DDD schreef:Ik geloof niet dat je goed bekend bent in Ridderkerk hoor.
Het komt niet door zijn manier van spreken, maar omdat kerkenraden de ander uitnemender achten dan zichzelf. Dat is ook de gestalte die in Christus Jezus was.
Beroepingswerk discussie [4]
-
- Verbannen
Re: Beroepingswerk discussie [4]
Laatst gewijzigd door amateur-theoloog op 13 mei 2019, 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat gaat -wat ik al schreef- over zeer extreme uitzonderingen.Jantje schreef:De laatste 5 jaar zie je enkele gemeenten uiterst links en uiterst rechts een andere keuze maken door (g)een kandidaat te plaatsen. Ik heb daar wel eens meer een boekje over opengedaan en toen kreeg ik het verwijt dat ik dat niet kon eisen omdat er nu 'eenmaal verschillen zijn in de Gereformeerde Gemeenten en je niet kunt verwachten dat elke kandidaat in elke gemeente beroepen wordt'. Maar goed, blijkbaar is dat nu opeens anders, dat zou kunnen.DDD schreef:Precies.
Volgens mij blijkt daaruit dat kerkenraden gewoon vriendelijk zijn in het beroepen en dingen niet zo op de spits drijven. Terwijl dat laatste in de HHK veel meer aan de orde van de dag lijkt, al is de vrijheid van plaatselijke gemeenten daar weer groter.
En dan is het ook nog eens zo dat de verschillen in de HHK ook maar zeer beperkt zijn.
Wat betreft je laatste zin, die is zeer tegenstrijdig met hetgeen @Erskines net heeft verkondigd.
En mijn uitspraak is in het geheel niet in strijd met die van Erskines. Het is maar net waar je het accent op legt.
-
- Verbannen
Meen je dat serieus?! Dus je vindt dat meer gemeenten daar een voorbeeld aan zouden mogen nemen?DDD schreef:Het komt niet door zijn manier van spreken, maar omdat kerkenraden de ander uitnemender achten dan zichzelf. Dat is ook de gestalte die in Christus Jezus was.
Laatst gewijzigd door Jantje op 13 mei 2019, 23:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
-
- Verbannen
Nogmaals mensen en forumleden:
Een kerk als de HHK waar sommige kandidaten niet beroepen worden, is geen gezonde situatie.
Of spreek ik vreemde taal??
Een kerk als de HHK waar sommige kandidaten niet beroepen worden, is geen gezonde situatie.
Of spreek ik vreemde taal??
-
- Verbannen
Jantje schreef:Hij heeft de klok horen luiden, maar weet in geen geval waar de klepel hangt. De overige gemeenten hangen allen ook tegen het rechtse deel aan, kan ik je vertellen, enkel de gemeente die hij als eerst en als (twee na) laatste noemt, zijn daarop een zekere uitzondering.DDD schreef:Ik geloof niet dat je goed bekend bent in Ridderkerk hoor.Meen je dat serieus?! Dus je vindt dat meer gemeenten daar een voorbeeld aan zouden mogen nemen?DDD schreef:Het komt niet door zijn manier van spreken, maar omdat kerkenraden de ander uitnemender achten dan zichzelf. Dat is ook de gestalte die in Christus Jezus was.
Laatst gewijzigd door amateur-theoloog op 13 mei 2019, 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Verbannen
Zou je wat minder namen en gemeenten willen noemen en wat meer wat jouw mening is van het stukje van ds. Pieters. Want nu vind ik dat je niet zo goed een bijdrage levert aan de discussie, als ik eerlijk ben.amateur-theoloog schreef:Oké, Ridderkerk is dan een gemeente waarin van alles kan: ds De Heer/ds van Boven, maar ook ds. JJ Tanis, ds. G.W.S. Mulder. een middengemeente dus.DDD schreef:Ik geloof niet dat je goed bekend bent in Ridderkerk hoor.
Het komt niet door zijn manier van spreken, maar omdat kerkenraden de ander uitnemender achten dan zichzelf. Dat is ook de gestalte die in Christus Jezus was.
Ds. A.T. Huijser is wel zwaarder in de GG, maar ik denk dat ze ds. G. Beens/ds Van Boven o.i.d. in Goes niet zomaar zullen beroepen en hem dus wel.
Hij kan zó preken dat het lichtere GG-leden ook nog wel aanstaat.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Grappig. Ik probeer aan te geven dat vele GG'ers teveel hokjesdenken en de negativiteit opzoeken. Prompt gebeurt dat erna ook nog! Van Ridderkerk tot Goes en ds. X en ds. Y. Een overspannen en een losgemaakte predikant worden ook nog even aan hun jasje getrokken en uitgebreid besproken. Sommigen vinden daarover praten en alles indelen, verschillen vergroting toch zo heerlijk, ik vind het maar treurig.
Ik denk dat dat wel meevalt. Er zijn wel dominees die zichzelf op een voetstuk zetten, maar ik heb niet het idee dat gemeenteleden daar nu zo druk mee zijn. Al zal dat vast per gemeente verschillen.Ambtenaar schreef:Een niet onbelangrijk verschil is de wijze van opleiding en de statuur van het ambt van predikant. In de HHK staat een predikant veel minder op een voetstuk dan in de GG.
