Dorsvloer vol confetti

Mara

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door Mara »

Afgewezen schreef:
Mara schreef:
Afgewezen schreef:Maar de beklemming zit 'm daar niet in het bevindelijke. Maar :offtopic .
Doe niet zo streng zeg :haha
Het gaat om een sfeer beschrijving. Dat moet je niet overdrijven, maar subtiel verweven in je verhaal.
Toch? :livre
Sterker nog, in 'Dorsvloer vol confetti' zit helemaal geen sfeer. Het beklemmende is idd. meer dat die mensen zo onvriendelijk tegen elkaar zijn, zoals Dodo al signaleerde.
Daarom greep Dorsvloer me niet bij de strot.
Knielen op... wel.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:Het verhaal speelt zich af na 1989. Toen is de Trefcenter in Maxis omgedoopt,
Blz. 151: "Eigenlijk heet Tref nu Maxis, maar dat zegt niemand."
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Dodo schreef: maak er dan normale mensen van die bekneld worden door bijvoorbeeld de uitverkiezing.
Alsof dt een beknelling van de mens is, in plaats van troost voor de christen, zoals we het de Nederlandse Geloofsbelijdenis belijden:
Artikel 16. Van de eeuwige verkiezing Gods.

Wij geloven, dat, het gehele geslacht van Adam door de zonde des eersten mensen in verderfenis en ondergang zijnde, God Zichzelven zodanig bewezen heeft als Hij is, te weten: barmhartig en rechtvaardig. Barmhartig: doordien Hij uit deze verderfenis trekt en verlost degenen die Hij in Zijn eeuwigen en onveranderlijken raad, uit enkele goedertierenheid, uitverkoren heeft in Jezus Christus, onzen Heere, zonder enige aanmerking hunner werken. Rechtvaardig: doordien Hij de anderen laat in hun val en verderf, waar zij zichzelven in geworpen hebben.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Mara

Bericht door Mara »

De Franca Treurs zitten ook in onze kerken, aldus ds. Zweistra.

Een apart hoofdstuk besteedt de predikant aan het gesprek met jongeren. Ambtsdragers moeten op de hoogte zijn van de wereld waarmee jongeren iedere dag worden geconfronteerd. „De Franca Treurs zitten ook in onze kerken en op de stoel of de bank van de huiskamer. Heb er oog voor!”

Tijdens het huisbezoek zijn geduld, tact en wijsheid nodig om contact te krijgen met jongeren. De bezoekende ambtsdrager draagt op dat moment een grote verantwoordelijkheid. „U kunt door uw opstelling de weerzin tegen kerk, gezag en God vergroten! Dat gebeurt als u niet wérkelijk luistert naar de kritische jeugd en hen steeds in de rede valt met de dooddoeners dat het vroeger allemaal zo anders was en dat er toen nog ontzag was voor het ambt enzovoorts.”

Een kerk die alleen maar terug kan kijken, is voor de jeugd die vandaag leeft en naar morgen kijkt niet langer relevant, stelt ds. Zweistra. Jongeren moeten 
voelen dat ze in beeld zijn bij de ambtsdrager, dat ze serieus worden genomen in de vragen die ze stellen.

E.e.a. op refdag.nl. n.a.v. een nieuw boekje over huisbezoek.
Marco

Bericht door Marco »

Bij ons preekte ds. A.P. van Langevelde afgelopen zondag over Prediker 7:10. Een tekst die op tegeltjes niet zou misstaan (maar dan veel te beperkt toegepast zou worden).

Wij zijn in het heden geplaatst. Daar moeten we het mee doen.

En als kerk moeten we niet met weemoed terugkijken naar het verleden. We zien juist uit naar de grote dag, als we Hem weer zullen zien komen. Wat dat betreft kunnen we veel aan de jeugd hebben: jongeren zijn over het algemeen veel beter in het uitzien naar de toekomst dan oudere mensen.
Mara

Bericht door Mara »

In het AD stond een interview met Franca, de laatste 2 vragen en antwoorden hieruit:

En een oud docent van je schreef in het Reformatorisch Dagblad dat je als heiden veel te veel aandacht kreeg. Wel hoopte hij dat men daar ooit met Lukas 15 vers 32
kan zeggen: ze was dood, maar ze is weder levend geworden.

