11 : 13 het volgende: “Want ik spreek tot u, heidenen, voor zover ik de apostel der heidenen ben, ik maak mijn bediening heerlijk”. Paulus is dus in overtreding, TENZIJ er veranderingen zijn opgetreden in Gods Plan voor de periode van de Gemeente, waar wij nu in leven! Die veranderingen zijn inderdaad opgetreden, want Paulus verkondigt niet het Evangelie van het Koninkrijk, maar het Evangelie der Genade Gods. In Hand. 20 : 24 lezen we: “Maar ik acht op geen ding, noch houd mijn leven dierbaar voor mijzelf, opdat ik mijn loop met blijdschap mag volbrengen, en de dienst, welke ik van de Heere Jezus ontvangen heb, om te betuigen het Evangelie der genade Gods”. Paulus heeft niet alleen de dienst ontvangen, maar hij heeft van de Heere Jezus Zelf het Evangelie der genade Gods ontvangen, om dat Evangelie vervolgens door te geven aan de Gemeente. In Galaten 1 : 12 kun je daarover lezen, en in Ef. 3 : 1 – 3 vind je hetzelfde: “Om deze oorzaak ben ik Paulus de gevangene van Christus Jezus, voor u, die heidenen zijt. Indien gij maar gehoord hebt van de bedeling der genade Gods, die mij gegeven is aan u; dat Hij mij door openbaring heeft bekend gemaakt deze verborgenheid, gelijk ik met weinige woorden te voren geschreven heb”. Paulus is dus niet in overtreding, maar heeft van de Heere Zelf de boodschap voor de Gemeente ontvangen!

De bergrede hoort thuis in het 'eerste' evangelie, zoals dat aan de joden gepredikt werd.
En ik hoor niet bij een of andere groep die het Avondmaal of de Doop niet nodig zouden achten o.i.d.
Ik vind nu dat je weer net teveel zegt Joannah. Er zijn natuurlijk geen twee evangelieën. Wel verschillende bedieningen. Hetzelfde evangelie heeft verschillende doelgroepen. Het adres verschilt, het evangelie zelf niet. Het is lastig om goed onderscheid te maken en tegelijkertijd ze niet te scheiden. Er is ook in het NT sprake van een voortgaande openbaring. Zelfs Jezus in Zijn menselijke gedaante heeft afstand gedaan van Zijn alwetendheid die Hij als God wel bezit. Daar zijn verschillende voorbeelden van in de evangeliën te lezen. Zo kan er in Lukas 2:52 staan dat Jezus toenam in wijsheid. Dat is ook in overeenstemming met wat Paulus zegt in:
Paulus in Filippenzen 2 schreef:6 Die in de gestaltenis Gods zijnde, geen roof geacht heeft Gode even gelijk te zijn;
7 Maar heeft Zichzelven vernietigd, de gestaltenis eens dienstknechts aangenomen hebbende, en is den mensen gelijk geworden;
8 En in gedaante gevonden als een mens, heeft Hij Zichzelven vernederd, gehoorzaam geworden zijnde tot den dood, ja, den dood des kruises.
Staten Vertaling . 1997 (electronic ed.) (Php 2:6-8). Bellingham: Logos Research Systems.
Het geheimenis uit Efeze 2 waar je over schrijft is zo'n voorbeeld. Hoewel Christus in Zijn spreken over het Koninkrijk het wel over de volken heeft!
Joannah

Bericht door Joannah »

Fjodor schreef:
Joannah schreef:
Zita schreef:
apostelen en profeten:
2
De laatste 9 boeken van het NT zijn inderdaad meer gericht op de Joden. Vanaf Hebreen, dat zijn joden, tenslotte.En je kent het eerste vers van jakobus 1 niet waar?
Petrus predikte dan ook het evanglie der besnijdenis en Paulus dat der heidenen.
Maar ik denk dat theoloog dat beter kan toelichten.
theoloog
Contacteer:

Bericht door theoloog »

Joannah schreef:
Fjodor schreef:
Joannah schreef:
Zita schreef: welke woorden van Jezus gelden dan wel voor ons?
apostelen en profeten:
2
De laatste 9 boeken van het NT zijn inderdaad meer gericht op de Joden. Vanaf Hebreen, dat zijn joden, tenslotte.En je kent het eerste vers van jakobus 1 niet waar?
Petrus predikte dan ook het evanglie der besnijdenis en Paulus dat der heidenen.
Maar ik denk dat theoloog dat beter kan toelichten.
Je mag zelf ook best een poging wagen ;) Mijn opmerking over twee evangeliën in de vorige post staat overigens nog open. Hoe zie jij dat precies?
Alexander CD

Bericht door Alexander CD »

Waarom staat er eigenlijk "Mijn volk dat naar Mijn naam genoemd is", het volk heet Israel en God toch JHWH?
Joannah

Bericht door Joannah »