@Jantje:
Dat vind ik een heel moeilijke vraag. Maar ik denk inderdaad dat dat goed zou zijn, ware het niet dat ik zie dat de gestalte die in Christus Jezus was in de praktijk nogal eens het onderspit moet delven. Dat zie je in kerkenraden. De gematigde broeders treden geregeld af, en de zware broeders zitten uitstekend. Dus: ik vind het wel, maar dan moet er wel een goed functionerende kerkenraad zijn om een predikant in de gaten te houden.
Als een kerkenraad werkelijk zelf het beleid bepaalt en niet bang is om ook naar buiten toe een helder standpunt in te nemen bij verschillen van inzicht tussen gemeenteleden en de predikant, dan denk ik dat er veel mogelijk is.
Maar het blijft ingewikkeld. Als een predikant avondmaal moet bedienen en eigenlijk vindt dat het overgrote deel van de gemeenteleden niet aan tafel hoort, is dat voor zowel de gemeente als voor de dominee een zware beproeving.
@Amateur-theoloog:
Je komt niet met bewijs, maar je kletst maar wat.
Ik vind het -los van wat ik hier boven zei: niet perse ongezond als een ongeschikte kandidaat niet wordt beroepen. Waarom zou dat moeten? Dat is niet tot heil van de gemeente van Christus.
Mijn uitspraak over uitnemender achten dan zichzelf ging over kerkenraden van gematigde gemeenten. En daar is dit niet bepaald een voorbeeld van.
-
- Verbannen
Ik heb enkel met een voorbeeld willen aangeven dat er van de reactie van ds. Pieters helemaal geen bal klopt. Dat is niet iets negatiefs, dat is iets waar ik heel veel verdriet van heb. En je kunt dat allemaal wel verstoppen, maar je moet soms ook eerlijk zijn. Dat er dan vervolgens een forummer die zijn naam 100 keer eer aan doet, allerlei onzin erbij gaat slepen, vind ik niet mijn schuld, als ik heel eerlijk ben. Je moet ook een beetje je plaats weten, en dat is hier toch niet het geval, als ik het eerlijk mag zeggen.Erskinees schreef:Grappig. Ik probeer aan te geven dat vele GG'ers teveel hokjesdenken en de negativiteit opzoeken. Prompt gebeurt dat erna ook nog! Van Ridderkerk tot Goes en ds. X en ds. Y. Een overspannen en een losgemaakte predikant worden ook nog even aan hun jasje getrokken en uitgebreid besproken. Sommigen vinden daarover praten en alles indelen, verschillen vergroting toch zo heerlijk, ik vind het maar treurig.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
De woorden van ds Pieters laten ruimte over om de volgende stelling te (onder)schrijven.
Door het toelatingsbeleid en de opleiding binnen de HHK is er een grotere afstand/ vervreemding tussen de (prediking van) gemiddelde HHK-kandidaat en de achterban/gemeenten van de HHK. Onder andere hierdoor worden kandidaten minder snel en door minder gemeenten beroepen.
Door het toelatingsbeleid en de opleiding binnen de HHK is er een grotere afstand/ vervreemding tussen de (prediking van) gemiddelde HHK-kandidaat en de achterban/gemeenten van de HHK. Onder andere hierdoor worden kandidaten minder snel en door minder gemeenten beroepen.
Ik ben het met Jantje eens.
Het amateuristisch gebabbel kun je hem niet verwijten.
@amateur-theoloog:
Mensen vangen kan op allerlei manieren. Ik hoop niet dat je ambtsdrager bent in de GG of elders. Al zie ik dat je je bijdrage weer hebt herzien. Hetgeen in je te prijzen is.
@amateur-theoloog:
Mensen vangen kan op allerlei manieren. Ik hoop niet dat je ambtsdrager bent in de GG of elders. Al zie ik dat je je bijdrage weer hebt herzien. Hetgeen in je te prijzen is.
De dominee had het niet over gemiddelde kandidaten, maar over uitzonderlijke gevallen.GGotK schreef:De woorden van ds Pieters laten ruimte over om de volgende stelling te (onder)schrijven.
-
- Verbannen
Je hebt gelijk, ik liep te hard van stapel. Ik heb mijn posting weggedaan. Maar ik wil zeggen dat ik het apart vind dat in de HHK een kandidaat GEEN beroepen krijgt, dat klopt m.i. niet.DDD schreef:Ik ben het met Jantje eens.
@amateur-theoloog:
Laatst gewijzigd door amateur-theoloog op 13 mei 2019, 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Verbannen
Ik vraag me af of de HHK-ers onder ons het daarmee eens zijn. Als er GG had gestaan waren er vermoedelijk een heel aantal forummers het er helemaal mee eens geweest.GGotK schreef:De woorden van ds Pieters laten ruimte over om de volgende stelling te (onder)schrijven.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
-
- Verbannen
Ik denk dat dit ook per kandidaat verschilt, of je nu uit een 'zwaardere' over 'lichtere' gemeente van de HHK komt. Om maar even geen namen te noemen enz. om de discussie prettig te houden.Jantje schreef:Ik vraag me af of de HHK-ers onder ons het daarmee eens zijn. Als er GG had gestaan waren er vermoedelijk een heel aantal forummers het er helemaal mee eens geweest.GGotK schreef:De woorden van ds Pieters laten ruimte over om de volgende stelling te (onder)schrijven.