Re: Gereformeerde Gemeenten
Geplaatst: 02 sep 2021, 11:12
Ik denk ook eerder dat verdraagzaamheid omtrent verschillende het uitgangspunt moet zijn en niet ' ik ben gewetensbezwaarde, dus de ander moet zich aanpassen'.
Ik ben het eens met @TSD. Met name voor mensen met een nauw geweten is het moeilijk. Je wordt al gauw gepushd om ook maar mee te doen met de tijd. Anders sta je al gauw als ouderwets bekend en iemand die niet met zijn tijd mee wil. Als je daar in alle voorzichtigheid iets van probeert te zeggen, waarom je zelf zo leeft en vanuit Gods Woord probeert uit te leggen waarom de buitenkant wel degelijk wat (dus niet álles!!!) zegt over de binnenkant van het hart, komt men al snel met verwijten en maakt men zich er met een Jantje van Leiden vanaf.Tiberius schreef:Voor mij ligt het uitgangspunt van elkaar verdragen in (bijvoorbeeld) Romeinen 14:1-3:
1 NEEMT dengene nu die zwak is in het geloof, aan, maar niet tot twistige samensprekingen.
2 De een gelooft wel dat men alles eten mag, maar die zwak is, eet moeskruiden.
3 Die daar eet, verachte hem niet die niet eet; en die niet eet, oordele hem niet die daar eet; want God heeft hem aangenomen.
Dat lijkt me precies andersom als jij beweert, @TSD, dat 'de niet-gewetensbezwaarde natuurlijk eerder rekening met een wel gewetensbezwaarde'; althans, als het gaat om middelmatige dingen, waar de Bijbel niets over zegt.
Hoe zie jij dat?
Echt waar? Op welke concrete onderwerpen dan?GerefGemeente-lid schreef:Ik ben het eens met @TSD. Met name voor mensen met een nauw geweten is het moeilijk. Je wordt al gauw gepushd om ook maar mee te doen met de tijd. Anders sta je al gauw als ouderwets bekend en iemand die niet met zijn tijd mee wil. Als je daar in alle voorzichtigheid iets van probeert te zeggen, waarom je zelf zo leeft en vanuit Gods Woord probeert uit te leggen waarom de buitenkant wel degelijk wat (dus niet álles!!!) zegt over de binnenkant van het hart, komt men al snel met verwijten en maakt men zich er met een Jantje van Leiden vanaf.Tiberius schreef:Voor mij ligt het uitgangspunt van elkaar verdragen in (bijvoorbeeld) Romeinen 14:1-3:
1 NEEMT dengene nu die zwak is in het geloof, aan, maar niet tot twistige samensprekingen.
2 De een gelooft wel dat men alles eten mag, maar die zwak is, eet moeskruiden.
3 Die daar eet, verachte hem niet die niet eet; en die niet eet, oordele hem niet die daar eet; want God heeft hem aangenomen.
Dat lijkt me precies andersom als jij beweert, @TSD, dat 'de niet-gewetensbezwaarde natuurlijk eerder rekening met een wel gewetensbezwaarde'; althans, als het gaat om middelmatige dingen, waar de Bijbel niets over zegt.
Hoe zie jij dat?
Ik zeg dus tegenwoordig zelf niet al te veel meer. En dat is niet omdat ik het niet durf, maar om de vrede enigszins te bewaren.
Wat bedoel je?Tiberius schreef:Een Jantje van Leiden, ja, die kenden we hier wel.
Ik mag hopen dat jouw GG de enige uitzondering is dan, je schrikt hier gewoon van. Wat is de motivatie om doordeweeks wel een broek te kunnen /mogen dragen en zondags niet?Charles schreef:In mijn GG ben je een uitzondering als je als vrouw of meisje doordeweeks in een rok loopt. Ook vrouwen van kerkenraadsleden staan in broek bij het schoolhek. Inmiddels komt het al voor dat meiden/meisjes in broek naar doordeweekse kerkelijke activiteiten komen zoals JV.Erskinees schreef:Doel je op dat gare pleidooi voor het dragen van rokken door vrouwen? Ik vond het een vreselijk stuk. Na de zure bommen van V.A. steeds meer redenen om mijn abbo te stoppen.
De Saambinder zou eens het gehele kerkverband in het vizier moeten hebben i.p.v. zo selectief. Doordeweeks zijn broeken in een deel van de gemeenten gewoon ingeburgerd. Bovendien moeten we af van de aloude en vermoeiende broeken-rokkendiscussie. Er is een veel belangrijker front: genderneutraliteit en beinvloeding van onze kinderen via social media. Daarvoor moet gewaarschuwd worden.
