Wordt je dan wel zalig omdat de grondtekst zo goed werd verklaard en de Woordverklaring zo grondig was?Zeeuw schreef:Dat denk ik ook. Ik merk nl (specifiek nu in mijn eigen kerkgenootschap, maar ook daarbuiten) dat de academisch geschoolde dominees (zeker de wat jongere) zeer wel in staat zijn tot praktische voorbeelden. Maar daarnaast ook bijzonder goed vanuit de grondtekst het Woord kunnen verklaren.
Dat zal, als je niet of minder goed thuis ben in die grondtekst, veel lastiger zijn. En het begint toch echt met een grondige Woordverklaring en niet met goede, praktische toepassingen. We worden niet zalig omdat we zo lekker praktisch volgens de Bijbel konden leven.
Gereformeerde Gemeenten
-
- Verbannen
Re: Gereformeerde Gemeenten
Dat is de basis van de Bijbelse boodschap, ja. Je zou kunnen zeggen: het fundament van je preek.
Ik heb zelf ook vaak 'preken' gehoord, waarin aangegeven werd hoe je met je buren om moet gaan, hoeveel kinderen je moet krijgen als echtpaar, hoe je met je mobiel omgaat, enz. Maar dat is geen preek, maar een moralistisch verhaaltje.
Ik heb zelf ook vaak 'preken' gehoord, waarin aangegeven werd hoe je met je buren om moet gaan, hoeveel kinderen je moet krijgen als echtpaar, hoe je met je mobiel omgaat, enz. Maar dat is geen preek, maar een moralistisch verhaaltje.
GerefGemeente-lid schreef:Wordt je dan wel zalig omdat de grondtekst zo goed werd verklaard en de Woordverklaring zo grondig was?Zeeuw schreef:Dat denk ik ook. Ik merk nl (specifiek nu in mijn eigen kerkgenootschap, maar ook daarbuiten) dat de academisch geschoolde dominees (zeker de wat jongere) zeer wel in staat zijn tot praktische voorbeelden. Maar daarnaast ook bijzonder goed vanuit de grondtekst het Woord kunnen verklaren.
Dat zal, als je niet of minder goed thuis ben in die grondtekst, veel lastiger zijn. En het begint toch echt met een grondige Woordverklaring en niet met goede, praktische toepassingen. We worden niet zalig omdat we zo lekker praktisch volgens de Bijbel konden leven.
Lees eens rustig Romeinen 10.
-
- Verbannen
Dat laatste vind ik echt de grootste onzin. In een preek over het tweede of het zevende gebod is het logisch dat je het over afgoderij hebt die vandaag de dag veel voorkomt of over zonde tegen het zevende gebod die 100 jaar geleden niet mogelijk was.Tiberius schreef:Dat is de basis van de Bijbelse boodschap, ja. Je zou kunnen zeggen: het fundament van je preek.
Dat heeft niets met moralisme te maken, maar met het spreken overeenkomstig Gods Woord en de Belijdenisgeschriften.
Meestal niet. Vaak krijg je dan klank-'exegese'.GerefGemeente-lid schreef:Volgens mij heeft een mbo'er die vaardigheid juist bij uitstek.Tiberius schreef:Nee dat denk ik niet, omdat een prediker de vertaalslag moet maken van de Bijbeltekst naar de actualiteit, een praktische boodschap. Dat is een vaardigheid die een mbo'er over het algemeen niet heeft. Daarvoor moet je echt op de tekst studeren.
Er zijn uiteraard uitzonderingen, maar ik heb nu even over de algemene lijn.
Bovendien kan het zo zijn, dat een wetenschapper in een bepaald vak op theologisch gebied op mbo-niveau functioneert.
Ok, dan klopt je bewering niet.GerefGemeente-lid schreef:Daar doel ik uiteraard niet op. Ik doel op de toepassing voor het dagelijks leven, zowel zielsbevindelijk als maatschappelijk.Tiberius schreef:Wat jij waarschijnlijk bedoelt, zijn de intro's, voorbeelden waarmee een predikant (een deel van) zijn preek begint. Maar dat is wat anders dan de toepassing.
Als het daarbij blijft, is het geen preek, maar een moralistisch verhaaltje.GerefGemeente-lid schreef:Dat laatste vind ik echt de grootste onzin. In een preek over het tweede of het zevende gebod is het logisch dat je het over afgoderij hebt die vandaag de dag veel voorkomt of over zonde tegen het zevende gebod die 100 jaar geleden niet mogelijk was.Tiberius schreef:Dat is de basis van de Bijbelse boodschap, ja. Je zou kunnen zeggen: het fundament van je preek.
Dat heeft niets met moralisme te maken, maar met het spreken overeenkomstig Gods Woord en de Belijdenisgeschriften.