Theoloog,
Ik schat jou kennis veel hoger dan de mijne :-)
maar het volgende stukje vat het ongeveer samen:
In de vier Evangeliën, Matthéüs, Markus, Lukas en Johannes, vinden we de 33 jaar van Jezus’ leven op aarde beschreven. De boodschap in de Evangeliën is hoofdzakelijk dat mensen zich moeten voorbereiden op de komst van het Koninkrijk, de periode dat Jezus als Koning der koningen en Heere der heren op aarde zal regeren. De Heere Jezus Verkondigde dan ook het Evangelie van het Koninkrijk (Matth. 4 : 17 en 23). In de Evangeliën vinden we ook het lijden, sterven, de opstanding en de hemelvaart van Jezus Christus beschreven. In feite gaat de periode van de Wet door tot aan het kruis van Jezus Christus (zoals op andere schema’s op deze site aangegeven), en dan begint daar de Gemeente. de Evangeliën met de verkondiging van het Koninkrijksevangelie vormen dan een apart stukje.
Het koninkrijk kwam niet, want de genodigde ''bruiloftsgasten'' wilden niet komen, momenteel worden de heidenen genodigd.....totdat hun aantal naar Gods plan vol is, dan komt het koninkrijk....zo ongeveer stel ik het me voor.
theoloog
Contacteer:

Bericht door theoloog »

Alexander CD schreef:Waarom staat er eigenlijk "Mijn volk dat naar Mijn naam genoemd is", het volk heet Israel en God toch JHWH?
Ik begrijp je opmerking niet helemaal. Je citaat klopt bovendien ook niet! Er staat in Jes. 65:1 ,
Ik ben gevonden van hen, die naar Mij niet vraagden; Ik ben gevonden van degenen, die Mij niet zochten; tot het volk, dat naar Mijn Naam niet genoemd was, heb Ik gezegd: Ziet, hier ben Ik, ziet, hier ben Ik.
Het overigens overduidelijk over Israel. De tekst hier is in de MT zeer waarschijnlijk niet goed overgenomen. In de Dode Zeerollen en de vroege vertalingen staat:
1 Ik ben gezocht door hen die naar Mij niet vroegen, Ik ben gevonden door hen die Mij niet zochten. Tegen het volk dat Mijn Naam niet aanriep heb Ik gezegd: Zie, hier ben Ik, zie, hier ben Ik.
Vergelijk hiervoor ook de context. Israel is volledig de weg kwijt.
Laatst gewijzigd door theoloog op 08 jan 2011, 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.
theoloog
Contacteer:

Bericht door theoloog »

Joannah schreef:Theoloog,
Ik schat jou kennis veel hoger dan de mijne :-)
maar het volgende stukje vat het ongeveer samen:
In de vier Evangeliën, Matthéüs, Markus, Lukas en Johannes, vinden we de 33 jaar van Jezus’ leven op aarde beschreven. De boodschap in de Evangeliën is hoofdzakelijk dat mensen zich moeten voorbereiden op de komst van het Koninkrijk, de periode dat Jezus als Koning der koningen en Heere der heren op aarde zal regeren. De Heere Jezus Verkondigde dan ook het Evangelie van het Koninkrijk (Matth. 4 : 17 en 23). In de Evangeliën vinden we ook het lijden, sterven, de opstanding en de hemelvaart van Jezus Christus beschreven. In feite gaat de periode van de Wet door tot aan het kruis van Jezus Christus (zoals op andere schema’s op deze site aangegeven), en dan begint daar de Gemeente. de Evangeliën met de verkondiging van het Koninkrijksevangelie vormen dan een apart stukje.
Het koninkrijk kwam niet, want de genodigde ''bruiloftsgasten'' wilden niet komen, momenteel worden de heidenen genodigd.....totdat hun aantal naar Gods plan vol is, dan komt het koninkrijk....zo ongeveer stel ik het me voor.
Je slaat één ding over en dat is de bediening die de Heere Jezus Zichzelf toeëigent in Lukas 4. Hij zegt van Zichzelf de Gezalfde te zijn uit Jesaja 61. Hij laat dat gedurende Zijn omwandeling op aarde ook zien. Dat zijn duidelijk de tekenen van het Koninkrijk en die gaan door in de gemeente, die overigens uit Joden en heidenen bestaat. Paulus ervaring is vervolgens dat Joden slechter luisteren dan heidenen. Dat is wat hem ernstig verdriet doet. Het is tegelijk ook de worsteling van het NT en de kerkgeschiedenis. Heidenen hebben joden ernstig vervolgd! Vooral die christenen in Europa (de RK) heeft vreselijk veel schuld aan de haar van de Joden tegen de Messias. Het ligt dus allemaal iets complexer. Dat er een letterlijk rijk van Christus hier op aarde komt daar is natuurlijk alle aanwijzing voor in de profeten, en in de apocalyps van Daniël en Openbaring. Maar het Koninkrijk van Jezus is nu al onder ons, net zoals het in de evangeliën al zichtbaar werd.
Je moet dus in deze zaken heel voorzichtig spreken. Jezus zelf voorzag dat met 1 generatie Hij zou terugkomen. Dat dit niet gebeurde verklaart Petrus als de lankmoedigheid van God! God wil niet dat enigen verloren gaan. De vraag is natuurlijk wel of wij nog steeds op de uitkijk staan naar de komst van Jezus in Jeruzalem. Zijn voeten zullen immers staan op de Olijfberg.
Plaats reactie