FT: Ik krijg nog maandelijks preken toegestuurd. Met het idee: er is nog hoop voor zondaars, dus ook voor Franca. Maar ik kreeg ook een brief van een man die een
visioen had gehad, waarin ik in het AMC lag na een ernstig auto-ongeluk. "Wat dan, Franca," schreef hij. "Wat dan? Zul je schreeuwen tot God?
"

En?
FT: "Natuurlijk niet. God is dood."

N.B. Haar tweede boek gaat vooral over zingeving. :huhu
Profesto

Bericht door Profesto »

De verfilming van dit boek is inmiddels in première gegaan.
Zijn er hier die de film willen bekijken? Ik heb 'm intussen gezien.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik er niet de minste behoefte aan heb. De stapel boeken die hier ligt trekt me vele malen meer.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Profesto schreef:De verfilming van dit boek is inmiddels in première gegaan.
Zijn er hier die de film willen bekijken? Ik heb 'm intussen gezien.
Onder geen beding.

Het is al heel wat jaren geleden dat ik mijn laatste speelfilm heb gekeken. Dat houd ik graag zo. Zeker voor een film gebaseerd op een boek. En al helemaal voor een film gebaseerd op dit boek.
- Niet meer zo actief -
Profesto

Bericht door Profesto »

:Oo okee
Marc_44

Bericht door Marc_44 »

@Profesto:
Ik ben wel benieuwd hoor, met name om te zien hoe ze de gereformeerde gezindte hebben weergegeven. Wat hebben ze wel laten zien, en wat niet?

Maar wat vind je zelf van de film? Jij hebt 'm immers al gezien.
Profesto

Bericht door Profesto »

Marc_44 schreef:@Profesto:
Ik ben wel benieuwd hoor, met name om te zien hoe ze de gereformeerde gezindte hebben weergegeven. Wat hebben ze wel laten zien, en wat niet?

Maar wat vind je zelf van de film? Jij hebt 'm immers al gezien.
Ik vind de weergave van de ger. gezindte heel goed gedaan. Er zaten een paar kleine missertjes in, de vader heeft bijvoorbeeld een baard, en een bruid heeft een bruidsjurk zonder mouwen. Overigens een gekleurde bruidsjurk, dat dan weer wel.
Het is ook zonder de gewoontes en gebruiken van de ger. gezindte te bespotten weergegeven.

Waar de film vooral om draait is dat de hoofdpersoon, net als in het boek, eigenlijk haar milieu ontgroeit (is).
Ik vond het een mooie film, traag in tempo, maar dat past wel bij het onderwerp en het verhaal.
DDD

Bericht door DDD »

Ik ben zeker van plan de film te gaan bekijken. Ik ben erg geïnteresseerd in de manier waarop de gereformeerde gezindte in media, boeken en film wordt neergezet. In veel gevallen blijkt een totale onwetendheid, en dat blijft mij verbazen, omdat er toch genoeg mensen zijn die bereid zouden zijn mee te denken en missers te voorkomen.

Ik vond het boek een aardig geschreven, maar wel beklemmend boek, dat echter in mijn beleving meer gaat over een agrarische cultuur dan over de gereformeerde gemeenten.
Profesto

Bericht door Profesto »

DDD schreef:Ik ben zeker van plan de film te gaan bekijken. Ik ben erg geïnteresseerd in de manier waarop de gereformeerde gezindte in media, boeken en film wordt neergezet. In veel gevallen blijkt een totale onwetendheid, en dat blijft mij verbazen, omdat er toch genoeg mensen zijn die bereid zouden zijn mee te denken en missers te voorkomen.
Die totale onwetendheid zul je hier niet tegenkomen. Het is op nuances soms niet helemaal hoe het echt is, maar dat weten alleen insiders.
Ik weet toevallig dat de voltallige filmcrew zich echt goed verdiept heeft in de ger. gezindte, en o.a. een kerkdienst bezocht heeft van de Gereformeerde Gemeenten.
DDD schreef:Ik vond het boek een aardig geschreven, maar wel beklemmend boek, dat echter in mijn beleving meer gaat over een agrarische cultuur dan over de gereformeerde gemeenten.
De opmerkingen over de ernst van het geloof deden mij wel aan de ger. gezindte denken. Maar misschien wat dorpser dan ik gewend ben.
DDD

Bericht door DDD »

Maar ik ben een insider, en ik vind daarnaast ook dat er zoveel insiders zijn die toegankelijk zijn en als adviseur zouden kunnen optreden, dat dit soort vergissingen onnodig en onzorgvuldig zijn.
Plaats reactie