Nou, dat laatste mag zeker een plaats krijgen. Ik vind het mooi/belangrijk/noodzakelijk om, zeker wanneer het preken over heiligmaking en vruchten van de Heilige Geest zijn, een stuk praktische invulling te horen. Maar inderdaad, het is niet de basis en het fundament.Tiberius schreef:Dat is de basis van de Bijbelse boodschap, ja. Je zou kunnen zeggen: het fundament van je preek.
En ook niet het doel.Zeeuw schreef:Nou, dat laatste mag zeker een plaats krijgen. Ik vind het mooi/belangrijk/noodzakelijk om, zeker wanneer het preken over heiligmaking en vruchten van de Heilige Geest zijn, een stuk praktische invulling te horen. Maar inderdaad, het is niet de basis en het fundament.Tiberius schreef:Dat is de basis van de Bijbelse boodschap, ja. Je zou kunnen zeggen: het fundament van je preek.

Maar.....ook niet onbelangrijk :-)Tiberius schreef:En ook niet het doel.Zeeuw schreef:Nou, dat laatste mag zeker een plaats krijgen. Ik vind het mooi/belangrijk/noodzakelijk om, zeker wanneer het preken over heiligmaking en vruchten van de Heilige Geest zijn, een stuk praktische invulling te horen. Maar inderdaad, het is niet de basis en het fundament.Tiberius schreef:Dat is de basis van de Bijbelse boodschap, ja. Je zou kunnen zeggen: het fundament van je preek.
Ik vind een gesprek over de prediking, het niveau en de uitwerking best heel plezier met leden van het bewuste kerkverband, met liefde voor dat kerkverband, al mag er best een kritische noot geplaatst worden.
Het gesprek aanzien tussen mensen die niet (meer) tot het kerkverband behoren vind ik altijd wat onplezierig. Ik haak dan snel af.
Het gesprek aanzien tussen mensen die niet (meer) tot het kerkverband behoren vind ik altijd wat onplezierig. Ik haak dan snel af.
-
- Verbannen
Daar verschillen we dan over van mening. Ik hoor meer predikanten dan jij, durf ik te veronderstellen, dus ik weet heus wel waar ik over spreek.Tiberius schreef:Meestal niet. Vaak krijg je dan klank-'exegese'.
Bovendien kan het zo zijn, dat een wetenschapper in een bepaald vak op theologisch gebied op mbo-niveau functioneert.
Hoezo klopt die dan niet?Tiberius schreef:Ok, dan klopt je bewering niet.
Uiteraard blijft het daar niet bij. Het ging om voorbeelden.Tiberius schreef:Als het daarbij blijft, is het geen preek, maar een moralistisch verhaaltje.
-
- Verbannen
Eens, behalve de laatste zin. Ik bijt me daar dan als een terriër in vast. Dat is vast omdat ik een rasechte GG-er ben.Ad Anker schreef:Ik vind een gesprek over de prediking, het niveau en de uitwerking best heel plezier met leden van het bewuste kerkverband, met liefde voor dat kerkverband, al mag er best een kritische noot geplaatst worden.

Ik denk dat jij juist vrij smal luistert, vandaar je beperkte blik.GerefGemeente-lid schreef:Daar verschillen we dan over van mening. Ik hoor meer predikanten dan jij, durf ik te veronderstellen, dus ik weet heus wel waar ik over spreek.Tiberius schreef:Meestal niet. Vaak krijg je dan klank-'exegese'.
Omdat de boodschap van een tekst, de toepassing voor het leven, uit de exegese opkomt. Dat is de basis en het fundament. Als de exegese niet grondig is, klopt de toepassing ook niet.GerefGemeente-lid schreef:Hoezo klopt die dan niet?Tiberius schreef:Ok, dan klopt je bewering niet.
Ok, eerst presenteerde je die voorbeelden als toepassing. Dat klopt dus niet.GerefGemeente-lid schreef:Uiteraard blijft het daar niet bij. Het ging om voorbeelden.Tiberius schreef:Als het daarbij blijft, is het geen preek, maar een moralistisch verhaaltje.
Dat is een trekje dat vaker bij mensen van dat kerkverband voorkomt ja.Ad Anker schreef:Ik vind een gesprek over de prediking, het niveau en de uitwerking best heel plezier met leden van het bewuste kerkverband, met liefde voor dat kerkverband, al mag er best een kritische noot geplaatst worden.
Inclusief de gedachte dat de liefde voor het kerkverband over is als je er niet meer kerkt.
Juist dit waren opmerkingen die kerkverband- en preekoverstijgend waren m.i.
Persoonlijk heb ik tot nu toe nog geen sterke aanwijzingen gevonden dat de gemiddelde student van een HHK/CGK een kwalitatief betere preek levert dan een gemiddelde student van de GG. Dat er sterke dogmatische verschillen zijn, zoals bijvoorbeeld de ruimte in het aanbod van genade en verhouding van het menselijk niet kunnen/niet willen, is wel duidelijk maar dat hoeft niet iets te zeggen over de kwaliteit van de preek.