Stijgende energieprijzen en overige inflatie

DDD

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door DDD »

Wim Anker schreef: Vandaag, 08:25
DDD schreef: Gisteren, 23:36
huisman schreef: 31 mar 2026, 10:11
Quercus schreef: 31 mar 2026, 08:40

Klopt deels. Er zijn mensen die het financieel moeilijk hebben. En die kunnen niet verduurzamen. Maar daaronder zijn er ook een aantal die het liefst hun geld besteden aan de nieuwste OLED TV of aan wintersport (of verzin het maar).
Als ik voor mijzelf spreek (en dat bedoel ik niet uit de hoogte, en ik heb financieel niks te klagen). Wij hebben jaren lang gespaard en zijn zuinig geweest, geen vakanties, geen luxe producten, één auto puur voor werkverkeer, en boodschappen op de fiets. Dat heeft er onder meer voor bijgedragen dat we nu mogelijkheden hebben gehad om een ruimer huis te kopen en deze na te isoleren en een warmtepomp te installeren.

Maar misschien is het wel een idee om als rijkere de minderbedeelden te helpen met isolatiemaatregelen (als een soort van goed doel), schiet mij te binnen.
Volgens mij heeft de SP een plan voor een isolatiebank net zoiets als de voedselbank. Als de overheid consistent beleid zou voeren en subsidies sterk inkomensafhankelijk zou maken zou duurzaamheid ook bereikbaar worden voor de lagere inkomens.
Dan krijgt @DDD de volle pond en @merel niets. :haha Dit gebaseerd op hun eigen geopenbaarde inkomstenplaatjes. (2 goed betaalde (bijna) fulltime banen tegenover het minimum salaris van @DDD)
Ik las deze week in de krant dat deze regeling er allang is. Voor mensen met een huishoudingkomen tot 60.000 euro (dat vind ik best ruim) is een gratis lening beschikbaar voor het aanschaffen van een warmtepomp bij het Nationaal warmtefonds.

https://www.warmtefonds.nl/particuliere ... warmtepomp

Oftewel: voor mensen met een koophuis is de stelling dat arme mensen niet zouden kunnen verduurzamen, onzin. Met een huurhuis is het een ander verhaal. Het landelijk VVD-beleid is al jarenlang enorm in het nadeel van huurders.

Als rijker bedeelde hoef je dus armer bedeelde woningeigenaren niet te helpen, behalve dan wellicht bij het aanvragen.
"gratis" lenen. Die moet wel terugbetaalt worden he?
Ja. Daarom heet het lenen. Anders zou het 'krijgen' zijn. Maar normaal gesproken betaal je bij een lening rente, zoals je ongetwijfeld ook weet. Bovendien: dat soort investeringen verdien je ook heel snel terug. Daarom is die regeling er ook.
merel

Bericht door merel »

Snel terugverdienen is natuurlijk niet waar. Afgelopen jaren hebben wij behoorlijk geïnvesteerd in nieuwe ramen, daken en vloerisolatie. Dat verdienen we nooit en te nimmer terug. Wel is het behaaglijker in huis
Eloesje

Bericht door Eloesje »

merel schreef: Vandaag, 11:40 Snel terugverdienen is natuurlijk niet waar. Afgelopen jaren hebben wij behoorlijk geïnvesteerd in nieuwe ramen, daken en vloerisolatie. Dat verdienen we nooit en te nimmer terug. Wel is het behaaglijker in huis
Zou dat voor een warmtepomp ook gelden?
Wij zijn er voorzichtig naar aan het kijken, met subsidie is het wel te doen, maar ben je uiteindelijk echt goedkoper uit? Wij hebben al heel veel andere regelingen getroffen waarmee we al een heel laag verbruik hebben, maar 523 m3 gas verbruikt wat komend seizoen waarschijnlijk nog minder gaat worden.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef: Vandaag, 10:12
Ja. Daarom heet het lenen. Anders zou het 'krijgen' zijn. Maar normaal gesproken betaal je bij een lening rente, zoals je ongetwijfeld ook weet. Bovendien: dat soort investeringen verdien je ook heel snel terug. Daarom is die regeling er ook.
Het valt altijd tegen, zeker met het afschaffen van de salderingsregeling.
DDD

Bericht door DDD »

Nee, isolatie bespaart vrijwel altijd, althans, als je in een slecht geisoleerd huis woont. Een gemiddeld geisoleerd huurhuis uit de jaren 60 gebruikt vier keer zoveelgeld aan stroom en gas als een villa van twee miljoen van vijf jaar oud.

