Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Voor preken wellicht wel ja.
Maar hoe zit het met pastoraat? En heeft hij de capaciteiten om een vergadering te leiden? Enz.
Maar hoe zit het met pastoraat? En heeft hij de capaciteiten om een vergadering te leiden? Enz.
-
- Verbannen
Er zijn natuurlijk ook plattelandsgemeenten die grotendeels uit alleen mbo'ers bestaan. Ik denk dat binnen de GG dat zelfs de meeste gemeenten zijn. Dus de redenering van @Tiberius gaat echt niet op. Bovendien is een eenvoudige mbo'er vaak veel praktischer ingesteld dan een universitair geschoolde professor.DDD schreef:Als je een dominee tien keer gehoord hebt, dan weet je heus wel ongeveer hoe slim hij is. Ik denk niet dat een indeling in klassen daar nou zoveel aan bijdraagt. Maar goed, voor andere mensen die geen verschil horen, misschien wel.Tiberius schreef:Wellicht kunnen die wat anders gaan doen, bijvoorbeeld hbo of mbo theologie.GerefGemeente-lid schreef:Binnen de GG heb je veel meer laag geschoolde predikanten. Ik vraag me af of die een universitair niveau wel aankunnen. Hoe zie je dit dan, @Tiberius?
De laatste noem ik niet om de GG-opleiding te diskwalificeren of zo, maar dan weet een gemeente waar men aan toe is: ik heb ook liever dat mijn tandarts een academicus is dan een mbo'er, maar een ander denkt daar wellicht anders over.
Als wij hier elkaar niet mogen indelen in schalen, dan vind ik het heel erg tegenstrijdig dat de slimheid van predikanten wel mag worden ingedeeld.
Onze consulent is een heel begaafd prediker, met talloze hedendaagse en praktische voorbeelden. Maar een universitaire studie zou hij vermoedelijk niet kunnen.
Onze oudvaders waren geleerde en bestudeerde mensen. Anders werd je geen predikant. Ooit is er een regel gekomen dat mannen op basis van singuliere gaven (art. 8 meen ik) predikant konden worden.
Er kwam een tijd dat iedereen zich aan kon melden. (Is dat begonnen na de afscheiding) Men begon te preken en er was weinig tot geen opleiding.
Er kwam een stroming op gang die geleerdheid juist helemaal niets vond. Eenvoudige mannen, die gebruikte God en vervulde Hij met Zijn Geest. De verhalen van predikanten die onvoorbereid de kansel op gingen en vervolgens twee uur lang preekten omdat de Geest er in mee kwam en 'er water onder het schip kwam' zijn bekend. Ze zijn verheven tot kenmerk van het ware. Er is enige kentering gekomen door het oprichten van de TS door ds. Kersten, al was daar best weerstand tegen.
De focus in de prediking is meer komen te liggen op bevinding dan op verkondiging (uitleg, exegese) van het Woord. Ook is de focus op de leer, het eigene van de gemeenten. Soms hoor ik als losse flodder bijvoorbeeld iets over de rechtvaardigmaking als nadere weldaad. Dat is natuurlijk geen Schriftverklaring maar leerverklaring of een aanvulling op de Schrift. Omdat de focus in bepaalde kringen verschoven is, is de uitleg/exegese minder.
Toch ben ik voorzichtig. We luisteren thuis bijbellezingseries van ds. Moerkerken. Nu zijn we met Elia bezig. Hij verklaart de Schrift en heeft weinig uitwassen. Dus het kan wel! En daarin is hij niet de enige uiteraard.
Verder is het positieve dat juist in de rechterflank de leerdienst nog steeds een frequente en grote plaats heeft. Ook dat is van groot belang.
Er kwam een tijd dat iedereen zich aan kon melden. (Is dat begonnen na de afscheiding) Men begon te preken en er was weinig tot geen opleiding.
