Bijbelstudie Profeet Jeremia

PvS
Inactief

Re: Bijbelstudie Profeet Jeremia

Bericht door PvS »

refo schreef:Ingewikkeld boek, die Bijbel.
Je moet er altijd nog wat bij kopen.
Hoe doen arme mensen dat eigenlijk?
Waarom zou je er altijd wat bij 'moeten' kopen?
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
huisman

Bericht door huisman »

Ander schreef:
Dit is wel iets om over na te denken, ja. 't Moet niet zo zijn dat mensen die geen kast vol verklaringen hebben minder goed de Bijbel lezen of minder Bijbelkennis hebben.

Arme mensen willen iets van de Bijbel begrijpen. Geld om een verklaring te kopen hebben ze niet. Wat doen ze dan? Ze gaan naar de kerk voor onderwijs en ze bidden om de leiding van de Heilige Geest. Dat is ook veel beter dan al die verwarrende verklaringen. De één zegt dit, de ander zegt dat. Daar word je alleen maar moe van.
Aan de ene kant heb je gelijk, Woord en Geest zijn voldoende om een zondaar te wederbaren. Maar ons is toch ook geboden om de Schriften te onderzoeken. En dan mag je dankbaar gebruik maken van verklaringen. Maar wel in de gestalte van de mensen uit Berea die daarvoor zelfs geprezen worden.
10 ¶ En de broeders zonden terstond des nachts Paulus en Silas weg naar Berea; welke, daar gekomen zijnde , gingen heen naar de synagoge der Joden ;
11 En dezen waren edeler, dan die te Thessalonica waren, als die het woord ontvingen met alle toegenegenheid, onderzoekende dagelijks de Schriften, of deze dingen alzo waren.
27) onderzoekende

Grieks met oordeel overleggende; of het een tegen het ander vergelijkende; namelijk de predikatie des apostels met de Heilige Schrift.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Inderdaad is de Bijbel een ingewikkeld boek: heel oud, andere talen, andere culturen, veel soorten handschriften. En daar komt bij dat hij al eeuwenlang bestudeerd wordt door allerlei mensen.
Het is dus niet anders, we zijn voor het lezen van de Bijbel van de bemiddeling van anderen afhankelijk: vertalers, handschriftkenners, uitleggers. En wie arm is, is afhankelijk van de uitlegger op de preekstoel, wie niet arm is, kan zelf de uitlegkundige bronnen raadplegen.
En een goede uitleg voert ons altijd weer terug naar dé Bron, de Bijbel zelf; "zodat de onderwezene zelf ziet dat de Schrift dit of dat zegt en hoedanig de zaak is", om met Brakel te spreken!
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

refo schreef:Pak er eerst maar eens een begrijpelijke vertaling bij. De HSV is daar prima geschikt voor. In de SV is Jeremia vertaald in erg ingewikkeld Nederlands.
Aangezien ik niet echt voor de HSV ben en deze ook niet in mijn bezit is discussie aan de hand van de HSV niet echt mogelijk. Je mag van mij wel eens de HSV ter verduidelijking gebruiken, maar laat het dan alsjeblieft geen 'hete' discussie worden. Aan de moderators opnieuw een 'schone' taak...
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Ander schreef:
Dit is wel iets om over na te denken, ja. 't Moet niet zo zijn dat mensen die geen kast vol verklaringen hebben minder goed de Bijbel lezen of minder Bijbelkennis hebben.

