Hendrikus schreef:caprice schreef:Gijs83 schreef:DORDRECHT – De stichting Herziene Statenvertaling (HSV) heeft het voornemen om de HSV op 4 december 2010 officieel te presenteren in de Grote Kerk te Dordrecht.
Zo, dan mogen die mannen nog wel heel hard werken om al die kanttekeningen ook klaar te hebben. Die horen immers bij de vertaling.
Jaja, en de Trommius mot er zeker ook nog bij, want die hoort er immers ook bij?
Als de SV niet zonder kanttekeningen kan, komen de gelovigen in ons volksdeel heel wat te kort. Want de kanttekeningen hebben de meeste mensen niet in huis. En als ze ze wél in huis hebben, worden ze dan ook gebruikt?
De SV zal het zelfstandig moeten kunnen doen: als dat niet kan, is er met de vertaling iets mis.
Ik hoop dat het een mooie dag wordt, 4 december '10 in Dordt. Staat genoteerd!
Nee, Trommius hoort niet bij de vertaling op zichzelf. De kanttekeningen echter zeker wel. Die zetten ze toch zeker wel over? Als de kanttekeningen niet opgenomen worden kunnen ze het project maar beter anders noemen, want het heeft niets meer te maken met de Statenvertaling dan. Het zou eerder een ontzettende kaalslag zijn van wat we hadden. Dan is er al zeker geen haar op mijn hoofd die er nog aan denken zou om ook misschien maar ooit mijn Bijbel met kanttekeningen in te ruilen voor zo'n arme vertaling.
Dat men de kanttekeningen niet acht nodig te hebben, is de armoede van deze tijd. Vroeger had men niet veel boeken, maar men oefende en leerde zich, en bestudeerde de kanttekeningen bij de Bijbel. Als men deze goudmijn liggen laat, is het project maar arm, en sluit de vertaling geheel aan bij de hap-snap cultuur van 'even snel een stukje lezen', die de haastige tegenwoordige moderne mens kent. En daar ben ook ik niet vrij van. Maar we zouden ons meer moeten benaarstigen om Gods Woord te lezen, en ook de kanttekeningen te bestuderen.
4 december 2010 zou dan eerder een droeve dag genoemd moeten worden, die in het teken staat van de instandhouding en bevordering van de verdeeldheid, die nu zelfs Gods Woord zelf gaat raken.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck