Gereformeerde Gemeenten

Tiberius
Administrator

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Mistig schreef:Qua toelating is misschien nu (nog) een stap te ver.
Een eigen curatorium zou ook kunnen, waarbij men de procedure van het curatorium van de CGK overneemt.
Beter is gewoon één curatorium: het curatorium van de CGK neemt ook nu studenten voor de volle breedte van het kerkverband aan.
Mistig schreef:Maar het moet toch mogelijk zijn om met die paar studenten van de Theologische School voor sommige lessen aan te haken bij de TUA?
Het is sowieso mogelijk, de TUA staat daar open voor. Al was het alleen maar voor de vakken Exegese en Homiletiek, dat zou het niveau van de preken al enorm verbeteren. Maar ook het vak Poimeniek zou goed zijn om dat op academisch niveau te volgen.
Mistig schreef:Misschien dat Prof. Zondag hier ook een rol in kan spelen.
Weinig kans, als ik het zo inschat. Volgens mij is ds. Zondag eerder een vreemde eend in de GG-bijt, dan iemand die daar midden in staat.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Tiberius schreef:Dat denk ik ook ja, al werd dat eerder tamelijk hier stellig weersproken.
Daarom moet een preek een duidelijke, actuele toepassing hebben, wat function genoemd wordt. Die function moet uit het tekstgedeelte opkomen, en daar kom je als prediker alleen achter door goede studie.
Als een prediker dat niet doet, wordt hij saai om (langdurig) naar te luisteren. Voorbeelden van predikers die dat juist wel doen, werden hier pas al genoemd: ds. Van der Zwan, ds. Den Boer, en er zijn uiteraard vele anderen. Daar merk je duidelijk dat ze als het ware door de tekst heen gegaan zijn.
Binnen de GG gebeurt dat ook gewoon. Ik kan zo een heel rijtje predikanten noemen die de achterliggende tijd bij ons zijn voorgegaan.
Ik citeer zomaar zonder commentaar enkele berichten van GG-forummers afgelopen dagen:
Wij hebben een wat oudere predikant die steeds meer begint te herhalen en, zo lijkt het, ook minder voorbereidt en uitschrijft. De preken zijn vaak hetzelfde. Vooral de overige gezinsleden gaan zich daar steeds meer aan ergeren omdat de diensten altijd minstens anderhalf uur duren, zeker wanneer we thuis meekijken.
Misschien mag ik het niet zeggen, maar soms raakt een predikant uitgepreekt in een gemeente. Dan ga je weten wat er komt.
Dat is niet bij iedere predikant het geval!
Dat is bij ons wel het geval. De ds. staat hier al lang en dat merk je in alles. Tegelijkertijd is het dubbel want je bent ook heel dankbaar voor het hebben van een eigen predikant. Vacant zijn is ook maar niets in een kerkverband met een tekort.
Er zijn wat mij betreft maar weinig GG-predikanten waar ik graag elke zondag onder zou zitten. Heb dan net zo lief leespreken.

Op vakantie spreek je nog eens mensen uit heel het land. Ook mede GG-ers uit uiteenlopende gemeenten. En wat merk je? Honger naar de verklaring van Gods Woord. Er wordt veel gezucht onder beschrijvende prediking, aaneenrijgen van waarheidjes etc. Corona maakt dat velen elders zijn gaan meeluisteren (Zwan en C.P. de Boer hoor ik opvallend vaak), zich laven aan die prediking en niet weten hoe het moet als ze straks weer volledig kerken bij hun eigen gemeente. Concreet: je veert op en zit op het puntje van de bank als je de prediking van stud. De Raaf hoorde. Dat is wat men begeert. Men kan mopperen op de schare maar bij heel groot deel van de schare is oprecht verlangen naar Woordverkondiging.
Je weet zelf net zo goed als ik dat deze reacties net zo min representatief zijn dan de visie die ik hierover heb. Sterker nog: ik denk dat mijn visie meer gevonden wordt in de GG.

Ik acht een aansluiting bij de TUA niet nodig.
Mistig

Bericht door Mistig »

Tiberius schreef:
Mistig schreef:Qua toelating is misschien nu (nog) een stap te ver.
Een eigen curatorium zou ook kunnen, waarbij men de procedure van het curatorium van de CGK overneemt.
Beter is gewoon één curatorium: het curatorium van de CGK neemt ook nu studenten voor de volle breedte van het kerkverband aan.
Bedoel je dat het CGK curatorium studenten gaat aannemen voor de GG? Dat lijkt me niet gezond. Tenzij de kerkverbanden worden samengevoegd uiteraard.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Mistig

Bericht door Mistig »

GerefGemeente-lid schreef:Je weet zelf net zo goed als ik dat deze reacties net zo min representatief zijn dan de visie die ik hierover heb. Sterker nog: ik denk dat mijn visie meer gevonden wordt in de GG.

Ik denk dat je je daar echt in vergist. Ik ken echt veel mensen die op deze manier in de kerk staan.
Het is een wonder dat ze nog lid zijn. En ook in 'rechtsere' of 'midden' gemeenten.
Laatst gewijzigd door Mistig op 08 sep 2021, 09:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Mistig

Bericht door Mistig »

Tiberius schreef:
Weinig kans, als ik het zo inschat. Volgens mij is ds. Zondag eerder een vreemde eend in de GG-bijt, dan iemand die daar midden in staat.
Dat was Ds. A. Vergunst ook. Volgens mij moet het kunnen.
merel

Bericht door merel »

Zeeuw schreef:
merel schreef:
Zeeuw schreef:
merel schreef:Ik kan de bezwaarden tegen deze avonden wel volgen. Nu gaat het mij niet eens om een opening van een schooljaar. Dat heeft volgens mij elke middelbare school ( al zijn wij het vorige week ook vergeten). Wij kregen namelijk een week van te voren een link om in te loggen, nooit meer aan gedacht. Ik vind diensten, bezinningsmomenten, bid- en dankdagen door de week heel vermoeiend naast werk en gezin. De bid- en dankdagen zijn een gewoonte waar ik trouw heenga, maar ik zit er nooit ontspannen door het gehaast om alles rond te krijgen voor die tijd.

Voor de goede orde: aan allerlei sociale verplichtingen doe ik in een reguliere (werk)week ook niet mee
ben je dan niet al te druk met alle tijdelijke zaken?
Ik betwijfel of dat het is. Ik heb relatief veel slaap nodig en ga altijd vroeg naar bed. Daarom zijn activiteiten in de avonduren niet aan mij besteed.
Gelukkig zijn de diensten op bid- en dankdagen overdag en begin avond. Als werk een belemmering volgt om naar de kerk te gaan, is het toch goed na te gaan of dat anders kan? Die 2 keer per jaar.
Wij hebben overigens nooit diensten door de week. Wel bv Bijbelstudiekring etc.
De diensten overdag met bid- en dankdag bezoeken wij ook altijd, maar dat zijn vooral kinderdiensten. De oudste twee worden nu groter en gaan liever naar de avonddienst, maar ik ben blij dat dit maar 2x in het jaar is. Dus schoolopeningen, bezinningsmomenten, bijbelstudie door de week liever niet.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Mistig schreef:
Tiberius schreef:
Dat was Ds. A. Vergunst ook. Volgens mij moet het kunnen.
Ds. A. Vergunst? Die werd juist heel breed gewaardeerd.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

merel schreef: De diensten overdag met bid- en dankdag bezoeken wij ook altijd, maar dat zijn vooral kinderdiensten. De oudste twee worden nu groter en gaan liever naar de avonddienst, maar ik ben blij dat dit maar 2x in het jaar is. Dus schoolopeningen, bezinningsmomenten, bijbelstudie door de week liever niet.
Dat laatste begrijp ik wel. Maar dan nog is het goed na te gaan of het werk en andere zaken het in de weg staan of dat het gewoon een fysieke behoefte aan veel slaap is.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Mistig schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Je weet zelf net zo goed als ik dat deze reacties net zo min representatief zijn dan de visie die ik hierover heb. Sterker nog: ik denk dat mijn visie meer gevonden wordt in de GG.

Ik denk dat je je daar echt in vergist. Ik ken echt veel mensen die op deze manier in de kerk staan.
Het is een wonder dat ze nog lid zijn. En ook in 'rechtsere' of 'midden' gemeenten.
Dat denk ik ook ja. Het is niet alleen dat je dat hier op RF leest, maar je hoort het veel breder, inclusief ambtsdragers.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Binnen de GG heb je veel meer laag geschoolde predikanten. Ik vraag me af of die een universitair niveau wel aankunnen. Hoe zie je dit dan, @Tiberius?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

GerefGemeente-lid schreef:Binnen de GG heb je veel meer laag geschoolde predikanten. Ik vraag me af of die een universitair niveau wel aankunnen. Hoe zie je dit dan, @Tiberius?
Wellicht kunnen die wat anders gaan doen, bijvoorbeeld hbo of mbo theologie.
De laatste noem ik niet om de GG-opleiding te diskwalificeren of zo, maar dan weet een gemeente waar men aan toe is: ik heb ook liever dat mijn tandarts een academicus is dan een mbo'er, maar een ander denkt daar wellicht anders over.
DDD

Bericht door DDD »

GerefGemeente-lid schreef:Binnen de GG heb je veel meer laag geschoolde predikanten. Ik vraag me af of die een universitair niveau wel aankunnen. Hoe zie je dit dan, @Tiberius?
Nee. Maar gelukkig wil dat niet zeggen dat zij met inachtneming van hun beperkingen niet goed kunnen preken. Als ze maar gewoon veel lezen en andermans gedachten doorgeven, kan dat tot heel goede resultaten leiden.
Henk J

Bericht door Henk J »

Binnen de HHK is ook niet iedereen even hoog geschoold, toch zie je dat met goede begeleiding de toekomstige predikanten er door heen geholpen worden. Door de mensen om hen heen maar vooral door Degene die hun zendt.
Mara

Bericht door Mara »

Is in de CGK ook hoor. Dat hoor je wel.
Of juist niet: "dit woord komt uit het Hebreeuws en betekent....., het komt uit het Grieks en.....
En wordt er ook niet of nauwelijks uit bepaalde bijbelboeken gepreekt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD

Bericht door DDD »

Tiberius schreef:
Wellicht kunnen die wat anders gaan doen, bijvoorbeeld hbo of mbo theologie.
De laatste noem ik niet om de GG-opleiding te diskwalificeren of zo, maar dan weet een gemeente waar men aan toe is: ik heb ook liever dat mijn tandarts een academicus is dan een mbo'er, maar een ander denkt daar wellicht anders over.
Als je een dominee tien keer gehoord hebt, dan weet je heus wel ongeveer hoe slim hij is. Ik denk niet dat een indeling in klassen daar nou zoveel aan bijdraagt. Maar goed, voor andere mensen die geen verschil horen, misschien wel.
Plaats reactie