Pagina 2 van 2

Re: VVD en PVV willen in januari al 130 km rijden

Geplaatst: 30 nov 2010, 16:06
door Marnix
Dat kan ik me wel voorstellen, 's nachts is het rustig en kan het wel... en omdat het rustig is heeft het veel minder invloed op het milieu. Overdag is het vaak toch niet mogelijk. Maar ja, omdat de meeste mensen niet 's nachts in een auto rijden zal men het vast niet voldoende vinden :)

Re: VVD en PVV willen in januari al 130 km rijden

Geplaatst: 30 nov 2010, 17:47
door Mara
Hoe vaak kom jij niet om 11/12 uur savonds ergens vandaan, voor je rijdt bijna niemand, maar de matrixborden wijzen 80 km.
Of bij Amsterdam, 4 brede wegen strekken zich voor je uit, maar je mag niet harder.
:banghead Als ze op bep trajecten de snelheid ietsje losser zouden laten, zou er m.i. wellicht overdag wat minder gejaagd worden. Je hebt nu eenmaal een categorie mensen die hun auto ook wel eens willen uitproberen.
Zijn er meer ongelukken op de autobahn ? Weet iemand de cijfers ?

Re: VVD en PVV willen in januari al 130 km rijden

Geplaatst: 30 nov 2010, 20:00
door rekcor
Stel je rijdt 50 km, en je doet dat met een gemiddelde snelheid van 130 ipv 120 km / uur. Hoeveel tijd bespaart je dat?

50/120*60 = 25 minuten
50/130*60 = 23 minuten

Je wint dus 2 minuten. Echter,

Remweg vs snelheid
Afbeelding

Weerstand (een maat voor benzineverbruik) vs snelheid
Afbeelding

Nog even los van alle files die e.e.a. met zich mee brengt.

Re: VVD en PVV willen in januari al 130 km rijden

Geplaatst: 30 nov 2010, 20:45
door Schemerlichtje
Het is wel slim van de VVD en PVV dat ze willen dat we 130 rijden. Je auto verbruikt meer brandstof, je moet sneller tanken, dus meer inkomsten uit brandstofaccijns :)

Re: VVD en PVV willen in januari al 130 km rijden

Geplaatst: 01 dec 2010, 09:55
door Marnix
Precies :)

En uiteindelijk is het rendement inderdaad nihil. als je een uur rijdt rij je 10 km meer. Die 10 km leg je af in ongeveer 5 minuten.
Mara schreef:Hoe vaak kom jij niet om 11/12 uur savonds ergens vandaan, voor je rijdt bijna niemand, maar de matrixborden wijzen 80 km.
Of bij Amsterdam, 4 brede wegen strekken zich voor je uit, maar je mag niet harder.
:banghead Als ze op bep trajecten de snelheid ietsje losser zouden laten, zou er m.i. wellicht overdag wat minder gejaagd worden. Je hebt nu eenmaal een categorie mensen die hun auto ook wel eens willen uitproberen.
Zijn er meer ongelukken op de autobahn ? Weet iemand de cijfers ?
Aantal verkeersslachtoffers per miljoen inwoners in 2009:

- Nederland: 39
- Duitsland: 51
- Frankrijk: 67

Re: VVD en PVV willen in januari al 130 km rijden

Geplaatst: 01 dec 2010, 10:00
door Erasmiaan
Marnix schreef:Precies :)

En uiteindelijk is het rendement inderdaad nihil. als je een uur rijdt rij je 10 km meer. Die 10 km leg je af in ongeveer 5 minuten.
Mara schreef:Hoe vaak kom jij niet om 11/12 uur savonds ergens vandaan, voor je rijdt bijna niemand, maar de matrixborden wijzen 80 km.
Of bij Amsterdam, 4 brede wegen strekken zich voor je uit, maar je mag niet harder.
:banghead Als ze op bep trajecten de snelheid ietsje losser zouden laten, zou er m.i. wellicht overdag wat minder gejaagd worden. Je hebt nu eenmaal een categorie mensen die hun auto ook wel eens willen uitproberen.
Zijn er meer ongelukken op de autobahn ? Weet iemand de cijfers ?
Aantal verkeersslachtoffers per miljoen inwoners in 2009:

- Nederland: 39
- Duitsland: 51
- Frankrijk: 67
In Duitsland mag je harder rijden dan in Frankrijk, toch zijn er meer slachtoffers in Frankrijk. Slachtoffers aan maximumsnelheid op de rijksweg relateren is dus niet zo makkelijk.

Re: VVD en PVV willen in januari al 130 km rijden

Geplaatst: 01 dec 2010, 10:12
door Marnix
Klopt. Dat is het ook niet. Het heeft ook met allerlei andere zaken te maken, zoals de kwaliteit van de wegen, het gedrag van de mensen op de weg, de kwaliteit van de auto's, het landschap. Daarnaast gaan deze cijfers niet enkel over snelwegen. Toch denk ik dat de meeste zaken wel redelijk gelijk zijn met Duitsland en zijn de cijfers wel weer een indicatie. Ook is het geen geheim dat hoe harder je rijdt, hoe langer je remweg wordt, dat de kans van overleven bij een ongeluk lager wordt naarmate de snelheid hoger is enz.

Re: VVD en PVV willen in januari al 130 km rijden

Geplaatst: 01 dec 2010, 10:39
door Erasmiaan
Marnix schreef:Klopt. Dat is het ook niet. Het heeft ook met allerlei andere zaken te maken, zoals de kwaliteit van de wegen, het gedrag van de mensen op de weg, de kwaliteit van de auto's, het landschap. Daarnaast gaan deze cijfers niet enkel over snelwegen. Toch denk ik dat de meeste zaken wel redelijk gelijk zijn met Duitsland en zijn de cijfers wel weer een indicatie. Ook is het geen geheim dat hoe harder je rijdt, hoe langer je remweg wordt, dat de kans van overleven bij een ongeluk lager wordt naarmate de snelheid hoger is enz.
Deze cijfers gaan niet enkel over snelwegen maar de discussie over de maximumsnelheid wel.

En verder: als je harder rijdt is je remweg langer, maar de remweg van de auto voor je ook.

Re: VVD en PVV willen in januari al 130 km rijden

Geplaatst: 01 dec 2010, 10:45
door Marnix
Klopt, daarom waren de cijfers ook maar een indicatie.