Er kwam een stroming op gang die geleerdheid juist helemaal niets vond. Eenvoudige mannen, die gebruikte God en vervulde Hij met Zijn Geest. De verhalen van predikanten die onvoorbereid de kansel op gingen en vervolgens twee uur lang preekten omdat de Geest er in mee kwam en 'er water onder het schip kwam' zijn bekend. Ze zijn verheven tot kenmerk van het ware. Er is enige kentering gekomen door het oprichten van de TS door ds. Kersten, al was daar best weerstand tegen.
De focus in de prediking is meer komen te liggen op bevinding dan op verkondiging (uitleg, exegese) van het Woord. Ook is de focus op de leer, het eigene van de gemeenten. Soms hoor ik als losse flodder bijvoorbeeld iets over de rechtvaardigmaking als nadere weldaad. Dat is natuurlijk geen Schriftverklaring maar leerverklaring of een aanvulling op de Schrift. Omdat de focus in bepaalde kringen verschoven is, is de uitleg/exegese minder.
Toch ben ik voorzichtig. We luisteren thuis bijbellezingseries van ds. Moerkerken. Nu zijn we met Elia bezig. Hij verklaart de Schrift en heeft weinig uitwassen. Dus het kan wel! En daarin is hij niet de enige uiteraard.
Verder is het positieve dat juist in de rechterflank de leerdienst nog steeds een frequente en grote plaats heeft. Ook dat is van groot belang.
Dat was precies het punt wat ik wilde maken.GerefGemeente-lid schreef:Ds. A. Vergunst? Die werd juist heel breed gewaardeerd.Mistig schreef:Dat was Ds. A. Vergunst ook. Volgens mij moet het kunnen.Tiberius schreef:Weinig kans, als ik het zo inschat. Volgens mij is ds. Zondag eerder een vreemde eend in de GG-bijt, dan iemand die daar midden in staat.Mistig schreef:Misschien dat Prof. Zondag hier ook een rol in kan spelen.
Als je zijn levensbeschrijving leest, dan was hij een bijzondere man. Hij durfde ook het curatorium aan te spreken, als hij vond dat ze onterecht iemand afwezen.
En toch breed gewaardeerd.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
-
- Verbannen
Eens. Ik heb de afgelopen 10 weken bijna elke zondagmiddag/avond een catechismuspreek gehoord, met talloze praktische voorbeelden voor de tijd waarin wij leven.Ad Anker schreef:Verder is het positieve dat juist in de rechterflank de leerdienst nog steeds een frequente en grote plaats heeft. Ook dat is van groot belang.
@Mistig:
Dat zit hem in de karakters. De mensen met extreme karakters waren net in groten getale voor zichzelf begonnen, dus er was minder gedoe.
Maar in een conservatieve omgeving wordt extremisme al snel gezien als een kenmerk van het ware. En op die manier heeft rechts altijd voorrang, en dat leidt tot ongelukken.
Met de leer heeft dit allemaal niet veel te maken.
Dat zit hem in de karakters. De mensen met extreme karakters waren net in groten getale voor zichzelf begonnen, dus er was minder gedoe.
Maar in een conservatieve omgeving wordt extremisme al snel gezien als een kenmerk van het ware. En op die manier heeft rechts altijd voorrang, en dat leidt tot ongelukken.
Als rechts voorrang heeft, leidt dat niet automatisch tot ongelukken. Dat gebeurt pas als niet iedereen zich aan die regel houdt, of als rechts voorrang neemt als het geen voorrang heeft.DDD schreef:Maar in een conservatieve omgeving wordt extremisme al snel gezien als een kenmerk van het ware. En op die manier heeft rechts altijd voorrang, en dat leidt tot ongelukken.
Maar inderdaad, met de leer heeft dit allemaal niet veel te maken.
