Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten
- FlyingEagle
Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]
Ik wil morgen kerrie soep maken, nu heb ik wel eens kerrie soep waar hele dunne slierten kip in zit gehad, weet iemand hoe je kip in zulke dunne slierten krijgt?
Met een gehaktmolen misschien? Ik weet het verder ook niet, maar het zou misschien kunnen?FlyingEagle schreef:Ik wil morgen kerrie soep maken, nu heb ik wel eens kerrie soep waar hele dunne slierten kip in zit gehad, weet iemand hoe je kip in zulke dunne slierten krijgt?
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Een kipfiletje mee laten trekken totdat hij gaar is, af laten koelen en in lucifer dunne reepjes snijden.FlyingEagle schreef:Ik wil morgen kerrie soep maken, nu heb ik wel eens kerrie soep waar hele dunne slierten kip in zit gehad, weet iemand hoe je kip in zulke dunne slierten krijgt?
Wat je ook kunt doen is, een dikke plak kipfilet (broodbeleg) bij de slager halen, dat is wat steviger en al gaar en dat in dunne reepjes snijden en op het laatst
toevoegen.
Ik doe ook wel eens croutonnetjes op de kerriesoep, vlak voor serveren, of hamblokjes, combineert ook goed.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gisteren heeft manlief heerlijk pannenkoeken staan bakken. Wat was dat heerlijk.
Vanavond eten we een heerlijke gehaktbal, gekookte aardappelen en worteltjes. Met zelfgemaakt appelmoes.
Vanavond eten we een heerlijke gehaktbal, gekookte aardappelen en worteltjes. Met zelfgemaakt appelmoes.
Easy Chicken Pot Pie (lekker makkelijk vakantiekostje) (Amish)
1 1/2 cup groente uit blik of vriezer(erwten/worteltjes)
1 cup gekookte kipblokjes
1 zak/blik romige kippensoep
Beslag:
1 cup Bisquick*
1/2 cup melk
1 ei
(*zelf Bisquick maken: 1 cup bloem/ 1 1/2teasp. bakpoeder/ snufje zout/ 1 tablespoon olie of gesmolten boter mengen)
Groenten/kip/soep mengen
In ovenschaal doen
Beslag eroverheen
30 minuten in de oven (200 C)
1 1/2 cup groente uit blik of vriezer(erwten/worteltjes)
1 cup gekookte kipblokjes
1 zak/blik romige kippensoep
Beslag:
1 cup Bisquick*
1/2 cup melk
1 ei
(*zelf Bisquick maken: 1 cup bloem/ 1 1/2teasp. bakpoeder/ snufje zout/ 1 tablespoon olie of gesmolten boter mengen)
Groenten/kip/soep mengen
In ovenschaal doen
Beslag eroverheen
30 minuten in de oven (200 C)
Groentensoep met gehaktballetjes. Daarbij stokbrood met roomkaas, kruidenboter en vleessalade.
En als toetje een smoothie van: sinaasappel, wortel, mango en klein beetje gember.
En als toetje een smoothie van: sinaasappel, wortel, mango en klein beetje gember.
Ik ga vandaag voor het eerst pilaf maken, ben benieuwd 

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
@Orchidee
Uit de Terdege?
Ik eet vandaag pannenkoeken, ik bak voor twee dagen, morgen hebben we een middag met de bejaarden uit de gemeente, dan moet ik koffie schenken en orgelspelen, 's avonds moet mijn man weg voor de kerkenraad, geen tijd meer om te koken dan maar twee dagen pannenkoeken, vandaag hartig, morgen met zoet.
Uit de Terdege?
Ik eet vandaag pannenkoeken, ik bak voor twee dagen, morgen hebben we een middag met de bejaarden uit de gemeente, dan moet ik koffie schenken en orgelspelen, 's avonds moet mijn man weg voor de kerkenraad, geen tijd meer om te koken dan maar twee dagen pannenkoeken, vandaag hartig, morgen met zoet.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Nee van een site:http://www.24kitchen.nl/shows/makkelijk ... pten/pilav
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Manlief en ikzelf vonden het heerlijk, voor "de kids" hoeft het niet meer 

Ja dat is altijd jammer, wij hebben nu nog maar een kind thuis, dat is al een stuk makkelijker.Orchidee schreef:Manlief en ikzelf vonden het heerlijk, voor "de kids" hoeft het niet meer
Natuurlijk moesten ze eten wat de pot schaft, maar toch is het zo veel prettiger