Arme mensen willen iets van de Bijbel begrijpen. Geld om een verklaring te kopen hebben ze niet. Wat doen ze dan? Ze gaan naar de kerk voor onderwijs en ze bidden om de leiding van de Heilige Geest. Dat is ook veel beter dan al die verwarrende verklaringen. De één zegt dit, de ander zegt dat. Daar word je alleen maar moe van.
Inderdaad als de Heilige Geest je in al de waarheid leidt, dan hebben geen verklaring nodig om bekeerd te worden. Als de Heere een mens uitverkoren heeft zal hij/zij bekeerd ongeacht of hij nu rijk of arm is.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

eilander schreef:
Ander schreef:

Als we een verklaring nodig hebben als vervanging voor het onderwijs door de Heilige Geest, is dat natuurlijk niet goed.
Maar anderzijds: verklaringen zijn als het goed is een middel om de Bijbel beter te kunnen begrijpen, niet een reden om minder Bijbel te lezen.
Het zijn ook gegeven middelen!
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Gijs83 schreef:
refo schreef:Pak er eerst maar eens een begrijpelijke vertaling bij. De HSV is daar prima geschikt voor. In de SV is Jeremia vertaald in erg ingewikkeld Nederlands.
Aangezien ik niet echt voor de HSV ben en deze ook niet in mijn bezit is discussie aan de hand van de HSV niet echt mogelijk. Je mag van mij wel eens de HSV ter verduidelijking gebruiken, maar laat het dan alsjeblieft geen 'hete' discussie worden. Aan de moderators opnieuw een 'schone' taak...
Ik weet niet hoe goed je taalkundig bent, maar het zal je waarschijnlijk een hoop extra concentratie en doorzettingsvermogen kosten. Wat natuurlijk heel goede eigenschappen zijn, dus die kan je dan meteen oefenen :)
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
refo

Bericht door refo »

Gijs83 schreef:
eilander schreef:
Ander schreef:

Als we een verklaring nodig hebben als vervanging voor het onderwijs door de Heilige Geest, is dat natuurlijk niet goed.
Maar anderzijds: verklaringen zijn als het goed is een middel om de Bijbel beter te kunnen begrijpen, niet een reden om minder Bijbel te lezen.
Het zijn ook gegeven middelen!
De middelen volgen op de verkopen. Als je boeken goed verkopen heb je daar een leuk inkomen uit.

- knip - Off-topic
- knip - Niet op de persoon spelen.