Eens met het vetgedrukte, maar dat doe je juist zelf.GerefGemeente-lid schreef:Er zijn natuurlijk ook plattelandsgemeenten die grotendeels uit alleen mbo'ers bestaan. Ik denk dat binnen de GG dat zelfs de meeste gemeenten zijn. Dus de redenering van @Tiberius gaat echt niet op. Bovendien is een eenvoudige mbo'er vaak veel praktischer ingesteld dan een universitair geschoolde professor.DDD schreef:Als je een dominee tien keer gehoord hebt, dan weet je heus wel ongeveer hoe slim hij is. Ik denk niet dat een indeling in klassen daar nou zoveel aan bijdraagt. Maar goed, voor andere mensen die geen verschil horen, misschien wel.Tiberius schreef:Wellicht kunnen die wat anders gaan doen, bijvoorbeeld hbo of mbo theologie.GerefGemeente-lid schreef:Binnen de GG heb je veel meer laag geschoolde predikanten. Ik vraag me af of die een universitair niveau wel aankunnen. Hoe zie je dit dan, @Tiberius?
De laatste noem ik niet om de GG-opleiding te diskwalificeren of zo, maar dan weet een gemeente waar men aan toe is: ik heb ook liever dat mijn tandarts een academicus is dan een mbo'er, maar een ander denkt daar wellicht anders over.
Als wij hier elkaar niet mogen indelen in schalen, dan vind ik het heel erg tegenstrijdig dat de slimheid van predikanten wel mag worden ingedeeld.
Onze consulent is een heel begaafd prediker, met talloze hedendaagse en praktische voorbeelden. Maar een universitaire studie zou hij vermoedelijk niet kunnen.
Ik beschrijf het in algemene termen, jij koppelt er direct personen aan ('onze consulent', 'universitair geschoolde professor' (daar is er maar één van in de GG, bovendien een pleonasme)). Dat moet je niet doen.
Ook daar vergis je je in. De GG is echt geen kerkverband van 'kleine luiden' meer, zoals 50 jaar geleden. Er zijn veel hbo- en universitair geschoolden, zowel mannen als vrouwen.GerefGemeente-lid schreef:Er zijn natuurlijk ook plattelandsgemeenten die grotendeels uit alleen mbo'ers bestaan. Ik denk dat binnen de GG dat zelfs de meeste gemeenten zijn. Dus de redenering van @Tiberius gaat echt niet op.
Maar dat is juist geen vereiste voor een predikant. Hij moet een gemeente geestelijk kunnen leiden, preken, pastoraat, enz.GerefGemeente-lid schreef:Bovendien is een eenvoudige mbo'er vaak veel praktischer ingesteld dan een universitair geschoolde professor.
Hij hoeft niet de kerk te schilderen of zo. Hooguit als hij het leuk vindt.
-
- Verbannen
Dat bedoel ik niet. Ik bedoelde juist dat, als een predikant praktisch is ingesteld, hij ook sneller praktische voorbeelden gebruik op de preekstoel, iets waar verschillende forummers de afgelopen dagen over klaagden.Tiberius schreef:Maar dat is juist geen vereiste voor een predikant. Hij moet een gemeente geestelijk kunnen leiden, preken, pastoraat, enz.
Hij hoeft niet de kerk te schilderen of zo. Hooguit als hij het leuk vindt.
-
- Verbannen
Nee nee, je begint er zelf over dat je liever een academicus hebt als dominee dan een tandarts. Ik bestrijd dat door te zeggen dat juist praktisch ingestelde predikanten (vaak een mbo-niveau) ook op de preekstoel een praktischere toepassing kunnen maken. Ik zal proberen wat algemener te zijn, want daarin heb je wel gelijk.Tiberius schreef:Eens met het vetgedrukte, maar dat doe je juist zelf.
Ik beschrijf het in algemene termen, jij koppelt er direct personen aan ('onze consulent', 'universitair geschoolde professor' (daar is er maar één van in de GG, bovendien een pleonasme)). Dat moet je niet doen.
Ok, dat is inderdaad beter.GerefGemeente-lid schreef:Nee nee, je begint er zelf over dat je liever een academicus hebt als dominee dan een tandarts. Ik bestrijd dat door te zeggen dat juist praktisch ingestelde predikanten (vaak een mbo-niveau) ook op de preekstoel een praktischere toepassing kunnen maken. Ik zal proberen wat algemener te zijn, want daarin heb je wel gelijk.Tiberius schreef:Eens met het vetgedrukte, maar dat doe je juist zelf.