wat eten betreft dan, voor de rest moet ik wel aan mijn bijna lege nest wennen, maar dat is offtopic
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gisteren hadden wij hier wel een mooie reactie hier. Maar eerst dit;samanthi schreef:Ja dat is altijd jammer, wij hebben nu nog maar een kind thuis, dat is al een stuk makkelijker.Orchidee schreef:Manlief en ikzelf vonden het heerlijk, voor "de kids" hoeft het niet meer
Natuurlijk moesten ze eten wat de pot schaft, maar toch is het zo veel prettiger![]()
wat eten betreft dan, voor de rest moet ik wel aan mijn bijna lege nest wennen, maar dat is offtopic
Afgelopen zondag had een predikant in zijn preek een voorbeeld waarin hij zei dat het verdrietig en erg is voor mama als zij goed voor het gezin zorgt, heel erg haar best doet op lekker eten klaar te maken en iedereen dan met een lang gezicht aan tafel zit. ( Ik geloof dat het nav het mopperen van Israel was op het o.a. het lichte brood, manna, tijdens de woestijnreis. terwijl het hen aan niets ontbrak tijdens die veertig jarige woestijnreis. Zelfs hun zolen sleten niet! Dankzij de zorg van God voor hen.
Nu wat er dus thuis gebeurde...;
Ik had iets bijzonders klaargemaakt. En weet eigenlijk wel dat er dan hevig protest zal komen vanuit de kinderen.( en eigenlijk is dat bij de jongste nu wel een dagelijks terugkerend ritueel, en geeft dus ook best wel eens gemopper vanuit mijn kant). Maar het bleef stil. Ze at haar hele bord leeg zonder ook maar iets van gemopper...
Bij het naar bed gaan vroeg ik dus voorzichtig, vond je het misschien toch lekker?
Nee, kwam het beslist en boos.
Nou, ik vind het wel heel lief van je dat je dan zonder mopperen at.
Ja, zei ze zeer verontwaardigd! maar ik mag ook helemaal niet mopperen van jullie!

Toen ik eind vorig jaar in Canada was vanwege het ongeluk van mijn ouders daar; heb ik zeer divers gegeten.
Familie- en gemeenteleden kwamen 2 weken lang elke dag eten brengen zodat mijn zus en ik niet hoefden te koken, maar ons helemaal op de verzorging van mijn moeder konden richten.
Mijn tante bracht een Cheeseburger-soup. Het was zo lekker dat ik om het recept heb gevraagd.
Vanavond ga ik het in mijn gezin serveren. (ik noem de naam maar niet vooraf
)
Ingrediënten: (voor 8 personen)
250 gram gehakt
3/4 cup gehakte ui
3/4 cup geraspte wortel
3/4 cup gesneden selderij
1 teasp. gedroogde basilicum
1 teasp. gedroogde peterselie
4 tablesp. boter, (apart te gebruiken)
750 ml. kippenbouillon
4 cups plakjes aardappel (geschild)
1/4 cup bloem
2 pakjes kaasplakjes (smeltkaas als bijv. Cheddar)
1-1/2 cups melk
3/4 teasp. zout
1/4 to 1/2 teasp. peper
1/4 cup crème frais
Bereiding:
1. De gehakt rul bakken; even apart zetten
De uitjes, wortels, selderij basilicum en peterselie fruiten in 1 eetl boter. (ongeveer 10 min)
De kipbouillon toevoegen met de aardappels en het gehakt; aan de kook brengen. Ongeveer 10-12 minuten laten sudderen, tot aardappels zacht zijn
2. Ondertussen in een klein pannetje de overige boter smelten. Bloem toevoegen en roeren (3-5 min.)Toevoegen aan de soep en aan de kook brengen. (2 min.) Op laag pitje zetten.
Roer de kaas, melk, zout en peper erdoor; koken en roeren tot de kaas gesmolten is.
Zet gas uit en roer de crème frais erdoor.
Familie- en gemeenteleden kwamen 2 weken lang elke dag eten brengen zodat mijn zus en ik niet hoefden te koken, maar ons helemaal op de verzorging van mijn moeder konden richten.
Mijn tante bracht een Cheeseburger-soup. Het was zo lekker dat ik om het recept heb gevraagd.
Vanavond ga ik het in mijn gezin serveren. (ik noem de naam maar niet vooraf

Ingrediënten: (voor 8 personen)
250 gram gehakt
3/4 cup gehakte ui
3/4 cup geraspte wortel
3/4 cup gesneden selderij
1 teasp. gedroogde basilicum
1 teasp. gedroogde peterselie
4 tablesp. boter, (apart te gebruiken)
750 ml. kippenbouillon
4 cups plakjes aardappel (geschild)
1/4 cup bloem
2 pakjes kaasplakjes (smeltkaas als bijv. Cheddar)
1-1/2 cups melk
3/4 teasp. zout
1/4 to 1/2 teasp. peper
1/4 cup crème frais
Bereiding:
1. De gehakt rul bakken; even apart zetten
De uitjes, wortels, selderij basilicum en peterselie fruiten in 1 eetl boter. (ongeveer 10 min)
De kipbouillon toevoegen met de aardappels en het gehakt; aan de kook brengen. Ongeveer 10-12 minuten laten sudderen, tot aardappels zacht zijn
2. Ondertussen in een klein pannetje de overige boter smelten. Bloem toevoegen en roeren (3-5 min.)Toevoegen aan de soep en aan de kook brengen. (2 min.) Op laag pitje zetten.
Roer de kaas, melk, zout en peper erdoor; koken en roeren tot de kaas gesmolten is.
Zet gas uit en roer de crème frais erdoor.