Gereformeerde Gemeenten

Tiberius
Administrator

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Wat is beter, GG-lid: de GG een plekje in het hart of in het DNA?
Henk J

Bericht door Henk J »

GerefGemeente-lid schreef:Toch is dat wat anders als bij mensen bij wie het eigene de GG in het DNA zit, zoals men deze week van ondergetekende beweerde. ;)
Snap dat dit gesprek pijn doet, de theologische school en het curatorium worden hier regelmatig stevig besproken. Als de HHK besproken wordt doet mij dat ook wel eens pijn, zeker als het richting schoppen gaat. Anderzijds, niet bespreken is ook geen optie vind ik.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef:Wat is beter, GG-lid: de GG een plekje in het hart of in het DNA?
Als het in je DNA zit, dan zit het ook in je hart, dat je je verbonden voelt met het kerkverband waarin God je plaatste en dat je alle zorgen en ontwikkelingen die er zijn ook telkens weer brengt voor Gods aangezicht.
Mistig

Bericht door Mistig »

GerefGemeente-lid schreef:Toch is dat wat anders als bij mensen bij wie het eigene van de GG in het DNA zit, zoals men deze week van ondergetekende beweerde. ;)
Nou, als heel-mijn-leven-lid-zijnde-van-de-GG-kerkganger zou ik dat ook echt niet weten wat dat eigene zoal is. Ik vind het ook een nare term, omdat je daarmee jezelf bewust van anderen lijkt te willen onderscheiden.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

GerefGemeente-lid schreef:
Tiberius schreef:Wat is beter, GG-lid: de GG een plekje in het hart of in het DNA?
Als het in je DNA zit, dan zit het ook in je hart, dat je je verbonden voelt met het kerkverband waarin God je plaatste en dat je alle zorgen en ontwikkelingen die er zijn ook telkens weer brengt voor Gods aangezicht.
Alle zorgen en ontwikkelingen.
Dus ook die zorgen en ontwikkelingen die je hier regelmatig ontkent?
GerefGemeente-lid
Verbannen

Tiberius schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Alle zorgen en ontwikkelingen.
Dus ook die zorgen en ontwikkelingen die je hier regelmatig ontkent?
Ik zie andere zorgen en ontwikkelingen dan jij. Volgens mij weet je dat best wel. Maar ik ontken zeker ook niet dat er, vanuit jouw kijk op de GG, ook zeker zorgen en ontwikkelingen zijn die ook mij niet altijd positief stemmen. Ik denk bijvoorbeeld aan het selectieve beleid in steeds meer gemeenten als het gaat over de kanselopenstelling van predikanten binnen het eigen kerkverband. Of de duidelijke starheid van de GBS (waar in het hoofdbestuur enkele GG-predikanten mede hun invloed uitoefenen) dat ze te weinig doen om de SV duidelijker te maken voor het nageslacht. Dat zijn allemaal zaken die ik ook vind vallen onder 'zorgen en ontwikkelingen'.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ok, dus met 'alle' bedoel je '1 of 2' (omdat er ook nog één buiten de GG ligt).
Dan is mijn conclusie dat het beter is dat de GG een plekje in je hart heeft dan in je DNA.
GGotK

Bericht door GGotK »

Zijn er in de GG meer of grotere problemen dan in andere kerkverbanden?
Arja

Bericht door Arja »

Paulus had zijn eigen volk "hartstochtelijk lief, ook toen hij niet meer welkom was in hun synagoge. Dat vind ik een mooi voorbeeld van echte liefde. Jood zijn zit in je genen. Lid van de Gereformeerde Gemeente zijn niet. Maar je kunt een kerkverband wel hartstochtelijk liefhebben.

Op de site van de Gereformeerde Gemeente van Terneuzen staat:
We erkennen andere kerken als ware kerken van God als de fundamentele waarheden van de Bijbel door hen worden erkend. In andere woorden: de binding aan Gods waarheid bepaalt de mate van verbroedering of distantie en de samenwerking die we met andere kerken hebben.

Over hoe meer Bijbelse waarheden we overeenstemming hebben, des te nauwer zal de officiële relatie zijn. We houden ook nauwe contacten met gelijkgezinde reformatorische kerken in andere delen van de wereld en steunen hun zendingsactiviteiten.

Verder geloven we dat God Zijn kinderen heeft in een verscheidenheid van groeperingen over de hele wereld.
Goed gezegd.
CvdW

Bericht door CvdW »

GGotK schreef:Zijn er in de GG meer of grotere problemen dan in andere kerkverbanden?
Dat weet ik niet, maar laatst hoorde ik een predikant zeggen dat er fundamenteels iets mis is.
Hierin zit het woord fundament. Het gaat niet over bijzaken.
GGotK

Bericht door GGotK »

CvdW schreef:
GGotK schreef:Zijn er in de GG meer of grotere problemen dan in andere kerkverbanden?
Dat weet ik niet, maar laatst hoorde ik een predikant zeggen dat er fundamenteels iets mis is.
Hierin zit het woord fundament. Het gaat niet over bijzaken.
Dat klinkt weer erg vaag: welke dominee was dat en wat vond hij fundamenteel mis?

Oftewel: wat is er bij de GG fundamenteel mis en bij de andere kerkverbanden niet?
GerefGemeente-lid
Verbannen

Tiberius schreef:Ok, dus met 'alle' bedoel je '1 of 2' (omdat er ook nog één buiten de GG ligt).
Dan is mijn conclusie dat het beter is dat de GG een plekje in je hart heeft dan in je DNA.
Ik geef enkele voorbeelden. Er zijn er uiteraard veel meer te noemen. Maar soms is het beter om de vuile was niet buiten te hangen. Vandaar dat we zoveel als in ons vermogen ligt positief dienen te spreken over het kerkverband waarin we een plaats hebben (n.a.v. zondag 43 van de H.C.). En vandaar dat ik wars ben van allerlei kritiek, waarvan ik me soms zelfs afvraag, of die kritiek ook in de binnenkamer is gebracht.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Dat weet ik niet, maar ook kleine vossen kunnen de wijngaard verderven.
GGotK

Bericht door GGotK »

Tiberius schreef:
Dat weet ik niet, maar ook kleine vossen kunnen de wijngaard verderven.
Maar als je dat niet weet, waarom zijn er dan zoveel met name ex-GG'ers zo gefixeerd op de problemen van de GG in plaats van op de problemen in hun huidige kerkverband?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Hoe kom je erbij dat het in plaats van is?
Voor de rest van het antwoord zie de posting van Bezorgd een stukje lager.
Plaats reactie