De refoschool heeft de rokkenregel losgelaten. Dat maakt het voor de ouders die er nog wel aan vasthouden heel moeilijk en opeens is de school voor veel andere mensen wel goed genoeg om aan te melden.
Als we vasthouden aan lang haar en rokken voor vrouwen dan zouden we idd ook moeten vasthouden aan baarden voor mannen. Dat zou best mooi zijn als alle refomannen een baard gingen dragen.
Ik vraag me af hoe dat gaat. Wordt je dan aangesproken door medechristenen op het feit dat je bijvoorbeeld geen televisie hebt of een lange rok draagt? Of krijg je die reacties als je anderen op hun uiterlijk aanspreekt? Ik kan me het eerste namelijk moeilijk voorstellen.GerefGemeente-lid schreef:Ik ben het eens met @TSD. Met name voor mensen met een nauw geweten is het moeilijk. Je wordt al gauw gepushd om ook maar mee te doen met de tijd. Anders sta je al gauw als ouderwets bekend en iemand die niet met zijn tijd mee wil. Als je daar in alle voorzichtigheid iets van probeert te zeggen, waarom je zelf zo leeft en vanuit Gods Woord probeert uit te leggen waarom de buitenkant wel degelijk wat (dus niet álles!!!) zegt over de binnenkant van het hart, komt men al snel met verwijten en maakt men zich er met een Jantje van Leiden vanaf.Tiberius schreef:Voor mij ligt het uitgangspunt van elkaar verdragen in (bijvoorbeeld) Romeinen 14:1-3:
1 NEEMT dengene nu die zwak is in het geloof, aan, maar niet tot twistige samensprekingen.
2 De een gelooft wel dat men alles eten mag, maar die zwak is, eet moeskruiden.
3 Die daar eet, verachte hem niet die niet eet; en die niet eet, oordele hem niet die daar eet; want God heeft hem aangenomen.
Dat lijkt me precies andersom als jij beweert, @TSD, dat 'de niet-gewetensbezwaarde natuurlijk eerder rekening met een wel gewetensbezwaarde'; althans, als het gaat om middelmatige dingen, waar de Bijbel niets over zegt.
Hoe zie jij dat?
Ik zeg dus tegenwoordig zelf niet al te veel meer. En dat is niet omdat ik het niet durf, maar om de vrede enigszins te bewaren.
Dat er mensen zijn die hier af en toe wat roepen/verwijten maken en vervolgens geen onderbouwing geven.Wim Anker schreef:Wat bedoel je?Tiberius schreef:Een Jantje van Leiden, ja, die kenden we hier wel.
Ik wist niet dat dat de achternaam was van de betreffende ex-ex-forummer.Tiberius schreef:Een Jantje van Leiden, ja, die kenden we hier wel.
Zij hadden (of hebben, dat weet ik niet) een eigen middelbare school en daar waren de regels ook behoorlijk streng.Erskinees schreef: Maar dat ligt dan eerder aan het toelatingsbeleid. Hier in de regio zijn we heel dankbaar voor de ex- of verontruste GKV'ers die overstappen naar onze scholen. Ze mengen zich weinig tot niet in het schoolbeleid, dus er treedt geen vervreemding op. Ik vermoed dat dit komt door het intro-gesprek dat zij moeten hebben waardoor de koers van de school wel duidelijk is.
Sinds de zondeval zit de mens in de kerker van eigenliefde.Ambtenaar schreef:De hamvraag is volgens mij wie er geen rekening houdt met anderen.
Herstel, mn vrouw spreekt zojuist een moeder die 'klaagde' dat haar dochter op de JV nog maar de enige is met een rok aan.Charles schreef:Inmiddels komt het al voor dat meiden/meisjes in broek naar doordeweekse kerkelijke activiteiten komen zoals JV.
Een consulent ging bij ons catechisatie geven en stuurde de meiden naar huis die een broek droegen. Sommige ouders werden boos. "Dan komt ze niet meer" en respecteerden de predikant dus niet.Charles schreef:Herstel, mn vrouw spreekt zojuist een moeder die 'klaagde' dat haar dochter op de JV nog maar de enige is met een rok aan.Charles schreef:Inmiddels komt het al voor dat meiden/meisjes in broek naar doordeweekse kerkelijke activiteiten komen zoals JV.