Nee dat denk ik niet, omdat een prediker de vertaalslag moet maken van de Bijbeltekst naar de actualiteit, een praktische boodschap. Dat is een vaardigheid die een mbo'er over het algemeen niet heeft. Daarvoor moet je echt op de tekst studeren.GerefGemeente-lid schreef:Nee nee, je begint er zelf over dat je liever een academicus hebt als dominee dan een tandarts. Ik bestrijd dat door te zeggen dat juist praktisch ingestelde predikanten (vaak een mbo-niveau) ook op de preekstoel een praktischere toepassing kunnen maken. Ik zal proberen wat algemener te zijn, want daarin heb je wel gelijk.Tiberius schreef:Eens met het vetgedrukte, maar dat doe je juist zelf.
Overigens werden hieronder wat praktische toepassingen genoemd, die die naam eigenlijk niet waard zijn, want die gebruiken de Bijbel juist als een moralistisch boek. Dat is juist niet de boodschap van de Bijbel.
Wat jij waarschijnlijk bedoelt, zijn de intro's, voorbeelden waarmee een predikant (een deel van) zijn preek begint. Maar dat is wat anders dan de toepassing.
-
- Verbannen
Volgens mij heeft een mbo'er die vaardigheid juist bij uitstek.Tiberius schreef:Nee dat denk ik niet, omdat een prediker de vertaalslag moet maken van de Bijbeltekst naar de actualiteit, een praktische boodschap. Dat is een vaardigheid die een mbo'er over het algemeen niet heeft. Daarvoor moet je echt op de tekst studeren.
Daar doel ik uiteraard niet op. Ik doel op de toepassing voor het dagelijks leven, zowel zielsbevindelijk als maatschappelijk.Tiberius schreef:Wat jij waarschijnlijk bedoelt, zijn de intro's, voorbeelden waarmee een predikant (een deel van) zijn preek begint. Maar dat is wat anders dan de toepassing.
Dat denk ik ook. Ik merk nl (specifiek nu in mijn eigen kerkgenootschap, maar ook daarbuiten) dat de academisch geschoolde dominees (zeker de wat jongere) zeer wel in staat zijn tot praktische voorbeelden. Maar daarnaast ook bijzonder goed vanuit de grondtekst het Woord kunnen verklaren.Tiberius schreef:Nee dat denk ik niet, omdat een prediker de vertaalslag moet maken van de Bijbeltekst naar de actualiteit, een praktische boodschap. Dat is een vaardigheid die een mbo'er over het algemeen niet heeft. Daarvoor moet je echt op de tekst studeren.GerefGemeente-lid schreef:Nee nee, je begint er zelf over dat je liever een academicus hebt als dominee dan een tandarts. Ik bestrijd dat door te zeggen dat juist praktisch ingestelde predikanten (vaak een mbo-niveau) ook op de preekstoel een praktischere toepassing kunnen maken. Ik zal proberen wat algemener te zijn, want daarin heb je wel gelijk.Tiberius schreef:Eens met het vetgedrukte, maar dat doe je juist zelf.
Overigens werden hieronder wat praktische toepassingen genoemd, die die naam eigenlijk niet waard zijn, want die gebruiken de Bijbel juist als een moralistisch boek. Dat is juist niet de boodschap van de Bijbel.
Wat jij waarschijnlijk bedoelt, zijn de intro's, voorbeelden waarmee een predikant (een deel van) zijn preek begint. Maar dat is wat anders dan de toepassing.
Dat zal, als je niet of minder goed thuis ben in die grondtekst, veel lastiger zijn. En het begint toch echt met een grondige Woordverklaring en niet met goede, praktische toepassingen. We worden niet zalig omdat we zo lekker praktisch volgens de Bijbel konden leven.