We hebben aan tafel ook onlangs Jeremia gelezen. Werkelijk niet te volgen. Kijk prekenweb enzo er maar op na: ook de dssen preken er zelden uit. Dus de 'armen van Ander' zullen tevergeefs wachten op de uitleg van Jeremia.
Er zijn natuurlijk wel de geijkte teksten. Die worden wel bepreekt. Zie hier de selectie van Prekenweb. Grote delen liggen nog braak.
Jeremia 3:14 Ds. J.S. van der Net
Jeremia 3:14 Ds. J.J. van Eckeveld
Jeremia 7:25-26 Ds. G.J. Baan
Jeremia 8:7 Ds. C. Harinck
Jeremia 8:20-22 Ds. G.J. Baan (Dochteren Sions, 1/5)
Jeremia 12:4 Ds. C.J. Meeuse
Jeremia 14:7-9 Ds. G.J. Baan (Biddag)
Jeremia 14:7-8 Ds. A.B. van der Heiden (Biddag)
Jeremia 14:22 Ds. C. Harinck (Biddag)
Jeremia 15:1 Ds. C. Harinck (Biddag)
Jeremia 18:1-4 Ds. B. van der Heiden
Jeremia 22:30 Ds. J.S. van der Net (Advent)
Jeremia 29:13 Ds. C. Harinck (Advent)
Jeremia 31:3 Ds. C. Harinck
Jeremia 31:3 Ds. G.J. Baan (Heilig Avondmaal, nabetrachting HA)
Jeremia 31:7 Ds. G.J. Baan (Heilig Avondmaal, bediening HA)
Jeremia 31:8-9 Ds. G.J. Baan (Heilig Avondmaal, voorbereiding HA)
Jeremia 31:10-12 Ds. G.J. Baan
Jeremia 31:18-20 Ds. G.J. Baan
Jeremia 31:31-34 Ds. G.J. Baan
Jeremia 32:9a Ds. J.S. van der Net
Jeremia 35:13-14 Ds. J.S. van der Net (Heilige Doop)
Jeremia 39:15-18 Ds. E. Hakvoort
Jeremia 50:1-5 Ds. G.J. Baan
Jeremia 50:4-5 Ds. G.J. Baan (De waarachtige bekering, 1)
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Ik heb inmiddels contact gehad met de adverteerder op marktplaats. Ik ga de boeken deze voor 7,50 euro bij hem ophalen! Mooi prijsje dacht ik!
Maar om een beginnetje te maken: de profeet Jeremia schijnt jong aan zijn werk begonnen te zijn. Er zijn meer dominees die al jong geroepen worden, voor sommige kerken is dat vrij normaal. Wel is het vrij normaal dat de uitverkorenen in hun jonge dagen bekeerd worden. Hij leefde ten tijde van de koningen Josia, Joahaz, Jojakim, Jojachin en Zedekia. De 1e was een godvrezende koning. Verder kan gezegd worden dat hij dus net voor de ballingschap leefde. Het boek staat bekend om zijn scherpe strafpredikaties. Men wordt opgeroepen tot ware bekering. Die oproepen horen wij, als het goed is, vandaag nog in de prediking, wat dat betreft heel actueel, de oordelen hangen ook laag. Er wordt weliswaar geen ballingsschap aangekondigt, maar wat ons allemaal te wachten, alleen God weet het(lees ook het commentaar in het RD van vandaag maar). Dit profeet dezen strafpredikaties ook met bitter wenen en rouwklagen. Het is dus aan hem zichtbaar geweest, dat hij het oprecht meende. Er wordt ook wel een leesbare brieven gesproken. Misschien heeft iemand nog meer voorbeelden van leesbare brieven?
Hij is niet alleen negatief in dit boek, want er zijn ook enige weinige mensen die naar hem 'luisteren'. Daarvoor heeft hij schone voorzeggingen, o.a. de terugkeer uit Babel. Wat is zo'n man als Jeremia toch bedeeld geweest met een nauw contact met God en heeft God hem ook veel laten zien! Misschien heeft iemand meerdere voorbeelden van zulke mensen(kan natuurlijk ook uit de recentere geschiedenis).
Ik stop even, hier is wel weer voldoende stof om 'even' over te praten! Als je vragen/onduidelijkheden hebt drop ze maar, wellicht is er iemand die ze beantwoorden kan!
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

refo schreef:
De middelen volgen op de verkopen. Als je boeken goed verkopen heb je daar een leuk inkomen uit.

En verder over de HSV: je doet net of het vergif is. Dat is niet zo. Het is de bijbel. Lees nu via http://www.biblija.net (HSV aanklikken) gewoon eens wat er bedoeld wordt. - knip - Niet op de persoon spelen.