Door middel van isolatie en warmtepomp kun je daar wel degelijk groot verschil in maken.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef: Vandaag, 18:53 Nee, isolatie bespaart vrijwel altijd, althans, als je in een slecht geisoleerd huis woont. Een gemiddeld geisoleerd huurhuis uit de jaren 60 gebruikt vier keer zoveelgeld aan stroom en gas als een villa van twee miljoen van vijf jaar oud.

Door middel van isolatie en warmtepomp kun je daar wel degelijk groot verschil in maken.
Natuurlijk bespaar je maar @merel en @ambtenaar sloegen aan op jouw stelling van ‘heel snel terugverdienen’ . Dat is meestal niet waar. Reken op minimaal ergens tussen 10 en 20 jaar.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Aangezien de lening ook 15 of 20 jaar kan zijn, is de rest alleen maar winst.
JvW

Bericht door JvW »

Eloesje schreef: Vandaag, 18:35
merel schreef: Vandaag, 11:40 Snel terugverdienen is natuurlijk niet waar. Afgelopen jaren hebben wij behoorlijk geïnvesteerd in nieuwe ramen, daken en vloerisolatie. Dat verdienen we nooit en te nimmer terug. Wel is het behaaglijker in huis
Wij zijn er voorzichtig naar aan het kijken, met subsidie is het wel te doen, maar ben je uiteindelijk echt goedkoper uit? Wij hebben al heel veel andere regelingen getroffen waarmee we al een heel laag verbruik hebben, maar 523 m3 gas verbruikt wat komend seizoen waarschijnlijk nog minder gaat worden.
Bij zo’n laag verbruik zou ik maar een nieuwe gasketel kopen. Een warmtepomp is financieel gezien dan niet aantrekkelijk naar mijn idee.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
merel

Bericht door merel »

Dan verbruiken jullie niet veel. Wij zaten afgelopen jaren op een gemiddeld verbruik van 1100 m3. Dat is voor een huis uit 1973 ook niet veel.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef: Vandaag, 19:09 Aangezien de lening ook 15 of 20 jaar kan zijn, is de rest alleen maar winst.
De technische levensduur is 15 jaar.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

DDD schreef:Aangezien de lening ook 15 of 20 jaar kan zijn, is de rest alleen maar winst.
Niet helemaal waar voor iedereen;
Of ik ben er over 20 jaar niet meer, of ik woon hier niet meer, of...
Je moet bijna zeker weten of je in je huis blijft wonen of dat de investering zich nog terugbetaald als je je huis verkoopt.
Dan heb ik het nu over de warmtepomp en/of zonnepanelen.
Andere (vloer, dak, muren, ramen) heb je natuurlijk qua comfort sowieso gelijk winst en een aangenamer woonklimaat.

Verstuurd vanaf mijn SM-A165F met Tapatalk

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Orchidee

Bericht door Orchidee »

merel schreef:
Dan verbruiken jullie niet veel. Wij zaten afgelopen jaren op een gemiddeld verbruik van 1100 m3. Dat is voor een huis uit 1973 ook niet veel.
Is dat gemiddeld verbruik over een heel jaar?

Verstuurd vanaf mijn SM-A165F met Tapatalk

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
merel

Bericht door merel »

Ja, gemiddeld verbruik per jaar. In 2021 zaten we veel hoger (1900m3), maar dat was tijdens de verbouwing. Daarna veel lager
DDD

Bericht door DDD »

Ambtenaar schreef: Vandaag, 19:49
DDD schreef: Vandaag, 19:09 Aangezien de lening ook 15 of 20 jaar kan zijn, is de rest alleen maar winst.
De technische levensduur is 15 jaar.
Het ging hier over isolatie.
Eloesje

Bericht door Eloesje »

JvW schreef: Vandaag, 19:13
Bij zo’n laag verbruik zou ik maar een nieuwe gasketel kopen. Een warmtepomp is financieel gezien dan niet aantrekkelijk naar mijn idee.
Ja dat moeten we echt goed uit/berekenen. Aan de andere kant, als we hem combineren met een thuis accu waardoor we mogelijk de opgewekte stroom van overdag savonds kunnen gebruiken voor de warmtepomp wordt het wat aantrekkelijker. (als het salderen vervalt) Maar hoeveel leveren zonnepanelen nu daadwerkelijk op in de winter als je de warmtepomp juist nodig heb om je huis te verwarmen....
Vastrecht gas vervalt als je het gas laat afsluiten. Dat scheelt weer.
Plaats reactie