We hebben aan tafel ook onlangs Jeremia gelezen. Werkelijk niet te volgen. Kijk prekenweb enzo er maar op na: ook de dssen preken er zelden uit. Dus de 'armen van Ander' zullen tevergeefs wachten op de uitleg van Jeremia.
Er zijn natuurlijk wel de geijkte teksten. Die worden wel bepreekt. Zie hier de selectie van Prekenweb. Grote delen liggen nog braak.
Jeremia 3:14 Ds. J.S. van der Net
Jeremia 3:14 Ds. J.J. van Eckeveld
Jeremia 7:25-26 Ds. G.J. Baan
Jeremia 8:7 Ds. C. Harinck
Jeremia 8:20-22 Ds. G.J. Baan (Dochteren Sions, 1/5)
Jeremia 12:4 Ds. C.J. Meeuse
Jeremia 14:7-9 Ds. G.J. Baan (Biddag)
Jeremia 14:7-8 Ds. A.B. van der Heiden (Biddag)
Jeremia 14:22 Ds. C. Harinck (Biddag)
Jeremia 15:1 Ds. C. Harinck (Biddag)
Jeremia 18:1-4 Ds. B. van der Heiden
Jeremia 22:30 Ds. J.S. van der Net (Advent)
Jeremia 29:13 Ds. C. Harinck (Advent)
Jeremia 31:3 Ds. C. Harinck
Jeremia 31:3 Ds. G.J. Baan (Heilig Avondmaal, nabetrachting HA)
Jeremia 31:7 Ds. G.J. Baan (Heilig Avondmaal, bediening HA)
Jeremia 31:8-9 Ds. G.J. Baan (Heilig Avondmaal, voorbereiding HA)
Jeremia 31:10-12 Ds. G.J. Baan
Jeremia 31:18-20 Ds. G.J. Baan
Jeremia 31:31-34 Ds. G.J. Baan
Jeremia 32:9a Ds. J.S. van der Net
Jeremia 35:13-14 Ds. J.S. van der Net (Heilige Doop)
Jeremia 39:15-18 Ds. E. Hakvoort
Jeremia 50:1-5 Ds. G.J. Baan
Jeremia 50:4-5 Ds. G.J. Baan (De waarachtige bekering, 1)
Misschien kan iemand(of meerderen) als we zover zijn betreffende of andere 'Jeremia-preken' eens gaan beluisteren of er wat van gelezen. Hopelijk levert het een vruchtbaar gesprek op! Daar is dit forum lijkt me ook voor bedoeld!
Gian

Bericht door Gian »

Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
theoloog
Contacteer:

Bericht door theoloog »

Gijs83 schreef:Wij zijn thuis momenteel aan tafel gekomen bij de Profeet Jeremia. Het valt mij op dat dat boek moeilijk te begrijpen is. Ik kon het eigenlijk niet goed volgen. Ik wilde d.m.v. dit topic samen met jullie me wat verder verdiepen in deze profeet. Nu is alles ook niet te begrijpen. Er staat ook ergens, dat sommige dingen voor 'de wijzen en verstandigen verborgen is'. Je kunt dus theologisch universitair opgeleid zijn en de Bijbel nog op de juiste waarde weten te schatten. Zeker voor dit doel is dit forum toch ook bedoeld. Om dit samen met jullie te doen dwingt het mij ook om mee te doen. Ik hoop dat jullie dit ook zien zitten. Ik weet dat er tussen zitten die wel enige kennis hebben. Mogen we hopen en bidden op de leiding van Gods Geest in deze Bijbelstudie.
Om te beginnen wil ik vragen of iemand iets kan zeggen over de opbouw van de profetie en de tijd waarin Jeremia leefde. Ik hoop op zinnige en nuttige overdenkingen!
Ik raad je aan om net als we bij Jesaja 7 doen eerst het boek eens helemaal door te lezen. Jeremia is overigens het langste boek van heel de Bijbel dus je hebt direct een enorme kluif te pakken. Als je echt wilt leren om een heel Bijbelboek zelf met begrip te lezen, dan raad ik je aan om bv. met Ruth of Jona of Filippenzen te beginnen. Ik heb zelf helaas geen tijd om je van veel nuttig commentaar te voorzien.

Als tip kan ik je nog wel meegeven om je eerst ook eens goed te verdiepen in de koningen en hun tijd die in Jeremia langskomen. Kijk daarvoor eens aan het eind van 2Kon. 22-25 en 2 Kron. 34-36. Dat om een goed "binnenbijbels' begrip over Jeremia's tijd te krijgen.

Hierbij ook nog een beknopt overzicht van Jeremia:
hst 1 intro en roeping
hst 2- 20 preken vnl. gericht tegen Judah onder Josia en Jehojakim
hst 21 - 33 speciale profetieën met daartussendoor enkele persoonlijke gebeurtenissen onder Zedekiah
hst 34 - 44 Direct historische verslag onder Zedekiah
hst 45 - 52 Toevoegingen in de zin van extra vonnissen over verschillende landen onder Jehojakim en Zedekiah

Ik verder helaas geen tijd om veel mee te denken. Lees de verschillende delen eerst afzonderlijk, vat ze samen, probeer vervolgens verbanden te vinden. Het is in ieder geval qua literatuur een zeer ingewikkeld boek, maar ontzettend mooi! Als je de tijd hebt, neem er dan ongeveer een jaar voor om dit boek in zijn geheel te bestuderen. Waarschijnlijk heb je daar nog niet genoeg aan. Veel zegen in ieder geval.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Geen discussie hier over de HSV; daarom wat berichten weggehaald.
keesjanm

Bericht door keesjanm »

---knip-- Zie onderstaande mededeling
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

theoloog schreef:
Gijs83 schreef:Wij zijn thuis momenteel aan tafel gekomen bij de Profeet Jeremia. Het valt mij op dat dat boek moeilijk te begrijpen is. Ik kon het eigenlijk niet goed volgen. Ik wilde d.m.v. dit topic samen met jullie me wat verder verdiepen in deze profeet. Nu is alles ook niet te begrijpen. Er staat ook ergens, dat sommige dingen voor 'de wijzen en verstandigen verborgen is'. Je kunt dus theologisch universitair opgeleid zijn en de Bijbel nog op de juiste waarde weten te schatten. Zeker voor dit doel is dit forum toch ook bedoeld. Om dit samen met jullie te doen dwingt het mij ook om mee te doen. Ik hoop dat jullie dit ook zien zitten. Ik weet dat er tussen zitten die wel enige kennis hebben. Mogen we hopen en bidden op de leiding van Gods Geest in deze Bijbelstudie.
Om te beginnen wil ik vragen of iemand iets kan zeggen over de opbouw van de profetie en de tijd waarin Jeremia leefde. Ik hoop op zinnige en nuttige overdenkingen!
Ik raad je aan om net als we bij Jesaja 7 doen eerst het boek eens helemaal door te lezen. Jeremia is overigens het langste boek van heel de Bijbel dus je hebt direct een enorme kluif te pakken. Als je echt wilt leren om een heel Bijbelboek zelf met begrip te lezen, dan raad ik je aan om bv. met Ruth of Jona of Filippenzen te beginnen. Ik heb zelf helaas geen tijd om je van veel nuttig commentaar te voorzien.

Als tip kan ik je nog wel meegeven om je eerst ook eens goed te verdiepen in de koningen en hun tijd die in Jeremia langskomen. Kijk daarvoor eens aan het eind van 2Kon. 22-25 en 2 Kron. 34-36. Dat om een goed "binnenbijbels' begrip over Jeremia's tijd te krijgen.

Hierbij ook nog een beknopt overzicht van Jeremia:
hst 1 intro en roeping
hst 2- 20 preken vnl. gericht tegen Judah onder Josia en Jehojakim
hst 21 - 33 speciale profetieën met daartussendoor enkele persoonlijke gebeurtenissen onder Zedekiah
hst 34 - 44 Direct historische verslag onder Zedekiah
hst 45 - 52 Toevoegingen in de zin van extra vonnissen over verschillende landen onder Jehojakim en Zedekiah

Ik verder helaas geen tijd om veel mee te denken. Lees de verschillende delen eerst afzonderlijk, vat ze samen, probeer vervolgens verbanden te vinden. Het is in ieder geval qua literatuur een zeer ingewikkeld boek, maar ontzettend mooi! Als je de tijd hebt, neem er dan ongeveer een jaar voor om dit boek in zijn geheel te bestuderen. Waarschijnlijk heb je daar nog niet genoeg aan. Veel zegen in ieder geval.
Mooie verdeling, daar hebben we wat, laten we eerst maar beginnen met hoofdstuk 1: intro en roeping. Ik heb al een intro gegeven, daar zullen vast nog reactie op komen. Aan de hand van verschillende verklaringen heb je vaak al samenvattingen. Misschien kunnen afzonderlijke personen een afzonderlijke samenvatting maken. Neem daarin ook maar persoonlijke vragen/opmerkingen in mee die je tegenkomt!
Plaats reactie